Jump to content

Vi pratar smartamobiler! Android, iPhone, Windows Phone


Daniel Linde

Vilken smartphone har du?  

91 members have voted

  1. 1. Vilken smartphone har du?

    • iPhone
      32
    • Android
      50
    • Windows Phone
      1
    • Symbian (Nokia)
      5
    • Annan Smartphone
      3


Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Finns det ingen som kan ge en neutral recension av senaste Nokiamodeller? Lumia 800/900/920 eller billigversionerna?

Att Nokias pr-, marknadsförings- och designavdelningar är befolkade av ...... har alla kunnat konstatera, men hur är själva telefonerna och WIN8 UI?

Vill inte köpa en lur bara för att få en uppfattning om M$+Nokia.

Lite googlande ger i handen att 920 är bra, men då luren ser ut som en färgad kakelplatta, tilltalar den inte köpare? eller?

jag har själv letat runt efter en mobil med BRA mottagning. Den enda som finns är Lumina 900 och 920 som har dubbla antenner.

Telefonen är mycket användarvänlig och lätthanterlig. Fick känna lite på den av en distriktschef för Nokia på en fest, och telefonen är mycket intressant.

Just nu har jag en iPhone 3S, som blev lite bättre när uppgraderingen av OS6 kom, men en ny Iphone blir det inte.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som använder sin mobiltelefon som - just det - telefon? d.v.s. att ringa med.;)

Det gör i alla fall jag. Maila och surfa gör jag på datorn.

Det heter inte mobiltelefon längre föresten.

Det är en "Smartphone" (dvs dator) där själva ringandet står för en "ringa" del! (hohoho där fick jag till det)

Jag skulle tippa på att jag ringer till 15%

50% är mail och planering

30% surf

5% övrigt

Vill du ringa Bosse köp en "Mobiltelefon" :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt min SonyEricsson Xperia acro S nu ett tag och får säga att jag är riktigt nöjd med den. Håller strömmen bra (viktigt viktigt), Ganska bra mottagning också. Här hemma är det nog bara Telia som funkar, hade besök som hade 3 och ingen täckning... Nätet täcker väl 95 % AV BEFOLKNINGEN inte ytan :rolleyes: . Första telefonen som jag använder till allt: mail , surf , tala i, navigera, kompass, lampa och framför allt kameran (12,1 megapixel).

Att telefonen är vattentålig är ett stort plus då det blir en jakt och en del fiske :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bytte ut min HTC Desire(android) till en Samsung S3 för två veckor sen. Förvisso är S3:an nästan

två år modernare, men jisses vilken trevlig lur. Snabb och full med trevliga finesser. Skärmen är nåt

i hästväg(Mustang-häst så klart). Enormt skarp och lagom stor till farbror Ronis trötta ögon.

Det enda som jag inte riktigt gillar är den högblanka batteriluckan(baksidan). Skulle gärna se att

det fanns en lucka som bar lite gummerad, typ HTC. Känns ibland som det är mer tur än skicklighet

att telefonen glider ur handen. Gillar man däremot skal, vilket jag inte gör, så är det ett inte-problem.

Kort sagt - helnöjd med min Android.

mvh/ Ronis

PS. Iphone är för barn och tanter ;)

PS: Vägra Äpplen !

Link to comment
Share on other sites

hehe ja.. nog är det lite konstigt att det är så starka känslor mot Apple från många.

Jag märker det på jobbet, på fritiden och här. :)

Jag VAR väldigt anti mot Apple, precis som många verkar vara.

Men när en arbetskamrat fick sin 4a, så beställde jag en likadan samma kväll. Sedan dess har jag haft en 4a, 4S och nu en 5a. (lite nörd jag vet, men det är min last här i livet :D)

Men det som ligger lite i fatet på Apples sida är att man inte kan installera vad man vill, som tex Whois Caling som söker på nätet när någon ringer och berättar vem det är. Går utmärkt när telefonen är jailbreakad men inte innan.

Igår kom min iPhone 5. Jag är toknöjd!

Lagom skärm, skön i näven och snabb som en mustang.

Link to comment
Share on other sites

Alla äro saliga på sin tro. Beklagar att det skämtsamma i mitt inlägg inte framkommer tillräckligt tydligt.

Mvh/ Ronis

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

1) Varför jämförs ALLA smarttelefoner med iPhone?

2) Varför måste man oskäligt ofta i foruminlägg ge en känga åt Apple / iPhone fastän man antagligen aldrig ens använt/ägt en iPhone?

3) Varför jämförs ALLA premiumbilars köregenskaper etc. med en ungefär motsvarande (eller snäppet "mindre avancerad") modell tillverkad av BMW AG?

4) Varför måste man i tid och otid, på dom flesta forum, skälla ner BMW som märke, trots att man knappt kört eller aldrig ägt en?

Avundsjuka?

Typ ja! ;)

Fenomenet är inget nytt utan större delen av mänskliga rasen beter sig så här oavsett vad det gäller.

Det kan gälla en pinal eller det kan gälla ett fotbollslag.

Av någon anledning blir ens själ "ett" med prylen och man blir helt utan orsak personligt engagerad och tar illa vid sig.

Speciellt när man vet att man har en sämre pryl än lek kamraten i sandlådan brevid!

Så Apple sitter ingalunda i en unik situation att bli hunsad.

Förekommer ju även här!

Som den klassiska grälen mellan så töntigt som 351W motor eller 351C motorer.

Jag håller med om att det är lite fånigt med intetsägande förlöjligande kommentarer som Ronis gör ovan.. .. Ajja Bajja Ronis men ingen fara tycker jag!! ;) Händer ju att en annan trampar i klaveret också. :oops:

Men samtidigt tycker jag det är lika fånigt att reta upp sig bara för man säger vad man tycker så länge det inte riktas emot person.

En manlig företeelse helt klart med denna typ av pajkastning.

Vi bör växa upp allihopa och inte vara så jävla tå ömma för pinaler vi har runtomkring oss!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Till sist:

Man kan tjäna hyfsade summor pengar på mänskligt flockbeteende, titta bara hur börsen reagerar.

Den som tror att inte multinationella bolag utnyttjar den mänskliga naturen, är väldigt naiv.

Håller med dig Thomas!

En klok man sa -"Det är bara döda fiskar som följer med strömmen"... ganska tankevärt.

Ha en RIKTIGT skön helg!:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ibland vet man bara inte vad man går miste om, då man inte loggar in. Som t.ex. att logga in...

Är det en generic bug eller endast menad för oss MAC+OS X användare? :D

[ATTACH=CONFIG]22637[/ATTACH]

Underbar logik:), ungefär som en blinkande grön lampa under en skylt med "förbjuden infart"

Link to comment
Share on other sites

Ibland vet man bara inte vad man går miste om, då man inte loggar in. Som t.ex. att logga in...

Är det en generic bug eller endast menad för oss MAC+OS X användare? :D

[ATTACH=CONFIG]22637[/ATTACH]

Tja, du går ju miste om att logga in :-). Underbar logik!

Link to comment
Share on other sites

Går i tankar o byta så vad är rekommendationen samlat då? Iphone eller HTC/ Samsung?

Fördelar med Iphone för mig är att det finns massa appar o den e COOL ;) . Negativt är att den e så integrerad med Itunes.

Som tekniker vill jag ha direktaccess via datorn. Bilder, adressbok osv osv.

Samsung/HTC o andra smartphones. Fördel för mig är att jag kommer åt den från datorn, kan messa, hämta bilder o massa annat direkt från mapparna i telefonen.

Största problemet är ändå de sk touch screens som alla mobiler har. Blev tyvärr begåvad med stora fingertoppar o det blir alltid fel bokstäver när jag tex använder min GPS Garmin 3790.

Står i valet o kvalet o köpa en modern telefon för enklare FB uppdateringar o access hit :)

Så hur är nyaste Iphone 5? Har kartorna börjat funka med rätt städer inlagda o hur är batteritiden om ni jämför Apple o övriga?

Link to comment
Share on other sites

De flesta lurar i top tycker jag rätt bra!

Spelar egentligen inte så stor roll vad man köper...... Gå och pröva dom i en affär...Känslan är viktigare

Enda råd jag vill ge är att köp ingen lur under 4000 spänn

Till jobbet har jag köpt flera olika lite billigare varianter runt 2-3000kr som montörer/verkstadsfolk ska använda och det tar inte många månader innan det börjar klagas på att det går segt eller annat.

Just nu har jag Samsung S3 och den är jag nöjd med speciellt kameran som jag använder jämt

Ruggigt snabb den tar 3 bilder på 1 sekund.

S3 är väldigt stor och tydlig skärm för stora klumpiga fingrar! ;)

Batteritid har alltid varit viktig för mig men numera är alla dåliga i min mening....Samsungen klarar 1.5 dag vilket är bra.

Enda jag tycker verkar mindre bra är att den verkar vara skör och väldigt hal att hålla i....Som en jävla tvål i näven

Apple ligger nog säkrare i handen i övrigt är den rätt snarlik.

När det gäller appar så har nog Apple lite fler men tror inte egentligen det skiljer särskillt mycket

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Håller med Per, i det mesta ;-), funktionsmässigt spelar det ingen större roll vad du väljer. Känslan är viktigare

Har sista halvåret kört med en HTC One X och är sjukt nöjd med prestanda på den luren och nu har HTC annonserat en uppgraderad variant av den under november månad som bara kan bli en riktig kanonlur. Bra batteritider, snabb kamera lätt trots sin storlek och känns rakt igenom gedigen och med NFCn igång så ökar rolighetsfaktorn rejält för mig

I och med att jag byter arbetsgivare nu i månadsskiftet så har det landat en Samsung S3:a här nu och även det är en riktigt bra telefon, precis som Per säger. Bägge dom här lurarna är stora /One X 4,7" / S3 4,8"), men jag tycker att det är bra både för fingrar/ögon och att det blir en rätt lagom vy om man t ex använder den för navigation. Det är för övrigt något jag gjort mycket med HTCn och på senaste tiden har det uteslutande varit Google Maps, som jag var väldigt sen med att upptäcka hur bra de faktiskt är.

I hushållet finns även en 4S och häromdagen fick jag chansen att prova en iPhone 5 och det är onekligen gedigna telefoner. Misstänker att det är en vanesak, men för egen del tycker jag att fyrans format passar mig bättre. Dock fattas det ju lite när det gäller skärm och prestanda :-)

När det gäller val av operativsystem så blir var och en salig på sin tro, men för mig är det ett genuint ogillande av Apples inlåsningkombinerat med att det är betydligt lättare att få igång en utvecklarmiljö om man vill skriva något för Android. Har provat båda är väl bäst att tillägga. Utbudet och framförallt kvaliteten på appsidan börjar närma sig, men det är en liten bit kvar.

Med illa dold passning till flockbeteenden och livskraften hos döda fiskar som följer med strömmen så tycker jag att det är fascinerande att se hur ruskigt duktiga Apple är på marknadsföring. Anar dock ett hål i rustningen i och med iOS 6 och kartfunktionen, som jag inte för ett ögonblick tror hade passerat den gode Steves argusögon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...