Jump to content

Zinkadditive


Recommended Posts

Kan nog tyvärr inte köpas till Sverige via flygfrakt,då det klassas som "Haz mat".

Finns även liknande produkter hos svenska återförsäljare.

Rekomenderar inte att försöka köra in kamaxel/lyftare utan liknande produkt.

Denna produkt ersätter dock INTE monterings pastan,utan den ska man använda som tidigare samt komplettera med zinkadditiv.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Där visade du vad lite du vet ! :shock::shock:

Polo mm mm har ju överliggande kamaxlar vilken badar i olja.

Det här med kamaxlar är ett så stort problem så att man numera kan köpa kamaxlarna inkörda i "specialmaskiner"från USA med uppmärkta lyftare.

Bara att du söker i ämnet på nätet om du inte tror mig.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett måste vid inkörning av en ny kam av den gamla typen och helst skall man ha en olja som innehåller ZDDP vid alla tillfällen, dvs även efter inkörning. Själv kör jag med Valvoline

Racing SAE 40 rak viskositet i båda mina Shelbys och den innehåller ZDDP i tillräcklig mängd.

Denna olja skall nog inte användas vid lägre temperaturer eftersom den blir väldigt trögflytande. Aldrig varit något problem för mig de sista ca 30 åren dock.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Inkörning av kamaxlar verkar vara en hel vetenskap. Jag hade dock koll på tillsatsen och köpte ZDDP-tillsats från Hansen Racing när jag körde in min kam.

Men jag körde in med alla ventilfjädrar installerade i topparna vilket jag sedan sett att man starkt avråder från i div. trådar på nätet.

Link to comment
Share on other sites

2 frågor till i detta ämne. Vilka oljor innehåller tillräckligt mycket ZDDP? Finns det att köpa ZDDP som tillsats i sverige. Själv kör jag nu på Kendall GT1 20W-50. I den tekniska datan om denna viskositet står det att den har extra mycket av ZDDP och att den lämpar sig för bl.a inkörning av nya kamaxlar. Räcket denna mängd ZDDP?

http://www.kendallmotoroil.se/download/ ... 1%20HP.pdf

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar ju stämma. Valvoline har ca 0.14 och Kendall ca. 0.12 medan de flesta annars ligger på 0.08-0.09.

Borde ju annars finnas någon i sverige som säljer ZDDP som tillsats. De verkar ju kosta runt 10 dollar i Usa.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset THOMAS! Detta är en djungel. Det verkar svårt att hitta fakta. Märkligt i ett enormt "motorland" som sverige. Det verkar som att många köper ett amerikanskt oljefabrikat som Pennzoil, Amalie eller 76 och tror att detta borde räcka. Själv har jag i alla fall gjort det men har haft tur som ändå verkar använda en hyffsat bra olja sett till ZDDP.

Kollade bl.a på Amalie och hade svårt att hitta info även på amerikanska faktablad. Till slut hittar jag tecknet mindre än 1%,

alltså i klass med de sämre?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Har försökt få ett svar på detta tidigare men det verkar som om de flesta inte har en aning om vad man pratar om.....

Försöker infoga en länk här till en artikel med information.

https://picasaweb.google.com/limited.58/OilTruble?feat=directlink

Och här en till

http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate

Hoppas det funkar, Och att ni får ut något av detta.

Själv använder jag 76 Oli för dieselmotorer i mina gamla bilar (Cadillac 1958 - 60)

Förlåt, men ibland kan man faktiskt gilla det bästa från två världar, Mustang och Cadillac.......

/ Joachim

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...