Jump to content

Platta däck


mickeymussestang

Recommended Posts

Hallå där ute i kylan! Funderar lite på vinterförvaring om man nu skulle råka ut för platta däck vid vinterförvaring är det kört då? Bara att kassera däcken? hur länge kan bilen stå innan det är (kört) och hur undviker man platta däck?. Har 20" däck med ganska låg profil.

Link to comment
Share on other sites

Precis, jag har pallat upp min bil inför de 5-6 månader som den står avställd, tror inte däcken tar stor skada. Men det är ju inget roligt att behöva njurbälte i 2 veckor innan "morgonsulan" försvinner. Råder dig till att köpa pallbockar typ biltema och låta den stå fritt med hjulen.Går inte det kanske du har några andra hjul kanske? som kan sitta på under vintern!

Link to comment
Share on other sites

Hej o god fortsättning på er!

Jag sätter minna pallbockar i original spår under sparklådan, man får göra ett nytt spår uppe på pallbocken först.

I bakaxeln går det bra men du får inte sätta dom var som hellst i framvagnen.

Fördelen med att sätta dom i original spåren är att hjulen hänger fritt om du vill ta bort dom.

Mvh Magnus hoho

Link to comment
Share on other sites

5-6 kg brukar jag pumpa i. Jag har aldrig fått några flat spots och behöver inte rulla den av och an under vintern.

"Min" däckhandlare säger att man kan pumpa i ända upp mot 12 kg (om man har en kompressor som orkar) utan att däcket tar skada.

Gott nytt 2011 önskar

Lasse B

Link to comment
Share on other sites

5-6 kg brukar jag pumpa i. Jag har aldrig fått några flat spots och behöver inte rulla den av och an under vintern.

"Min" däckhandlare säger att man kan pumpa i ända upp mot 12 kg (om man har en kompressor som orkar) utan att däcket tar skada.

Gott nytt 2011 önskar

Lasse B

Det står väl inte max press 3 bar för inget på org däcken till GT500...

Link to comment
Share on other sites

Extra tryck bara, så har jag klarat mig under de 3 vintrarna jag haft bilen nu.

Sen vet jag inte om det är så bra för stötdämpare och andra styr o stabiliserings delar att ha tyngd hängandes?

Nån annan som tänkt på det än endast på ståsula på däcken?

Link to comment
Share on other sites

Sen vet jag inte om det är så bra för stötdämpare och andra styr o stabiliserings delar att ha tyngd hängandes?

Nån annan som tänkt på det än endast på ståsula på däcken?

Bilen är konstruerad för att ha tyngden vilande på fjäderfästena. Fram så är det innerskärmarna/rambalkarna som fördelar kraften till torpeden och bak är det rambalkarna och profilerna runtomkring som tar hand om krafterna. I stort sett kan du plocka bort länkarmar och annat jox så länge bilen står på hjulen och fjädrarna finns kvar.

Att palla upp bilen en längre tid på något annat ställe medför att krafterna måste tas upp av något som inte konstruktörerna hade tänkt sig.

Som kuriosa kan man fundera på vad som hände när bilen skeppades från USA och hit. Hjulen rullade inte många meter men fjädrar och stötdämpare har gått många hundra mil. Att bilen stod på hjulen på båten gjorde att fjädringen jobbade på varenda rörelse båten gjorde under den månad transporten varade.

Jag är helt övertygad om att din bil mår bra av att stå på hjulen.

Ha det gött

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det som ev, kan kännas som en platta på däcken när bilen har stått över vintern beror oftast på rost på bromsskivorna, framförallt mellan pads och skivor. Bromsa hårt ett par gånger så fösvinner symtomen.

Håller också med om att bilen mår bäst av att stå på hjulen, det är den ju byggd för.

God fortsättning Mustangvänner

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...