Jump to content

Styrservopump IGEN!


pools
 Share

Recommended Posts

Hej!

Just hemkommen från årets första längre tur med Mussen. Klubben åkte ner till

Ö-vik för första träffen med bilar. Efter c:a 14 mils körning börjar styrningen bli

trög, och när vi kom in mot rödljusen känner jag ju att jag har ingen styrservo!

Va, f-n, jag har ju bytt pumpen TRE gånger nu!:mad: Vad kan det va för fel? Är det

som jag tror "amerikansk kvalitet" eller vad? Jag menar, inget i bilen kan ju orsaka

att det blir fel på två pumpar. Oljan är ny varje gång. (det börjar bli dyrt!)

Jag börjar bli dj-vligt less!:twisted:

Är det bara skit från USA eller?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kan inget om det problemet, men hade ändå varit intressant att veta vilket fabrikat du har på din servopump.

Mvh CS

Fabrikat? Har ingen aning, köpt genom Hansen Racing. Borde väl komma från USA.

Har bara bytt själva pumpen, "burken" (oljebehållaren) är ju densamma.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det var som fan! Är du säker på att det verkligen är pumpen även denna gång. Kan det inte vara ventilen eller cylindern. Vet att du bytt cylindern

men även den är väl av usa- eller kina-kvalitet (vet inte vilket som är sämst?????) så det kan väl säkert vara inre läckage. Ventil vet jag inte om du bytt? Missljud från pump? Skummar oljan? Jag kan skicka ner cylinder fort som attan vid behov men pump eller ventil kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack Mats. Du är hjälpsam som tusan. Jag testade i kväll igen. Och nu funkar

den. Men jag stod bara i Garaget. Imorron kväll ska jag köra en längre bit, så

får vi se. Jag hade lite väl mycket olja i den, har tappat ur till rätt nivå. Men

om det är för mycket olja ska den väl bara spotta ur genom påfyllnadsröret.

Den skummar inte oljan den här gången. Och inga missljud. Ventilen är inte bytt.

Däremot renoverad för flera år sen. Köpte en repsats och bytte ut.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Har nu varit ut på en 6-milatur. Inga problem alls.:D:( Blandade känslor. Var det

för kort tur? Hade inte oljan blivit varm nog. Vi hade ju inget sommarväder precis,

men ändå. I tisdags var det lite varmare i luften förstås, men tempen på oljan i

servon ska väl inte bli varmare än vad det är i motorrummet? Jo, kanske lite. Det

finns ju ingen oljekylare för servon. Men ändå! På raka vägar utan allt för stora

rattrörelser kanske inte oljan kommer upp i "fel" temperatur. Men det var ju likadant

i tisdags. Raktframkörning nästan hela tiden. Jag vet inte. Va fan kan det va? Några

teorier? Någon?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

.................... Det

finns ju ingen oljekylare för servon. ......................

Nej, inte orginal til din bil men .....; http://www.ebay.com/itm/1970-BOSS-302-Power-Steering-Oil-Coolers-Concours-?cmd=ViewItem&hash=item19c4003b93&item=110662531987&pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr

Sen kan det va nåt som bromsar oljan invendigt i en slang. Vet at gamla slanger kan kolapsa på innsiden og forsæmra flødet.

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Med den körning jag kör, behöver jag ingen kylning på servon. Mest cruising.

Gamla slangar? Nej! Allt är nytt utom styrventilen. Och den är renoverad. Bytte

slangar för några år sedan. Ny pump, ny tryckcylinder.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problem som man inte riktigt ser vad som är fel direkt är lite kluriga...

Har servo på min -66, inga problem.. funkar bra direkt när den backas ut ur garaget till man rullar in igen..

Vad har du för servo olja? Kan den vara problemet?

Sj så har jag samma som till c4 lådan.

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det har ju funkat tidigare. Jag bytte pumpen för att ett lager lät illa. Den första

utbytespumpen skummade oljan. Den andra hade inget tryck vid låga varv, men

funkade vid högre varv. Och nu den tredje funkar lite då och nu. Om det nu är

pumpen. Alla tycks vara ense om att det måste va nåt annat. Hjälpcylindern är ny.

Slangarna nya sen några år. Oljan ny, även om jag tog vara på oljan jag tömde ur

senast. Men den har jag silat genom melittafilter utan att se någon smuts i filtret

efteråt. Och det är rätt olja. Det är ju jätteviktigt. ATF Ford typ F. Samma som i C6:an.

Nu blir det ingen provkörning idag, det snöar nämligen. Snöblandat regn, skitväder.

När kommer våren?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

hissa upp den starta o kolla om den svänger av sig själv, kanske med lite hjälp! ligger den o drar åt ngt håll så funkar det inte så länge!. är så på många bilar. men vet inte om mustanger beter sig så!?

Link to comment
Share on other sites

P-O! Bit i det sura och byt olja i alla fall. Kan oljan gått varm eller blivit sämre av de tidigare pumpfelen???

Även om det inte är oljan så måste vi ju börja om någonstans och jag skulle bytt för att vara helt säker annars kan man ju felsöka tills man dör.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Sant Mats! Ska inhandla ny olja på måndag. Just nu är jag djävligt less på allt

garagejobb. Måste få några dagars ledigt. Får jobba på tomten istället. Samla

ihop en massa ris som blev kvar efter att jag avverkat 4 stora tallar.

hissa upp den starta o kolla om den svänger av sig själv, kanske med lite hjälp! ligger den o drar åt ngt håll så funkar det inte så länge!. är så på många bilar. men vet inte om mustanger beter sig så!?

Bra tips rottis! Ska kolla det. Men jag borde väl känna om den vill dra åt nåt håll, eller?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det var ju några år sen jag gjorde en framvagnsinställning förstås. Men det kan

väl inte påverka servostyrningens funktion. Om det nu inte är som du säger, att

den drar åt nåt håll, och att oljan blir varmare därför, och fungerar sämre.

Är det nån som vet hur mycket man måste köra för att servooljan ska komma upp

i rätt temperatur? Om den blir lika varm vid normal körning eller om den blir varmare

vid kraftig kurvtagning. Jag har möjlighet att testa det. Fast det kommer att ta

lite tid förstås.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hjulinställning tror jag inte skulle påverka så pass att servo skulle påverkas.

Isåfall skulle du ju hela tiden sitta och styra emot.!?!?!??

Oljan får inte bli varmare än runt 70-80 grader

Mussens rätt unika "cykelpump servo" strular ofta!

Jag hatar den!!

Kontrollventilens funktion är extremt viktig att den fungerar korrekt.

Är ventilen defekt så blir det överströmningar åt endera riktningar med värmeutveckling som följd.

Har du bytt kontrollventilen någon gång?

Har du haft isär den och tittat på den?

Som skrevs tidigare är det mycket viktigt att slangar/rör inte kläms någonstans

Pumpen är egentligen den enkla biten....Är en rätt enkel "impeller" lösning som är väldigt driftsäker.

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Som sagt tidigare i tråden så har jag renoverat styrventilen, för några år sedan.

Problemen uppstod när jag bytte pumpen. Tre gånger nu. Dom två första var

definitivt defekta.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej Per!

Som sagt tidigare i tråden så har jag renoverat styrventilen, för några år sedan.

Problemen uppstod när jag bytte pumpen. Tre gånger nu. Dom två första var

definitivt defekta.

Mvh.

P-O

Läste inte hela tråden....Så du renoverade först ventilen för flera år sen och sedan började pumparna gå sönder?

Link to comment
Share on other sites

Läste inte hela tråden....Så du renoverade först ventilen för flera år sen och sedan började pumparna gå sönder?

(Läs hela tråden Per!)

Ja... jag renoverade ventilen för flera år sen. Men bytet av pumpen gjorde jag

för att ett lager var slut. Jag vill inte skylla det på att pumparna går sönder. Det

var väl helt enkelt "usa-kvalitet" på dom två första. Jag vet ju inte om det är

pumpen som är felaktig nu igen. Det kan inte va tre pumpar i rad som är felaktiga.

Så djävla dålig kvalitet kan de helt enkelt inte va. Nånting annat. Men vad?

Som sagt, byter olja igen på måndag, sen får vi se.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så enkelt som en slirande rem?

Hii, hii, tror du inte jag provat??? Jag är ingen motormekaniker men jag har tummen

ungefär där den bör sitta!:cool: Efter alla pumpbyten kan man ju undra om man dragit

alla bultar hårt nog. Jag lovar, det är dom!;) Tack ändå!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter med dumma råd ;)

Är det en ny eller gammal rem? Har varit med om remmar som har blivit blanka och glatta efter några år.

Janne!

Inga råd är dumma!!!:D

Remmen är inte gammal. Den slirar inte!:rolleyes:

John!

Som jag sa, oljan är silad, inga som helst skräp eller skrot. Inget alls!

Men nu är oljan bytt, har inte kört nåt sen dess. Har jobbat med fönsterhissarna

och dragit om en del kabel som behövde dras om, till hissar och cabmotorn,

eftersom jag byggt om från manuell till hydraulisk cab. Monterat cabmotor,

slangar och el. Har inte testat än, eftersom dom kontakter jag beställde blev fel.

Återkommer till veckan med en rapport.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...