Mirnes March 19, 2014 Report March 19, 2014 HejsanKan börja med att presentera mig.Mirnes heter jag är 24år gammal, yrke bygger specialmaskiner och robottekniker om inom snar framtid.Bor i småland i ett litet samhälle som heter Hillerstorp.Skulle behöva få svar på lite frågor av er som är mer erfarna. Ska även tillägga att jag kan absolut inget om Mustanger.Igår så köpte jag min första Mustang.Ford Mustang (65a???)Årsmodell 1967Svensksåld7000milMotor 6an (200)Växellåda 3 manuell4bultadFärg california vitBilen är helt orginal, i prencip ingen rost överhuvudtaget. Lacken behöver poleras upp.innredningen är orginal och kanon fin men igår sprack förarstolen.Bilen har stått avställd sen 1982, stått inne sen dess.Har inte vågat starta den, har beställt nya delar till den.TändstiftTändkablarRotorMotoroljaOljefilterLuftfilterväxellåds oljabakaxeloljaNågot mer ni tycker jag behöver innan uppstart och något särskilt man ska tänka på.Kan även tillägga att motorn går runt fint.Vad ska man använda för kylvätska?Nästa funderingar jag har ska man behålla bilen som den är orginal?Eller tex lacka om den? Och är det något värde i en sådan här bil? Isånafall ca hur mycket? Citera
turbo57 March 20, 2014 Report March 20, 2014 Hej välkommen hit, ett par bilder på underverket piggar alltid upp oss andra. Det verkar som du har fått med det mesta för en start. Värdet finns det nog andra som kan uppskatta, men det viktigaste är ju vad du tycker den är värd:thumbup:/Leif Citera
Mirnes March 20, 2014 Author Report March 20, 2014 Hejsan Leif!Bilder kommer snart, ska börja polera upp den ny i helgen.Vill även få på den nya stötfångaren.Kontaktade vpautoparts idag och får hem alla delar och oljor imorgon.Vi får hoppas att jag får igång den under helgen med.Mvh Mirnes Citera
fredrik.mickelsson March 23, 2014 Report March 23, 2014 Har den stått sedan 80 talet bör du nog byta bromsvätska också. Citera
Mirnes March 23, 2014 Author Report March 23, 2014 Yes, de ska ja göra.Ska bya bromsbackarna så vätske bytet blir i samband med det.Hur funkar de med kylvätska? De ingen fara att köra med vanlig glykol?Mvh Citera
MustangDriver March 23, 2014 Report March 23, 2014 HejGrattis till köpet !Etylenglykol är att föredra då den har bättre och längre korrosionsegenskaper än den mer miljövänligapropylenglykolen.50/50 blandning där jag brukar använda destillerat vatten eller batterivatten. Citera
NackaBosse March 23, 2014 Report March 23, 2014 Rekommenderat byte av bromsvätska är vart tredje år. Köpte en billig fuktmätare på Biltema avsedd för att mäta vattenhalten i bromsvätskan med tre indikeringslampor. Grön=OK, Gul=byt inom ett år, Röd=byt genast. Citera
Mirnes March 23, 2014 Author Report March 23, 2014 Etylenglykol? Vart hittar jag det? Finns de på typ autoexperten eller mekonomen?Skulle behöva ha färg koden, går de läsa ut nånstans på bilen eller vet någon vad de är för färg kod?Bilen är vit men bruten vit. Har hört att den vita heter califonia vit, kan det stämma?Skulle polerat upp bilen i helgen men kom annat iväg, så förhoppningsvis går jag upp lite bilder nu i veckan.Tack för svaren allihop :-) Citera
NackaBosse March 24, 2014 Report March 24, 2014 Båda glykolsorterna brukar finnas på de flesta bemannade bensinmackar.På den här sidan kan du koda av det mesta på din bil.http://www.mustangdecoder.com/instructions.html Citera
fast66 March 24, 2014 Report March 24, 2014 Din bil ska vara Whimbledon White. Den färgen finns i två versioner from -67 och den nyare är väldigt lik California vit som är en Volvo färg (Amazon/142.) Citera
Mirnes March 24, 2014 Author Report March 24, 2014 Hejsanokej, finns det något sätt att läsa ut just vilken färg jag har? Jävla gött med folk som kan sina bilar :-) Citera
RoTe March 24, 2014 Report March 24, 2014 Grönt = proplylenBlått eller Rött = etylenNja... Det är ingen garanti för någonting. Citera
Mirnes March 25, 2014 Author Report March 25, 2014 TjenaJag tänkte mer på färgkoden till bilen.mvh Citera
72Jönsson March 28, 2014 Report March 28, 2014 Gratulerar till inträde i Mustangvärlden!Du skriver att bilen har stått avställd sedan 1982, mao kanske även inte startad på 32 år??Om nu motorn går runt redan och allt verkar ok så gå och köp dig den billigaste 10-40 oljan på Biltema, i med ett nytt oljefilter, fyll på rätt mängd olja, starta bilen och kör motorn varm (utan att köra med bilen eller vrålvarva den) stäng av, tappa ur oljan, fyll på med en bra olja och ett nytt filter.Nu har i alla fall gett motorn en ärlig chans att fortsätta sitt liv och "rensat ut" insidan av motorn så gott det går.Detta är det minsta man bör göra om man köper en bil som stått länge tycker jag. Mycket nöje med bilen och lycka till!!Magnus Citera
Thompa05 March 29, 2014 Report March 29, 2014 Håller med 72J- bästa tipset! Lycka till med bilen!använd ditt eget smak och tycke för vad du vill ha ut av bilen Citera
Mirnes March 30, 2014 Author Report March 30, 2014 MirnesHejsanTack tack :-)Yes de ska göras, fick hem massa oljor och andra delar men blir typ biltema olja först.Idag har vi rensat av lite krom och emblem från bilen för att underlätta poleringen.2 lager har vi kört på, ett lager rubbing och ett lager polish.Nu är nästa steg att fixa alla små skaddor som har kommit fram och sedan våtslippa hela bilen och polera om den igen. Citera
Mirnes March 30, 2014 Author Report March 30, 2014 Nu har jag tagit lite bilder, går de posta bilder från mobilen? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.