Jump to content

inkoppling av ny stereo


H.Jensen

Recommended Posts

Hej.

Håller på med att montera in en massa nya grejor i bilen och turen har nu kommit till en ny radio med gammal stil, har dragit alla kablar. Strömkabel (slutsteg),högtalarkablar osv, har också monterat in radion och kickpaneler. Nu till min fråga det finns två strömkablar på radion en till batteri och en till ignition.

Jag förstår att ignition kabeln ska sitta på baksidan av tändningslåset som signal till radion. Men jag vet inte på vilken av kablarna jag ska koppla den, finns det någon som vet? bilen är HT 66 289:a aut

mvh Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Har du batteri i bilen så mät med en strömpenna så ser du var som är ström när tändningen är av och påslagen .

skall finnas ett kopplingsstycke i närheten av radioutaget med kablar till orginalradion använd dessa om de finns....

Link to comment
Share on other sites

jag har nu kopplat ignitionkabeln till den kabel som ger ström när tändningen är på och den andra till batteriet, och när jag sätter på tändningen så startar radion (så vill jag ju inte ha det) och försöker jag stänga av radion så går inte det. Radion slocknar bara om jag slår ifrån tändningen eller tar bort kabeln till batteriet.Sätter jag tillbaka kabeln till batteriet så startar inte radion automatiskt men jag kan starta radion en gång sen måste jag bryta batteriet igen (det går inte att stänga av på radioknappen). ?????

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det har någon betydelse i sammanhanget men jag skulle kopplat så att radion får ström vid första steget på tändningslåset, dvs när allt får ström utom just tändningen. Man kanske vill lyssna på radion med motorn avstängd. Den andra kabeln till batteriet är till för att inte radion skall tappa de förinställda stationerna när du slår av strömmen till radion. Kan du ha förväxlat kablarna? Vad säger manualen?

Link to comment
Share on other sites

nej jag har inte förväxlat kablarna, dom är märkta med lappar som det står batteri och ignition på och färgerna stämmer med manualen röd ström orange tändning. jag förstår att batteri kabeln ska vara till minnet men den andra? så snart den får ström så startar radion och det vill jag ju inte. jag vill kunna starta radion med on off knappen på radion, men den går ju igång så snart att jag sätter på tändningen. Jag har också funderat på att koppla det så att motorn inte är igång. men det hjälper inte i det här fallet för det är som jag sa innan ström på ignitionsladden och radion startar.

Link to comment
Share on other sites

Om det är en ny radio i kartong så fick du väl med en bruksanvisning och om radion inte funkar som det står i den så är det nog helt enkelt fel på den,,

Själv tycker jag att radion ska gå igång när man startar så man slipper starta den själv.

Men alla tycker vi olika:-)

Link to comment
Share on other sites

Jodå det följde med bruksanvisning och den har jag följt, förutom att jag bara har kopplat in 2 högtalare än så länge. Att radion går igång när man startar bilen kan jag väl köpa, men jag vill kunna bestämma själv när jag ska stänga av radion det går ju inte att styra, för när den väl har gått igång (när jag har vridit tändningsnykeln) så kan varken stänga av den eller starta den med knapparna på radion, utan som jag sa innan så måste jag bryta strömmen till batteriet då slocknar radion sen kan jag koppla batterisladden igen. Efter detta kan jag då använda knappen på radion för att sätta igång den 1 gång!,

efter detta lever den sitt eget liv och spela glatt vad jag än gör med knapparna.

Radion köpte jag i höstas på Mustangs unlimitet och den heter.

Radio USA-630 chrome face 65/66 Item nr, car 2601

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars.

For genast iväg på cykel till garaget för att prova din teori, men ack så trött jag blev, ingen förbättring samma som innan.

Hej cmc 49.

Svaret på din fråga är, jo radion slocknar när jag stänger av tändningen och startar när jag sätter på tändningen. Men jag vill kunna styra av och på med knapparna på radion, ibland vill man njuta av v8 ljudet när man är ute på landsvägarna utan att radion stör.

Link to comment
Share on other sites

Är detta manualen till radion?

http://www.casmfg.com/images/Radio_Manuals/usa-630__manual.pdf

I så fall är det nog fel på den. Men för att vara på den säkra sidan så trycker

du alltså in volymknappen för att slå på eller av radion, eller hur? Och du har

inte monterat den så att volymknappen inte går att rycka in tillräckligt långt?

Är det så att det inte funkar, då är det fel på den. Bara att reklamera.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Har provat din teori Mike85 helt död i bägge lägen (kunde gått).

Ja pools det är precis rätt manual.Jajamän jag trycker på volymknappen och det verkar som om att den funkar, för bryter jag batteriet och kopplar igen

så går det att starta 1 gång! (med ett litet knäpp i knappen). Nästa gång jag trycker på volymknappen så visas mute i displayen och radion tystnar, trycker jag igen så låter det igen.Det tycker jag är ganska konstigt för mute funktionen hittar jag inte i manualen, För att stänga av radion måste jag slå av tändningen, sätter jag på tändningen igen så går radion igång. Så det är väl bara att reklamera. Har någon erfarenhet av reklamationer till Mustangs unlimitet.

Ska man skickar tillbaka den med kvitto och beskrivning på problemet?, eller skickar man mail först?.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem med Mustangsunlimited, dvs reklamation. Min erfarenhet av dem är att deras customer service inte är värst bra, och deras reklamationshantering är ännu sämre. Men, det lönar sig alltid att försöka reklamera. Jag fick dock inget gehör för min reklamation.

Link to comment
Share on other sites

nej jag har inte förväxlat kablarna, dom är märkta med lappar som det står batteri och ignition på och färgerna stämmer med manualen röd ström orange tändning. jag förstår att batteri kabeln ska vara till minnet men den andra? så snart den får ström så startar radion och det vill jag ju inte. jag vill kunna starta radion med on off knappen på radion, men den går ju igång så snart att jag sätter på tändningen. Jag har också funderat på att koppla det så att motorn inte är igång. men det hjälper inte i det här fallet för det är som jag sa innan ström på ignitionsladden och radion startar.

Antingen skrev du fel här eller så är den oranga å den röda tråden felmärkt. Enligt manualen är väl den RÖDA tändning å den ORANGA fast plus?

Är jag ute på hal is nu?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...