Jump to content

förgasare?


mike_musse 66

Recommended Posts

det sitter en 500 förgasare på mussen nu. Jag skulle vilja få den lite rappare. Den är vässad med annan kam, hedears, edelbrock perfomence insug mm.

fungerar 600? hur skulle ni gjort? det är en 289.

Har någon testat Pertronix Ignitor? brytare till modern elektronisk tändning. http://www.set-engineering-team.com/Parts.asp ) fungerar den?

tacksam för svar?

Mvh// Mike

Link to comment
Share on other sites

Du får kolla upp lite mer info. om vad du har för toppar, komp, kam mm. Jag kan inte tänka mig att det är lönt att ha något större än 570-600 på en 289:a även med vassare kam och andra toppar. Många kör ju 351 och mindre smallblock med 600.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Har någon testat Pertronix Ignitor? brytare till modern elektronisk tändning. http://www.set-engineering-team.com/Parts.asp ) fungerar den?

tacksam för svar?

Mvh// Mike

Hej!

Jag har haft två st. Den första brann upp, den andra misständade så jag trodde bilen skulle skaka sönder.

Jag bytte tillbaka till brytare, funkar skitbra. Jag säger att Pertronix är SKIT! Andra har aldrig haft problem.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej

Teoretiskt räcker 500cfm till 6000rpm på en 289. Enl. Edelbrock´s fakta.

Jag har åkt petronix system i några år och aldrig haft problem. Men hört andra som haft problem.

Om du byter till petronix så ha också rätt ohm på tändspolen. Jag tog också bort förkopplings motståndet då.

Till min nya maskin (som är isatt i förrgår:) ) Har jag köpt Tändbox, spole och fördelare från Procomp. Till den får man inte ha kopparledade tändkablar, fick jag lära mig här på forumet häromdan. Eftersom sådana kablar förstör elektroniken.

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Håller med kör hellre med HEI!

Pertronix=Skit

En 289 även i trimmat utförande är inte speciellt mycket piggare än dagens moderna svensson bilar.

Tänk på att effekten som uppges på dessa är mätt på ett helt annorlunda sätt än dagens bilar.

Skulle tippa på att en 271Hk 289 motsvarar idag en VOLVO V70 på 150Hk

Bilen blir inte speciellt mycket piggare av att byta till brytarlöst och inte heller mycket piggare av en större förgasare.

Motorn har rätt "setup" som den är nu!

A & O är att allt är rätt justerat så blir det en jävla skillnad.

Brytarspetsarna SKALL ställas in med kamvinkelmätare och öka tändningen så mycket det går så blir det skillnad.

Det bästa ingreppet du kan göra förutom tändjustering är att byta utväxlingen i bakaxel,

Troligen har bilen en utväxling på 2.83:1 eller liknande vilket är riktigt tråkigt

Byt till en 3.50:1 så kommer det kännas som en raket!

Link to comment
Share on other sites

det sitter en 500 förgasare på mussen nu. Jag skulle vilja få den lite rappare. Den är vässad med annan kam, hedears, edelbrock perfomence insug mm.

Jag har testat lite olika förgasaralternativ och kör just nu med en 500 mekanisk Edelbrock på en 351W med lite vassare kam och lite polerade kanaler i topparna. I jämförelse med både 600 och 750vac så är den märkbart rappare i gassvaret med en 500 mek. Det enda jag råkat ut för är att den tappat andan vid några tillfällen när jag varvat ur och sen släppt gasen lite snabbt. För stora förgasarhalsar till lite kubik är onödigt om inte din motor varvar mer än ca 6000.

Jag kör även 650mekan på en 302 Boss motor som originalutrustades med 780vac, och den går som man förväntar sig. D.v.s ett mycket snabbt gassvar.

Link to comment
Share on other sites

Ironiskt kan man konstatera att en trimning lyckats om inte effekten sjunkit mer än 20%...

Det är nog så att du behöver titta till hela paketet, en 289 är ganska tam, håller med Per.

Nu kan det ju hända att det sitter helt fel kamaxel i motorn, fel timing (mellan in-ut ventiler, installationen "rakt upp" kan vara fel val etc.)

Utan att veta nåt om detta specifika ex. kan man inte dra slutsatser, det är kombinationen som ger resultat, inte enskilda hotrodprylar eller alu-insug.

Skulle satsa på tändningen först, bra fördelare, leta exakt övre dödläge och märka det på damper, bra elkablar och bra tändkablar hela vägen, och sedan rätt tändkurva i fördelaren.

Med detta på plats, kan man ta sej vidare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...