Jump to content

Recommended Posts

Jag har hittat en mustang 67 fastback i england som jag hade tänkt köpa. Jag hade tänkt köra ner där själv och hämta upp bilen. Men jag behöver då veta hur mycket den kan väga så att ja vet om jag kan köra och hämta den med min bil eller om jag behöver en större bil för detta. Mustangen har ingen motor eller växellåda så den väger väll inte så mycket då?

Om jag nu inte kan få ta denna mustang med vanligt b körkort för att den väger för mycket får jag väll gå över till plan B.

Vet någon vilka företag som kan frakta hit mustangen till mig?

mike

Eftersom mitt senaste inlägg försvann här ifrån skriver jag igen.

Jag undrar om någon som har en 67 fastback kan kolla på sitt registrerings bevis hur stor tjänstevikten är på bilen.

Undrar om också om någon vet vad en vanlig 289+C 4 låda kan väga???

mike

Jag äger ingen -67:a själv, men jag försöker mig på att svara ändå, med risk för att göra bort mig.

Min -66 fastback (med V8 ) har tjänstevikt 1420 (fastback är oftast lite tyngre än HT, ca 30-40 kg). 1967 blev Mustangerna lite tyngre, så en kvalificerad gissning är att en -67 fastback borde väga runt 1480 (tjänstevikt).

I tjänstevikten ingår 70 kg för förare, full tank med bränsle osv, så en tom bil kommer inte upp i tjänstevikten.

Ifall du hittar fler viktförslag, kom ihåg att det skiljer ganska mycket i vikt mellan bilar med 6:a, bilar med small-block och bilar med big-block. Det är inte bara motorn som gör skillnaden, utan tex bakaxeln skiljer i vikt på mellan dom olika motoralternativen.

Jag hade också en uppgift på vad en 289/302 väger, och den säger 460 lbs, alltså 209 kg. Jag vet inte vad som ingår i den vikten dock, kanske bara tom motor, och det blir 227 kg (som Pernolf hade uppgift på) komplett med generator, startmotor mm.

Och jag kan svara på din plan B, www.eurotransport.se fraktar hem bilar, fast om dom gör det från England vet jag ej, men ring och hör me ddom, kanske inte ens är lönt att göra det själv!

:)

ledighet kostar också..

Och kolla runt vad trailerna har för totalvikt, min 245:a får dra 1570kg...

Kom ihåg att det är totalvikten på släpet som avgör om du får dra den med bilen...(finns angivet på reg-beviset till trailern)

För blir du stoppad så väger inte dom ekipaget, utan dom kollar i papprena...

Jag räknade lite på att ta hem ett objekt med släp och B-körkort.

Men när jag kollat runt lite insåg jag att det är näst intill omöjligt att köra lagligt med B-kort och personbil bilsläp med en bil på som last.

Som jag fattade det så får totalvikten inte överstiga 3.5 ton samt att bilsläpet med last ej får överstiga vikten på dragbilen. Helst skall du ha en bil som väger ca 2 ton och då får du dra en last som totalt väger 1500 kg för b-kort.

:idea: Leta upp en kompis med CE kort och skaffa fram en dragbil typ van eller nån 4 hjulsdriven japanare samt ett släp som får lasta 2 Ton. Så är man på den säkra sidan. Alternativet är att låna/hyra en biltransport som går på B-kort. Jag hade gjort upp med en kompis på assistanskåren som lovat köra och hämta mitt objekt, dock blev det aldrig nån affär den gången. :oops:

Det är inte värt att riskera körkortet för olovlig körning och bli av med kortet, trots att risken är minimal. Trots att man aldrig ser Haffa ute så är han garanterat ute den dagen man kommer körandes olagligt. 8)

Jag räknade lite på att ta hem ett objekt med släp och B-körkort.

Men när jag kollat runt lite insåg jag att det är näst intill omöjligt att köra lagligt med B-kort och personbil bilsläp med en bil på som last.

Som jag fattade det så får totalvikten inte överstiga 3.5 ton samt att bilsläpet med last ej får överstiga vikten på dragbilen. Helst skall du ha en bil som väger ca 2 ton och då får du dra en last som totalt väger 1500 kg för b-kort.

:idea: Leta upp en kompis med CE kort och skaffa fram en dragbil typ van eller nån 4 hjulsdriven japanare samt ett släp som får lasta 2 Ton. Så är man på den säkra sidan. Alternativet är att låna/hyra en biltransport som går på B-kort. Jag hade gjort upp med en kompis på assistanskåren som lovat köra och hämta mitt objekt, dock blev det aldrig nån affär den gången. :oops:

Det är inte värt att riskera körkortet för olovlig körning och bli av med kortet, trots att risken är minimal. Trots att man aldrig ser Haffa ute så är han garanterat ute den dagen man kommer körandes olagligt. 8)

stämmer, delvis, med exempelvis min 245:a med B-kort så får jag dra en kärra som har en totalvikt på max 1570kg...

Totalvikten finns angivet på kärrans regbevis.

Om jag nu hittar en kärra som har 1500 angivet som totalvikt, så får jag dra den med min bil.

och sen får kärran i sin tur ha en lastvikt på ex 1100kg...

du lastar på din bil och den väger 1300kg, då väger det faktiska ekipaget mera än 1570kg men kärrans totalvikt är ju då 1500, så du klarar dig från olovlig körning, men får böter för överlass...

Väljer du däremot en kärra som har en totalvikt på 1800kg, och din bil väger 700kg, ekipagets faktiska vikt är 1400kg, och din bil får ju dra 1570kg.

men du åker dit för olovblig körning=sannolikt indraget körkort...

Så vad du än gör, kolla på regbeviset för kärran det är dom vikterna som gäller huruvida du kör olovligt eller inte!

Jag har eb volvo 945 som dragbil. Den får dra ett släp med totalvikten 1500kg. Jag har hittat ett transportsläp som har totalvikten 1400kg och får lasta 1010kg. Då får jag ju köra släpet med volvon. Men det var detta jag var ute efter, fastbaken får ju då inte väga över 1010kg.

Fastbacken står på hjul den har alla kaross delar + fönster och inget mer dvs ingen inredning/kylare/drivaxel. Därför undrade jag vad den kunde väga utan motor + växellåda så att ja kunde få en uppfattning om jag får lasta bilen på släpet. Så om jag möjligtvis kunde komma under dessa 1010kg.

Förresten vet någon om något fraktföretag som kan transportera bilen i en container mellan England-Sverige på båt. Det går ju passagerar fartyg mellan Newcastle-Göteborg. Bilen finns utanför Leeds så det är 16 mil från Newcastle. Det borde väll gå någon båt som kanfrakta till Göteborg. Kan någon ge något exempel på företag?

mike

Jag testade ringa dom men då hade dom stängt. Jag ringde ett annat sådant transportföretag men dom transporterade inte från England.

Utan jag var mer ute efter i så fall något företag som kan frakta hem bilen i en container, liknande Nordtrafik men vad jag förstod av deras hemsida fraktar dom bara mellan USA-Sverige.

Jag hade tänkt fixa dit bilen till hamnen själv isåfall o lasta i en container på båt.

Fraktar Maersk containrar det gör dom väll??? Eller om någon vet något annat företag, är jag tacksam för hjälpen

mike

Ett alternativ är också att hyra/låna en ombyggd biltransport. Tänker då på de ombyggda Saab 9000 man ser lite då och då. Svärfar drog hem en havererad Scorpio 2,9 med en sådan, enligt uppgift helt lagligt med vanligt B-kort.

Jo jag har också tänkt på det alternativet. Jag har kollat runt lite o så men har inte hittat någon sådan bil. Vet du kanske var jag skulle kunna hyra en sådan den ska helst finnas nära skåne?

Stefan vet kanske var den transportbilen finns som din svärfar använde?

mike

Han hyrde den i Kristianstad på Statoil;

Stationsföreståndare:

Gert Andersson

Adress:

Lyckans Höjd

29141 Kristianstad Öppettider:

Mån-Fre 07.00-24.00

Lör 08.00-24.00

Sön 08.00-24.00

Tel.: 044-109292

• 3 years later...

Hallå, har sökt efter en bil som får dra 1500 på B-kort... är det sant att 245:an och 945:an får det? Har kollat upp en V70 men det gick inte... tycker det lät skumt men det är ju en djungel det där... nån som vet nån annan bil som frå dra 1500 på B-kort?

hm... min 320 får dra 1440 också... undrar hur petiga polisen är med detta om man skulle dra en "1500" vagn... kan inte hitta en bil som får dra 1500 på B-kort... måste ju finnas! :?

Kollade chefens Avalanche, får endast dra fjuttiga 750kg på B-kort... lustigt det där men jag antar att man blir lastbilchaffis så fort man köper en sån bil... :roll:

kolla totalvikten på bilen ( i regbeviset)

3500 kg minus totalvikten för bilen är vad släpets totalvikt, oavsett tomt eller ej, får vara. (Sedan kan bilens tillåtna släpvikt begränsa).

Tar polisen dig, blir det olovlig körning = inte bra. :--

Ja man måste vara mycket säker. Polisen ser inte med blida ögon om det är fel. Böterna bruckar bli rätt höga. 0ch körkort kan ligga illa till med.

Så för tusan var försiktig. Jag själv har blivit jätte feg. Brukar jämt fråga om nogån kan hjälpa mig. Som jag vet har E kort. Dessa regler har skrämt mig. så jag är säkert försiktig i över kant. Men körkort är mitt yrke

Berra