Jump to content

ramlager


Happy

Recommended Posts

Min pinne i mellan fördelaren och pumpen har gott av.

Tror jag körde 2 km utan oljetryck.

Kan det ha hänt nått med motorn?

Jag ska kolla nått ramlager .Vilket moment ska lagret dras åt?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja nog bra kollat lagren!

På den korta sträckan kan allt klarat sig tror jag men alltid bra att veta

Moment hittar du här

http://boxwrench.net/specs/ford_289_302-5.0.htm

Kolla även vilken typ av oljepump som sitter på eller byt den bara för säkerhets skull!

Många sätter på "högvolympump" vilket är BIG NO NO NO och lurendrejeri!!

Med sådan pump går pinnen av och eller förstör drevet till fördelaren samt drar ner effekten.

Standard ska det vara och gärna en förstärkt olje drivpinne ARP som extra trygghet.

Originalet är vanskligt!

http://www.summitracing.com/dom/parts/arp-154-7904/overview/make/ford

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Hej vad är det för problem att köra med en hv pump? Har själv kört med dom i fordens lite taskiga smörjsystem och varvat 7000+ med ARP drivpinne ,bara undrar.mvh stefan

Det är inte taskigt om allt är fräscht...Tappar motorn tryck så läcker det någonstans antagligen av felaktiga toleranser av exempelvis slitage.

Original pumpen har god marginal för att klara av den volym som krävs när allt är rätt

Problemet är att du utsätter drivpinne samt fördelardrev för mer än dubbelt så mycket påfrestning mot vad det är designat för.

Speciellt fördelardrevet slits snabbt ut och fler här har säkert varit med om att pinnen som håller fördelar drevet helt enkelt går av.

Pumpen vispar alltså bort effekt helt i onödan.

Ford Racings egna tekniker har skrivit en del om detta i en bok "Building Ford Short Track Power" som jag refererar ifrån och som de säger om olja "just enough is good enough".

D.v.s håller motorn rätt tryck så går den inte ett dugg bättre med mer olja utan får jobba hårdare.

Så inom exempelvis Circle Track racing kör man original liknande pump och varvar nog mer än 7000rpm

Har motorn rätt lagertoleranser och används på gatan finns ingen anledning till HV pump och använder man en sådan i en Ford så är det bara en tidsfråga innan man har helt onödiga problem.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej vad är det för problem att köra med en hv pump? Har själv kört med dom i fordens lite taskiga smörjsystem och varvat 7000+ med ARP drivpinne ,bara undrar.mvh stefan

Har hört precis tvärtom att smörjsystemet i gamla fordmotorer är riktigt bra.:confused:

Link to comment
Share on other sites

Har hört precis tvärtom att smörjsystemet i gamla fordmotorer är riktigt bra.:confused:

351 Cleveland har problem med smörjning och inte ens en bättre pump löste problemen.

På dessa motorer fick man greja med restriktor pluggar i ramlager och nya kanallösningar

post-2532-144839492926_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det ramlagret du ska dra åt så är det 70 foot pund enligt sidan jag länka till

Omvandla det till Nm så har du då 95Nm eller 9,7 kgm

Tackar nu går bilen igen.

Ställt ventilerna. Tändning. Ny oljepump och ramlagren så bra ut.

Får se om en ny motor och drivlina i vinter.

Sedan blir min motor ett snyggt vardagsrumsbord.

Tack för hjälpen

Link to comment
Share on other sites

Har hört precis tvärtom att smörjsystemet i gamla fordmotorer är riktigt bra.:confused:

Hej min första 289 byggde Per-Inge på custom racing ihop bottendelen och satt i strypningar från vevens oljekanaler till kammens 2-5 kanaler +hv pump grovre pickup bättre tråg bossens skvalpplåt m.m Allting berorpå vad man ska ha grejerna till cruising eller mer pigg gatmotor.ursäkta tråd kapningen

Med vänlig hälsning stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...