Jump to content

Recommended Posts

Någon som har nåt bra tips på hur man får putsat rostiga metalldelar som skall målas?? Nedan som exempel har jag bild på pottorna till en fram- och baklampa.

post-20-144839108627_thumb.jpgpotta_bak.jpg[/attachment:9olmstrg]

potta_fram.jpg[/attachment:9olmstrg]

SYRADOPPA!

Har du tips på nåt bra medel som man kan använda?

Jag har ej tillgång till blästringsutrustning.

Sen undrar jag en annan sak. Hur får man upplöst och borttvättat gammalt

fett som stelnat. T.ex. skenorna till baksidorutorna är fulla med nåt som påminner

om skidvax. Det är gammalt fett som sitter fast som tusan.

Jag har prövat med avfettning och bromsrengörare, med det fungerar inget vidare.

fett som stelnat. T.ex. skenorna till baksidorutorna är fulla med nåt som påminner

Jag har prövat med avfettning och bromsrengörare, med det fungerar inget vidare.

Varmluftspistol :thumbup:

Bosse,

Har fått tips om Evaporust från andra ställen i USA - tyvärr tas det inte in till SVerige och inga planer på det i framtiden säger importören :-(

Jag var själv skepptisk till dundermedlet men det funkar :D Jag hade hela motorblocket nersänkt och då värmde jag med doppvärmare men jag har senare rengjort både plast och metalldelar. Det tar bort både färg och rost samtidigt och jag har inte det uppvärmt, tar kanske ett dygn länger så men det tycker jag inte gör något.

Jag var själv skepptisk till dundermedlet men det funkar :D Jag hade hela motorblocket nersänkt och då värmde jag med doppvärmare men jag har senare rengjort både plast och metalldelar. Det tar bort både färg och rost samtidigt och jag har inte det uppvärmt, tar kanske ett dygn länger så men det tycker jag inte gör något.

jag har beställt smedjans, kanske skulle tagit strip all istället.

Jag undrar om det kan vara något sorts specialfett? I shop manualen står det att man skall använda polyethylene based grease.

Vad är det? Det sitter som f..n, och kan bara skrapas bort mekaniskt (med kniv).