Jump to content

Bankörning Anderstorp


Recommended Posts

Hej.skulle kolla hur många som kan vara intresserade av en dag på anderstorp raceway.Vet inte va d kostar att hyra men måste se om det finns nåt intresse först.Men det svåra verka va att ligga inom db gränsen som är 95 db,tror nog att min bil låter mer.Hör av mig om mer info.Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Bankörning är alltid intressant och Anderstorp speciellt. Har kört en hel del mc där men aldrig bil. Dom långa sköna böjarna borde vara perfekta att öva i och hitta balansen till ett lagom fram-bakhjulssläpp och styra med högerfoten :-)

Kan tänka mig det bli rätt tufft där för både maskin, däck och bromsar.

Verkar dock  vara ytterst måttligt drag och intresse för nånting på det här forumet.

;-)

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr verkar alla i denna klubb vilja fika och åka efter varandra (cruising), vilket jag med bestämdhet icke tycker om.

Varför inte ta kontakt med andra klubbar, som har gör det bilarna är gjorda för?

En utav mina grabbar köpte idag en Viper och Viper klubben har alltid bankörning ett par gånger per sommar.

De vet vad bilarna är gjorda för.

Tyvärr verkar det att i allmänhet ska Mustanger putsas, fika, cruisa och tittas på dessutom inbördes beundran..

Sist och inte minst så ska man skryta om hur de bra de "ska gå", men ingen törs, varför???

 

Tyvärr alla dessa frågor slutar med ingenting i denna klubb, med vad man skryter om antalet medlemmar.

Kanske det det blir en mindre (mig) när detta år är slut

Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, Tbird said:

Efter mitt ganska "agresiva" inlägg igår kväll, så har ingen motsgt mitt inlägg.

Konstigt, kanske inte.

Det verkar som denna klubb tycker om "följa John" = cruising.

Nu kan jag ju inte svara för klubbens räkning, men kontakta regionsansvarig i området och erbjud dina tjänster med ett upplägg i bankörning, kanske det resulterar i något positivt vem vet.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med att det är lite för mycket utställning o sån skit.Jag vill ju köra o hälst fort,ligga o titta på baken i framförvarande bil timme efter timme i snigelfart.

Får väl ta tag i det här o kolla upp va det kostar att hyra banan en dag.En tusenlapp kan man betala per skalle iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite förvånad själv att det är så otroligt lågt intresse för banåka. Vi är ändå 3500 medlemmar!

Men å andra sidan, Mustangen är en Amerikanare, och dessutom en Fård, Knappast känd för att vara en bil med väghållning eller sportprestanda vilket är berättigat. Snarare tänker folk på en gullig cab med en viskande V8, några få känner till att det finns Mustanger med lite pulver i. Mycke motor och lite väghållning. Inte ens bland Jänkebilsintresserade är kännedomen speciellt hög om mustangen utan fördomarna är många. Få vet att en Corvette C6 faktiskt är en potent sportvagn som faktiskt gör rätt bra ifrån sig på en bana med lite moddar. Mustangen är såklart ljusår ifrån men den nya är en bra bit på väg och Mustang 350GT R är sjukt bra. Har man läst på och kollat in filmerna på tuben om den inser man att Ford gjort helmäxan ordentligt denna gången. Men som sagt innan folk i allmänhet fattar det och sen ska vi ha råd att köpa dom och bränna runt på banor i mängder så det lär ta en 20-år innan Mustangen förknippas med prestandabil. 

Åter till banåka med våra jänkelass, jag anser att man kan ha kul ändå.  Självklart inser jag att min GT -07 trots uppgraderade 14" borrade skivor och brembo ok kommer tappa orken och glöda fint, och växellådan bli överhettad precis som däcken, Men jag vill testa, och man kan ju köra lungt också har någon berättat :-)

Det är otroligt mycket bättre att prova gasa lite på en bana och råka hamna utanför med lite skit på däcken jämfört med att hamna i diket, köra på en cyklist eller fronta med traktor eller bussen. 

Banhyrorna ligger på 30-60 tusen/dag och då är det vardagar, helger är oftast betydligt dyrare. sen kan man ha tur att hitta någon ledig dag på kort varsel som är billigare.

Jag har kört en hel del bana med MC och mycket med Svenska  Ducati klubben där avgifterna är lägre och gemenskapen högre,  Avgifterna ligger på självkostnadspris på 800-1500/dag och då är det 60-100 deltagare för att det ska gå ihop. Vi har visserligen ambulans på plats som drar iväg lite men ändå. Normalt kör man i fyra olika fart/nivå grupper, 15 min/pass. 

Man kan busa lite på vägen ibland och tycka det går bra men bana är nåt helt annat. Superkul att testa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/10/2016 at 10:34 PM, lasse.carina said:

Nu kan jag ju inte svara för klubbens räkning, men kontakta regionsansvarig i området och erbjud dina tjänster med ett upplägg i bankörning, kanske det resulterar i något positivt vem vet.

Lite statistik...

Bankörning för Kinnekulle ring som sattes ut i höstas (tråden under) och ska vara med på årsträffen (endast därför jag tänker komma) var det 4 svar på (4/3500 = 0.0011 ca: 0.1%) views = 636 ( 636/3500 = 0.18 ca: 18%) gissar att vi var flera som kollade det flera gånger.

Bankörning Anderstorp (i denna tråd) 5 svar (5/3500 = 0.0014 ca: 0.14%) views = 157 (157/3500 = 0.0448 ca: 0.45%) gissar även i detta fall vi var flera som kollade flera gånger.

Frågan är då om det hjälper att ta upp frågan själv eller med regionsansvarig, då denna klubb verkar vara sån som vill åka efter varandra och fika.

Tycker fakta talar för sig själv...

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Tbird said:

Här är ett bra alternativ när det inte funkar i denna STORA klubb.

http://www.powernobullshit.se/

Om jag hemma i Sverige så ses vi där ban fantaster (4 eller 5 i denna STORA klubb).

Hmmm.... Ljungbyhed....gammalt flygfält men dom har väl gjort en liten rundbana på delar av landningsbanan och tillfartsvägarna.

Verkar kul event iallafall.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Låter mycket intressant,skulle ha bättre kontakt bara med likasinnade.Min bil går inte crusa med så bra,manuell låda hård koppling polytenbussningar.Jag har 240 m2 verkstad o ingen polare som har mitt intresse.Bli idiotförklarad varje gång handlar nån häftig bil.

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa!

Jag kan försöka ge ett svar till varför det inte anordnas fler bankörningar i klubbens regi. Kostnaden... Klubben anordnar aktiviteter som majoriteten i alla fall dyker upp på. Bankörning har provats men det dyker upp alldeles för få för att det ska kunna sägas gagna flertalet av medlemmarna.  Jag tycker själv att det är roligt och givande att köra på bana men respekterar de som inte vill ta ut sin bil oavsett skäl.

Det jag kan säga är att Skaraborgs regionens avsikt är att erbjuda en körning om året på Kinnekulle ring OM intresset finns! Då räcker det tyvärr inte med 10 som kanske kommer utan vi måste få ihop kanske 40 stycken som kommer oavsett väder.

Vore trevligt om ni kunde dyka upp på Kinnekulle i augusti! 

 

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Norwall said:

Hej allihopa!

Jag kan försöka ge ett svar till varför det inte anordnas fler bankörningar i klubbens regi. Kostnaden... Klubben anordnar aktiviteter som majoriteten i alla fall dyker upp på. Bankörning har provats men det dyker upp alldeles för få för att det ska kunna sägas gagna flertalet av medlemmarna.  Jag tycker själv att det är roligt och givande att köra på bana men respekterar de som inte vill ta ut sin bil oavsett skäl.

Det jag kan säga är att Skaraborgs regionens avsikt är att erbjuda en körning om året på Kinnekulle ring OM intresset finns! Då räcker det tyvärr inte med 10 som kanske kommer utan vi måste få ihop kanske 40 stycken som kommer oavsett väder.

Vore trevligt om ni kunde dyka upp på Kinnekulle i augusti! 

 

Mvh Andreas

Betyder det att Kinnekulle körningen hänger löst eller har ni fått in tillräckligt för att boka och betala banavgiften?

/M

 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att så få vill köra på bana i klubben.

Men då kanske min förhoppning kommer att bli verklighet.

Jag har försökt anmäla 2 bilar den första Mustang och den andra Lincoln MKVIII 1993.

Skulle vara skoj och se hur många Mustanger som hänger med den eller om den sitter som ett båtankare på banan.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-04-15 at 23:07, Tbird said:

Tråkigt att så få vill köra på bana i klubben.

Men då kanske min förhoppning kommer att bli verklighet.

Jag har försökt anmäla 2 bilar den första Mustang och den andra Lincoln MKVIII 1993.

Skulle vara skoj och se hur många Mustanger som hänger med den eller om den sitter som ett båtankare på banan.

Det är verkligen synd med det extreemt låga banåkar intresset. Tror (hoppas) dock det finns ett stort mörkertal. D.v.s folk som är intresserade men inte hänger här på forumet.

Jag är väldigt förvånad vilken låg aktivitet det är här med så många medlemmar. Mustang intresset verkar vara lika stort som jag har för vår andrabil, en Volvo V50.

Jämförelsevis Ducatiklubben som har knappt hälften av medlemsantalet men ändå 100 ggr högre aktivitet på forumet och i diskussionstrådar.

Trådar blir snabbt långa och har man inte gått in på en vecka och vill uppdatera sig har man styvt jobb att bara läsa in sig i 20-30 ämnen där det blivit 100-tals inlägg.

Kan vara  rena tjatten vissa fredagskvällar när middan är avklarad och ideerna flödar fritt :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...