Jump to content

Fråga om mini varvräknare till Mustang 1967-68 för montering i klockpositionen


COCS

Recommended Posts

Jag hade skapat en tråd om detta här igår, men den är borta, så nu gör jag en ny, för jag vill diskutera detta ämnet och hoppas att andra också kan tycka det är intressant.

Jag vill montera en liten varvräknare på den plats som är avsedd för en klocka på Mustang 1967-68. På min Mustang är där tomt och jag har ingen annan varvräknare.

Jag har läst att en herre i Australien tillverkat sådana för Mustang 1967-68 V8 & 6000 varv, men att han slutade sälja dom för flera år sedan och nu kan man inte få tag på sådana. Men däremot kan man montera alternativa sådana.

Ett alternativ är en som kommer från Jeep (1976-86) som tydligen många i USA monterat.

BILDLÄNK:

http://www.the-jeep-guy.com/ELECTRICAL%20ACCESSORIES%20TACH%205459418.jpg

ATT KÖPA t.ex. här:

44:99 USD

http://www.jeepparts4less.com/replacement-tachometer-jeep-197686-p-5757.html

eller 47:95 USD

http://www.vendio.com/stores/znwoffroad/item/car-truck-parts-clocks/jeep-cj-tachometer-1976-86/lid=8796756

eller 59:50 USD

http://www.fourwheelerhb.com/ShowItem/108457%20TACHOMETER.aspx

I min köpesannons här på forumet, så fick jag svar av Lars Oscarsson:

QUOTE 2012-01-11:

Hej.

67-68 har en stor varvräknare original, har du tänkt montera varvräknare

på platsen för klocka så finns det en sådan som passar att köpa på

Hansen Racing, inte specielt dyr.

Det är ingen original för Mustang men det är några som monterat denna

variat i stället för klocka.

Slut.

Jag har en 1967 Mustang Cab och jag har ingen stor varvräknare, så den har isåfall blivit bortmonterad och jag kan inte förstå var den suttit, så detta är ett mysterium för mig.

Nu har jag kollat på Hansen Racing efter en liten varvräknare som passar bakom klockplatsen, men jag kan inte avgöra vilken det är som jag bör köpa, så därför undrar jag nu om ngn som läser detta känner till vilken man kan använda, se länk nedan!

Tack på förhand!

LÄNK:

http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/varvräknare

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skapat en tråd om detta här igår, men den är borta, så nu gör jag en ny, för jag vill diskutera detta ämnet och hoppas att andra också kan tycka det är intressant.

Hej jag tog bort den då jag ansåg att det var 2 köpes annonser.:wave:

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 1967 Mustang Cab och jag har ingen stor varvräknare, så den har isåfall blivit bortmonterad och jag kan inte förstå var den suttit, så detta är ett mysterium för mig.

Original fanns ingen varvräknare. Det var option, och då sitter den i den högra stora mätartavlan,

där du har oljetryck och amperemeter. Dom två mätarna ersätts med lampor när varvräknare ska

sitta där.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej på er och tack för alla svar!

mhdin - jag fattar vad du menar :-)

Jag har undersökt det mesta innan och tyvärr är den mini-tachon som länkas till ovan avsedd för 6 cylindriga motorer (står det).

MEN KAN NGN SOM ÄR TEKNISK FÖRKLARA VARFÖR DEN INTE GÅR ATT ANVÄNDA TILL EN V8. Det är väl bara en signalkabel från tändspolen som ger varvräknaren input och om det är 6 eller 8 cylindrar borde väl inte spela ngn roll - ehh ???

Link to comment
Share on other sites

Hej på er och tack för alla svar!

mhdin - jag fattar vad du menar :-)

Jag har undersökt det mesta innan och tyvärr är den mini-tachon som länkas till ovan avsedd för 6 cylindriga motorer (står det).

MEN KAN NGN SOM ÄR TEKNISK FÖRKLARA VARFÖR DEN INTE GÅR ATT ANVÄNDA TILL EN V8. Det är väl bara en signalkabel från tändspolen som ger varvräknaren input och om det är 6 eller 8 cylindrar borde väl inte spela ngn roll - ehh ???

Hej COCS,

Varvräknaren 'räknar' antalet pulser som tändspolen alstrar, på en åtta-cylindrig motor är det fyra pulser per varv, varje cylinder tänder bara varannat varv, på en sex-cylindrig tre pulser per varv, en varvräknare som är gjord för en sex-cylindrig motor kommer därför visa fel på en åtta-cylindrig motor.

Jag saknade också varvräknare i min 68'a. Jag gjorde så att jag köpte en VDO-mätare från KH Motorsport, den finns i två varianter, med max 6000 eller 8000 varv. Jag tyckte den för 6000 varv räcker, och den ger också lite bättre upplösning. Jag tog bort plastlocket som satt där klockan kan sitta, det med ett hårkors, jag gjorde en ny plastbit av en isskrapa(!). Jag gjorde det här precis före jul så jag har inte kunnat köra med den nya mätaren, bara startat motorn och sett att den fungerar, den fladdrar lite så eventuellt byter jag sladden från tändspolen till en skärmad senare.

Den här varvräknaren har små switchar på baksidan där man ställer in om motorn har 4, 6 eller 8 cylindrar.

Hoppas bilden visar någorlunda hur det blev, det var inte helt lätt med alla blänk.

/Tomas

post-6468-144839173342_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Glömde berätta om switcharna
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tack för detta tips och din bild!

Hoppas den blir bra med skärmad kabel.

Mvh Christian

Jag bytte till skärmad kabel men det hjälpte inte. Idag bytte jag spänningsregulatorn från original, den som switchar, till en elektronisk, sök i forumet på 7805. Då blev varvräknaren betydligt stabilare, jag har i och för sig bara varvat en liten stund i garaget. För att förtydliga, varvräknaren får strömmen före regulatorn, alltså 12-volten, men regulatorn verkar störa.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med mini varvräknare för "klockan" från Mustangs Unlimited med hyfsat resultat och har elektronisk regulator till övriga instrument. Den ligger stabilt på nålen iaf.

Link to comment
Share on other sites

En VDO på ett vanligt tändsystem med brytare kan vara lite orolig, tittar man på pulserna med oscilloskop så förstår man varför.

Testa med en liten kondensator på tex 100 nF direkt på tändspolen där du tar signalen och till jord som avstörning.

Skärmad kabel har jag också testat utan resultat, skiten kommer via brytarna och då hjälper ingen skärmning.

Ett elektroniskt tändsystem är vanligtvis "renare".

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
En VDO på ett vanligt tändsystem med brytare kan vara lite orolig, tittar man på pulserna med oscilloskop så förstår man varför.

Testa med en liten kondensator på tex 100 nF direkt på tändspolen där du tar signalen och till jord som avstörning.

Skärmad kabel har jag också testat utan resultat, skiten kommer via brytarna och då hjälper ingen skärmning.

Ett elektroniskt tändsystem är vanligtvis "renare".

Tack Janne för tipset, jag bytte till en Ignitor och Flamethrower-spole idag, nu står varvräknaren helt stabilt. Och visar rimligt värde på tomgången, bara en sån sak. Och utan avstörningskondingar. Troligen behövs inte skärmkabeln men den får sitta.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skapat en tråd om detta här igår, men den är borta, så nu gör jag en ny, för jag vill diskutera detta ämnet och hoppas att andra också kan tycka det är intressant.

Jag vill montera en liten varvräknare på den plats som är avsedd för en klocka på Mustang 1967-68. På min Mustang är där tomt och jag har ingen annan varvräknare.

Om den fungerar vet jag ej men denna bör passa i utrymmet, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-32241/

Link to comment
Share on other sites

NEJ, NEJ, det blir inte bra, dessutom är den graderad till 8000 varv - det räcker gott och väl med en 6000 varv, sällan man går över 3-4000 varv vid 'normal' körning, även om man gasar på.

Jag har en anpassad varvräknare till 67-68 Mustang som passar direkt i utrymmet för klockan med rätt fäste och kablar. Den är tillverkad för att sitta där av ett företag i Australien, men dom säljer den ej längre. Jag fick köpa den av en annan Mustang-forum-medlem i våras, men nu har jag sålt bilen den skulle användas i, så jag behöver den ej längre, då jag nu köpt en 66:a cab :-)

Jag säljer min varvräknare för samma pris som jag köpte den för + ev. frakt.

HÄR artikel med bilder:

http://67mustangblog.com/2007/04/the-retrogauge-mustang-mini-tach-for-1967-and-1968-mustangs/

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej alla

Jag vet inte om ämnet fortfarande är aktuellt (eller om varvräknarfrågan skall anses vara ständigt aktuell....?), men jag köpte en liten varvräknare på plats hos NPD i Florida nu i mars 2015.

Alltså säljs den ny även idag.

Min är graderad till 8 000 rpm då jag tänker pigga upp motorn med nya toppar, ny rullkam, Edelbrook 650 cfm förgasare mm.

Varvräknaren har röd och grön kabel till ström resp tändspole samt svart för jord. Dessutom finns en kabel i gul färg som sticker ut som en slinga ur täckkåpan på baksidan. Om man har en 6 cyl motor skall man bryta strömmen i den gula kabeln genom att klippa av den, och alltså kan samma varvräknare användas till både 6 cyl och 8 cyl motorer.

Med vänlig hälsning Claes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...