Jump to content

Dags att köpa bil


Recommended Posts

Hej på er !

Jag har kommit till den delen i mitt liv då det är dags att skaffa mig en fräck bil.

Givetvis hamnar Mustangen på plats nummer ett.

Jag kollar på begagnat då jag inte har pengar för att köpa en helt ny.

Jag kommer är ingen busförare och tänker mig mest glida om kring i den på sommaren. kanske lite vår/höst körning.

Kollat lite annonser och ringt på några bilar men inte kommit til skott än.

Jag är framförallt intresserad av en bil som jag slipper skruva och mekka med, till en början.

Ni som äger en och kan bilen lite mer, vad skulle ni satsa på om ni va i mina skor.

200 000 är nog mitt tak, nån krona +-

Link to comment
Share on other sites

Hej! 200 lakan får du inte mycket till bil om du suktar efter GT. Det finns säkert några till salu för det priset men då är de antagligen krockade eller varit med om översvämning. Carfax på bilen är ett måste innan du köper bil oavsett. V6 modell däremot är billiga att köpa och äga. De är bra att glida runt med.

Link to comment
Share on other sites

Där håller jag inte riktigt med.... Har man koll på marknaden och hugger på rätt sak kan man göra klipp. Fick min 2010 GT för 193 i april detta år. Gjorde en bildiagnos före köp som inte visade några som hellst tecken på krock eller annan skada. Visst, det var ett jäkla klipp, men en äldre från -05 framåt som är fin för under 200, självklart finns det! Carfax är din vän då det gäller att leta bil, jag ratade många innan det blev bra.

Självklart ska du ha GT!

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack så mycket för svaren.

Jag vet att 200 naturligtvis inte är drömpengen om man verkligen ska köpa en riktigt fin en.

Har kollat endel på blocket och det finns v8 som ligger vid 200 snåret. Givetvis så ska jag kolla carfax först.

Ska iväg och kolla på en i helgen bara för att få lite mer feeling för det.

Plockar med mig pappsen han har stenkoll, dock är hans största intresse mopar :P

V6 ratar jag bort direkt vill allt ha en v8 , nångång i mitt liv måste jag ha en v8:a

Vad är skillnaden mellan GT och Icke GT ?

Link to comment
Share on other sites

Bestäm dig för automat eller manuell innan, om den gått mer än 4000mil, så är risken stor att nedre bärarmar fram är glapp i bussningar, gäller speciellt 05-06. Om den inte har premium package och interior uppgrade, dvs bla skinnklädsel och 18" fälgar, så ska den vara billigare (2000USD skillnad när den var ny)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så du menar att de ca 50 st Mustang GT -05-07 som finns på blocket, som man troligtvis köper för ca 200" har varit krockade eller vattenskadade ?att

Hej! 200 lakan får du inte mycket till bil om du suktar efter GT. Det finns säkert några till salu för det priset men då är de antagligen krockade eller varit med om översvämning. Carfax på bilen är ett måste innan du köper bil oavsett. V6 modell däremot är billiga att köpa och äga. De är bra att glida runt med.
Link to comment
Share on other sites

Ok, så du menar att de ca 50 st Mustang GT -05-07 som finns på blocket, som man troligtvis köper för ca 200" har varit krockade eller vattenskadade ?att

Ja, nåt är det som gör att bilarna har gått ner så pass i pris som tex krockade om inte de har rullat tiotusentals mil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nåt är det som gör att bilarna har gått ner så pass i pris som tex krockade om inte de har rullat tiotusentals mil.

Nä, håller inte med. 200' för en 05-07 skulle jag kalla ett bra pris. Fick jag 200' för min enägarbil, okrockad, 5100 mil, välservad i bra skick med massor av extra + alla original prylar så skulle jag nog sälja.

Link to comment
Share on other sites

Finns en hel del under 200000:- som troligvis är helt ok det finns helt enkelt för många och välja på nu så priserna sjunker.

sen finns det alltid lågmilare i mint condition och de som varit rena bruksbilar.

Link to comment
Share on other sites

håller helt med, där har du orsaken till pris "ras" utbudet är mkt större än vad det finns köpare till /

Finns en hel del under 200000:- som troligvis är helt ok det finns helt enkelt för många och välja på nu så priserna sjunker.

sen finns det alltid lågmilare i mint condition och de som varit rena bruksbilar.

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt att inte ha för bråttom, snabba affärer kan vara ett klipp men oftast inte. Ska man hitta en bra bil till rätt pris så måste man vara noggrann med allt som nämnts hittills, ibland vet inte säljaren själv om att bilen varit krockad innan den kom till Sverige. Innan man köper en Carfax kan man gå in på transportstyrelsens hemsida och via registreringsnummret "fråga på annat fordon" som visar en massa information, bla antal ägare i Sverige, när den importerades och VIN/chassinummret mm. Kolla samtidigt att det verkligen är registrerad ägare som säljer bilen. VIN/chassinummret kan man googla på sen, för har den sålts på en nät-auktion så kan det ligga kvar bra information och bilder om bilen där.

Ta ut en carfax för både Sverige och USA. USA-rapporten brukar ingå om du köper den Svenska.

Vill du veta mer om fel och brister på Mustanger så finns det bra köpguider på Grufman Bils hemsida, bland annat för Mustang 2005-2009.

Link to comment
Share on other sites

Hej Allesammands och tack för era svar!

Jag har nu vart runt i riket och kollat på både gammla och nya mustanger.

Först var jag inne på en äldre, men efter klocka råd och sittning i en 05a så blev beslutet klarare.

Det får bli en ny helt klart.

Känner att jag får mer koll på vad jag ska kika på och akta mig för, men det är fortfarande en liten oas av ovishet som finns där.

Det är väldigt spännande och man vill ju gärna köpa allt man kollar på, tur nog att pappa är med som står med betydligt mer kunskap och goda råd.

Känns som att man är tillbaka i 15 års åldern igen hehe.

Men det är väl kanske där min kunskap om bilar ligger när jag tänker efter..

Nog om det, carfax va ett riktigt bra verktyg och grufmans köpguid är riktigt bra!

Vad jag har sett så kan man få en helt ok Mustang för 200000:- eller mindre och det glädjer mig =)

Ni är till stor hjälp och jag tackar igen för era tips.

Ska kolla på lite fler i helgen så återkommer med uppdatering om hur det har gått

Ha de fint

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på en sak till.

Vad jag har förstått så måste bakljusen vara rött.vitt,rött. Men det är en av tio på nätet som har det.

Då betyder det att det att vid besiktning så missar nästan alla besiktningsmän detta.

Förvirrad

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Jag tycker det låter som en "privat " handlare????

Bör ligga under "säljes" ???????????????

MVH "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

...och en annan/den sista saken du bör kolla innan du genomför köpet. Se till att den inte är fulltankad så att du själv kan tanka den för att på det viset få reda på om det är en "svårtankad" musse (se andra inlägg ang detta) eller inte.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nej bakljusen behöver inte tvunget vara så.

Jag har monterat gula lampor i backljusen och har aldrig haft problem på besiktningen. ( Väldigt många har det så )

Det som är viktigt är att det inte får blinka rött ( om inte bilen är intagen som flyttgods )

Broms och blinkers måste vara separerade får inte vara samma lampa.

Kolla att det inte står i registreringsbeviset och bilen skall ha utanpåliggande blinkers då måste du ha det varje gång du besiktigar

Link to comment
Share on other sites

Hej! 200 lakan får du inte mycket till bil om du suktar efter GT. Det finns säkert några till salu för det priset men då är de antagligen krockade eller varit med om översvämning. Carfax på bilen är ett måste innan du köper bil oavsett. V6 modell däremot är billiga att köpa och äga. De är bra att glida runt med.

Nu yrar du va... Jag köpte min 05:a år 2008 för 245 000kr. En flyttgodsbil med clean carfax och endast två ägare. Du menar alltså att den inte har haft någon värdeminskning alls på dessa fyra år? Jag beräknar värdet till 160-180k kr. En kompis köpte en Volvo i motsvarande pris och årsmodell samtidigt, den är idag värd strax över 100k kr.

Link to comment
Share on other sites

Nu yrar du va... Jag köpte min 05:a år 2008 för 245 000kr. En flyttgodsbil med clean carfax och endast två ägare. Du menar alltså att den inte har haft någon värdeminskning alls på dessa fyra år? Jag beräknar värdet till 160-180k kr. En kompis köpte en Volvo i motsvarande pris och årsmodell samtidigt, den är idag värd strax över 100k kr.

Jag yrar inte alls! Om priset är *billigt*, kan man åtminstone vara på sin vakt.

Jag sitter inte varje dag på blocket och kollar upp vad bilarna är värda.

Link to comment
Share on other sites

Jag yrar inte alls! Om priset är *billigt*, kan man åtminstone vara på sin vakt.

Jag sitter inte varje dag på blocket och kollar upp vad bilarna är värda.

Är ju bara att kolla lite på blocket för att få en uppfattning av priserna. Sedan ska man komma ihåg. Dom bilarna som ligger kvar efter 4-5 dagar är för dyra. För det är ju dom bilarna som ligger på blocket som inte blir sålda!

Link to comment
Share on other sites

Kolla att det inte står i registreringsbeviset och bilen skall ha utanpåliggande blinkers då måste du ha det varje gång du besiktigar

Ungefär lika troligt som Harrisburg, har aldrig råkat ut för några kommentarer överhuvudtaget trots att den är reg.besiktad med utanpåliggande.

Link to comment
Share on other sites

Är ju bara att kolla lite på blocket för att få en uppfattning av priserna. Sedan ska man komma ihåg. Dom bilarna som ligger kvar efter 4-5 dagar är för dyra. För det är ju dom bilarna som ligger på blocket som inte blir sålda!

Är den såld efter 4-5 dagar är det för billigt. Har aldrig lyckats sälja efter så kort tid, har ändå fått i närheten av begärt pris.

Link to comment
Share on other sites

blir du tagen i en poliskontroll så blir det om bes, så köp bil utan den raden på regbeviset, och så slipper du bortförklara det när du en gång säljer den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...