Jump to content

Vibrationer


Razvan

Recommended Posts

Har svårt att släppa min tanke på en Mustang

Men har bestämt mig att jag kanske väntar ett tag, vad jag förstår på trådarna så verkar modellår 2015 varit värst och problemet avtagit 2016?
Något om modellår 2017 hittar jag inte riktigt angående vibrationer men de är ju ganska fräscht.

Ni som har problem i tråden vilka modellår har ni på era bilar?

Ångest... 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
(redigerad)

2016 jag med

Och har precis fått kardan utbytt och problemet är numera borta.

Så jädrans skönt. Nu är bilen som den ska och jag kan njuta av den till fullo.

Upplandsmotor har skött det hela väldigt snyggt.

 

Hur har det gått för er övriga?

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min är en 2017 byggd sista oktober 2016 I Flat Rock. Jag känner vibrationer som börjar strax innan 80 km/h med 6-växeln ilagd (manuell) och minskar sedan efter 95 - 100 km/h. Med 5 växeln så vibrerar det mindre, men även med friläge så känns vibrationer runt 80 km/h. Vibrationerna känns ungefär som ett hjul med obalans fast med en högre frekvens.

Det verkar som motorns tändpulser interfererar med vibrationerna I drivlinan så de förstärks när man kör på 6:e växeln.

Är problemet vanligast på manuell eller automatlåda ?

Link to comment
Share on other sites

Hej
Hämtade min GT Cab -17 Automat i förrgår och märkte på vägen hem från Hedin Bil att bilen har dessa vibrationer och dovt resonansljud i cupen. Märks tydligast mellan 80-110 km/h.

Läste en del i tråden som länkas till här vilket inte låter så possessivt. Finns det någon konkret fix för detta i Sverige ?

Har även letat en hel del efter vilka återförsäljare som reparerar Mustang i Sverige, vet ni vart man kan hitta det ?

Mvh

Andreas 

Link to comment
Share on other sites

Har ni garanti kvar på bilarna så är det nog bäst att ta det med återförsäljaren :) Som Jurre skrev längre upp så har han fått kardanen utbytt och problemet är borta. Kan vara en barnsjukdom som behöver åtgärdas på många av de nyare :)

Link to comment
Share on other sites

Ford Sverige har fix för detta så vänd dig till din ÅF direkt.

Först försöker man balansera ut befintlig kardan med slangklämmor för att sen limma på vikter om det funkat med klämma.

Går inte det får du ny kardan.

Link to comment
Share on other sites

Om jag känner min ÅF rätt kommer dem tyvärr inte lägga en sekund på mitt problem som är 35 mil bort utan enbart hänvisa till närmaste verkstad.

Svårt att beskriva vibrationerna men det känns inte som en hjulinställning enligt mig...I mitt fall är det mest "resonans"- ljudet som är oerhört irriterande.  Hörs bara mellan 85-110 km/h sen är det borta....

 

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, AndreasHagström said:

Om jag känner min ÅF rätt kommer dem tyvärr inte lägga en sekund på mitt problem som är 35 mil bort utan enbart hänvisa till närmaste verkstad.

Svårt att beskriva vibrationerna men det känns inte som en hjulinställning enligt mig...I mitt fall är det mest "resonans"- ljudet som är oerhört irriterande.  Hörs bara mellan 85-110 km/h sen är det borta....

 

Så kan man ju inte resonera!
Självklart måste din ÅF ta hand om ditt garanti ärende och om det utförs i en verkstad närmare dig är upp till ÅF.
Han kan ta ställning till det själv.
Och om du måste köra bilen 35mil så är det väl OK det är inget större problem annat än lite tid.
 

Petar man själv i en ny bil själv så faller hela garantin för allt på bilen om man har otur.
Spelar ingen roll att man själv tycker man "fixat" på ett bra sätt för om något händer så ska du veta att försäkringsbolagen gör allt för att hitta kryphål att komma undan.
Det kan vara så illa att man på ett helt annat fel torskar för att man "pullat" på en annan del.
Har bekanta som varit med om saker som inneburit skrotad bil och 0kr ersättning...Då står man där med skägget i brevlådan

Din ÅF måste åtgärda felet helt enkelt och det är inget man kan snacka sig ur utan det är ett lagbrott isåfall du kan stämma dom för

Vibbrationer är ett helvete och det kan orsaka andra skador...Har du ingen logg på tidigare åtgärd så får du ingen ersättning för framtida fel på annat.

Link to comment
Share on other sites

Hej
Tror du missuppfattade mig lite, självklart kommer jag inte pilla på detta själv utan var enbart ute efter en FordStore (eller vad det heter) som reparerar Mustang på garanti på närmare håll än 35 mil. 
Funkar inte balanseringen antar jag att det blir fler besök och fler 35 mils resor (om nu kardan måste bytas)

Ska ringa min säljare i morgon och se vad han säger om saken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I min bil så känns vibrationerna ungefär som ett dåligt balanserat däck fast med högre frekvens. Det blir ett dovt brummande. Om du vill kolla om din bil har ljudet så (om den är manuellt växlad) kör I 70 km/h med 6:e växeln ilagd och öka sakta hastigheten. Runt 80 - 85 km/h så ska du höra ett brummande ljud som sedan sakta avtar när hastigheten närmar sig 100 km/h.  Då vibrationerna kommer strax innan 80 km/h och minskar efter ca 100 km/h samt förstärks när 6:e växeln är ilagd, så  tyder det på att bilens struktur har resonans vid den frekvens som kardanens obalans ger I de här hastighetsintervallet. När varvtalet och frekvensen ökar så går vibrationen ur resonansområdet. Vibrationen hörs även om du lägger ur växeln och rullar I runt 80 km/h I en nerförsbacke, fast det är svagare än med 6: växeln I driv .

Automatväxlade bilar har troligen vibrationen från kardanen I samma hastighet men resonansen med motorvarvet kommer nog på ett annat sätt då automatlådan arbetar lite anorlunda.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Frekvensen som bildas är rotationshastigheten på kardanaxeln, se mina räkneexempel, kolla öven mina bilder med frekvensanalysator, det överensstämmer fullt ut.

Läs som sagt mina inlägg i denna tråd...

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De har bytt bakaxel på min 2016 GT men jag känner vibrationerna igen nu från 100-110 km/h. Mindre vibrationer än innan men dom är där. Har påtalat det för Ford och de har i sin tur rapporterat det vidare till Ford Stockholm. Får se vad som händer nu.

Innan de bytte bakaxel försökte de balansera med klämmor men vibrationerna blev bara värre. 

Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎06‎-‎04 at 10:29, Wallentin said:

Har ni garanti kvar på bilarna så är det nog bäst att ta det med återförsäljaren :) Som Jurre skrev längre upp så har han fått kardanen utbytt och problemet är borta. Kan vara en barnsjukdom som behöver åtgärdas på många av de nyare :)

På tal om barnsjukdomar, så är det ju fortfarande lika spännande att försöka tanka våra +05:or =)

Konstigt att Ford inte kan få ordning på saker o ting, ens när bilarna säljs världen runt...

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, SakariV8 said:

På tal om barnsjukdomar, så är det ju fortfarande lika spännande att försöka tanka våra +05:or =)

Konstigt att Ford inte kan få ordning på saker o ting, ens när bilarna säljs världen runt...

Sant :) Jag har dock aldrig haft problem på min 06:a :)

Link to comment
Share on other sites

Det finns för övrigt många som fått sina kardaner bytta utan att det hjälpt.

Proffsig balansering av extern firma har i flera fall hjälpt men inte alltis.

Jag är rädd att det är flera orsaker i kombination så det kan vara svårt att lösa med en specifik metod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...