tobbsen51 July 4, 2015 Report July 4, 2015 Hejsan,Har problem med att det inte finns något ljus i mätarhuset, bilen är en 65a. Det köpte nya lampor och bytte utan någon strörre framgång.Finns det något annat man skulle kunna kontrollera?Lampan för altn och olja lyser fint.Mvh Tobias Citera
laxkungen July 4, 2015 Report July 4, 2015 Börja skruva ljusreglaget till vänster. Kolla även om innerbelysningen fungerar genom att skruva reglaget till höger. Det skall då knäppa till och innerbelysningen skall starta. Citera
tobbsen51 July 5, 2015 Author Report July 5, 2015 Är inte helt säker på att jag förstår vilket ljusreglage du menar.Provade och vrida några av reglagen men det hjälpe inte. finns det nått mer man skulle kunna testa? Citera
laxkungen July 6, 2015 Report July 6, 2015 Prova att slå på halvljuset och skruva vredet till höger för att slå på innerbelysningen. Om du skruvar till vänster så skall ljuset i mätarhuset tändas. Om det inte funkar kan det vara kontakten i ljusreglaget som behöver bytas. Har ljuset fungerat tidigare innan du bytte lampor? Citera
tobbsen51 July 6, 2015 Author Report July 6, 2015 okej, testade vrida reglaget utan respons, nej ljuset fungerade inte innan, får väl testa att byta reglage då, vem har sådana grejer i sverige? Är ny på dessa bilar så vet ej vem som är bäst! Citera
NackaBosse July 7, 2015 Report July 7, 2015 Gamla mustanger har inget relä till ljuset. Har man bytt originalstrålkastarna till H4, så bränner man med tiden reostaten i ljusomkopplaren.Byt ljusomkopplaren och koppla ett relä till strålkastarna.Den här skall du ha: http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=SW441ROch så här byter du den: Citera
tobbsen51 July 7, 2015 Author Report July 7, 2015 Tack så mycket! Skall beställa en sådan å försöka lösa detta till helgen! [emoji4]Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Leffe61 July 7, 2015 Report July 7, 2015 Nu förstår inte jag varför reostaten går sönder pga H4. Att brytaren tar stryk av all ström det förstår jag men reostaten? Pga värme då? Citera
Andrew July 7, 2015 Report July 7, 2015 Det är inte reostaten som går sönder utan själva ljuskontakten det sitter något som man kan kalla thermosäkring som inte tål den höga strömmen som H4 tar. Reostaten går endast över parkeringsljus funktionen. Citera
Ingemar Nilsson July 9, 2015 Report July 9, 2015 Har du kollat säkringarna i säkringsdosan till vänster under instrumentbrädan? Jag har en 65-à med samma problem. Det var oxid på säkringen. Citera
tobbsen51 July 15, 2015 Author Report July 15, 2015 Hejsan, har nu fått bytt ljusomkopplaren, och som såg ut som att den gamla hade erjat, och nu lyser det så fint! Tackar så mycket för hjälpen! [emoji4]Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Sebring July 17, 2015 Report July 17, 2015 HejJag köpte nya ledlampor till alla instrument samt bytte motståndet på baksidan av instrumentbrädan.Gav ett helt annat ljus och intryck, men å andra sidan hade jag ljus redan från början men det lyste knappt. Numera alltså åtgärdat med gott resultatMed vänlig hälsning Claes Citera
Leffe61 July 17, 2015 Report July 17, 2015 Vart köpte du ledlampor Claes? Vilket motstånd bytte du, vad jag vet sitter det inget motstånd till instrumentbelysningen. Leif. Citera
Sebring July 17, 2015 Report July 17, 2015 HejJag köpte på plats på NPD i Occala i Florida i mars i år .Rena Mecca för en Mustangägare. Fick dessutom privat guidning till ägarens privata bilutställning ca 200 amerikanska bilar 1940 - 2015. Wow !Åter till lamporna - kolla i webkatalogen på npd. Här ingick ca 12-15 lampor till instrumentbelysning, 2 till blinkers, 3-5 till olika varningsfunktioner och 1 till helljus. Passar direkt i urtagen för de gamla lamporna, lyser mycket klarare. Motståndet sitter monterat på baksidan instrumentpanelen. Storlek som en liten tändsticksask.Syns direkt när du monterat ur den. Det går till alla mätare (men även lampor trodde jag) , där nu tankmätaren, oljetryck och amperemätaren äntligen visar rätt värden (låg tidigare alldeles för lågt då impedansen troligen ökat med åldern i motståndet). Tror detta finns i länkar på Mustangforum.Jag köpte även en liten varvräknare som passade där ev. klocka kan sitta i mitten av de små mätarna. Nu talar vi -67 års modell för att vara tydlig.Med vänlig hälsning Claes Citera
NackaBosse July 17, 2015 Report July 17, 2015 Motståndet heter "constant volt regulator" och sitter som sagt på baksidan av instrumentpanelen.https://www.npdlink.com/store/products/regulator_instrument_voltage-177873-1.html Citera
Snorre70 July 17, 2015 Report July 17, 2015 Motståndet heter "constant volt regulator" och sitter som sagt på baksidan av instrumentpanelen.https://www.npdlink.com/store/products/regulator_instrument_voltage-177873-1.htmlÄr detta till för LED eller räcker det bara att sätta in ett nytt?Jag har byt till LED jag oxå, men inte byt motståndet? Jag ha oxå bytt blinker i bak på bilen o dom blinkar som dom ska men inte lamporna på instrumentbrädan, dom hänger inte riktigt med, fast jag bytt blinkersrelä till LED som man fick med.? Vad göra! Citera
NackaBosse July 17, 2015 Report July 17, 2015 Har du bytt till sekventiella blinkers bak, så blinkar lamporna i instrumentpanelen långsammare för att hänga med tiden det tar för de sekventiella blinkerserna att tändas 1-2-3. Likaså kommer blinkerserna fram att blinka långsammare. Däremot tickar blinkersreläet i snabbare takt. Citera
Snorre70 July 17, 2015 Report July 17, 2015 Har du bytt till sekventiella blinkers bak, så blinkar lamporna i instrumentpanelen långsammare för att hänga med tiden det tar för de sekventiella blinkerserna att tändas 1-2-3. Likaså kommer blinkerserna fram att blinka långsammare. Däremot tickar blinkersreläet i snabbare takt.Aha ja det låter ju sant om man tänker efter så klart! O det är som du säger reläet blinkar snabbt eller som vanligt om man nu vill säga så! Kommer nog att byta allt till LED inom sin tid, Annars är jag mera för original, men detta gör att man ser o syns bättre, det säkerheten kan man tumma på då det blir så pass mycket bättre. Citera
tobbsen51 July 17, 2015 Author Report July 17, 2015 Jag satte i LED från xenonkungen, fungerar klockrent! Dock går det inte att dimma.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Snorre70 July 17, 2015 Report July 17, 2015 Jag satte i LED från xenonkungen, fungerar klockrent! Dock går det inte att dimma.Skickat från min iPhone med TapatalkNä dimmen försvinner, men handen på hjärtat hur ofta använder man denna då? Jag har nog aldrig använt detta på någon av mina bilar under alla år! Citera
NackaBosse July 17, 2015 Report July 17, 2015 Original i all ära, men att uppgradera en gammal mustang med nya komponenter för både väghållning, motorprestanda, ljus m.m. ger så mycket mer körglädje. Citera
Snorre70 July 17, 2015 Report July 17, 2015 Original i all ära, men att uppgradera en gammal mustang med nya komponenter för både väghållning, motorprestanda, ljus m.m. ger så mycket mer körglädje.Så sant så!En gammal kaross med allt under från 2015 mums Citera
NackaBosse July 17, 2015 Report July 17, 2015 Mitt nästa projekt är att montera SET:s kuggstångsstyrning i stället för den gamla styrsnäckan. Jag kommer nog aldrig att få tillbaka de pengar jag lägger ned på min musse, men det är heller inte syftet med ägandet, om ni förstår vad jag menar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.