Jump to content

Rådfrågor angående Ford 9" Bakaxel


Recommended Posts

Som kanske några läst så planerar jag bygga om min Mustang 1969 (250cui) till FE.

Har fått tag i en komplett framvagn ifrån en 71:a Mach 1:a så framvagnen innehar jag, bara en del jobb att putsa till allt. :D

Nej, för att återkomma till mitt dilemma. Har fått tag i en 9" Ford bakaxel ifrån en 71:a Mustang. (billigt)

Denna saknar ID bricka, dock är den komplett med bladfjädrar och fästen samt bromsbackar i bra skick så jag slog till...

Det är två saker, som jag har blivit fundersam över, då man hittar olika svar överallt...

1:a

28 vs 31 Splines, dom flesta 9" har 28 splines, vissa bygger om dessa till 31 Splines, och jag har "lilla" bakaxeln vad jag kunnat läst mig till. Dock så går det enligt vissa att borra upp det och stoppa i 31 Splines. (Jag har 28 Splines) Är detta overkill?! Enligt vissa så duger 28 Splines till ca 350HP, jag siktar på 400-450HP med någon slags diffspärr, och jag kommer INTE att köra med Slicks. Man kan i princip stoppa ner hur mycket pengar som helst i bakaxeln, jag vill ändå hålla rimlig nivå om möjligt, för min tanke är att det är ingen ide att stoppa i värsting grejer om grejerna ändå håller för min motor.

Vad tycker ni? Är 31 Splines overkill? Såg att Summitracing hade grejer för ca 1200kr/st. Att bygga om till 31 Splines innebär även att Diffspärren måste köpas in till just 31 Splines.

2:a

Längden på denna bakaxel är diffus, http://www.dfwmotorsport.­com/­Fairlane/­9inchrearends.­htm & andra forum...

Så är Axle Flange to Flange olika 1967-1970 Mustang 59.25 inches, 1971-1973 Mustang 61.25 inches enligt Dfwmotorsport.

Dock så är House Flange to Flange på dessa samma enligt vissa andra! (Kommer ej åt deras hemsida, av nån konstig anledning)

Har mätt bakaxeln och Axle Flange to Flange så stämmer det överens att detta är en bakaxel ifrån 1971 Mustang.

Vad tror ni?, kommer detta skapa problem att bakaxeln är lite bredare? Man kan ju ha fälgar med rätt ET, så man får in hjulen. Att korta av den innebär mer arbete, men detta får man nog lämna iväg. Men att huset på bakaxeln är lika brett på 1969 och 1971, gör mig fundersam, kan man bara byta ut drivaxlarna så kommer dom in längre?

Jag har fått hört att 9" Ford bakaxeln ska vara bokstavligen tok stark, men när man läser runt så är den lika klen som 8" med 28 Splines, om man nu ska tro vissa forum.

Att bygga om bakaxeln för att klara av trycket gör mig ärligt talat lite besviken, har en Pontiac Firebird V8 (1994) med diffspär som fixar 500HP utan slicks!

Iaf, att ha diffspärr är ett måste, så man behöver veta vad man ska ha för grejer innan man börjar handla in allt... Utväxlingen kan jag vänta lite med... :crazy:

8.8" bakaxeln är kanske det bästa alternativet?! Rent ekonomiskt :wtf:

Tacksam för alla svar som kan reda ut mina funderingar och beslut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lilla vs stora där är skillnaden yttre lagren som är antingen större eller mindre.

Skiljer på ytterändarna av axeln mot nav.

Du behöver inte borra för att byta splines 28>31.

Däremot behöver du en annan "klump" eller annat innanmäte för 31 splines.

Tror det har betydelse på om hur frisk allt i bakaxeln är för hur mycket det klarar samt vilken utväxling o om du kör med nån sorts diffspärr.

Det skiljer som du skriver 1" på totalbredden ca 13 mm på varje sida bredare som 71 axeln breddar.

Så annat BS på fälgar kan kompensera detta.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Som Tommyax skriver så är hållbarheten helt beroende hur friska delar är och att alla toleranser är exakt.

28 splines räcker långt!

Allt beror ju på hur mycket du tänkt ladda på?

8'' har jag själv laddat 400Hk på och den tröttnade aldrig.

En 9'' kan ju vara helt onödigt om du ska ha lägre effekt och den själ mer effekt av motorn än 8''

En 8.8'' som du nämner är faktiskt ett bättre val.

Hållbar som 9'' men effektiv som en 8''. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Okej, vissa Forum hävdar att man ska borra något, men såg nu att många motsäger detta.

Så du har rätt där!

Hittade denna "Data":

http://www.ridgenet.net/~biesiade/Fordrears.html

http://www.rustynutscarclub.com/ford9inch.htm#Width Measurements

Lite osäker på vad dessa påpekar, men detta var lite jag var ute efter bland annat.

Ena hävdar Flange to Flange?, den andra mounting face bracking plate... ?

Dessa kanske endast hävdar att bladfjädrarna sitter på samma plats på 1969 & 1971.

men min fundering var om dessa igentligen var bakaxel husets längd som dom anger, och det finns bara olika axlar för 1969 och 1971.

(axlarna har olika offset avslut emot hjulet, bifogar en bild så ni ser vilket offset jag menar, det är den röd markerade ringen som jag menar)

Isåfall hade man kunnat beställa evt. kortare axlar ifrån navet emot hjul. :crazy:

Finns mååånga modeller 9" det är en sak som är säker :D Får kanske hissa upp bilen och mäta å klura där igenom?

Per jaa, runt 400-450HP siktar jag på. 8.8" Lockar det kan jag säga :P

Link to comment
Share on other sites

Tjena Anderzzon!

Tror inte du behöver bekymra dej om huruvida du ska gå upp till 31 splines ist. för 28, en kompis med 1700 kg Cheva -55 med ca 700 hk, måånga brutala starter både på vanlig väg och klistrad stripp med s.k. "gatslicks", har inte åstadkommit nån större skada mer än något "vridna" splines.. Så länge du kommer köra på gatdäck, så kommer du att tappa fästet låångt innan du börjar närma dej gränsen för vad drivaxlarna tål..

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

Det kommer nog bli att köra med 28splines, samt trycka i en vettig diff.

Går grejerna sönder, ja då har man ju tillfälle att bygga om den, eller köpa en ny ifrån USA.

Var faktiskt ute och gasa ur Pontiacen (cheva 350) ca 300HK, tyckte den var fantastisk slö och orka inget, trots att man gick på tvären i kurvorna :lol:

Så antingen börjar man bli äldre och tycka att det inte är lika spännande att gasa eller så behöver man mer HK, :?

Hittade lite intressant läsning här:

1967-1970 Mustang and Cougar

15-inch: 15x8 with 4-1/2-inch back-spacing and 225/60 tires front and rear for 1967-1968; 1969-1970 can use 15x9 with 5-1/2-inch backspacing and 235/60 tires in the rear.

16-inch: 16x8 with 4-1/2-inch back-spacing and 225/50 tires front and rear for 1967-1968; 1969-1970 can use 16x9 with 5-1/2-inch backspacing and 245/50 tires on the rear.

17-inch: 17x8 with 4-1/2-inch back-spacing and 245/40 tires front and rear for 1967-1968; 1969-1970 can use 17x9 with 5-1/2-inch backspacing and 275/40 tires on the rear.

18-inch: 18x8 with 4-1/2-inch back-spacing and 245/40 tires front and rear for 1967-1968; 1969-1970 can use 18x9 with 5-1/2-inch backspacing and 265/35 tires on the rear.

Från http://www.carcraft.com/techarticles/fi ... index.html

16inch, ca 225-245:or skulle passa bra på bilen bak. Visst vill man ha större men det kan man även om man kollar på http://www.centerlineswheels.com då har dom

3-3/8", 5" or 6-1/2"inch Backspacing, beroende på hur breda. Btw, jag skrev förut ET, men det är nog ett Europeiskt ord :P

Så om jag förstått det hela rätt så är det väldigt vanligt att man breddar utåt! Min blir med 1971:an mustang bakaxel, 1" inch bredare på varje sida, vilket är helt rätt om jag ska klämma dit större sulor. ?? (Nån får gärna posta om jag har missförstått det hela :D )

Eller rättare sagt, man kan utan problem anpassa som ni skrev tidigare, välj rätt fälgar sen tuta å kör :lol:

tänkte hålla tummarna för att man hittar en okej diff på Power Meet marknaden :D

Bifogar en bild där jag rev isär grejerna!

Ta gärna en titt på Drivaxlarna, splinsen ser nästan gängade ut?! ska det vara så?? Dom såg riktigt grova ut om man nu skulle jämföra det med en t.ex. SAAB900 :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker du gör helt rätt som gör en kontroll att allt verkar friskt i axeln och byter till en ny diffbroms.

28-splines ska inte vara ett bekymmer så länge du inte kör med slicks.

Att drivaxlarna ser gängade ut beror på tillverkningsmetod. Först grovsvarvade och sedan har de rullat splines, därav ränderna på ytterdiametern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...