Salsby January 26, 2015 Report January 26, 2015 Hej! Jag heter Jerker och har fått hem en 66-a från USA. Den är ju "antikt" konstruerad och har trumbromsar runt om. Jag funderar på att sätta dit skivor istället. Det lär finnas originaldelar. Finns det någon därute som gjort detta? Hur mycket höjer det värdet på bilen? Funderar även på att montera dit servo. Är det värt pengarna och besväret?Jag kan nås på antingen tel: 08-839320 eller: jerkersalsby@telia.com 1 Citera
ChristianLB January 27, 2015 Report January 27, 2015 Hej! jag är nog inte mycket till hjälp, men har en mustang 67 som jag hade planer att byta till skivbroms fram då det är trummor runt om nu. Jag har sökt runt på nätet och det finns en hel hög med olika delvis men också helt kompletta skivbromskit. Priserna varierar jättemycket så jag la ner den iden och kommer leda efter 5 bult trumbroms (har 4 bult nu) istället. Billigaste skivbromskit jag hittade va på Kentucky Mustang i Usa. Kan desvärre inte svara på dina resterande frågor då jag inte har tillräckligt med erfarenhet. M v H Christian 1 Citera
NackaBosse January 27, 2015 Report January 27, 2015 Mitt råd är att skippa skivorna på bakhjulen. Antar att du kommer att använda bilen som sommarbil/glidarbil. Då kommer bakbromsarna inte att jobba så mycket och då har skivbromsar en tendens att börja kärva, och du får ojämn/svag bromsverkan. Det gillar inte besiktningen. Men, som sagt, det är min åsikt. Citera
weiter January 27, 2015 Report January 27, 2015 Hej!På de Mustanger (65:er) som jag bygger för Historic Racing monterar jag SSBC skivbroms kit A120 eller A120D beroende om man vill ha 1-krets eller 2-krets bromsar.Dessa satser kostar ca $1000,- och passar perfekt även för gatbilar. För gatbilar duger trumbromsar bak alldeles utmärkt.Satserna finns att köpa på Summit, MustangsPlus m.m. och innehåller alla delar man behöver. Riktigt bra grejer.Med vänlig hälsning/Anderswww.weiterracing.se 2 Citera
Per Berglund January 27, 2015 Report January 27, 2015 Trummor bak har ju även nya bilar så det är utmärkt.Skivor fram en självklarhet för säkerheten.Höjer inte värdet direkt. Ska du sälja bilen direkt känns det bortkastat att byta bromsar.Original systemet funkar och det sänker inte priset.Mvh Per Berglund 1 Citera
rossander July 26, 2015 Report July 26, 2015 HejAnders, dessa kit är utan servo. Hur pass tungtrampat blir det i förhållande till trumbromsar utan servo? Eller har du hittat någon lämplig servo som passar till detta kit?Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk Citera
PR April 16, 2016 Report April 16, 2016 On 2015-07-26 at 14:56, rossander said: Hej Anders, dessa kit är utan servo. Hur pass tungtrampat blir det i förhållande till trumbromsar utan servo? Eller har du hittat någon lämplig servo som passar till detta kit? Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk Det ingår bromsservo (brake booster) i kitet. http://www.summitracing.com/int/parts/ssb-a120-20/overview/make/ford/model/mustang Citera
PR April 20, 2016 Report April 20, 2016 (redigerad) On 2016-04-16 at 14:10, PR said: Det ingår bromsservo (brake booster) i kitet. http://www.summitracing.com/int/parts/ssb-a120-20/overview/make/ford/model/mustang Hittade ett broms-kit till som verkar lovande? http://www.kentuckymustang.com/product_p/5961.htm Montering Ändrade %s av %s (%s) Citera
Sebring July 8, 2016 Report July 8, 2016 Inläggen är från april och ämnet kanske kallnat nu..... Jag bytte i vart fall från trummor till skivor fram på min HT -67 förra året. Köpte kitet från VP Autoparts då jag blivit lite bränd på "bolt-on-kit" från USA. Visst går det att byta men du måste stå för returfrakten + allt jobb att få tillbaka tull + moms. VPs kit Inkl bromsservo) funkade perfekt även om det blev lite trångt pga headers samt clutch release rod (alltså manuell 4 vxl) låda där detta eländiga stag alltid är i vägen vid allt arbete på den sidan motorn.... Viss varning för att bromspedalen kanske inte passar (utan justering/förlängning) Annars en otrolig skillnad och den kan inte mätas eller räknas hem i pengar. Skall du köra bilen - byt till skivor. Citera
PJL July 13, 2016 Report July 13, 2016 On 2016-07-08 at 09:06, Sebring said: Inläggen är från april och ämnet kanske kallnat nu..... Jag bytte i vart fall från trummor till skivor fram på min HT -67 förra året. Köpte kitet från VP Autoparts då jag blivit lite bränd på "bolt-on-kit" från USA. Visst går det att byta men du måste stå för returfrakten + allt jobb att få tillbaka tull + moms. VPs kit Inkl bromsservo) funkade perfekt även om det blev lite trångt pga headers samt clutch release rod (alltså manuell 4 vxl) låda där detta eländiga stag alltid är i vägen vid allt arbete på den sidan motorn.... Viss varning för att bromspedalen kanske inte passar (utan justering/förlängning) Annars en otrolig skillnad och den kan inte mätas eller räknas hem i pengar. Skall du köra bilen - byt till skivor. On 2016-07-08 at 09:06, Sebring said: Inläggen är från april och ämnet kanske kallnat nu..... Jag bytte i vart fall från trummor till skivor fram på min HT -67 förra året. Köpte kitet från VP Autoparts då jag blivit lite bränd på "bolt-on-kit" från USA. Visst går det att byta men du måste stå för returfrakten + allt jobb att få tillbaka tull + moms. VPs kit Inkl bromsservo) funkade perfekt även om det blev lite trångt pga headers samt clutch release rod (alltså manuell 4 vxl) låda där detta eländiga stag alltid är i vägen vid allt arbete på den sidan motorn.... Viss varning för att bromspedalen kanske inte passar (utan justering/förlängning) Annars en otrolig skillnad och den kan inte mätas eller räknas hem i pengar. Skall du köra bilen - byt till skivor. Hej, Är i samma situation som Jerker. Köpa i Sverige har ju sina fördelar. Vad innebär det att bromspedalen behöver justeras / förlängas? Kan man ha original 14 tums plåtfälg till skivbromsar eller behöver man gå upp till 15 tum? Mvh, Per-Johan CMC# 5222 Citera
Sebring July 13, 2016 Report July 13, 2016 Micke på VP Autoparts sa att det var svårt med bromspedalen på en -67:a, inte minst för att denna årsmodell ligger lite mittemellan de olika modellskiftena (hade samma frågeställning/problem när jag bytte rattstång + styrsnäcka där det inte gick att utläsa från VIN nummer eller annat vilken dimension som jag hade. Murphy var tillfälligtvis på annat håll och den rattstång jag köpte passade från början....:-) ) Ang bromspedal tror jag att problemet med originalpedal är att den blir för kort för den hävarm och vinkel som blir följden när du satt in servo och nytt länkage. I mitt fall räckte det med en mindre justering av befintlig pedal och den köpta kunde återlämnas till VP. Jag antar att 14" kan behållas då skivbromsar var en option till de flesta modeller och där man inte behövde byta upp sig i fälgstorlek endast pga skivbromsar. Har själv Cragar Supremefälgar i 15# och där behövdes ingen anpassning. Mvh Claes Citera
pesi July 13, 2016 Report July 13, 2016 Hej. Jag bytte till skivor fram för ett tag sedan på min 71,a. Köpte ett system från SSBC. Det man kan ställas inför är att länken från bromsservot inte stämmer längdmässigt. Se bilden. I mitt fall fick jag svetsa på en bit och sätta tappen ca 25 mm bakåt in mot torpedväggen. Sen blev det kanonbra! Citera
PJL July 21, 2016 Report July 21, 2016 Hej, Jag ställde en fråga på ett Mustang Forum i USA angående skivbromskittet från Kentucky Racing som PR nämnde tidigare i denna tråd. Jag fick tips om några andra US firmor som kanske kan vara intressanta för dem som letar kit. Här länken till forums diskussionen: http://forums.vintage-mustang.com/vintage-mustang-forum/988322-experience-kentucky-mustang-disc-brake-kit.html Mvh, Citera
PR July 24, 2016 Report July 24, 2016 Opentracker Racing har bra service och bra pris, de har en hel del andra trevliga delar med.. http://opentrackerracing.com/product/4-piston-caliper-power-disc-brake-kit-v8-1965-1966/ Samma kit (vad jag kan se) som Kentucky Mustang säljer. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.