murre 77 Posted September 7, 2014 Report Share Posted September 7, 2014 Hejsan . Har efter ca två månaders mustang ägande märkt att min musse är ganska törstig:p.Visst det är V8 o C4 aut men 2 liter milen vid väldigt snäll landsvägs körning (ca 70km/t) tyckerjag är lite i överkant:eh:. Skall kolla tändningen men jag tror ganska säkert att det är något knasmed med förgasaren som är 4ports Holly/Motorkraft tror det är -82 års modell. O trots att vi Strypt förgasaren så mkt det går stinker den fortfarande avgaser. Så skulle någon av Er tipsa om en bra bränslesnål förgasare till min 289a. Har hört att två port Edelbrock skall vara bra men det är aldrig fel med fler tips. Mvh Roger:cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse Posted September 8, 2014 Report Share Posted September 8, 2014 Det första du bör göra är att kolla så att det inte bara är hastighetsmätaren, som fått ny skala i km/t. Om vägmätaren mäter miles så har du faktiskt kört längre än du tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted September 8, 2014 Author Report Share Posted September 8, 2014 Jajamän har koll på att hastighetsmätaren visar Miles. Jag har kollat körsträckan med min gps så faktum kvarstår tyvärr . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas olsson Posted September 8, 2014 Report Share Posted September 8, 2014 Hade samma problem med min Holley 4-port,600 enkelpump, fick 2:a på bilprovningen för jag hade 8,5 i Co, det stank avgaser så att det stack i ögonen, dessutom blev tändstiften kolsvarta, och den var grymt törstig. En förståsigpåare rev isär förgasaren och hittade felet direkt, det var nåt som hette powervalve som stog öppen hela tiden, han bytte den och vips så funkade allt perfekt. Bilen blev mycket bättre att köra och det blev en väldig skillnad på soppaförbrukningen, och lukten. Vid efterkontrollen så hade jag under 1,0 i Co. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted September 9, 2014 Author Report Share Posted September 9, 2014 Power valven säger du hmm. Får väl ta isär förgasaren o kolla den. Jag rapporterar så fort jag kollat den. Tackar för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted September 19, 2014 Author Report Share Posted September 19, 2014 Hej igen . Tog o konstaterade att det enda rätta va att köpa ny förgasare för då är det broblemet löst o nytt är alltid nytt tänkte jag. Men efter jag monterat fuggen så insåg vi att vi köpt för stor fugg . Så nu undrar jag om det finns någon här ute som är intresserad av min nästan nya edelbrock 600 ev byta till en edelbrock 500? Förgasaren är endast provkörd några gånger o kvitto finns från Norrlands custom. Är villig o slå av en bra slant på den om någon är intresserad.är inköpt den 17/9 -14. Mvh RogerOBS den har elchoke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uone Posted September 21, 2014 Report Share Posted September 21, 2014 Hej!Jag har en Holley 650 på min Mustang och den känns rätt lagom. På vilket sätt upplever du den som för stor?MVHJohan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 21, 2014 Report Share Posted September 21, 2014 Edelbrock 500cfm är rätt förgasare för 289cuiSnåla inte en 1000ing på att alltid köra med en för stor förgasare.600cui kommer gå bra men kommer alltid dra onödigt med soppa och du får en sämre funktion på låga varv.Absolut max 500cfm för en original 289.Betänk att 4-port original har 480cfmHar du vässad 289a däremot ska du välja 600cfm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted September 21, 2014 Author Report Share Posted September 21, 2014 Jag ringde edelbrock o dom tyckte att jag hade för stor förgasare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted September 24, 2014 Report Share Posted September 24, 2014 Hej!Har en 500 Edel på min 302'a, skulle kanske behöva en 600 istället.Förgasaren va ny i våras och fungerar perfekt.Om du vill byta så hör av dej, mathias@millencolin.com//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted October 28, 2014 Author Report Share Posted October 28, 2014 Hej igen:). Fortfarande ingen tur med motorn:(. Har bytt till ny Edelbrock 500 nytt brytarlöst tändsystemnya tändkablar o stift o trimmat in detta efter konstens alla regler men fortfarande hög bränsleförbrukning ca 2 liter milen o stinker avgaser . Har även komptestat motorn o allt har bra värden o har ungefär sammavärde. Däremot har jag en konstig tändordning 1-3-7-2-6-5-4-8 när det skall vara 1-5-4-2-6-3-7-8. Kan det vara kammen som är bytt som som gör att motorn är så törstig o smogig. Är en 289 har kollat alla stämplarvid startmotorn o under ventilkåpan o allt vekar stämma:confused:. Mvh Roger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2014 Report Share Posted October 28, 2014 Ja motorn har fått en kamaxel från 351w vilket är inte ovanligt.Det är inte fel utan Ford har använt lite olika tändföljder....Inte på tidiga motorer utan senare år.Förmodligen sitter det en rätt vass och helt fel kamaxelval för matcha resten av bygget så det är bara byta som gäller.En vanlig Edelbrock Performer kam går bra eller rentav original om du hellre vill det.Bör isåfall passa på köpa kamkedja, lyftare samt nya ventilfjädrar till topparna.Om du nu inte vet vilket fjädertryck som nu är monterat?Skickas från min iPad via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted October 28, 2014 Author Report Share Posted October 28, 2014 Ok. Så med lite tur blir bilen bränslesnålare o mindre avgasstinkande om jag byter kamaxel:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 28, 2014 Report Share Posted October 28, 2014 Man vet aldrig vad det är för mupp som skruvat tidigare.Jänkar bilar verkar extra utsatta för konstigheter.Själv har jag sett topplock som tidigare ägare slarvat bort topplocks bultar.Ett par fransk skruv var då tydligen något som passade som ersättning.Jag trodde jag drömde!Skickas från min iPad via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas olsson Posted October 29, 2014 Report Share Posted October 29, 2014 Franska träskruv?? PL400 funkar mycke bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted October 29, 2014 Report Share Posted October 29, 2014 Franska träskruv?? PL400 funkar mycke bättre. Skitbra! Föresten förutom att det håller topparna på plats så tätar ju även PL400 utmärkt! Inga packningar behövs då så man spar en hel del!!!Så PL400 på insug, grenrör ja överallt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
murre 77 Posted October 29, 2014 Author Report Share Posted October 29, 2014 Fransk träskruv säger du:p. Nu blir jag riktigt nervös av vad jag kommer att hitta när jag öppnar motorn:?. Nåväl ni skall ha hjärtlig tack förinfon. Kommer med rapport när jag öppnat motorn o hur allt blev:D. Mvh Roger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.