Jump to content

Featured Replies

comment_114866

Hej

Jag börjar få ordning på det mesta nu :-)

Har dock idag dessa 2 frågor:

Mustang 289 Automat 1967

1) Jag kollade automatlådeoljan idag efter jag vart ute och kört ca 40 minuter. Med motorn igång, är nivån ca 15-20 mm över strecket där det står FULL på stickan. Vad skall jag göra nu - försöka tömma ur - har det ngn större betydelse? Jag gasar inte så mkt, utan kör ganska snällt...

2) Min Alternator-mätare står alltid i mitten oavsett om tändningen är på eller av eller om motorn är igång, den rör sig inte det minsta. Vad är felet - är det mätaren i instrumenthuset som är kass - hur skall den stå vid avslagen tändning?

Tack och mvh Christian

comment_114871

1)

Det är värre att ha för mycket olja än för lite.

Har man för mycket olja i så finns risk att lamellerna ligger konstant i olja.

Medför att det kan blir oönskat slir och därmed slitage.

Dessutom kastas oljan runt och kan börja skumma.

Inte bra alls för det kan bli överhettning och därefter avlagringar i styrsystem

För lite olja inte lika illa i kort perspektiv. Oftast slutar helt enkelt lådan att driva eftersom den förlorar oljetrycket

Sug ur med pump är enklast

2) svarar inte jag på då detta instrument i mitt tycke är en leksak som har ett eget liv. :)

comment_114887
Hej

Jag börjar få ordning på det mesta nu :-)

Har dock idag dessa 2 frågor:

sant att höra andra personers förslag om hur man åtgärdar felet.

Mustang 289 Automat 1967

1) Jag kollade automatlådeoljan idag efter jag vart ute och kört ca 40 minuter. Med motorn igång, är nivån ca 15-20 mm över strecket där det står FULL på stickan. Vad skall jag göra nu - försöka tömma ur - har det ngn större betydelse? Jag gasar inte så mkt, utan kör ganska snällt...

2) Min Alternator-mätare står alltid i mitten oavsett om tändningen är på eller av eller om motorn är igång, den rör sig inte det minsta. Vad är felet - är det mätaren i instrumenthuset som är kass - hur skall den stå vid avslagen tändning?

Tack och mvh Christian

Angående automatlådan så bör man varmköra lådan på samtliga lägen en stund och sen kontrollera nivån med motorn igång.

Jag har samma problem med mätaren. Fick en förklaring av en person att den antagligen var" bryggad". Är mätaren ur funktion så laddar den inte, så därför bryggas den så att man bibehåller laddningen.Själv har inte brytt mig om att åtgärda felet ännu men felet sitter väl antagligen inne i mätaren. Men det blir intressant att höra andra personers förslag om hur man åtgärdar felet.

• Author
comment_114896

Jag varmkörde motorn / lådan på samtliga lägen, även bakåt i ca 40 minuter. Sedan kollade jag oljan med växelväljaren i P-läge och motorn igång (flera gånger).

Jag har samma problem med mätaren. Fick en förklaring av en person att den antagligen var" bryggad". Är mätaren ur funktion så laddar den inte, så därför bryggas den så att man bibehåller laddningen.

Det var intressant!

Det jag till att börja med skulle vilja veta är i vilket läge en fungerande mätare skall stå när tändningen är avslagen. Skall den vara i läge längst till vänster eller som den är nu = i mitten?

Mvh CS

comment_114900

Det jag till att börja med skulle vilja veta är i vilket läge en fungerande mätare skall stå när tändningen är avslagen. Skall den vara i läge längst till vänster eller som den är nu = i mitten?

Mvh CS

I mitten, visaren går åt vänster när batteriet laddas ur och till höger när det laddas. Upplösningen på mätaren verkar vara grov, små strömmar syns inte alls. Är batteriet friskt och bilen går bra skulle jag inte bry mig om instrumentet alls, en voltmeter över batteriet ger mer information om laddningssystemets status än amperemätaren.

Jag har inte sett någon amperemätare i en gammal mustang som rör sig något nämvärt.

• Author
comment_114907

Tack, då vet jag att den inte är så mkt att bry sig om.

På min 66:a rör den sig i varje fall lite hit och dit :-)

Passar på att fråga om varningslampan BRAKE som sitter till höger på instrumentet. Jag har kollat att lampan är hel, men den tänds inte när man slår på tändningen (som det gör på nyare bilar). I original instruktionsboken står det bara att om den tänds skall man stanna bilen och uppsöka verkstad. Det jag undrar är om den styrs av en givare någonstans och att man kanske kan byta givaren om den nu är kass, för lampan borde väl ’kontrolltändas’ när man slår på tändningen? Eller är denna funktion också inte ngn idé att bry sig om :-o

comment_114925

Hej

min visare började också "fladdra" visade sig vara kabelskorna på startrelät som var bra ärgiga så det började bli gnistbildning(luktade tom lite bränt)och då började generatorn dra på ordentligt och då visade det utslag på mätaren, gjorde rent allting så funka allt igen, så kolla upp alla kontaktytor

mvh