Maxax February 5, 2012 Report February 5, 2012 Eftersom jag inte har fått upp värmen i motorn så tog jag för givet att det inte satt någon termostat i, men det gjorde det.Nåja, nu har jag i alla fall spolat ur motorn och monterat en ny termostat, frågan är om det ska vara någon speciell sorts glykol.Om det är någon som har en idé om varför jag inte får upp tempen så tar jag tacksamt emot idéer. Den gamla termostaten som satt i var stängd så jag tycker motorn borde ha blivit varm./Maxax Citera
Andrew February 5, 2012 Report February 5, 2012 Om du inte har alu toppar spelar det ingen roll vilken glykol Citera
Maxax February 5, 2012 Author Report February 5, 2012 Ursäkta en dum fråga från en okunnig, hur vet man om man har alu-toppar?/Maxax Citera
JanneJ February 5, 2012 Report February 5, 2012 Jag tycker det låter konstigt att du inte får upp tempen, är du riktigt säker? Tempmätaren kan mycket väl visa fel. Så klart kan en termostat som öppnar för tidigt tillsammans med en jättekylare och kallt väder göra att motorn har svårt att komma upp i temp, men det brukar inte vara fallet på gamla mustanger, snarast tvärtom.Har du tillgång till en ir-termometer kan du kolla direkt på kylare och toppar, topparna brukar ligga på 90-95º. Citera
Maxax February 5, 2012 Author Report February 5, 2012 Med tanke på att jag inte får mer än ljummen luft i kupén och tempmätaren bara rör sig ytterst lite från bottenläget så trodde jag att motorn gick för kall.Jag tror att det finns en IR-termometer på jobbet, ska undersöka det./Maxax Citera
COCS February 7, 2012 Report February 7, 2012 Liknande detta problem har jag haft, fast med andra moderna bilar.Bl.a:Bytt termostat = samma problem. Sedan visade det sig att det var en elektriskt styrd ventil till kupévärmen som kärvat igen, så det blev inte varmt i bilen, trots att jag hade värme på tempmätaren. Men sådant finns väl inte på Mustang :-)Det tar ett tag för en V8 att bli varm, så den ger varmluft till kupén. Har du testat nu på vintern eller? Sedan tror jag inte att det blir särskilt mkt mer än ljummen luft från värmepaketet på dessa gamla bilar, men det är vad jag tror. Tempen på motorn skall dock visa rätt, så det kan ju vara fel på en givare eller på mätaren i instrumentet. Citera
Maxax February 7, 2012 Author Report February 7, 2012 Jag har inte testat sedan i höstas. Jag ska fylla på med nytt vatten och glykol och varmköra vilken dag som helst, kanske ta en sväng på min lilla osaltade väg./Maxax Citera
Cabbe70 February 7, 2012 Report February 7, 2012 Liknande detta problem har jag haft, fast med andra moderna bilar.Bl.a:Bytt termostat = samma problem. Sedan visade det sig att det var en elektriskt styrd ventil till kupévärmen som kärvat igen, så det blev inte varmt i bilen, trots att jag hade värme på tempmätaren. Men sådant finns väl inte på Mustang :-)Det tar ett tag för en V8 att bli varm, så den ger varmluft till kupén. Har du testat nu på vintern eller? Sedan tror jag inte att det blir särskilt mkt mer än ljummen luft från värmepaketet på dessa gamla bilar, men det är vad jag tror. Tempen på motorn skall dock visa rätt, så det kan ju vara fel på en givare eller på mätaren i instrumentet.Hej.Jag har också en 70:a cab. och där kommer riktigt varm luft från värmenpaketet på min (Nytt värmenelement). Har testat även på vintern.Hade en 70:a ht på 80 talet som jag körde på vintern, inga problem med värmen i den heller./Dan Citera
mhdin February 7, 2012 Report February 7, 2012 På min 65:a har jag kanonvärme även på vintern. Citera
Ingo February 13, 2012 Report February 13, 2012 Spola ur systemet,det fick jag göra regelbundet när jag åkte med min 66,a som bruksis på sjuttiotalet.Med nyspolat system och fräsch termostat var det riktigt bra värme ett tag.. Citera
Maxax February 13, 2012 Author Report February 13, 2012 Jag har spolat ur motor, kylare och värmepaket men bara med vatten, alltså inget medel. Har även monterat ny termostat så jag hoppas på bättre värme nu.Annars får jag väl köra igenom värmepaketet lite mer seriöst, det kanske inte cirkulerar igenom hela som det ska./Maxax Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 13, 2012 Report February 13, 2012 Hej.Sista utvägen är nog att byta vämepaket, tyvärr är det ingen lekpå våra modell, egentligen är det ingen lek på någon årsmodell.Men jag har bytt på 65-67-68-70 och 1969-70 är inte roligt men det är ingen omöjlighet, har du frågor om just 70 så kan jag ochnågra till besvara frågorna. Citera
Maxax February 14, 2012 Author Report February 14, 2012 Det tackar jag för, jag gissar att jag kan behöva hjälp om värmepaketet ska bytas./Maxax Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.