Jump to content

289 med hög bränsleförbrukning


murre 77

Recommended Posts

Hejsan :). Har efter ca två månaders mustang ägande märkt att min musse är ganska törstig:p.

Visst det är V8 o C4 aut men 2 liter milen vid väldigt snäll landsvägs körning (ca 70km/t) tycker

jag är lite i överkant:eh:. Skall kolla tändningen men jag tror ganska säkert att det är något knas

med med förgasaren som är 4ports Holly/Motorkraft tror det är -82 års modell. O trots att vi

Strypt förgasaren så mkt det går stinker den fortfarande avgaser. Så skulle någon av Er tipsa

om en bra bränslesnål förgasare till min 289a. Har hört att två port Edelbrock skall vara bra

men det är aldrig fel med fler tips. Mvh Roger:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem med min Holley 4-port,600 enkelpump, fick 2:a på bilprovningen för jag hade 8,5 i Co, det stank avgaser så att det stack i ögonen, dessutom blev tändstiften kolsvarta, och den var grymt törstig. En förståsigpåare rev isär förgasaren och hittade felet direkt, det var nåt som hette powervalve som stog öppen hela tiden, han bytte den och vips så funkade allt perfekt. Bilen blev mycket bättre att köra och det blev en väldig skillnad på soppaförbrukningen, och lukten. Vid efterkontrollen så hade jag under 1,0 i Co.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen :). Tog o konstaterade att det enda rätta va att köpa ny förgasare för då är det broblemet löst o nytt är alltid nytt tänkte jag. Men efter jag monterat fuggen så insåg vi att vi köpt för stor fugg :(. Så nu undrar jag om det finns någon här ute som är intresserad av min nästan nya edelbrock 600 ev byta till en edelbrock 500? Förgasaren är endast provkörd några gånger o kvitto finns från Norrlands custom. Är villig o slå av en bra slant på den om någon är intresserad.

är inköpt den 17/9 -14. Mvh Roger

OBS den har elchoke

Link to comment
Share on other sites

Edelbrock 500cfm är rätt förgasare för 289cui

Snåla inte en 1000ing på att alltid köra med en för stor förgasare.

600cui kommer gå bra men kommer alltid dra onödigt med soppa och du får en sämre funktion på låga varv.

Absolut max 500cfm för en original 289.

Betänk att 4-port original har 480cfm

Har du vässad 289a däremot ska du välja 600cfm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen:). Fortfarande ingen tur med motorn:(. Har bytt till ny Edelbrock 500 nytt brytarlöst tändsystem

nya tändkablar o stift o trimmat in detta efter konstens alla regler men fortfarande hög bränsleförbrukning

ca 2 liter milen o stinker avgaser . Har även komptestat motorn o allt har bra värden o har ungefär samma

värde. Däremot har jag en konstig tändordning 1-3-7-2-6-5-4-8 när det skall vara 1-5-4-2-6-3-7-8. Kan det

vara kammen som är bytt som som gör att motorn är så törstig o smogig. Är en 289 har kollat alla stämplar

vid startmotorn o under ventilkåpan o allt vekar stämma:confused:. Mvh Roger

Link to comment
Share on other sites

Ja motorn har fått en kamaxel från 351w vilket är inte ovanligt.

Det är inte fel utan Ford har använt lite olika tändföljder....Inte på tidiga motorer utan senare år.

Förmodligen sitter det en rätt vass och helt fel kamaxelval för matcha resten av bygget så det är bara byta som gäller.

En vanlig Edelbrock Performer kam går bra eller rentav original om du hellre vill det.

Bör isåfall passa på köpa kamkedja, lyftare samt nya ventilfjädrar till topparna.

Om du nu inte vet vilket fjädertryck som nu är monterat?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Man vet aldrig vad det är för mupp som skruvat tidigare.

Jänkar bilar verkar extra utsatta för konstigheter.

Själv har jag sett topplock som tidigare ägare slarvat bort topplocks bultar.

Ett par fransk skruv var då tydligen något som passade som ersättning.

Jag trodde jag drömde!

Skickas från min iPad via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fransk träskruv säger du:p. Nu blir jag riktigt nervös av vad jag kommer att hitta när jag öppnar motorn:?. Nåväl ni skall ha hjärtlig tack för

infon. Kommer med rapport när jag öppnat motorn o hur allt blev:D. Mvh Roger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...