Jump to content

Vibrationer i 351 C


Chimera

Recommended Posts

Svårgubben (förlåt svärgubben) tyckar att V8an vibrerar på tok för mycket. Och visst han han rätt i att en perfekt balanserad V8 snappt ska röra på sig.

Hur ska det vara med 351:an om den är kry? Och vad är troligen felet om det är något? Svängningsdämparen?

MVH

Link to comment
Share on other sites

Är motorn renoverad någongång? Svängdämparen bör du nog kolla iallafall, 40år gamla svängdämpare är inte att leka med, kolla att gummit inte torkat och börjat krypa ut, kan kanske vara läge att byta för att vara säker. Det blir en jä-la smäll om den separerar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för info. Letade på Hansen och hittade en för...2500!!

Svängningsdämpare -> New Harmonic Balancer Info: Q ENG CODE - US EQPD

Q ENG CODE - H ENG CODE - M ENG CODE - R ENG CODE - CLEVELAND ENG

Darn, chansbyter inte för den slanten. Men för att återgå till min fråga, är det troligt att det är svängdämpare?

Link to comment
Share on other sites

Min första spontana ide är att någon varit inne i motorn och bytt saker, kolvar kanske utan att väga dom först, svänghjul/startkrans med fel balans. Det är troligen inte svängdämparn det beror på, att man byter den är mer en säkerhetsgrej, det blir ett stort hål i din bil om den pajar, finns att köpa för ca. tusenlappen i Sverige annars kolla Summit eller Jegs. Du bör iallafall kolla den noga.

Link to comment
Share on other sites

Min första spontana ide är att någon varit inne i motorn och bytt saker, kolvar kanske utan att väga dom först, svänghjul/startkrans med fel balans. Det är troligen inte svängdämparn det beror på, att man byter den är mer en säkerhetsgrej, det blir ett stort hål i din bil om den pajar, finns att köpa för ca. tusenlappen i Sverige annars kolla Summit eller Jegs. Du bör iallafall kolla den noga.

Aha, det är som jag misstänkte att den inte ska vibrera så mkt. Ja, motorn är renoverad så det är sannolikt som du skriver att delarna inte är balanserade riktigt. Hm, det får bli vinterns projekt att renovera om motorn då!

:)

Jag förmodar att en 351 inte ska vibrera nämnvärt då.

Tack för info :)

Link to comment
Share on other sites

Aha, det är som jag misstänkte att den inte ska vibrera så mkt. Ja, motorn är renoverad så det är sannolikt som du skriver att delarna inte är balanserade riktigt. Hm, det får bli vinterns projekt att renovera om motorn då!

:)

Jag förmodar att en 351 inte ska vibrera nämnvärt då.

Tack för info :)

Är det trimmat så kan det skumpa lite i maskin.

Link to comment
Share on other sites

Kolla motorfästen också så de inte är helt svampiga eller slut på annat sätt...

Skakningar i maskinen kan komma från mycket... som det skrivs tidigare, kolvar/stakar kanske inte väger lika, kombinationen av svängdämpare/flexplatta kanske inte är hundra. Många eftermarknads och även standard flexplattor är rejält för stora i centrum och styr därför inte mot vevens passning... det gör massvis på obalansen...

Nu är jag givetvis partisk i målet men att renovera en motor ( å då menar jag borr/nya kolvar osv) och hoppa över en bra "full-dynamisk" balansering av grejerna - mer eller mindre skam i mina ögon.

Skickar med en länk till en 5.0 som är balanserad till en nivå under standarden för Race-motorer och då är allt invägt och justerat till lika mellan kolvar, stakar osv... Allt från främre remskiva till tryckplattan där bak. Nu sitter den stumt monterad i testvagnen men å andra sidan är hjulen mjuka så du skulle lätt se om det vibrerar. Ganska mycket kamaxel också.

Link to comment
Share on other sites

Häftigt när allt är i balans. Ska kolla motorfästena, min motor går lika "ojämt" varvtalsmässigt som denna på film. En fråga till: kan man sätta svängdämparen fel? Graderingen till tändningen stämmer inte för 5 öre. Om den sitter fel, kan det bidra till vibrationerna?

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett skäl att kolla dampern. Den kan bara sitta på ett sätt. Vad som händer är att det vulkade gummit mellan ytter och innerringen torkar och släpper så ytterringen kan röra sej, inte bra. Tog isär en av mina 351c för några veckor sedan och upptäckte att någon dragit av dampern med kloavdragare vilket resulterade i att ytterringen satt löst och snett vilket i sin tur borde orsakat vibrationer och stor risk att ytterringen släpper. Hittade ännu mer slarvmek inuti motorn som också borde gjort att den vibrerat, och förmodligen resulterat i ett ras så småningom.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte en ny dämpare från Professional products hade den 3 olika tändningsmarkeringar, sedan finns det också lösa skalor att klistra på dämparen om inget annat stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Eftermarknadsdämpare brukar ha olika skalor för att täcka in flera modeller,på 302/351w kan ju pilen för tändinst. sitta lite var stans beroende på bil och år. Så dampern i det här fallet kan ju komma från en annan motor där pilen suttit någon annan stans, men att ytterringen rör sej på gamla orginaldamper är väldigt vanligt. Jag har sett "live" vad som händer när ytterringen lossnar, sen dess är jag lite nervös för gamla dampers.

Link to comment
Share on other sites

Testade att rycka tändkabeln en efter en och lyssna om motorvarvet sjunk. Varvet sjunk på alla utom på cyl 7 & 8. Antar att det inte är normalt. ska prova att skifta tändstift och se om det blir någon skillnad. Ska kolla kompet även. Misstänker att det blir vibrationer om den inte går som den ska på två cylindrar. Kanhända att startsvårigheten kan bero på detta även, då det bra är ibland den är trög att kicka igång.

Link to comment
Share on other sites

den yttre delen av svängningsdämparen kan väl inte flyga iväg om man har rem skiva monterad, remskivan bultas fast i den innre delen, och är större i diameter än den yttre balans delen på dämparn..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...