Jump to content

Försäkra min bil!


Recommended Posts

Har kollat med MHRF vad som gäller och fick detta till svar:

..........................................................................................

Hej

För att få en försäkring hos oss ska du göra 3 saker.

1. Fyll i en ansökan om MHRF-försäkring. Den kan du ta ut via vår hemsida www.mhrf.se/ MHRF-försäkring/ ansök/.

2. Ta en komplett serie bilder på ditt fordon. Dessa ska tas ut på fotopapper och hur du tar bilderna ser du på baksidan av blanketten ansökan om MHRF-försäkring.

3. Kontakta din klubb och se till att någon av dessa besiktningsmän kommer ut och besiktigar ditt fordon.

När detta är klart skickar du in alla dokument till klubbens försäkringsansvarige.

Innan dess kan du kontakta Folksam, telefon 08- 772 60 00, och ta en vanlig försäkring. Den gäller då till dess att du blir klar med din MHRF-försäkring. Viktigt att du väljer Folksam för tecknar du försäkring via annat försäkringsbolag binder du upp dig på 1 år.

Hälsningar

Jan Seglert

MHRF

............................................................................................

Vem är besiktningsman i min klubb? :confused:

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att villkoren i försäkringen passar dig och ditt sätt att använda bilen. Vill du kunna ta bilen till jobbet och för att åka och handla kan en sådan försäkring lägga hinder i vägen.

Det finns flera trådar här på forumet om just försäkringar och gamla bilar.

Jag har valt en helförsäkring från LF med en årspremie på strax under 2000:- och kan använda bilen precis som jag själv vill.

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle teckna försäkring för första gången förra året, fordrade MHRF-försäkringen att man hade varit medlem i klubben i ett år, samt att bilen i stort sätt skulle vara i originalskick. Kanske dessa krav inte finns kvar:confused:

För min del blev det denna försäkring i stället: http://www.bilsport-mc.com/se/BILFOeRSAeKRINGAR/ENTUSIAST/Om_foersaekringen

Link to comment
Share on other sites

Åsa

Jag har precis ordnat en sådan MHRF-försäkring. Det är omständligt, men värt besväret när man har en mkt fint renoverad bil som man betalt en del extra för - just för att den är så fin. Du får ett heltäckande försäkringsskydd och bilen blir besiktigad och värderad - allt dokumenterat av 'experter' och sker en olycka, blir det inget tjafs om värdet och skicket. Försäkrar du på vanligt vis, kommer det att bli 'problem' med värderingen vid en ev. olycka - detta eftersom din bil är ngt utöver det vanliga och i supertoppskick.

Andra försäkringsbolag som erbjuder förbättrad entusiastförsäkring, kräver också besiktning och fotodokumentation.

Försutsättningen för MHRF-försäkringen är dock bl.a:

--- att du inte kör mer än 500 mil per år

--- att du inte kör till jobbet

--- att du inte använder bilen för att åka och handla

--- att du enbart använder bilen för att köra till en bilträff...

eller... för att visa upp den för ngn...

eller... för ren nöjeskörning utan annat annat syfte.

Bilen måste INTE vara 100% original, det kan vara andra fälgar, annan klädsel (inredning), effekthöjd motor = små modifieringar är OK.

Du måste också ha bilen i låst garage när den inte används.

Du måste INTE ha varit medlem i Mustang-klubben 1 år, men får en pyttelite förhöjd premie första året.

Mvh CS

Ändrade %s av %s (%s)
stavfel
Link to comment
Share on other sites

. Försäkrar du på vanligt vis, kommer det att bli 'problem' med värderingen vid en ev. olycka - detta eftersom din bil är ngt utöver det vanliga och i supertoppskick.

Mvh CS

Jag hade aktat mig för att kategorisera så hårt. Har själv haft en incident med min musse som krävde reparation på försäkringen, LF var ytterst tillmötesgående och personen som besiktigade min skada lät mig själv bestämma vem som skulle laga och lackera. Inget tjafs med kostnader utan allt löstes till min belåtenhet.

Säkert har någon annan andra erfarenheter men detta är hur jag har upplevt ett sådant ärende.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Jag syftade mer på om bilen t.ex. brinner upp, vilket tyvärr händer ibland. Då kan fösräkringsbolagen vara riktigt tjuriga och även om man visar bilder på bilen att den ser ut att vara i toppskick, så är det svårt för dom att ge utbetalning om t.ex. 100.000 kr mer än vad som sådana bilar normalt sett brukar kosta.

När det gäller reparationer av skada, tror jag att dom flesta bolagen är OK.

Fast jag tycker det här ämnet är intressant och viktigt och vill gärna läsa andras åsikter om sina försäkringsbolag.

Link to comment
Share on other sites

Länsförsäkringar har Försäkringar för din veteranare du behöver bara fylla i lite uppgifter på ett papper och skicka med foto på bilen ingen speciell besiktning genom klubben, har använt mig av dessa då jag har allt försäkrat i Läns. lite dyrare men det är ett bättre Bolag i mitt tycke,

Gå in på deras hemsida där står säkert allt du behöver veta,

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att villkoren i försäkringen passar dig och ditt sätt att använda bilen. Vill du kunna ta bilen till jobbet och för att åka och handla kan en sådan försäkring lägga hinder i vägen.

Det finns flera trådar här på forumet om just försäkringar och gamla bilar.

Jag har valt en helförsäkring från LF med en årspremie på strax under 2000:- och kan använda bilen precis som jag själv vill.

Aha.. Jag trodde inte de stora bolagen hade försäkringar för veteranbilar. Men då ska jag kolla upp det.

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle teckna försäkring för första gången förra året, fordrade MHRF-försäkringen att man hade varit medlem i klubben i ett år, samt att bilen i stort sätt skulle vara i originalskick. Kanske dessa krav inte finns kvar:confused:

För min del blev det denna försäkring i stället: http://www.bilsport-mc.com/se/BILFOeRSAeKRINGAR/ENTUSIAST/Om_foersaekringen

Ja jag läste med det, fast jag tolkade det som att om man varit med i ett år hade man bättre pris?! Men det är klart, min bil är sannerligen inte helt i original..

Link to comment
Share on other sites

Jag vill kunna använda bilen en del på sommaren, inte till jobbet men kanske om jag byter jobb. Ja jag tänker handla med den och nyttja den en del. Den ska inte stå i ett garage året runt för att köras till en eller två träffar på en sommar.

Det har väl det mesta original kvar men en hel del är utbytt så jag vet inte jag. Kanske ska kolla med alla stora försäkringsbolag vad de erbjuder och om de tar in att den är värd det jag betalade.

Svårt det här.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en försäkring hos If via Svenska Veteranbilsklubben, MEN jag håller med Janne. Det är läge att kolla en "vanlig" försäkring för att inte behöva fundera på nyttjandes av bilen. När det gäller bilar som utgör grunden för grillfester är försäkringsbolagen av erfarenhet, deras inte min, restriktiva i och med att det är ett enkelt sätt att försöka få ut pengar för en övervärderad/svårsåld bil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har som Janne LF, dom kom till mitt garage besiktigade den plus uppställningsplats o. fotade.

Sen fick jag den värderad också o. jag har inte nån originalbil. Skitduktiga killar som själv höll på o. skruvade med gamla jänkare.

Enda villkoret var att man hade en vanlig bil försäkrad där också.

Lycka till o. Grattis.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

JAg talade med vår försäkringsansvarige igår och han berättade att MHRF kommer med ett par varianter på hobbybilförsäkring i år dör att möta efterfrågan på bilar som inte är helt original. Får se vad det innebär... men ring toll MHRF, eller åk dit, de finns ju i Stockholm och är mkt tillmötesgående.

Jag har försäkrat min Galaxie via MHRF med tear drop scoop på huven, dubbla Holleys och allt - inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Det har väl det mesta original kvar men en hel del är utbytt så jag vet inte jag.

Hej Åsa

Vad syftar du på med 'original kvar'? Menar du delar som satt på när bilen tillverkades?

Det som avses med att bilen skall vara i originalutförande är att den inte skall avvika från skicket (utseendet) så som det byggdes när bilen kom från fabriken. Det är alltså helt OK att klädseln är utbytt till en ny, att det är en annan färg, att motorn är renoverad. Det som är viktigt är att bilen ser ut på ett sådant sätt som den den gjorde från början. Det är alltså inte OK med breddade skärmkanter, scoop på huven, racermotor, o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Hej Åsa

Vad syftar du på med 'original kvar'? Menar du delar som satt på när bilen tillverkades?

Det som avses med att bilen skall vara i originalutförande är att den inte skall avvika från skicket (utseendet) så som det byggdes när bilen kom från fabriken. Det är alltså helt OK att klädseln är utbytt till en ny, att det är en annan färg, att motorn är renoverad. Det som är viktigt är att bilen ser ut på ett sådant sätt som den den gjorde från början. Det är alltså inte OK med breddade skärmkanter, scoop på huven, racermotor, o.s.v.

Tidstypiska tillbehör/delar ska väl vara ok också? Typ andra ventilkåpor, luftburk, fälgar mm mm. I alla fall är det sagt så i den andra kliubben jag är med i och det är ju samma försäkring.

Förresten Åsa, får gratulera till bilen också, den ser ju otroligt fin ut!

Micke

Link to comment
Share on other sites

Tidstypiska tillbehör/delar ska väl vara ok också? Typ andra ventilkåpor, luftburk, fälgar mm mm.

Ja, det är det.

Och att man monterar säkerhetsbälte, skivbromsar, servostyrning och liknande.

Samt även om man bytt växellådan från t.ex. manuell till automat (om den är av rätt typ).

Link to comment
Share on other sites

Jag är splittrad!

Ringde runt till olika försäkringbolag i dag och fick priser på vanliga helförsäkringar från 6000kr/år till 3000kr/år. Vissa hade några krav och så men den billigaste var den bästa.

Dock skulle jag komma ner till kanske 1500kr/år med MHRF MEN.. Jag tror inte jag klarar deras krav. Framförallt får jag inte tag på ett dugligt garage. Det jag har ordnat nu trodde jag var bra eftersom det är en burplats. Men var nere och kollade och det är en bur med plats för FYRA bilar. Det är alltså inga väggar mellan bilarna utan den är ganska oskyddad.

Så det lutar åt en vanligt helförsäkring i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Åsa, du kan ju kolla med Svedea - ett ganska nytt försäkringsbolag med entusiastförsäkringar. FInns bådeför original och lätt modifierade bilar, och rimliga premier. Det är den gamle kämpen Keith Eliasson som dragitigång. Han startade väl det som numera är Bilsports försäkring.

Klubbrabatter finns, och om du bara skippar kravet att åka och handla i finbilen så ska det nog gå bra ;-)

http://motor.svedea.se/entusiastbil/vaara-foersaekringar/entusiastbil.aspx

Link to comment
Share on other sites

Trygg Hansa har jag, Betalar strax över 2000kr /år. det är en förs med avdrag för veteranbil. inga direkta krav.

mvh Peter

Fick också bäst pris av Trygg Hansa!! Får se.. Hon är hemma nu i alla fall. Vi fick sköna 39 mil tillsammans hem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...