Jump to content

Bränsleförbrukning 2015- GT V8


Mustangmike

Recommended Posts

Vad får ni för bränsleförbrukning på era Mussar.

Blev lite nyfiken efter (tänkte skriva puckskallens i men ändrade mig)  nya ännu kassareTopgears sopiga reportage om Mustangen.  Finns på svt play ett tag.

Gärna i följande körmönster.

1) Blandat en vecka hemma-åka till jobbet eller hur ni nu använder körning.

2) Motorvägstransport 110-120km/t

Min 2007 GT drar 1)ca 1,25-1,4 och 2) 1,0-1,1 och då har jag 12% nerväxlag bakaxel, 10''däck ochen fet downforcevinge på bakluckan som knappast sänker förbrukningen.

På Mantorp drog den 3,7-3,9 l/m :-)

Link to comment
Share on other sites

Har kört 0,9 som bäst, men det var inte så kul. Det går att få ner om man gör som Junkers, men det var inte därför jag köpte en V8.

Motorväg för egen del, brukar ligga på 1.1-1.2, ofta högre om man gör lite "pulls".

I stan kan det lätt bli över 2 lit / mil.

Det är ingen idé att vara stor och stark om man inte visar det ibland ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har kört 600 mil sen 26 maj i år i vår Cab V8 2016. Från början så drog den 1,3 oavsett hur vi körde men det sjönk med tiden. När jag var i Danmark och körde där det ä 130 på motorvägar så låg jag på 0,8 och mellan 0,8-0,9 ligger den på landsväg här hemma. Såvida vi inte trampar gasen i botten och far upp till 180 då ligger den på 3 liter milen :)

Link to comment
Share on other sites

On 2016-09-28 at 4:58 PM, Morrizza said:

Vi har kört 600 mil sen 26 maj i år i vår Cab V8 2016. Från början så drog den 1,3 oavsett hur vi körde men det sjönk med tiden. När jag var i Danmark och körde där det ä 130 på motorvägar så låg jag på 0,8 och mellan 0,8-0,9 ligger den på landsväg här hemma. Såvida vi inte trampar gasen i botten och far upp till 180 då ligger den på 3 liter milen :)

När jag testade en cab V8 2016, låg den också på 1,3 hur ekonomisk jag än körde med den. Min ecoboost har dragit 0,7-0,9 beroende på körstil och vägförhållanden.  I stadskörning märker jag skillnaden på förbrukningen mellan min bil och min fd GT.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Personligen så är jag imponerad över förbrukningen då det är V( på 5 L som har 420 hk. Vi ha de tidigare en V( på 5 l med drygt 200 hk och den drog då över litern utan några problem. När den nya motorn kom 2011 så ville jag ha denna och köpte en begagnad och den hade samma bränsleförbrukning som den nya vi har. Vad som förvånar mig är att de inte sätter in denna typ av motor på alla fordon eller har Ford patent på det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag har haft lite koll på min nu är jag tankat de första gångerna, 0,95-1,0 under landsvägskörning 80-100 km/h, upp till 1,25-1,3 i stadskörning med lite extra gaspådrag vid lämpliga ställen. Jag är positivt förvånad över såpass låg förbrukning med automatlåda, jag hade räknat med runt 1,4 vid landsväg och uppemot 2 liter i stadstrafik. 

Vi var på det inställda W&W i Falkenberg i lördags, många fina bilar att titta på. Jag har ca 5 mil till FBG och cruising några timmar på tomgång i stan sen 5 mil hem igen och förbrukningen landade på måttliga 1,16 l/mil.

Vi åkte dit solo i vår bil, jag frun och två vänner och såg flera andra Hyltebilar som också åkte solo vad det såg ut som. När vi tog sista vändan genom stan innan hemfärd såg vi två kända bilar hemifrån, vi hängde på dem. Det visade sig vara en karavan "hemmafolk" med 7 bilar som vart hungriga och åkte fram till ett matställe och vi hade en riktigt trevlig stund tillsammans med den innan vi styrde hem.

Hylteborna uppställda:
IMG_20200718_183121.thumb.jpg.41005362d1ed9fa68582d5516ba7431d.jpg

Den röda Mercuryn längst fram är min svågers, han liksom alla andra i sällskapet visste inte att vi nyss blivit med jänkare... 🙂

IMG_20200718_183223.thumb.jpg.bfa8b7935da41a0b048ec46702f84e51.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Gubbraggare said:

Jag har haft lite koll på min nu är jag tankat de första gångerna, 0,95-1,0 under landsvägskörning 80-100 km/h, upp till 1,25-1,3 i stadskörning med lite extra gaspådrag vid lämpliga ställen. Jag är positivt förvånad över såpass låg förbrukning med automatlåda, jag hade räknat med runt 1,4 vid landsväg och uppemot 2 liter i stadstrafik. 

Som info..... lådan som sitter i din bil har en "Lockup" funktion som mekanisk binder lådan mot vevaxeln och därmed fungerar som en manuell låda i OD
Så i praktiken nästan ingen skillnad på automat och manuell
Lockup är nästan som en 5e växel som eliminerat slirning i lådan men går enbart in över 70km/tim.....Ligger du i 90km/tim och nuddar bromspedalen så kan du höra hur varvtalet ökar
Det är en anledning till låg förbrukning på landsvägen

Just Cab modeler har även en extra låg bakaxel utväxling som sänker bränsle förbrukningen men tyvärr gör den bilen mindre "sportig".
Så får du för dig att du vill få en lite piggare bil så är den det första man byter ut och en enkel operation

Link to comment
Share on other sites

Lådan beter sig precis som du beskriver, jag har dock läst att åker man i stad eller cruisar med andra ska man koppla ur OD, kan du eller någon bekräfta eller dementera detta? Cruisade i Falkenberg i Helgen och valde då att koppla från overdrive, funkade bra. 

Jag är inte ute efter mer prestanda, jag vill ha mer ljud! Kan jag på en -94 ha raka rör från katalysator och bakåt? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
36 minuter sedan, Gubbraggare said:

Lådan beter sig precis som du beskriver, jag har dock läst att åker man i stad eller cruisar med andra ska man koppla ur OD, kan du eller någon bekräfta eller dementera detta? Cruisade i Falkenberg i Helgen och valde då att koppla från overdrive, funkade bra. 

Jag är inte ute efter mer prestanda, jag vill ha mer ljud! Kan jag på en -94 ha raka rör från katalysator och bakåt? 

Din låda är helt elektroniskt och sköter allt galant så du behöver inte tänka på läget.
Äldre lådor var känsligare.  Trots allt en 26år gammel bil så bra vara försiktig....Elektronik och ålder är ingen rolig kombination

Haha! Ja mer ljud får du såklart om du tar bort dämparna...Men du blir snabbt trött på det lovar jag! Inte alls att rekommendera.
Byt hellre ut dämparna mot Magnaflow eller Flowmaster.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, Gubbraggare said:

Tack för svar, får kolla det här med Magnaflow och Flowmaster, vad det nu är....? Avgas antar jag, själv får jag problem när jag äter banan, säger min fru.

 

 

I "branchen" kallar man det för "Cat-Back" system.....Alltså allt bakom katalysatorn
FlowMaster, Magnaflow är bara vanliga exempel...Det finns Borla, Pypes mm,mm


Men du kan likagärna lämna in bilen till exempelvis Ferrita så gör dom det på plats med sina prylar.

Köpa färdigt Cat Back system går ananrs göra via Summit Racing.....Vill du inte ta hem själv är Dahlhems återförsäljare och jätte bra att göra med

På Summit Racing går det filtrera fram en sökning på system...Så här blir det på din
https://www.summitracing.com/int/search/part-type/exhaust-systems/universal/no/system-style/cat-back/year/1994/make/ford/model/mustang?N=submodel%3Abase_gt%2Bbrand%3Aflowmaster_magnaflow&SortBy=DisplayPrice&SortOrder=Ascending

Så här kan ett Cat Back system se ut, arbetsinsats och låta

 

Link to comment
Share on other sites

Cat-back-systemet är hur jag gick. Det finns tre mycket populära märken (USA) som föredras av ägarna: Borla, Corsa och Bassani. Magnaflow kostar lite mindre, men har en djupare ton som är gynnsam.

Jag har Borla S-Type cat-back. Jag gillar Borla för att ledningen är lite högre än fabriken, men WOT är fantastisk och mycket högre. Borla är designad med högkvalitativa material, eliminerar det vanliga drone-ljudet och ljudet är utformat för motor och auto.

Summit Racing är cirka 100 mil från där jag bor. Mycket populär racingbutik. Jeg's är en annan utmärkt racingbutik .... kan vara större än Summit.

Njut av allt avgas du väljer.
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Per Berglund said:

YouTube är din vän! 😉

 

Märkligt, när jag söker i datorn får jag inga träffar, söker jag i mobilen kommer alla... Fick maila länkar till mig för att kunna lyssna i TV-datorn som har ett hyfsat kompetent ljudsystem.

Efter att ha lyssnat på olika klipp med "min" bil är jag beredd att hålla med dig, raka rör är nog jättehäftigt vid gatljusen men inget man vill höra under längre körningar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gubbraggare said:

Märkligt, när jag söker i datorn får jag inga träffar, söker jag i mobilen kommer alla... Fick maila länkar till mig för att kunna lyssna i TV-datorn som har ett hyfsat kompetent ljudsystem.

Efter att ha lyssnat på olika klipp med "min" bil är jag beredd att hålla med dig, raka rör är nog jättehäftigt vid gatljusen men inget man vill höra under längre körningar.

Den här produkten är nog för dig isåfall!!
Finns på Summit Racing eller Dahlhems 

https://youtu.be/7oazdw4kLmE

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...