xstang November 11, 2010 Report November 11, 2010 Någon som har nåt bra tips på hur man får putsat rostiga metalldelar som skall målas?? Nedan som exempel har jag bild på pottorna till en fram- och baklampa.potta_bak.jpg[/attachment:9olmstrg]potta_fram.jpg[/attachment:9olmstrg] Citera
mnilsson November 11, 2010 Report November 11, 2010 Kan bara hålla med, blästra är det ultimata sättet att bli av med rost och få bra fäste för ny ytbehandling.//Mats Citera
xstang November 13, 2010 Author Report November 13, 2010 SYRADOPPA!Har du tips på nåt bra medel som man kan använda?Jag har ej tillgång till blästringsutrustning.Sen undrar jag en annan sak. Hur får man upplöst och borttvättat gammaltfett som stelnat. T.ex. skenorna till baksidorutorna är fulla med nåt som påminnerom skidvax. Det är gammalt fett som sitter fast som tusan. Jag har prövat med avfettning och bromsrengörare, med det fungerar inget vidare. Citera
JanneJ November 13, 2010 Report November 13, 2010 Sen undrar jag en annan sak. Hur får man upplöst och borttvättat gammaltfett som stelnat. T.ex. skenorna till baksidorutorna är fulla med nåt som påminnerom skidvax. Det är gammalt fett som sitter fast som tusan. Jag har prövat med avfettning och bromsrengörare, med det fungerar inget vidare.Varmluftspistol Citera
bosewallius November 14, 2010 Report November 14, 2010 Jag använder något som heter Evaporust. Lägger föremålet(n) i detta och låterdet dra i 24 timmar. Blir som nytt om det bara är ytrost.Mvh Bosse CMC342 Citera
mhdin November 14, 2010 Report November 14, 2010 Nån på forumet rekommenderade det här.http://www.smedjans.com Citera
Backman cmc 1152 November 14, 2010 Report November 14, 2010 Detta tycker jag är helt suveränt.http://www.strip-all.com/se/ Citera
mhdin November 14, 2010 Report November 14, 2010 Detta tycker jag är helt suveränt.http://www.strip-all.com/se/Tar det även bort färg? Citera
xstang November 15, 2010 Author Report November 15, 2010 Detta tycker jag är helt suveränt.http://www.strip-all.com/se/Hur bra fungerar detta i normal rumstemperatur? Enligt anvisningarna borde vätskan hålla ~60°C under hela behandlingstiden. Citera
fast66 November 15, 2010 Report November 15, 2010 Bosse,Har fått tips om Evaporust från andra ställen i USA - tyvärr tas det inte in till SVerige och inga planer på det i framtiden säger importören :-( Citera
Backman cmc 1152 November 15, 2010 Report November 15, 2010 Jag var själv skepptisk till dundermedlet men det funkar Jag hade hela motorblocket nersänkt och då värmde jag med doppvärmare men jag har senare rengjort både plast och metalldelar. Det tar bort både färg och rost samtidigt och jag har inte det uppvärmt, tar kanske ett dygn länger så men det tycker jag inte gör något. Citera
mhdin November 15, 2010 Report November 15, 2010 Jag var själv skepptisk till dundermedlet men det funkar Jag hade hela motorblocket nersänkt och då värmde jag med doppvärmare men jag har senare rengjort både plast och metalldelar. Det tar bort både färg och rost samtidigt och jag har inte det uppvärmt, tar kanske ett dygn länger så men det tycker jag inte gör något.jag har beställt smedjans, kanske skulle tagit strip all istället. Citera
xstang November 17, 2010 Author Report November 17, 2010 Sen undrar jag en annan sak. Hur får man upplöst och borttvättat gammaltfett som stelnat. T.ex. skenorna till baksidorutorna är fulla med nåt som påminnerom skidvax. Det är gammalt fett som sitter fast som tusan. Jag har prövat med avfettning och bromsrengörare, med det fungerar inget vidare.Jag undrar om det kan vara något sorts specialfett? I shop manualen står det att man skall använda polyethylene based grease.Vad är det? Det sitter som f..n, och kan bara skrapas bort mekaniskt (med kniv). Citera
CMC-49 November 17, 2010 Report November 17, 2010 använd det bästa molycote fett samma som i drivaxlar och liknande. Citera
Recommended Posts