August 16, 20168 yr comment_152511 Har en 2007:a som innan inte haft några större problem att tanka, men på senare tid har det blivit krångligare. Vissa mackar hjälper inte ens 15:15 tricket eller att vända munstycket uppochner. Enda som hjälper är att tanka riktigt långsamt, men då slår pumpen ifrån efter en stund istället. 2007 ska ha den "nya" tanken vad jag vet. Tror ni det skulle hälpa med rengöring av evap selenoid och kolfilter? Blåsa rent alla slangar? Någon som gjort det och det blivit bättre?
August 16, 20168 yr comment_152512 Läste att det inte var förrän 2008 problemet är borta då den gjordes om helt 2007 gjordes nått halvhjärtat försök men vet ej vad
August 16, 20168 yr comment_152517 Min är en 2007 och den har den smalare varianten av bränsle slang och är därför lite jobbigare att tanka. Men jag vrider handtaget uppåt och sedan funkar det alltid på min.
August 16, 20168 yr Author comment_152523 Tankade på en "tanka (volvo)" station imorse och den är löjligt jobbig, hur jag än vred så gick det inte slog bara ifrån. Fick köra så långsamt det bara gick med resultat att den slog ifrån vid 11 liter, tror pumpen tycker det går för långsamt och misstänker läckage eller nått och stannar. På statoil där jag oftast tankar brukar det inte vara några problem alls om jag kör munstycket 15:15. Skumt är det. På st1 jag tankade under semestern gick det bra upp till halv tank ca, sen började det jävlas.
August 16, 20168 yr comment_152529 2005-2007 så finns det ingen ventilation på tankarna 2008 och framåt så sitter det en luftnings ledning ansluten på kanister anslutningen vid tanken som sedan leder upp till påfyllnings röret där man kör in tank munstycket vid tankning
August 18, 20168 yr comment_152566 Det här är lite festligt. Jag har en 2007:a och blev upplyst lite i förbifarten av säljaren när jag skulle hämta bilen om detta "välkända problem" . Jag blev snabbt varse och hade väldiga problem att tanka (10-20 minuter /20 liter hur jag än höll handtaget och småpytsade) ända tills jag en dag glömde (fick telefonsamtal precis när jag skulle kliva ur bilen ) att ta ur nyckeln ur tändningslåset. Passade på att pratade i telefon medans jag tankade eftersom jag var beredd på en lång besvärlig tankning men upptäckte till min stora förvåning att det bara flödade på, 10 liter,....20...och till slut 44 liter! Lämnar jag nyckeln i går det bra med handtaget i botten och låsknappen i. Uppenbarligen måste någon luftning gå på ström som finns tillgänglig så länge nyckeln sitter i låset. Den behöver inte ens var vriden i första läget. Jag testade att dra ur och då blir det problem,. Ringde till Grufmans som jag handlar av men dom hade aldrig hört talas om detta. Har även berättat detta för några på träffar när man stått och surrat och kommit in på tankproblemet men inte fått feedback om metoden löst deras problem. /M Ändrade %s av %s (%s)
August 18, 20168 yr comment_152570 On 2016-08-18 at 13:42, Mustangmike said: Det här är lite festligt. Jag har en 2007:a och blev upplyst lite i förbifarten av säljaren när jag skulle hämta bilen om detta "välkända problem" . Jag blev snabbt varse och hade väldiga problem att tanka (10-20 minuter /20 liter hur jag än höll handtaget och småpytsade) ända tills jag en dag glömde (fick telefonsamtal precis när jag skulle kliva ur bilen ) att ta ur nyckeln ur tändningslåset. Passade på att pratade i telefon medans jag tankade eftersom jag var beredd på en lång besvärlig tankning men upptäckte till min stora förvåning att det bara flödade på, 10 liter,....20...och till slut 44 liter! Lämnar jag nyckeln i går det bra med handtaget i botten och låsknappen i. Uppenbarligen måste någon luftning gå på ström som finns tillgänglig så länge nyckeln sitter i låset. Den behöver inte ens var vriden i första läget. Jag testade att dra ur och då blir det problem,. Ringde till Grufmans som jag handlar av men dom hade aldrig hört talas om detta. Har även berättat detta för några på träffar när man stått och surrat och kommit in på tankproblemet men inte fått feedback om metoden löst deras problem. /M Väldigt intressant! Har själv aldrig haft problem på min 06:a. Men har hört om problemet innan, verkar bara drabba vissa. Men kan tänka mig att det har med kolkanistern att göra, sitter en liten ventil på förarsidan i motorutrymmet. Tror iaf den hör ihop med det. Kan ju hända att den är igång när nyckeln är i. Isåfall blir det bättre ventilation i tanken och det borde gå lättare att tanka som du säger. Om det nu stämmer :) Ändrade %s av %s (%s)
August 19, 20168 yr Author comment_152586 Sjukt! Testade detta också precis att lämna nyckeln i, blåste i full tank utan problem! Normalt tar man ut nyckeln eftersom jag har låsbart tanklock..:)Skickat från min iPhone med Tapatalk
August 19, 20168 yr comment_152597 Mustangmike (fint namn ?) när jag läste vad du skrev kom jag på att jag aldrig tagit ut nyckeln men heller aldrig haft problem med tankningen, har en 06a. Stämmer detta är det helt sjukt.....
August 22, 20168 yr comment_152612 Detta med tändningen har varit uppe förr och det funkade inte på min 05:a.
August 22, 20168 yr Author comment_152613 Får nog utvärdera några gånger innan man ropar hej, funkar som sagt på vissa mackar ändå och den jag tankade på i fredags har jag aldrig tankat på innan. Ska testa nästa gång på den notoriskt jobbiga "Tanka" stationen igen.
August 22, 20168 yr comment_152626 Va måste kolla detta jag har samma problem. men vet att vissa pumpar är lättare än andra typ Ingo går alltid bättre än ex Statoil..Skickat från min iPhone med Tapatalk
August 26, 20168 yr comment_152676 Det handlar inte om vissa pumpar heller. En pump kan funka kanon flera gånger för att sedan vara hopplös.
August 27, 20168 yr comment_152688 Tack för tipset om nyckeln! Jag köpte min Mustang 07 i MJ och enda problemet jag haft är tankningen som tar så lång tid så pumpen slår av minst två till tre gånger för att få full tank. Skall prova med nyckeln i funkar det så är det guld värt. Den drar ju inte så mycket bara 1,5 på blandad körning med lite bus?? tack för tipset och njut skall byta cab från vinyl till tyg cab?? hoppas det blir bra. Tack för mig Börje Wiklund från Härnösand
September 15, 20168 yr comment_152921 Testade med nyckel.Hade nästan kvarts tank fick i 25 liter utan problem sen var det tvärstopp på Preem.Hört att olika pumpar skummar bränslet olika mycket och det är därför det blir problem.Alltid olika resultat känns det som även om msn tankar på samma ställe.Jag tycker det verkar fungera bäst med kvartitre och inte köra ner röret hela vägen samt inte köra fullt flödeGT-05Skickat från min iPhone med Tapatalk
September 16, 20168 yr comment_152927 Hallå alla där ute i landet. Nu har jag testat nyckel och OKQ8 och det funkar inte men nyckel i och Statoil funkar för mig. Ny tygcabb har jag fått och va bra det blev och billigt tycker jag 17200 kr totalt. Det gjordes på Hannegrens i Sundsvall. En nöjd Mustangägare???
September 16, 20168 yr comment_152937 Tankade idag och testade med nyckeln i. Hopplöst i helvete att få i nån soppa . Tack vare ett gynnsamt företagskort så tankar jag alltid på en obemannad Preem-mack som har fyra pumpar och konstaterade ganska omgående att det är en pump som funkar bättre än dom andra. Och idag var favoritpumpen upptagen. Så det där med nyckel i eller ur är helt ovidkommande.
September 17, 20168 yr comment_152946 Uppenbarligen har jag ett bra exemplar, kör mest Preem men det händer såklart att jag tanka annat. Typ på Gotland får man ju inte vara så kinkig och ta vad som bjuds som när jag var där med Mussen i somras. Det verkar vara lite olika tricks med vinkeln på handtaget. Har jag nyckeln i lägger jag bara upp handtaget på luckan och kan pyssla med annat som vanligt folk ;-)
September 17, 20168 yr comment_152953 Kan ju tillägga att VW byter tankar på bl.a. Passat diesel pga att dom inte går att tanka. Så det är inte bara Mustanger som har problem.
September 18, 20168 yr comment_152962 2005-2007 har samma typ av tanksystem. 2008+ har ett helt nytt tankrör, dels är det draget genom karossen och dels har det en luftnippel precis uppe där man stoppar in tankmunstycket. Den nippeln är sedan ansluten med en slang till evap-systemet (dvs kolkanistern som sitter under reservhjulsbaljan). Man kan tyvärr inte montera ett 2008-rör på en 2005-2007 eftersom det skulle innebära att man var tvungen att såga rejäla hål i bilen. Teoretiskt sett kan man dock montera en nippel på det befintliga tankröret och köpa evap-slangen från en 2008 och montera. Det är det några som gjort med varierande resultat. Problemet blir så klart att lyckas göra en bra svetsning på tankröret. Det är både tunt och otroligt känsligt om det skulle börja läcka där. Bilens system är mycket känsligt för läckage. 2008'ans evap-slang som är mer eller mindre krav för att göra denna modifikation heter 8R3Z9E325D http://grufmanbil.se/produkt/7466/?q=&page=11 Observera att det krävs en hel del modifiering av tankröret innan man ens är i närheten av att ha gjort denna mod.
September 18, 20168 yr Author comment_152973 Ja tanka med nyckeln i var ett longshot, testade den notoriskt krångliga Tanka stationen häromdagen igen, gick lika illa dom vanligt fick i 18 liter eller något innan den slog ifrån.. Finns inget man kan göra åt 05-07:orna? Rengöra kolkanistern hjälper det? Eftersom det blivit värre med tiden så borde man kunna göra något?Skickat från min iPhone med Tapatalk
September 18, 20168 yr comment_152977 Det finns även dom som tagit loss alla slangar runt EVAP-systemet och blåst ur. Vissa misstänker att det blivit kondens i rören. Inget bekräftat dock.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.