Jump to content

Recommended Posts

• 4 years later...

Har köpt ett sånt här kit till min bil och skulle byta igår...

EG478.jpg

http://www.virginiaclassicmustang.com/catalog/shop/item.asp?itemid=EG478

Bytte även termostathuset till ett kromat från SCOTT DRAKE i samma veva. Blev lite förvånad då jag va tvungen att kapa den övre kylarslangen ca. 2cm i ändan där termostaten sitter samt ca:7cm i radiatorändan för att ens ha en chans att böja den på plats... med lite våld gick den att få dit tillslut men ska det verkligen vara så? Det är ju trots allt en FORD licensierad produkt...

...i efterhand är det nästan så att jag börjar fundera om det kan vara en 351 som sitter i min bil iaf. Skulle det kunna göra att slangen inte passar?

Blev lite förvånad då jag va tvungen att kapa den övre kylarslangen ca. 2cm i ändan där termostaten sitter samt ca:7cm i radiatorändan för att ens ha en chans att böja den på plats... med lite våld gick den att få dit tillslut men ska det verkligen vara så? Det är ju trots allt en FORD licensierad produkt...

Ford licensierar rätten att sätta en Ford logga på, inte att delarna passar exakt som original.

Och en grej till då man ser att många inte väljer att köpa orginalslangar utan väljer typ Biltemas veckade slang, men jag har hört talas om att den är för stel och har slitet sönder kylarens "intag" vet inte om det är en myt men det är kanske dumt att chansa ;)

Blev lite förvånad då jag va tvungen att kapa den övre kylarslangen ca. 2cm i ändan där termostaten sitter samt ca:7cm i radiatorändan för att ens ha en chans att böja den på plats... med lite våld gick den att få dit tillslut men ska det verkligen vara så? Det är ju trots allt en FORD licensierad produkt...

Ford licensierar rätten att sätta en Ford logga på, inte att delarna passar exakt som original.

Ok... tyckte det stod ford tooling men jag är inte så insatt i den biten... sen kanske det inte behöver betyda nån vidare passform heller... kan tillägga att jag definitivt hade återställt slangen ifall säljaren fanns lite närmare än USA då den kändes helt åt fanders...

Jag omformar frågan: Är den övre kylarslangen olika mellan 302 och 351?

ok, tackar! Har dragits mellan 302 och 351 ganska länge nu och kommit fram till att det borde vara en 302:a med 351-kam då den har 351-tändföljden... men sen råkade jag ut för det här så nu blev man tveksam igen... måste nog riva bort startmotorn och se vad det är man har att göra med egentligen! :D

Nja, det finns enklare sätt att se skillnad mellan en 289/302 och en 351W, än att skruva bort startmotorn.

Kika på de här bilderna som visar att avståndet mellan anslutningen för vattenpumpen och blockets toppyta är cirka 3 cm större för en 351W.

Sedan är ju också insuget bredare till en 351W men jag inga mått eller bilder på det.

Ett annat sätt att skilja mellan 260/289/302 och 351W lär vara den nedre bulten till termostathuset. Om den kan lossas med en hylsa med förlängare så är det en 351W. Om bulten sitter "gömd" bakom vattenpumpen så att det inte går att få på en hylsa, utan den måste lossas med ringnyckel eller liknande, då är det en 260/289/302. Den här bilden visar en 302: www.fordcobraengines.com/302_350hp2.jpg

På en 351W sitter alltså insuget (och därmed även termostathuset) mycket högre upp: http://cobramontreal.com/en/mechanics/e ... 50HP_2.jpg

Jag har monterat nytillverkade kylarslangar (av modellen med Fordloggan och detaljnumret i vitt) på ett par bilar. Även jag fick kapa av dom lite för att dom skulle passa. Det verkar som om dom tillverkas i lite överlängd.

Ett annat sätt att skilja mellan 260/289/302 och 351W lär vara den nedre bulten till termostathuset. Om den kan lossas med en hylsa med förlängare så är det en 351W. Om bulten sitter "gömd" bakom vattenpumpen så att det inte går att få på en hylsa, utan den måste lossas med ringnyckel eller liknande, då är det en 260/289/302.

Tackar! Då vet jag 100% utan att kolla nå mer... fick använda ringnyckel då jag bytte termostathuset... :D Dom kanske gör slangarna lite för långa medvetet... :)