Jump to content

Vilken sorts motorolja? Vinter förvaring?


hasse_g

Recommended Posts

Hej Jag har precis köpt mig en mustang 1964½ med 289:a borrad till 302. Det är min första jänkare och är väldigt ny inom området, Vilken motorolja ska man använda, hur mycket olja går det i, vet ni nåt bra ställe att beställa servicedelar typ filter osv ifrån? Sen undrar jag lite om vinterförvaringen, nåt speciellt man ska tänka på vid undanställning? just nu står den i ett kallgarage. Med vänlig hälsning/Hans

Link to comment
Share on other sites

Tanka bilen full innan den ställs av. Det ger mindre plats åt kondens i tanken (vilket oftast inte är några problem på våra breddgrader).

Överfyll däcken. Det gör dem mindre känsliga för att stå länge på samma ställe.

Koppla ur batteriet. Ett bra batteri klarar lätt ett halvår utan att laddas. Sista dygnet innan du ställer på den laddar du batteriet om du tror att det behövs.

Kallstarter sliter mest på en motor. Låt den vila över vintern.

God ventilation runt och i bilen.

Sedan finns det de som tycker att man ska byta olja å filter innan vintern. Jag är inte konsekvent med mina bilar.

(¶)

Link to comment
Share on other sites

Ca 4 liter motorolja går åt........... Hamnar då på ngt under max strecket på oljestickan

Har sista åren använt Biltemas Mineral 20W50 till mina veteranbilar och nu även

min Mustang 66:a som inhandlades Juli 2013.

Har då fungerat ua för mig och min normala körning.

Köpt oljefilter på mekonomen ( Purulator Classic ) till Mustangen (80 kr)

Byter olja+filter efter 300-400 mil. Har inte som regel att byta oljan i och med avställningen.

Link to comment
Share on other sites

Pumpa upp däcken till 3 bar = c:a 3 kg så slipper du problemet med att de kan bli platta. Rulla sedan bilen några gånger fram och tillbaks under vintern. Oljebyte varje höst är att rekommendera så motorn står med fräsch olja över vintern. Gammal olja med slaggprodukter fräter på motordelarna. Kör du inte mer än c:a 500 mil per år räcker det med att byta filter vartannat år. Jag använder Wix filter, vilket är det bästa. FRAM filter är det sämsta. Oljan jag använder är 20W-50 som är bra för våra gamla järnspisar, som bara körs på sommaren.

Köper den här till bra pris:http://www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=super-duty

Wolfs Head 20W50

Batteriet kopplar jag ifrån och sätter på underhållsladdning med en billig underhållsladdare från Biltema. Verkar inte finnas i deras produktsortiment längre. Den laddar, och laddar ur med jämna mellanrum, så batteriet får lite gymnastik under vintern. Skall vara bra sägs det. Täck bilen med en pressenning eller täckning avsedd för ändamålet. Veva ned rutorna så det bir bra ventilation. Sen är det bara att säga gonatt.

Link to comment
Share on other sites

Kanon pris på den oljan om man köper lådan med 12 flaskor 50kr flaskan, men är den bättre än biltemas ????

Pumpa upp däcken till 3 bar = c:a 3 kg så slipper du problemet med att de kan bli platta. Rulla sedan bilen några gånger fram och tillbaks under vintern. Oljebyte varje höst är att rekommendera så motorn står med fräsch olja över vintern. Gammal olja med slaggprodukter fräter på motordelarna. Kör du inte mer än c:a 500 mil per år räcker det med att byta filter vartannat år. Jag använder Wix filter, vilket är det bästa. FRAM filter är det sämsta. Oljan jag använder är 20W-50 som är bra för våra gamla järnspisar, som bara körs på sommaren.

Köper den här till bra pris:http://www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=super-duty

Wolfs Head 20W50

Batteriet kopplar jag ifrån och sätter på underhållsladdning med en billig underhållsladdare från Biltema. Verkar inte finnas i deras produktsortiment längre. Den laddar, och laddar ur med jämna mellanrum, så batteriet får lite gymnastik under vintern. Skall vara bra sägs det. Täck bilen med en pressenning eller täckning avsedd för ändamålet. Veva ned rutorna så det bir bra ventilation. Sen är det bara att säga gonatt.

Link to comment
Share on other sites

Kanon pris på den oljan om man köper lådan med 12 flaskor 50kr flaskan, men är den bättre än biltemas ????

Ingen större skillnad skulle jag tro. En sak till: Öppna bakluckan så den står lite på glänt under täckningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla

Är det inte så att gammal olja innehåller en massa dåliga ämnen (sura, frätande, basiska, vatten) för motorn, som ej är bra att stå över vintern ?

Bara en fundering ;)

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Om oljan fräter på motorn över vintern men också bör bytas på våren pga fukt har jag lösningen: släpp ut den i november och vänta med ny olja till april.

Men blocket kanske rostar utan olja. Här tycks finnas ett svårlösligt problem. Byta både höst och vår?

(ţ)

Link to comment
Share on other sites

Att oljan skulle dra till sig vatten på vintern har jag aldrig hört. Har haft båt i många år och där är rekommendationen solklar, att alltid byta olja innan vinteruppläggningen.

Link to comment
Share on other sites

Allright! Tack för alla tips, ska följa era råd. Men en till fråga, hur ofta bör man byta växellådsoljan och vilken sorts olja använder man sig av? har en 3-växlad manuell låda. Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite ;-)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...