Jump to content

etanol??


illala53

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Etanol korrossivt?? Nattmössan på?? Är absolut inte något problem att konvertera vilken bil som helst.. Kör GT 500 på alla blandningar mellan E85 och bensin... Alkohol angriper inte slangar mer än bensin heller.. Undantaget är E 100 som inte säljs här. Finns lösningar på flexfuelboxar i Usa. bara att kolla..

rekommenderar change2ethanol.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ok, jag väcker denna frågan igen! Är det någon som på allvar har testat att köra sin Musse på etanol? Jag har en Saab 9000 Turbo so jag kör på 50/50, och har gjort i flera år utan bekymmer. Lite billigare att tanka och en del mer kräm under huven. En 05 GT borde ju funka kan jag tycka, men är det någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det finns många myter ang. E85.

E85 = poor mans race gas.

Är för just nu i USA och de flesta mackarna har 10% etanol i pumparna (Florida, Georgia och South Carolina).

Korrosivt....

Nej, inte etanol (sprit som vi flesta dricker).

Etanol går inte så bra ihop med kork packningar och mässings flottörer.

Tyvärr blandar många ihop det med metanol som är korrosivt speciellt för aluminium.

E85 är ett trade mark och kan innehålla från 70-92% etanol (70% på vintern och 85 - 92% på sommaren).

Därför bör man ALLTID mäta etanol innehållet i E85, ja det låter krångligt men det finns billiga enkla mätare från tex. Summit racing.

Skulle nog säga att med bensin så är det bara att tanka utan att tänka, men med E85 så måste man checka vad man får.

Alla amerikanska bilar har bränsle system från mitten/slutet av 1980-talet som klarar minst 10% etanol.

E85 innehåller mindre energi per vikt enhet jämfört med bensin, därför måste man dimensionera för 40-50% mer bränsle om man konverterar till E85.

Eftersom man behöver mer bränsle för att få ut samma energi som bensin får man en effektiv kylning av cylindrarna gratis, behöver inget vatten/metanol sprut för kylning om man har turbo med mycket effekt.

E85 har dessutom mycket mer syre molekyler i bränslet. Bra med syre från insug plus bränsle = mer effekt.

E85 är ca. 105 oktan och även om man förställer tändningen för mycket så blir det inga spikningar = säkert för motorn, men inte bra för effekt.

Dock måste man uppgradera minst bränsle pump och spridare.

2005 och nyare Mustanger har dimension på bränsle ledningar som klarar mycket hästar, har för mig att det är ca 900 hästar.

Ny mappning måste göras för spridare, tänding och bränslepump(ar) (bränslepump(ar) om det är icke cirkulerande bränsle system).

Blanda en 50/50 blandning mellan bensin och E85 och inte göra något annat är farligt för motorn.

Motorn kommer att gå magert, ja datorn kan justera för förändringar men troligtvis på gränsen.

Vid fullgas är troligtvis spridare och pump för små och med följd av mycket mager blandning.

Sist men inte minst.

Bränsle förbrukning....

Min T-bird gick från 1.55 liter/mil till 1.7 liter/mil efter konverting, blev mycket billigare..

Jag konverterade min Thunderbird 1988 för 5 år sedan till E85.

Har fungerat utan några som hellst problem.

Grabbens T-bird med ATI-procharger blev konverterd förra året.

Nästa blir min Cobra efter att motorn är inkörd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hört lite negativa effekter på motorer som gått långt på bara etanol.

En granne som kör taxi fick byta motor efter 24000 mil.

Sas till honom att cylinderloppen blivit slittna och etanol gått förbi kolvarna ner i oljan och slipat ner alla lager i motorn.

Otur eller blir det mer slitage?

Har även hört en del och läst lite på forum om att topplockspackning går på en del E85 motorer.

Lite nyfiken på vad ni som kört många mil säger.

Link to comment
Share on other sites

Det ökade slitaget beror på "washdown" mao oförbränt bränsle.

Med största sannolikhet pga. fel tändkurva för E85.

Detta fenomen är också vanligt på förgasar motorer för bensin då man alltid har för fet blandning.

Mycket beror på hur bilfabrikanterna har gjort om bilarna ska kunna gå på både bensin och E85.

De flesta bara kompenserar bränslemängden och inte tändkurvan.

Vad jag vet så har väldigt få bilfabrikanter en etanolmätare i bränsle ledningen, den enda som jag vet är GM.

Jag såg för ca 4 år sedan tändkurvor för SAAB 95 både för bensin och E85. De var helt olika.

Man har i diverse tidningar också testat bilar, hur mycket genomsnitt förbrukningen ökat vid körning med E85.

Många bilar hade 25-35% ökad förbrukning, det är på tok för mycket.

Bilar med mätning av etanol halt gav ca 15% ökad förbrukning.

Ett skräck exempel är tyska Ford som gav minst 30% ökning.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att topplockspackningen skulle gå tror jag isåfall mer beror på att de som byter till E85 helt enkelt laddar hårdare med turbon och därmed blir trycket i brännkammaren högre än vad packningen är designad för. Man gör helt enkelt ett billigt trim med högre laddtryck utan att det blir spikning men inte anpassar resten av delarna för det högre trycket i cylindern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det finns många myter ang. E85.

E85 = poor mans race gas.

Är för just nu i USA och de flesta mackarna har 10% etanol i pumparna (Florida, Georgia och South Carolina).

Korrosivt....

Nej, inte etanol (sprit som vi flesta dricker).

Etanol går inte så bra ihop med kork packningar och mässings flottörer.

Tyvärr blandar många ihop det med metanol som är korrosivt speciellt för aluminium.

E85 är ett trade mark och kan innehålla från 70-92% etanol (70% på vintern och 85 - 92% på sommaren).

Därför bör man ALLTID mäta etanol innehållet i E85, ja det låter krångligt men det finns billiga enkla mätare från tex. Summit racing.

Skulle nog säga att med bensin så är det bara att tanka utan att tänka, men med E85 så måste man checka vad man får.

Alla amerikanska bilar har bränsle system från mitten/slutet av 1980-talet som klarar minst 10% etanol.

E85 innehåller mindre energi per vikt enhet jämfört med bensin, därför måste man dimensionera för 40-50% mer bränsle om man konverterar till E85.

Eftersom man behöver mer bränsle för att få ut samma energi som bensin får man en effektiv kylning av cylindrarna gratis, behöver inget vatten/metanol sprut för kylning om man har turbo med mycket effekt.

E85 har dessutom mycket mer syre molekyler i bränslet. Bra med syre från insug plus bränsle = mer effekt.

E85 är ca. 105 oktan och även om man förställer tändningen för mycket så blir det inga spikningar = säkert för motorn, men inte bra för effekt.

Dock måste man uppgradera minst bränsle pump och spridare.

2005 och nyare Mustanger har dimension på bränsle ledningar som klarar mycket hästar, har för mig att det är ca 900 hästar.

Ny mappning måste göras för spridare, tänding och bränslepump(ar) (bränslepump(ar) om det är icke cirkulerande bränsle system).

Blanda en 50/50 blandning mellan bensin och E85 och inte göra något annat är farligt för motorn.

Motorn kommer att gå magert, ja datorn kan justera för förändringar men troligtvis på gränsen.

Vid fullgas är troligtvis spridare och pump för små och med följd av mycket mager blandning.

Sist men inte minst.

Bränsle förbrukning....

Min T-bird gick från 1.55 liter/mil till 1.7 liter/mil efter konverting, blev mycket billigare..

Jag konverterade min Thunderbird 1988 för 5 år sedan till E85.

Har fungerat utan några som hellst problem.

Grabbens T-bird med ATI-procharger blev konverterd förra året.

Nästa blir min Cobra efter att motorn är inkörd.

Du säger att man måste mäta etanolhalten varje gång man tankar... Gör man korrigeringar i programvaran varje gång man tankat då beroende på etanolhalten? Är det tändningen man justerar då?

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter nästan varje gång jag tankar, speciellt viktigt på vår och höst.

Helt plötsligt kan etanolhalten gå ner väsentligt tex. från 85-75%.

Under sommaren brukar den hålla 85-92% etanol.

Jag vill bara vara säker på vad för % av etanol det är i bränslet.

Gör inga justeringar då jag har tunat bilen för 85-90 etanol.

Skulle jag vara tvungen att tanka med låg etanolhalt, så då får man köra försiktigt tills man har riktig E85 i tanken.

Link to comment
Share on other sites

Jag mäter nästan varje gång jag tankar, speciellt viktigt på vår och höst.

Helt plötsligt kan etanolhalten gå ner väsentligt tex. från 85-75%.

Under sommaren brukar den hålla 85-92% etanol.

Jag vill bara vara säker på vad för % av etanol det är i bränslet.

Gör inga justeringar då jag har tunat bilen för 85-90 etanol.

Skulle jag vara tvungen att tanka med låg etanolhalt, så då får man köra försiktigt tills man har riktig E85 i tanken.

Ok, då förstår jag. Jag funderar på om man kanske skulle ha konverterat GT500:an... Med drevad originalkompressor och ett Steeda insug så ska det tydligen räcka med att byta till större spridare och montera BAP och annat bränslefilter och då även en tune så klart.

Men hur går det till rent praktiskt när man gör testet av bränslet? Suger du upp en skvätt ur tanken då eller tar du det direkt från pistolen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enklast är väl att ta en rejäl slurk direkt ur pistolen, blir man halvrolig så e re75% ock om man blir skitkul så är det 92>%

verkar aningen komplicerat. Få se nu hur mycket har jag kvar i tanken ock hur starkt va den blandningen, sen så skall vi addera denna mängd o styrka sedan mappa om. Vore det min 500 så skulle jag helt klart avstå, verkar som att det är få av de större tillverkarna som sjunger etanolens lov nuförtiden.

sprit och bilar brukar inte vara så bra alla ggr...

Link to comment
Share on other sites

Enklast är väl att ta en rejäl slurk direkt ur pistolen, blir man halvrolig så e re75% ock om man blir skitkul så är det 92>%

verkar aningen komplicerat. Få se nu hur mycket har jag kvar i tanken ock hur starkt va den blandningen, sen så skall vi addera denna mängd o styrka sedan mappa om. Vore det min 500 så skulle jag helt klart avstå, verkar som att det är få av de större tillverkarna som sjunger etanolens lov nuförtiden.

sprit och bilar brukar inte vara så bra alla ggr...

Hahaha :D Nä jag har insett att det är alldeles för bökigt att köra etanol så det står jag över...

Link to comment
Share on other sites

Hahaha :D Nä jag har insett att det är alldeles för bökigt att köra etanol så det står jag över...

Ett tipps i all välmening om du följer mitt inledande råd.

Kommer du inte ihåg vilken styrka som soppan innehöll förra gången så var det antagligen 92+. ;)

Alvarligt så läser man i olika forum om diverse problem knutna till hög etanolinblandning sant eller inte så skulle jag möjligen kunna tänka mig att testa på en billigare bil än mussen och det har jag ingen

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps i all välmening om du följer mitt inledande råd.

Kommer du inte ihåg vilken styrka som soppan innehöll förra gången så var det antagligen 92+. ;)

Alvarligt så läser man i olika forum om diverse problem knutna till hög etanolinblandning sant eller inte så skulle jag möjligen kunna tänka mig att testa på en billigare bil än mussen och det har jag ingen

Äh jag tog och köpte en 2013 TVS istället. Mer effekt utan en massa joxande med bränsle hit o dit :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
On 2012-04-03 at 16:45, mike85 said:

Har alltid kört 95, inga problem.

Du

 

On 2012-04-03 at 16:45, mike85 said:

Har alltid kört 95, inga problem.

 kanske inte är problem men du får nog räkna med att den har dragit tillbaka tändningen och sänkt effekten i motorn 

du ska nog ha minst 98 oktan 

vill du ha närmare 100 så kan du även blanda i 10 % i 85 

Ändå kommer den totala  etanol  Halten ändå att vara under 10 % .
  
 

för i praktiken så är etanolhalten i 98 oktanet i bensin mindre än 5 %  

cirkel K har väl   3,2 och Preem har väl  strax under 2 % 

Link to comment
Share on other sites

On 2014-06-04 at 21:39, HD-Man said:

Ett tipps i all välmening om du följer mitt inledande råd.

Kommer du inte ihåg vilken styrka som soppan innehöll förra gången så var det antagligen 92+. ;)

Alvarligt så läser man i olika forum om diverse problem knutna till hög etanolinblandning sant eller inte så skulle jag möjligen kunna tänka mig att testa på en billigare bil än mussen och det har jag ingen

Om du syftar på 92 oktan i USA så är det betydligt högre än 92 i Sverige eller Europa 

Oktantal testas enligt två olika skalor som i grunden består av olika tuffa tester, RON som vi använder är det tamaste testet som ger högst siffror, MON är det tuffare testet som ger lägst siffror, och jänkarna använder PON som är genomsnittet mellan RON och MON på deras macksoppa. Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

RON: Research octane rating
MON: Motor octane rating
PON: Pump octane racing

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...