Jump to content

Recommended Posts

Efter ombyggnad av min 289a med original gjutjärnsinsug + 2-portare till aluminium insug + edelbrock 4-portare(utan spacer), så blev man bekant med fenomenet ånglås. :(

Bilen går bra vid korta knyck, men så fort jag kör nån längre bit så att motorn blir tillräckligt varm så får jag problem med att starta den. Den beter sig som om förgasarn flödar. Jag har starka misstankar om att bensinen förångas av värmen.

Så, nu har jag beställt spacers. 3 aluminiumspacers med isolerande packningar mellan.

Sen har jag bränsleslangen som går från vattenpumpen rakt över motorn, till anslutningen på sidan av edelbrocken. Ja alltså, det är rör från bränslepumpen upp till nivå med vattenpumpen. Därifrån fortsätter jag med slang.

Så nu till min fråga. Jag tänkte även isolera bränsleslangen och filtret från värmen som stiger upp från motorn. Har någon gjort detta, och isåfall på vilket sätt?

Japp jag har haft det.

Detta är en 6år gammal bild på en motor jag har haft.

Då köpte jag enkel isolering för vattenledningsrör och det gick alldeles utmärkt.

Inte så snyggt bara funktionellt.

Finns säkert annat liknande att köpa

Du borde inte få problem ändå tycker jag!

Har tu justerat in flottörena efter instruktionen? Det är mycket viktigt att det är rätt annars kan man få fenomen som exempelvis liknanr ånglås

post-2532-144839155559_thumb.jpg

Säkert funktionellt som du skriver Per, men det ser aningen bastant ut...

Eftersom förgasaren är ny så antar jag att flottörerna är ok, men man kan ju aldrig vara säker.

Motorn startar bra efter att den kallnat(ex. över natten), och vid kortare körningar.

Jag har tidigare bara kört korta sträckor i byn eftersom jag ännu håller på med diverse problemlösning. Obs, intresse för problemlösning bör finnas då man bestämmer sig för att skaffa mustang. :D

I helgen åkte vi några längre sträckor med familjen. Det var då som fenomenen med dålig start och svart rök + kraftig bensinlukt vid varmstart uppstod. Efter en hel del sökningar på nätet kan jag nästan relatera problemen till ånglås. Imorgon monterar jag dit spacers. Får se då ifall det blir bättre.

Men frågan kvarstår, dvs. tips på isolering av bränsleslangen.

Att anta något är rätt med amerikanska prylar bara för det är nytt är fel!

Ingen Edelbrock förgasare jag mekat med har stått rätt i flottören. Ytterst lätt att dessa justeras under transport eftersom de inte flyter i bensin som dämpar.

Deras egen manual för just flödning beskriver dessutom att man ska justera flottörerna.

Kolla bränsletryck är också viktigt om du kör eftermarknads pump

Jag kör själv med Edelbrock på en ganska trimmad motor och har ingen spacer utan endast 1 fotpackning. Har aldrig problem med flödning.

Spacer kommer göra nytta men flottören kan ändå stå fel vilket ger ökad bränsleförbrukning.

Du kan göra ett test med att svänga kraftigt med bilen eller bromsa hårt...Stannar motorn så vet du att flottörerna är fel.

post-2532-144839155575_thumb.jpg

Jag tog bort locket på förgasaren ikväll och kollade flottörinställningarna. Både öppen och stängd hade för stora gap jämfört med instruktionerna, dvs nivån sjönk lägre samt stängde tidigare.

Jag har dock ännu svårt att relatera detta till fenomenen med flödning och svår start då motorn är varm.

Men, jag skall köra lite längre imorgonkväll och se hur den beter sig.

Men hur är avgassidan då?

Mottryck i avgassystemet?

Hoprostat Hotspotspjäll?

För låg tändning?(då blir den lättstartad kall,betydligt varmare grenrör o dyl och tungstartad varm..)

För hög tändning kan ge liknade effekter men då brukar man märka glödtändningstendenser o dyl..

Men hur är avgassidan då?

Mottryck i avgassystemet?

Hoprostat Hotspotspjäll?

För låg tändning?(då blir den lättstartad kall,betydligt varmare grenrör o dyl och tungstartad varm..)

För hög tändning kan ge liknade effekter men då brukar man märka glödtändningstendenser o dyl..

Avgassidan är ok, 2,25" rör från 351W manifolds och flowmaster friflödesdämpare. Så Jag har inget "extra" mottryck.

Tändningen är på 10 grader tomgång utan vacuum. Har kört med 8-12 utan skillnad.

Det blev inte bättre av att justera flottörerna.

Kanalen för att leda avgaser genom insuget, till förvärmning, som kommer på mitten av toppen.

Motor1.jpg

Är den öppen eller pluggad? ( På bilden är den pluggad med en medföljande packningsbit)

  • 2 weeks later...

Angående termostaten så har jag ingen aning om vilken temp den har. Värmemätaren är inte heller pålitlig eftersom den alltid visar låg temp. men motorn känns grymt varm.

Intressant point Janne att plugga förvärmningen. Jag försökte reda ut vad dom hålen egentligen hade för mission, men kom ingen vart. Hursomhelst, den är inte pluggad. Borde väl kanske ha gjort det...

  • 2 weeks later...

Den visar temperaturer på max 220 grader. Räcker det för att mäta alla eventuella temperaturer

i våra motorer? T.e.x. grenrören. Där är det ganska varmt.

I så fall är den ju en billig investering.

Mvh.

P-O

  • 7 years later...
On 2011-04-27 at 20:51, xstang said:

Säkert funktionellt som du skriver Per, men det ser aningen bastant ut...

Eftersom förgasaren är ny så antar jag att flottörerna är ok, men man kan ju aldrig vara säker.

Motorn startar bra efter att den kallnat(ex. över natten), och vid kortare körningar.

Jag har tidigare bara kört korta sträckor i byn eftersom jag ännu håller på med diverse problemlösning. Obs, intresse för problemlösning bör finnas då man bestämmer sig för att skaffa mustang. :D

I helgen åkte vi några längre sträckor med familjen. Det var då som fenomenen med dålig start och svart rök + kraftig bensinlukt vid varmstart uppstod. Efter en hel del sökningar på nätet kan jag nästan relatera problemen till ånglås. Imorgon monterar jag dit spacers. Får se då ifall det blir bättre.

Men frågan kvarstår, dvs. tips på isolering av bränsleslangen.

Hej hur gick det med det här, det är exakt som om det skulle kunna vara min bil.  En 289 med en holly, men jag har spacer. Den blir liksom sur, går bluddret och dåligt, tappar tomgången och luktar bensin.  Felet uppstig helt plötsligt en morgon.  Inget hade direkt förändrats, några dagar tidigare tätade jag upp en Avgasfläns som läkte(rejält) och satte dit en fläktkåpa, som hjälpte värmen ordentligt, men sen har jag nu hen vecka djävlats med det här, ställt tätning, kollat alla vakuum/läkage etc, bytt stift, ett tag gick den faktiskt ner på 6-7 cyklar, därav stiftbytet, en egenhet jag har är att det inte verkar spa någon roll kall eller varm, men det är avgjort sämre då varm!  Berätta hur det gick!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...