Jump to content

köra på vintern/ rostskydd?


Laper

Recommended Posts

Jag kör min Musse i vinter, hade den inne på Noxudol behandling i höstas eftersom den aldrig är vinterkörd såg den ut som ny under.

Med Noxudol på tycker jag att den blev tystare, men skulle gärna haft innerskärmar bak också, men det ser inte ut att finnas.

Jag kör med dubbfria friktionsdäck och en bit järnvägsräls i skuffen. Och den går riktigt bra i halkan, man får vara lite försiktig med högerfoten bara.

Värme och ventilation funkar också bra. kan inte riktigt förstå varför man inte ska köra året runt med en sådan bil?

Kan själv inte tänka mig att köra någon gammal Volvo eller dyligt.

Min bruksbil är skittråkig, men inte gammal och Mustangen hade varit lika skittråkig på vintern den, för det går ju inte att gasa, om man vill vara kvar på vägen.

Min bruksis drar 0,55 och Mustangen gissar jag på runt 1,55 i denna kyla. ;) Ser alltså ingen poäng med att förstöra Mustangen i salt och sand, för att inte tala om alla plogvallar och isklumpar man forcerar denna årstid.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag kör min Musse i vinter, hade den inne på Noxudol behandling i höstas eftersom den aldrig är vinterkörd såg den ut som ny under.

Med Noxudol på tycker jag att den blev tystare, men skulle gärna haft innerskärmar bak också, men det ser inte ut att finnas.

Jag kör med dubbfria friktionsdäck och en bit järnvägsräls i skuffen. Och den går riktigt bra i halkan, man får vara lite försiktig med högerfoten bara.

Värme och ventilation funkar också bra. kan inte riktigt förstå varför man inte ska köra året runt med en sådan bil?

Kan själv inte tänka mig att köra någon gammal Volvo eller dyligt.

Min bruksbil är skittråkig, men inte gammal och Mustangen hade varit lika skittråkig på vintern den, för det går ju inte att gasa, om man vill vara kvar på vägen.

Min bruksis drar 0,55 och Mustangen gissar jag på runt 1,55 i denna kyla. ;) Ser alltså ingen poäng med att förstöra Mustangen i salt och sand, för att inte tala om alla plogvallar och isklumpar man forcerar denna årstid.

Tänker på samma sätt som du, inte nog med att man sparar soppa och Mustangen i sin helhet. Utan också försäkringspengar och skatt när man kör nåt mindre roligt under vinter.

Köpte t.ex. själv en Vectra 1.8i -00:a för 15 lapp som jag kört med i 2 månader nu utan problem, kanske inte det roligaste man kan ha på vintern men som sagt sitter o sparar på min Mustang för sommarkörningarna när man kan gasa. För eftersom man knappt kan gasa när det regnar på sommarn så kan jag inte ens tänka mig hur det är på snö :wtf:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör heller inte Mustangen på vintern. Varför fördärva såna bilar på saltiga vägar, snö och is? Bättre spara på utgifterna för bilskatt, försäkring och soppa till sommaren istället.

Hur många kör egentligen sina Mustanger på vintern?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köra min på vintern när jag köpte bilen för 3 månader sen. Köpte samma dag dubdäck med alu fälg 17 tum.

Men jag ändrade mig sen och kör inte bilen på vintern. Den är avställt. Jag kör syrans peugeout 206.

Lyckas bara inte sälja mina helt nya vinterdäck:( Ingen från blocket som nappar...

Link to comment
Share on other sites

Att Mustangen skulle va en sån dålig bil att den inte tål vinterkörning trodde jag inte men det får väl visa sig.

Min farsa köpte en ny Mustang 1966 och körde men den i ca. 6 år sommar som vinter.

Jag tror att han inte hade vinterdäck på den första vintrarna, vad jag kommer ihåg så var det inga problem.

Själv har jag kört V8 dom senaste sex vintrarna ( BMW 540) utan problem.

Framtiden får väl visa om Forden klarar vintern, innerskärmar hade vart fint iaf.

Link to comment
Share on other sites

Att Mustangen skulle va en sån dålig bil att den inte tål vinterkörning trodde jag inte men det får väl visa sig.

Min farsa köpte en ny Mustang 1966 och körde men den i ca. 6 år sommar som vinter.

Jag tror att han inte hade vinterdäck på den första vintrarna, vad jag kommer ihåg så var det inga problem.

Själv har jag kört V8 dom senaste sex vintrarna ( BMW 540) utan problem.

Framtiden får väl visa om Forden klarar vintern, innerskärmar hade vart fint iaf.

Det handlar ju inte om det...

Varför tror du alla svenska 60 tals bilar är helt upprostade idag?

Det handlar liksom om att försöka bevara skicket på bilen. Det handlar inte om ifall den håller sex år eller inte, för det gör den. Men den kan se ut som sju svåra år efter det. ;)

Link to comment
Share on other sites

På 60-talet var inte rostskyddet i klass med dagens.

Men dagens bilar levereras ju utan rostskydd. Det gjorde min bruksbil, så jag sprutade på något billigt från biltema. Jag menar, lever den i sju år så är jag nöjd. Mustangen däremot vill jag ska hålla lite längre, dessutom vill jag inte ha svart klet under hela bilen, där man ju kommer byta massor av delar med åren. Alltid är det något man vill uppgradera. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har ju alla olika värderingar, och tur är väl det.

Nu har jag i alla fall hittat innerskärmar bak till Mustangen.

Om någon mer är intresserad, så hör gärna av er, då kan vi göra en

beställning tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har ju alla olika värderingar, och tur är väl det.

Nu har jag i alla fall hittat innerskärmar bak till Mustangen.

Om någon mer är intresserad, så hör gärna av er, då kan vi göra en

beställning tillsammans.

Jag är nyfiken, av anledningen att grussprut låter så otroligt högt, samt skadar.

Var hittar man dom och vad är priset?

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har ju alla olika värderingar, och tur är väl det.

Nu har jag i alla fall hittat innerskärmar bak till Mustangen.

Om någon mer är intresserad, så hör gärna av er, då kan vi göra en

beställning tillsammans.

Är definitivt intresserad.

Pris?

Link to comment
Share on other sites

Ja vi har ju alla olika värderingar, och tur är väl det.

Nu har jag i alla fall hittat innerskärmar bak till Mustangen.

Om någon mer är intresserad, så hör gärna av er, då kan vi göra en

beställning tillsammans.

Jag är också intresserad. Pris och var hittade du innerskärmarna?

Link to comment
Share on other sites

Här är en till som är intresserad av innerskärmar...Trött på stenkrossljud i bakskärmar..

Kör förresten min GT500 litegrand på vintern (mycket lite salt)-inga problem. Har Dunlop friktionsdäck M3 som kan rekommenderas.

Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad av skärmar bak till bilen. vart köper jag dom??!! och 1000kr för ett par är helt okej.

angående en tidigare post angående anti sladd...

Robert T, Min mustang har antisladd iaf.. 05 GT. men visst får man köra lite försiktigt. men det gäller ju alla.. eller tja.. var en subaru som ville rejsa i morse med mig men det kändes ju helt menigslöst.. dumma 4xdrive subbar.

Soppaförbrukning Mustang GT 05 vintertid. förra vintern låg jag på ca 2 liter milen. sommartid ligger jag på 0.96 liter. who gives a crap. om jag skulle bry mig om soppa priset så skulle jag ha köpt nån fesig hyndai eller nått inte en amerikansk muskelbil.

min musse står ute året runt och jag har inte motorvärmare eller kupe värmare i dagens läge då jag ej har garage eller el i närheten av bilen.

bilen är inte svårstartad, den blir varm hyfsat snabbt.

är jag orolig för saltet. JA (därav maxxad dinitrolskydd och regelbunden handtvätt även under vinterhalvåret.)

MEN!!! en bil är till för att köras. om man bara ska sitta o dräggla över den inlåst i garaget och bara ta ut den på fina sommardagar för att polera bilen för att sedan rulla in den igen så är man korkad i mina ögon. om man köper en fin bil (se mustang) så får man vell stå sitt kast och reparera ev skador som uppkommer.. inte gömma undan bilen för att den inte ska slitas?!

Bilar ska köras thats it.!

/word out.

Link to comment
Share on other sites

MEN!!! en bil är till för att köras. om man bara ska sitta o dräggla över den inlåst i garaget och bara ta ut den på fina sommardagar för att polera bilen för att sedan rulla in den igen så är man korkad i mina ögon. om man köper en fin bil (se mustang) så får man vell stå sitt kast och reparera ev skador som uppkommer.. inte gömma undan bilen för att den inte ska slitas?!

Skulle jag köra min mustang på vintern som jag kör den på sommaren skulle det sluta i första bästa dike, lyckstolpe eller refug. Då tycker inte jag att det är värt och köra den, då finns det andra "busbilar" jag kan köra med betydligt bättre väghållning på vinterväg. Antingen är det jag som inte kan köra eller så är jag väl för snål och inte vill helrenovera bilen varje vecka :D

Link to comment
Share on other sites

ah antispinn. ber om ursäkt för felet. vad är skillnaden på antispinn och antisladd? kan inte säga att jag vet skillnaden.

Skulle jag köra min mustang på vintern som jag kör den på sommaren skulle det sluta i första bästa dike, lyckstolpe eller refug. Då tycker inte jag att det är värt och köra den, då finns det andra "busbilar" jag kan köra med betydligt bättre väghållning på vinterväg. Antingen är det jag som inte kan köra eller så är jag väl för snål och inte vill helrenovera bilen varje vecka

jag håller med dig att det finns *bättre* busbilar för vinterväderlag, kan inte påstå att jag kör likadant på vintern som på sommaren så jag förstår din ståndpunkt. jag skulle nog också ligga i diket då... :D och buskör du på sommaren så kör du ju bilen. jag riktade det mera mot de som knappt vågar röra sin fina bil.

/Christian(zanxoo)

Link to comment
Share on other sites

ah antispinn. ber om ursäkt för felet. vad är skillnaden på antispinn och antisladd? kan inte säga att jag vet skillnaden.

Jag tycker ju namnen förklarar rätt bra. Antispinn motverkar hjulspinn, antisladd häver sladd.

Min bruksbil kan jag t.ex. köra alldeles för fort med i en sväng, då släpper bakvagnen och genast går bilens antisladd in och bromsar de hjul som behövs för att häva sladden. Det går blixtsnabbt. Med Mustangen hade jag legat i diket.

Link to comment
Share on other sites

jo det vet jag också, men om du ursäktar så var det väl inte om en volvo jag frågade?

jag ville ju veta förutsättningarna för just en mustang...

Han menade nog att, ställ av Mussen vintertid och lägg kostnaden för underredsbehandlingen på en vinterbil. Håller fullständigt med, hemska tanke att saltdränka en Musse. Packisen som bildas nedanför vindrutan och täpper till både dränering och friskluftintag är nog ingen höjdare heller. Och så har man något att se framemot till våren under den här jävla årstiden.

Mvh

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Om man räknar ihop kostnaderna för vinterdäck med fälg, 15 000kr? Underredsbehandling modell deluxe, 8000kr? Värdeminskningen pga att bilen är vinterkörd (när alla andra inte är det), den är knivigare att sätta en summa på. Men personligen skulle jag vilja säga ca 40 000kr idag. Vilket gör bilen markant billigast på blocket. Då pratar vi en summa på i runda slängar 60 000kr... Jag kan säga som så att min bruksbil jag köpte NY kostade 113 000kr... :roll: För 60 papp får man väldigt mycket bil om man köper begagnat. Jag kan nästan slå vad om att man får en säkrare bil dessutom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Familjen hade röstningning för julresan, vilken bil skulle vi åka.

Astran fick noll poäng.

Valet gick till Mussen. GT Premium 06.

Okey. svårt att neka grabbarna. Bara resan kan ju vara ett äventyr om man gör det rätt.

20 grader kall = inget salt, funkar för mig.

Full tank med V-Power i tanken.

Ny vaxad och reconditionerad.

Sylvassa vinterdäck.

Backar ur varmgaraget vid lunch. Solen lyser. Solbrillor på.

V8:an spinner. Nu börjar resan mot Värmland.

Första hindret, mördarbacken. Inte ett hjulspinn.

Ut på riksvägen. Allt känns bra. Vidare mot Enköping, Västerås och Köping.

Värmen är inte den bästa. Kallt om gasfoten, svårt att få bort imman från framrutan.

Hur än man rattar värmerglagen blir det två imfläckar på framrutan i dom övre hörnen.

Is på insidan av passagerarrutans insida i bakkant.

Inga ofrivilliga hjulspinn, inget konstigt beteende. Bromsar man så stannar hon.

Sitter i strumlästen med Tån på gaspedalen och bara myser.

Vid Örebro visar soppaförbrukningen 1.1 liter/mil. Förvånadsvärt bra då vi hållt ytterfil stortsett hela vägen.

Kommer till Karlskoga. Några varningstecken om sjukt halt. Långtradaren på min vänstra sida spinner oroväckande. Bäst att dra innan han hamnar på tvären.

Vid röljuset är han ikapp. Själv står man i åkafort filen. Tycker att han står otrevligt nära.

Grönt. Petar lite på gasen. Va fn, hjulspinn, försöker igen. Lite bättre.

Kommer 100 meter från korsningen. Lastbilen fortfarande kvar i korsningen.

Siktar på dom vanliga 110 men hon börjar få en ostabil gång.

Sänker till 90 och allting känns tryggt igen. Soppa förbrukningen sjunker till 1.05.

Framme i Värmland. 2 st ofrivilliga hjulspinn och ABS:en gick in en gång.

Tankade full tank igen. 41 liter på 37 Mil. Det var länge sedan jag brände så lite soppa till Värmland.

Summa sumarium.

Mussen, vinterbil Nej.

Men hon går bra även på vintern.

Jag kan rekomendera att ta en resa som ett vinter äventyr.

Och grabbarn. Två ljus i baksätet.

Chrille

Link to comment
Share on other sites

TeamBrumme; vilken intressant, spännande och trevlig julberättelse.

Den bevisar igen för oss bilfreaks, att många gånger är själva resan, en stor del av målet för färden.

Hoppas Tomten var snäll också :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...