Jump to content

Featured Replies

comment_111741

Eftersom jag inte har fått upp värmen i motorn så tog jag för givet att det inte satt någon termostat i, men det gjorde det.

Nåja, nu har jag i alla fall spolat ur motorn och monterat en ny termostat, frågan är om det ska vara någon speciell sorts glykol.

Om det är någon som har en idé om varför jag inte får upp tempen så tar jag tacksamt emot idéer. Den gamla termostaten som satt i var stängd så jag tycker motorn borde ha blivit varm.

/Maxax

comment_111751

Jag tycker det låter konstigt att du inte får upp tempen, är du riktigt säker? Tempmätaren kan mycket väl visa fel.

Så klart kan en termostat som öppnar för tidigt tillsammans med en jättekylare och kallt väder göra att motorn har svårt att komma upp i temp, men det brukar inte vara fallet på gamla mustanger, snarast tvärtom.

Har du tillgång till en ir-termometer kan du kolla direkt på kylare och toppar, topparna brukar ligga på 90-95º.

  • Author
comment_111752

Med tanke på att jag inte får mer än ljummen luft i kupén och tempmätaren bara rör sig ytterst lite från bottenläget så trodde jag att motorn gick för kall.

Jag tror att det finns en IR-termometer på jobbet, ska undersöka det.

/Maxax

comment_111776

Liknande detta problem har jag haft, fast med andra moderna bilar.

Bl.a:

Bytt termostat = samma problem. Sedan visade det sig att det var en elektriskt styrd ventil till kupévärmen som kärvat igen, så det blev inte varmt i bilen, trots att jag hade värme på tempmätaren. Men sådant finns väl inte på Mustang :-)

Det tar ett tag för en V8 att bli varm, så den ger varmluft till kupén. Har du testat nu på vintern eller? Sedan tror jag inte att det blir särskilt mkt mer än ljummen luft från värmepaketet på dessa gamla bilar, men det är vad jag tror. Tempen på motorn skall dock visa rätt, så det kan ju vara fel på en givare eller på mätaren i instrumentet.

comment_111781
Liknande detta problem har jag haft, fast med andra moderna bilar.

Bl.a:

Bytt termostat = samma problem. Sedan visade det sig att det var en elektriskt styrd ventil till kupévärmen som kärvat igen, så det blev inte varmt i bilen, trots att jag hade värme på tempmätaren. Men sådant finns väl inte på Mustang :-)

Det tar ett tag för en V8 att bli varm, så den ger varmluft till kupén. Har du testat nu på vintern eller? Sedan tror jag inte att det blir särskilt mkt mer än ljummen luft från värmepaketet på dessa gamla bilar, men det är vad jag tror. Tempen på motorn skall dock visa rätt, så det kan ju vara fel på en givare eller på mätaren i instrumentet.

Hej.

Jag har också en 70:a cab. och där kommer riktigt varm luft från värmenpaketet på min (Nytt värmenelement). Har testat även på vintern.

Hade en 70:a ht på 80 talet som jag körde på vintern, inga problem med värmen i den heller.

/Dan

  • Author
comment_111973

Jag har spolat ur motor, kylare och värmepaket men bara med vatten, alltså inget medel. Har även monterat ny termostat så jag hoppas på bättre värme nu.

Annars får jag väl köra igenom värmepaketet lite mer seriöst, det kanske inte cirkulerar igenom hela som det ska.

/Maxax

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...