Lemmy November 15, 2012 Report November 15, 2012 Något hände i min 351C då spännstiftet gick av i ProComp fördelaren. D.V.S motorn gick runt på startmotor, men rotorn i fördelaren stod still.Jag har läst mycket om att undvika high volume oljepump då det kan orsaka mitt problem, är nu osäker på vad jag har i min 351C. Finns där ngt sätt att kolla det utan att riva ner tråget?Hur smörjs nedre delen av fördelaren, funderar på om anledningen att spännstifet gick av är pga oljeflödet dit eller high volume oljepump. Ngn vänlig själ här som har hur oljan flödar i en 351C? Bild?Annars går den kanonbra, ritar två svarta streck om man råkar nudda gaspedalen Citera
Anders Lindström November 15, 2012 Report November 15, 2012 Hej Lemmy!Jag lyssnade ju på din rullkamsförsedda 351C motor när jag fick köpa den excellenta 351c 4v av dig och den lät otroligt pigg! Snäll på tomgången å RAPP vid gaspådrag Citera
Lemmy December 5, 2012 Author Report December 5, 2012 Hej Anders!Ja den går bra nu, men oro väckande problem som jag söker svar på.Hur går det för dig, har du satt igång med ny motor bygge ännu? Citera
G.Adolf December 5, 2012 Report December 5, 2012 Tecknad bild på oljesystemet i 351c hittar du på: www.351c.net/wiki/oilingproblems.pdf Enligt teorier jag hört kan brustet stift i fördelaren bero på för styv drivpinne till oljepumpen, typ ARP, orginalet är lite mjukare och ska absorbera vibrationer bättre, om det stämmer vet jag inte, det är bara hörsägen. Citera
Lemmy December 6, 2012 Author Report December 6, 2012 Tack för bilden. Dom teorierna har jag aldrig hört, men om dom stämmer så kan det vara orsaken till det som hände i min motor, för jag har ARP drivpinne i motorn.Någon annan som hört om detta? Citera
Per Berglund December 6, 2012 Report December 6, 2012 Det låter inte särskilt troligt att drivpinnen är för styv.Tittar man på det matematiskt så påverkar inte material kvalitén en pinnes styvhet så mycket.Det som påverkar är formen på pinnen (tex diameter) samt längden.Kvalitén påverkar mest vid vilken punkt stålet börjar flyta respektive brista.Så om drivpinnen är mycket tjockare så påverkar det rätt mycket.....Men det är dom ju inte!Det är snarare en rekommendation att använda en mer hållfast drivpinne eftersom originalet på smallblock över lag inte är att lita på.Det är däremot betydligt mer troligare att en högvolymspump orsakat problemet (som jag tjatat om)Skillnaden på trögheten är nästintill det dubbla men jag gissar bara detta.Jag har märkt själv när man "primar" motorn med en elektrisk borrmaskin så går borrmaskinen grymt trögt när man försöker driva runt en högvolympump.En standard pump är ingen match alls.Så högvolymspumpen tar hårt både på drivpinne, spännstift samt kuggdrev.Så även om du sätter dit ett bättre spännstift så flyttar du bara problemet vidare till kuggdrevet.Du kan ju även kolla spännstiftet så det inte nått knasigt material typ mjukt stålNär det gäller "skjuvning" så påverkar material kvalitet mera Citera
Ingo December 6, 2012 Report December 6, 2012 Så snabbt nedgångna bronsdrev beror alltså antagligen på en högvolympump?ganska logiskt när man tänker efter.Tjock olja verkar också kunna orsaka spännande saker,så det är mycket att tänka på.man lär sig något nytt hela tiden. Citera
Lemmy December 9, 2012 Author Report December 9, 2012 Precis min tanke att drivpinnen skulle vara för styv är inte troligt.Längden på drivpinnen mätte jag aldrig, däremot är ARP drivpinne grövre, men man hoppas ju på att ett så känt märke som ARP vet vad dom sysslar med.Ja (tjat Per) jag börjar misstänka att det trots allt sitter en högvolympump monterad.Jag körde upp oljetrycket med en sladdlös borrmaskin och när jag tänker efter så gick det trögt.Mitt nya spännstift är av hög kvalité, dessutom satte jag i ett mindre spännstift i det första spännstift, så det blir dubbelt. Citera
Lemmy January 3, 2013 Author Report January 3, 2013 Nu har jag rivit tråg och plockat ur oljepumpen och jämfört den med en ny std jag köpt.Jag ser ingen skillnad, har även öppnat locken och jämfört.Den enda skillnad är några ingjutna siffror.Med skickar bild.Någon som vet vad skillnaden är mellan högvolym och std pump?Mvh Lemmy Citera
JockeH January 7, 2013 Report January 7, 2013 Precis, det där är Melling M-84A standard volym, standard tryck. En högvolymare ska ha numret M-84AHV.http://www.summitracing.com/parts/mel-m84a Citera
Lemmy January 8, 2013 Author Report January 8, 2013 Tackar för svar, precis som jag misstänkte, bägge är std pumpar.Jag får fortsätta felsöka varför spännstiftet gick av på fördelaren, kanske dålig kvalité på spännstiftet bara. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.