Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har läst lite på forumet om ljudämpare och resonansljud som kan uppstå.

Finns många ideèr här.

Har själv lite funderingar på att sätta dit ett par x-tra burkar eller byta, har lite

obehaglig resonans vid 70-80km/h.

Surfade runt lite och hittade på Dahlems sida, Moroso High Flow dämpare.

Ljudämpare med spiral inuti, hokus pokus?

Någon som har testat dessa dämpare?

(redigerad)

Japp ideer finns många här! :)

Mitt dräpande svar är att Moroso High Flow är bara båg.

Alla dämpare som inte innehåller någon form av mjukt akustiskt dämpande material funkar helt enkelt inte!

De brölar, dånar och skapar resonans och gillar man det så är det bra köp.

Varför inte köpa ett originalsystem?

Det är grymt skönt att åka runt med!

För ökad effekt gör jag gärna reklam för Magna Flow som åtminstone gör ett fint försök att få ner resonansen.

Jag har ett komplett sådant system och är "nästan" nöjd.

Systemet som sådant har en fin passform och sitter som en smäck....Snyggt blir det och bra pris

post-2532-144839165277_thumb.jpg

Besviken är jag på X-korset som sitter vid växellådan.

Det får ljudet att låta aningen skramligt men lösning verkar finnas!

Magnaflow har en X-pipa som sitter inuti en ljuddämpare som jag nu köpt.

Det blir alltså 3st dämpare totalt!! :D

post-2532-14483916529_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

Ok!

Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.:D

Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.

Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!

Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.

Men....det är lite trångt där!

Kanske ett par simons handy och platta till de i pressen på jobbet.....:cool:

Ok!

Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.:D

Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.

Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!

Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.

Men....det är lite trångt där!

Kanske ett par simons handy och platta till de i pressen på jobbet.....:cool:

Jag förstod som du inte ville ha resonans?

Resonans får du som ett brev på posten när man jobbar med Simons, Flowmaster eller Moroso.

Som sagt det som gäller för att få ner resonans är "riktiga" ljuddämpare.

Inte tomma oljefat!

Ett sätt för de som har raggarstuk är ju annars montera dit "Cutouts"

http://www.summitracing.com/parts/SUM-670150-1/

Ok!

Orginal.....nja, jag tycker om när det mullar.:D

Jag kör med dubbelt 2,5" och två små ovala burkar framför bakaxeln plus två kromade pipor ut.

Gött muller, lagom när man drar en repa genom byn men lite längre kan va jobbigt!

Känns synd att kapa sönder systemet, så jag funderar på att trycka dit ett par x-tra burkar bak.

Men....det är lite trångt där!

cool:

Jag har monterat 2 slim dämpare bak då jag höll på att bli tokig på resonanserna, har x-pipa, 2,5 tum och flowtech "tomma oljefat dämpare" som Per skrev.

Dämparna gör lite nytta men det faktum att det finns en resonans gör att den är svår att bli av med, lösningen måste vara att bygga ett system utan den där förb...de resonansen från början.

Jag tror mer och mer på Pers ide om originalsystem..

Jag sätter oxå på två extradämpare längst bak (magnaflow runda 4") samt går ner till 2" rör från de stora dämparna och bakåt. Cabbar skall låta lagom mycket annars blir det jobbigt.

//Mats

Japp ideer finns många här! :)

Besviken är jag på X-korset som sitter vid växellådan.

Det får ljudet att låta aningen skramligt men lösning verkar finnas!

Magnaflow har en X-pipa som sitter inuti en ljuddämpare som jag nu köpt.

Det blir alltså 3st dämpare totalt!! :D

Vänligen ge respons på resultatet av x- dämparen.

Har haft samma problem med resonans som alla andra förefaller ha. Senast åkte jag med ett Hansen Racing-system som skulle kopiera originalet. Absolut inte prisvärt: dåliga böjar, värdelösa dämpare (tunn plåt, dålig dämpning, skrammel) och resonans vid 70-80 km/h.

Dämparna satt framför bakaxeln, liksom original, inga resonatorburkar.

Körde först utan H- pipa (systemet levereras utan), monterade sen dit ett H, utan förbättring.

Helt bortkastade pengar här, alltså. Har testat med ett antal olika dämpare, alltid resonans, så felet måste antagligen sökas mellan / i grenrör och första dämpare.

Antagligen måste man hitta en lösning man kan montera före bakaxel och före dämparna, så x- dämparen kan vara intressant.

På tal om originalsystem, vad sägs om detta:

http://www.ebay.com/itm/nos-hemi-cuda-exhaust-e-body-mufflers-and-resonators-/180746679262

Och jag som trodde att originalsystemet till en M635 CSI var dyrt.... :)

Hej.

Vet inte om jag är rätt ute, jag har testat massor med varianter som

jag byggt själv, en del av dessa har varit mer en lyckträff än proffsig

lösning.

Jag har inte provat s.k. X-Pipe men aldrig kört utan H-Pipa, jag har haft

resonas och inte, det har blivit div provande med olika typer och utförande

av dämpare, jag talar här om 2" system.

Slutsattsen är utan att vara expert, KÖP ett dubbelsystem med original status,

H-pipa mm.

För att få det ljud som man vill ha så krävs det endast ljudämparbyte, viktigt

att veta är att ingen av oss har samma uppfattning när det gäller ljud, tur

är väll det.

Vad vill jag säga med detta, vill bara dela med mig om min upplevelser, jag är

just nu inne på en fjärde omgång ljuddämpar par, den som letar kan finna hos

mig, nu har jag givit mig in på djupt vatten igen kanske.

En sak är i alla fall helt klar, är det något det finns tusen och några till

varianter av så är det avgasljud, i många gånger vackrare än ljudet från

bil stereon, länge leve den kromade armbågen.

  • 3 weeks later...

Resonans ljud kan man med ett gammalt trick som bagarn använde flitigt få bort eller i alla fall flytta på svetsa ett kryss i slutrören av tunnplåt så blir det bättre... finns inget vassare ljud än flowmaster ljuddämpare.. dom som säger att det är skönt att göka har alldrig hört en Ford V8 på fullvarv...............

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...