Jump to content

Vad märker jag för skillnad med Polyuretane bushing set?


Thomas Ladö

Recommended Posts

Hej!

Mina gummibussningar är gamla och torra och jag har köpt ett komplett "performance polyurethane bushing set". Vad kommer jag märka för skillnad med polyurethane?

(Jag är medveten om att jag ska ha strut rod bushings av gummi).

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det beror helt på vad du ska använda bilen till, gata eller bana.

Poly överallt är skitjobbigt några längre tider på gatan, bilen blir stötig och skruvar vibrerar loss i framvagnen. Det passar egentligen bara om man kör regelbundet på bana och däremellan har koll på infästningar och slitage ( poly slits fortare än gummi )

Dock kan poly på utvalda ställen fungera bra, fjäderhänket bak på bladfjädern och krängningshämmarfästena blir bättre med poly.

Undre länkarm passar bäst med gummi, till casterstaget finns det hårdare gummi än original som funkar bra.

I bladfjäderns främre fäste har jag provat både gummi och poly och märker ingen större skillnad, dvs välj gummi.

Link to comment
Share on other sites

Dock kan poly på utvalda ställen fungera bra, fjäderhänket bak på bladfjädern och krängningshämmarfästena blir bättre med poly.

Undre länkarm passar bäst med gummi, till casterstaget finns det hårdare gummi än original som funkar bra.

I bladfjäderns främre fäste har jag provat både gummi och poly och märker ingen större skillnad, dvs välj gummi.

Håller med i alla 3 punkter.

Krängningshämmare med poly både i chassibussningen och ute i öglan funkar, men i övrigt skulle jag vara försiktig med uretanbussningar för gatan. Det har varit mycket hype kring poly genom åren, men är inte helt övertygad om förträffligheten i en gammal Musse.

Har personliga erfarenheter av olika bussningar från ett euromärke och Plymouth, där det varit poly överallt. Plymouth+bigblock+frisk o. tung motor+original chassi bäddar för "intressant" väghållning, här hjälper poly till att göra bilen stadigare, på bekostnad av komfort. Det börjar gnissla förr eller senare, och för in mera buller i kupén, samt slitage i vissa bussningar.

Det blir lite av gocart-känsla, och det vill du inte ha i en gammal gat-Mustang, antar jag?

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skrivet ovan, så är (på svenska) polyuretan är en konstprodukt som i många fall ersätter gummi. Slitstarkare, gulnar i solljus, vattentätt och lite plastigare. Ersätter gummit i dyrare flexibla kablar då draghållfastheten är större än gummi. Vanligare benämning är PUR. :--

Link to comment
Share on other sites

Å Hej här är jag.

Nya gummibussningar är att föredra, att tänka på, är att nya

gummin är ganska hårda och ger en mycket behaglig åk känsla :shock:

En tanke är att de gummibussningar som sitter monterade på

bilen, har överlevt ett antal år, beroende på årsmodell givetvis,

så gummi är seglivat :eh:

Jag har själv haft plastbussningar i bladfjädrar och framvagn,

knirkade en del bak och stötigt fram, beslutet blev återmont

av nya gummi och det blev trivsamt utan gnirk och stöt :shh:

Link to comment
Share on other sites

Känns som om en ny värld som öppnar upp sig för mig, dvs laborera med bussningar.

Det verkar även finnas "real rubber" till upper control arm annars verkar det vara polyurethane som marknadsförs stenhårt till 71-73. I varje fall om man tittar på amerikanska säljsajter.

Jag är väldigt nyfiken på en kombination av båda material. Känns som om jag får återkomma till våren och berätta om skillnaden. Gokartkänslan känns dock lite skrämmande!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag kör med polyurethan till bakfjädrarna (främre o bakre fästen) samt till främre 1tums kränghämmare.

Strut rods och nedre länkarmar har nya gummibussningar.

620lbs fjädrar fram, special handling packagefjädrar bak, racepreppade röda koni runt om...

Stötig som :twisted: men otroligt "direkt" i styrningen (hempulad kuggstångstyrning kanske gör sitt åxå)

Resultat: kul men obekväm... :-- ganska nervös på vägen egentligen

Jaa just det...glömde tala om att det är en 66'a ht...

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Handlade ett "komplett" set av urethan bussningar jag också och tänkte agera så här:

Byter rubb som stubb utom främre fjäderfästen bak och fjäder bussning fram "övre bärarm"

Märker jag att det blir obekvämt så byter jag tillbaka de berörda bussningarna till gummi diton...

Man vet inte utgången föräns man prövat själv, känslan av obekvämlighet och oljud är trots allt högst personlig :--

Sen används ju inte fin bilen varje dag heller, det har jag sosse containern till...

Följer slaviskt SET engineerings väghållnings guide steg två : http://www.set-engineering-team.com/Projects.asp

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Efter att ha läst era inlägg och funderat lite kör jag på följande bussningar:

1. Bladfjädrar (Rear leaf spring och schakle poly) Främre fästen i gummi.

2. Nedre länkarm (lower control arm gummi)

3. Hjälpstyram (Idler arm gummi)

4. Strut rod (gummi)

5. Tie rod boot (poly)

6. Front end link set (poly)

Osäker på Krängningshämmare fäste gummi eller poly. Finns det att beställa gummi hos Hansen til 71-73?

Vad säger ni? Känns det som en bra mix?

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska köra som du tycker, inte någon dum kombination alls!

Jag skulle kört med poly även på k-staget...

Tänk på att smörja in alla poly bussningar noggrant med fett avsett för poly bussningar, annars kan det gneka rätt rejält.

Kan även smörjas med litiumfett på spray burk eller vaselin, har själv testat det med gott resultat :thumbup:

Sen oavsett du ska ha gummi eller ej, byt ut samtliga bussningar. en kedja är inte starkare än sin svagate länk...

Mvh

Schröder

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Poly i en massa år och det är enbart positiva egenskaper.

Aldrig upplevt det som hårt. Det är ju fjädrarna som bestämmer hårdheten.

Faktisk de flesta moderna bilar är ju hårdare

Att de gnisslar har jag aldrig märkt heller. Det kan ju vara desigfel eller materialval som ger gnissel

Vill du ha en modern känsla så bytt rubbet i framvagnen till Poly.

Främre bakfjäderfäste i gummi håller jag dock med om!!

Hjälpstyrarmen är bra hålla sig till 100% original som är av en återfjädrande konstruktion

Använder man eftermarknads arm förlorar du en del av styrningens retur rörelsen efter en kurva.

Dessa är vad jag sett aldrig återfjädrande (kanske finns nu)

Den sats du köpt....http://www.summitracing.com/parts/ENS-4-18111G/?rtype=10

Vet jag inget om men jag skulle inte valt det.

Jag skulle hellre passa på byta bärarmar och länkar istället som är mer viktigt för rätt känsla.

Exempelvis detta http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=70K+01&Category=Suspension+%26+Steering&subCategory=Suspension+Kits&CatKey=EMUSTANG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ang hjälpstyrarmen. Skulle det vara ok med en ej återfjädrande om man oxå har ökat på Castern?

Isåfall tycker jag att man borde få mer återfjädring automatiskt. Tanken på att ha en inbyggd fjäder i styrningen verkar skum tycker jag.

Funderar på att brotcha ur gummibussningsänden och sätta in lagerbronsbussningar istället.

Link to comment
Share on other sites

Håkan,

jag bytte bussningen i hjälpstyrarmen på min 66:a cab mot en icke återfjädrande (läste om detta först efter jag bytt) och blev litet orolig för att bilen skulle bli skum att köra. Oron kom dock på skam, troligtvis pga det du nämner: Den ökade castern.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...