Jump to content

Nya besiktningsregler ställer till problem!!


Recommended Posts

Idag pratade jag med en kompis som har en 72a och han åkte på en riktig mina på besiktningen.

Inga som helst fel på bilen men när de ska läsa av chassinumret blev det problem.

Tydligen måste man nu visa minst 2 ställen där det är instansat.

Numret i rutan var inga problem

Men det andra stället sitter tydligen gömt under skärmen och det gick inte ordna på platsen

Eftersom det inte gick att se numret måste bilen nu "Registreringsbesiktas" !!!

Ingen vanlig 2a alltså

Är detta verkligen rätt?

Problem 2 är att det tydligen inte går att stansa in nya siffror hur som hels

Någon som gjort detta?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips ;) Stansa in chassinummer INNAN besiktning så slipper ni bekymmer :D

Har för mig att siffrorna ska vara minst 7mm höga :rolleyes:

Ja det är ju det första man tänker på men du stöter direkt på patrull.

De mäter nämligen höjden på numret och det måste vara 7mm exakt varken mer eller mindre

Problemet med det är att sådana stansar verkar ytterst svårt att hitta:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag rädd när du skriver exakt 7mm för jag har stansat in 8 mm.

//Johan

Gjorde du det själv? Var det svårt? Vilka stansar använde du? Claes Ohlson's? Var gjorde du det?

Pratade med en kille på Carspect idag och han påstod att man inte fick göra detta själv, utan att man först måste låta Larmtjänst identifiera fordonet och utfärda ett intyg. Sen kan man stansa in det. Men, å andra sidan, om man nu åker till besiktning med ett instansat chassienummer, som man stansat själv och det stämmer med registreringsbeviset och plåten i vindrutan så måste väl det duga, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det själv med Claes Ohlson´s stansar.

Gjorde det uppe på vänster stötdämpartorn.

Tog en plåt som jag skar upp ett hål i. Lagom stort för ett chassinummer.

La den på tornet och sedan använde jag en roterande stålborste för att ta bort färgen på tornet.

Sedan fick jag ta bort huven för att inte slå på den.

Efter att ha övat på diverse prylar så drog jag till. Det krävs en hel del kraft.

När hela numret var klart så lackade jag tunt med svart och sedan klarlack på.

Det syns klart och tydligt att jag har varit där, men jag kan ju hävda att jag har slipat fram numret om det blir tjafs.

Har inte besiktigat ännu så jag vet inte om det går igenom, men vi får se.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Följer med spänning hur det går på besiktningen. Jag skall inte besiktiga förrän nästa år. Skulle det vara möjligt att få låna dina stansar? Antar att vi kommer att ses på någon träff framöver. Om inte förr, så i alla fall i Norrtälje på American Car Show den 11 juli.

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen olika besiktningsställen, när jag besiktigade i förra veckan så frågade jag vad orsaken var. Tänkte att det är bättre att förekomma än förekommas. Fick till svar: Det var Swedack som sagt att de måste kolla identiteten bättre. Men han gjorde bedömningen att min inte behövde kontrolleras, så han tittade inte ens.

Link to comment
Share on other sites

Håller själv på med detta just nu och enligt min besiktningsinspektör så är det ok att gravera in siffrorna om dessa är minst 7 mm höga.

Vilken av bilprovningsställerna var du på?

Läste i senaste Wheels ang de här.

Där stod det att bilar från 1969 o framåt är tvungen att ha ett xtra chassinummer.

Tror att de var från 1981 o nyare som ska ha 7mm stansar. Och dom äldre klarade sig med 5mm stansar.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag besiktigat.

Bilen gick igenom med beröm.

Men chassinumret läste han av på plåten.

Efter ett tag så såg han min instansning och kollade ifall den stämde.

Jag sa att jag hade slipat fram den för att det tydligen var viktigt.

Då sa han att det inte var viktigt.

Så jag tror inte man kan ta min besiktning som någon vägledning för han hade tydligen inte fått någon info.

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Grattis Johan! Ja, det verkar ju lite si och så med det där. Vissa mer noggranna än andra. Nåja, bättre förekomma än förekommas. Hur var det nu, kunde jag få låna dina stansar vid tillfälle, eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har råkat ut för samma sak. Min '73:a blev underkänd och besiktningsmannen sa att bilen bara var att skrota om jag inte hittade chassinummret som enligt honom ska vara instansat på hjulhuset vänster bak vilket jag inte lyckats hitta. Jag har rätt nummer på både dörr och instrumentpanel. Efter en del googling på var detta nummer ska sitta har jag kommit fram till att det är under framskärmen vilket jag ska kontrollera. Sen var jag tvungen att byta sidomarkeringarna bak till orange som självklart inte tillverkas. Jag lyckades hitta några oranmge reflexer i liknande mått som jag ska montera dit.

Link to comment
Share on other sites

Jag har råkat ut för samma sak. Min '73:a blev underkänd och besiktningsmannen sa att bilen bara var att skrota om jag inte hittade chassinummret som enligt honom ska vara instansat på hjulhuset vänster bak vilket jag inte lyckats hitta. Jag har rätt nummer på både dörr och instrumentpanel. Efter en del googling på var detta nummer ska sitta har jag kommit fram till att det är under framskärmen vilket jag ska kontrollera. Sen var jag tvungen att byta sidomarkeringarna bak till orange som självklart inte tillverkas. Jag lyckades hitta några oranmge reflexer i liknande mått som jag ska montera dit.

Det där låter ju helt sinnessjukt. Är inte bilprovningen till för att kontrollera om bilarna är trafiksäkra? Inte kontrollera om chassinumret är instämplat med 5 eller 7 m.m. höga tecken? Är en bil reg-besiktigad i ett visst utförande kan jag för övrigt tycka att det ska gälla för evigt. Att en random besiktningsgubbe/-kvinna dessutom tvärsäkert skulle kunna svara på var reg-numret på en Mustang från -73 ska stå håller jag rätt osannolikt...

Link to comment
Share on other sites

Jag skannade artikeln från 2:a numret av den nya tidningen "USA-Klassiker". Jag vet även medlemmar, som på eget bevåg stansat in chassinumret utan att blanda in larmtjänst. Det har gått bra för dem. Man behöver ju inte skriva besiktningsmannen på näsan att man gjort det själv, utan att man slipat för att få det synligt och därefter lackat. Det är därför det ser ut som nytt.;)

Link to comment
Share on other sites

"Att en random besiktningsgubbe/-kvinna dessutom tvärsäkert skulle kunna svara på var reg-numret på en Mustang från -73 ska stå håller jag rätt osannolikt..."

Om bilen är importerad (vilket de flesta är) kan chassinumret vid ankomsten till Sverige blivit instansat var som helst, om det ens blev gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu kommer jag in lite sent i tråden men men,,,

Det är rätt märkligt att SBP (med numera flera aktörer) börjar att kolla något som de enligt reglerna alltid varit skyldiga att kolla. Att utöver det sedan underkänna och förelägga om ny registreringsbesiktning, med extra kostnader etc. är i mina ögon rent av kriminellt.

En besiktningsmans första uppgift är att kontrollera identiteten, då pratar vi inte registreringsnummer eller plåten i rutan. Den enda sanna identiteten är det instansade som skall vara kollat första gången fordonet registrerats, samt vid varje kontrollbesiktning sedan dess.

Sitter chassinumret på ett ovanligt ställe (skall sitta på bärande del) skall det anges i registreringsbeviset. Exempelvis: "Chassinummer vänster balk i bagageutrymme".

Som tidigare nämnts skall chassinummer vara minst 7mm höga, kan alltså vara större. (själv drog jag ditt 10mm höga i balken bakom höger framhjul.

Har man inga stansar går det att skriva ut chassinumret på ett papper i lämplig storlek och därefter fästa det på balken för att sedan med en körnare med punkter forma siffrorna och bokstäverna (stansa efter konturen av siffra eller bokstav).

Jag var själv för en tid sedan och besiktade ett fordon av nyare modell, då jag känner några av dem på SBP så gav jag dem en riktig skrapa angående detta.

De skruvade på sig och kunde inte riktigt försvara SBP:s agerande.

Jag är rätt säker på att detta beror på att besiktningsföretagen fått bakläxa av Swedac och att detta då medför att vi vanliga Svenssons får ta smällen för något som besiktningsföretagen slarvat med.

Jag blir förbannad när jag tänker på det iom. att jag själv är i den branschen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...