Jump to content

Krocka inte med din nya Mustang!!!


Corvette

Recommended Posts

Såg en annan artikel, med mer detaljer. 2 saker var det som stod ut. 

1. baksätet, docken gled ur bältet. 

2. skydd för fotgängare

 

så se till att köra din Mustang, det verkar vara en OK position :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

Kommentar från Ford Sveriges Facebook den 25/1-2017.

Citera

På Ford är vi också besvikna över resultatet. Men det finns ett par viktiga saker att ha i åtanke med testet. Testet görs utifrån fyra kategorier. Den kategori som drog ner Mustangens betyg var förarhjälp som till exempel kollisionsvarning och filhållningshjälp. I övrigt var det bra betyg för bilens säkerhet. 

Mustangen saknar dessutom automatisk nödbroms (”autobroms”) vilket automatiskt gör att betyget aldrig kan bli fem stjärnor. Det ska också sägas att bilen som testades är två år gammal. Det var helt andra regler som gällde för Euro NCAP för två år sedan än vad som gäller idag, som till exempel införandet av autobroms som en avgörande testparameter i protokollet. 

Men för att svara på din fråga: De som beställer en Mustang efter september 2017 kommer att få den uppdaterade modellen. Denna modell innehåller all den säkerhet relaterad till förarassistans som dagens modell saknar (autobroms, filhållningshjälp, etc) vilket kommer att ge bilen ett betydligt högre betyg.

Vi vill till sist passa på att lugna oroliga Mustang-älskare. Bilen är en säker bil att köra och ingen ska känna sig orolig.

Vänliga hälsningar,
Ford Sverige.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Läs denna artikel från DN

http://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-cyniskt-spel-av-amerikanska-ford/

Lite typiskt Ford att börja fuska och dribbla, allt för att få så hög vinst som möjligt!

Jag var skeptisk redan 2015 när man släppte det låga priset på bilen.
Som vanligt "När det är för billigt för att vara sant, så är det troligen inte sant".

Samma tabbe har Ford gjort på 70-talet med Pinto och då fick Ford betala så de gjorde i byxan!
Kanske dags byta kalsonger igen!!

Link to comment
Share on other sites

On 2017-01-26 at 20:03, Junkers said:

Och i Amerikanska tester som i vissa test är betydligt hårdare så presterar den bra.

Det är ingen familjebil och för föraren är säkerheten god!

Precis men det är ju inte samma bil. Till europa kommer en avskalad bil på säkerhetsutrustning.

Och detta kan ju betyda ett andrahandsvärde som sjunker medans importbilarna blir mer eftertraktade.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag menar ingenting  jag bara hänvisar till artikeln. Och det är lite mer än bara autobroms som skiljer..

"Fords muskelbil Mustang är avskalad på livsviktig säkerhetsutrustning. Men bara på modeller som exporteras till Europa. Inte på mustanger i USA."

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

ja och i artikeln är det autobroms som sägs skilja.

Att bältesförsträckare saknas i baksätet och att kuddarna är ngt sena skiljer inte från USA, i deras krockprov har de samma anmärkningar men resultatet är ändå bra för biltypen.

Och återigen det är ingen familjebil.

Sitter du hellre i en Lexus, Mercedes eller Audi som kollapsade i small overlap test i USA 2012 (de uppdaterades 1-2 år senare så de klarar det idag men en 4 år gammal blir dödlig i small overlap)?

https://www.cars.com/articles/2012/08/iihs/

De allra flesta biltillverkare arbetar efter att klara krockprov på bästa sätt tyvärr, inte att klara verkliga krockar, det syns väldigt tydligt när ett nytt test införs och då fallerar merparten av bilarna med få undantag. Ett av undantagen är Volvo som verkar bygga bilar för att klara verkliga krockar oavsett om de finns med i krockprov eller inte, de presterar oftast bäst när nya prov införs.

Jag tycker fortfarande att provet är helt ok för biltypen och hur den används avseende Mustang även om det självklart hade varit önskvärt med bättre resultat.

Tyvärr har många alltför stor tilltro till krocktester desutom, man ska veta att proven sker i väldigt låg hastighet eftersom bilar hade blivit orimligt dyra om man skulle sätta högre gränser. En frontalkrock i låga 70 är inte alls sällan dödlig. Att tro att man kan köra i 130 och krocka oskadd verkar tyvärr vara en utbredd missuppfattning.

I min bilpark (har både bästa och sämsta) får man välja vilken man ska köra vid krock med andra ord ha ha...

20170103_111914.jpg

20160501_155250.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Junkers said:

Vad är avskalat på bilarna menar du?

Vad jag vet skiljer enbart autobroms mellan UsA och Europa resten är exakt samma bil.

Det är mycket mer som skiljer även estetiskt på Europa modellerna.

 

För mig faller det självklart att en muskelbil/sportbil måste ha minst lika bra säkerhet som en "familjebil"
Man kan ju inte kategorisera bilar utefter hur de används.
Det är ju faktiskt så att du själv väljer inte hur du ska krocka eller hur du blir krockad av andra!

Faktum är att 90% säkerligen används som helt vanliga bilar fram och tillbaka till jobbet....Klart alla vill ha trygghet.

Jobbar man på Ford så verkar man gradera människor och jag är tydligen mindre värd!!!   Det är ju det som är den stora poängen i denna fadäs.


Som sagt det är skitdåligt av Ford att backa i utveckling och pissa på människovärdet för det är ju medvetet utfört.
Riktigt pinsamt för dom och se hur mycket bättre föregångaren verkar vara

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt hur du tänker?

2016 är betydligt säkrare än 2010, videon visar inte samma krockprov, det ena är moderate overlap och det andra small overlap.

 

Bilen är relativt säker för förare och passagerare, det som fallerade var baksätespassagerare, barnstolar och avsaknad av elektroniska hjälpsystem, såna system som inte heller finns på några år gamla bilar.

Det går överhuvudtaget inte att jämföra äldre krockprov med nyare eftersom det blir allt svårare att få full pott.

En bil som fick 5 stjärnor 2010 kan mycket väl hamna på 2 i dagens tester.

 

Här kan du jämföra 2010 med 2016 och se att 2016 är helt överlägsen den äldre mustangen och som sagt small overlap gjordes inga prov på med 2010.

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-coupe/2010

http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/ford/mustang-2-door-coupe/2016

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Autobroms,line assist och sånt är för personer som tycker bilkörning är trist och sitter och facebookar o SMSar när de kör. När man kör Mustang njuter man av att köra och är aktiv och har kopplat bort sociala medier, så att dessa förarhjälpmedel saknas är ingen store förlust.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-01-26 at 10:06, Daniel L said:

Kommentar från Ford Sveriges Facebook den 25/1-2017.

Hur kan Ford  Sverige påstå att det är en säker bil, nu har man även testat Ford Ka och den har nästan dubbelt så bra poäng i Whiplashskydd som en Mustang som är ca 4 ggr så dyr som en Ka. Detta är en total katastrof och Ford borde ta in alla Mustanger av 2015 års modell och senare och förse dom med bra stolar, Krockkuddar, mm. Dom ska ju tydligen byta krockuddar på tidigare mustanger, någon som vet vilka årsmodeller det gäller? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vehicles recalled for driver- side inflators

2005-2014 Ford Mustang
2005-2006 Ford GT
2004-2006 Ford Ranger built in North America
 

Vehicles recalled for passenger-side inflators

2005-2012 Ford Mustang
2005-2006 Ford GT
2004-2011 Ford Ranger built in North America
2006-2012 Ford Fusion
2007-2010 Ford Edge

2006 Lincoln Zephyr
2007-2012 Lincoln MKZ
2007-2010 Lincoln MKX

2006-2011 Mercury Milan

 

https://owner.ford.com/tools/account/maintenance/recalls/frequently-asked-questions-regarding-takata-airbag-inflator-recalls.html

Link to comment
Share on other sites

Kan ni inte lägga ner den här pajkastningen? Den tillför ingenting utan får forumet att framstå som Lunarstorm.

Att det inte var autobroms på bilen kan väl inte vara något som kom som en överraskning? Visste ni inte det när ni köpte bilen?

Att bilar återkallas pga fel på airbag är väl heller ingen nyhet? Drabbade ett par miljoner bilar förra året från flertalet tillverkare.

Att den däremot skulle få så dåligt betyg av euro ncap trodde jag däremot inte, de lägger en otroligt stor viktning på aktiva system för att undvika kollision men tittar man på passiv säkerhet när det väl smäller är det ingen dålig eller farlig bil som många vill påskina. Kolla gärna andra organisationers krocktester.

Men jag håller med om att det var ett misstag att inte utrusta EU-bilarna med autobroms, främst för att det påverkade varumärket negativt.

Att ingen av de 4 senaste fabriksnya bilarna jag köpt de tre senaste åren haft autobroms har jag faktiskt inte tänkt på förrens nu. Hur många andra här har autobroms på sina andra bilar?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-14 at 21:16, Foose said:

Kan ni inte lägga ner den här pajkastningen? Den tillför ingenting utan får forumet att framstå som Lunarstorm.

Att det inte var autobroms på bilen kan väl inte vara något som kom som en överraskning? Visste ni inte det när ni köpte bilen?

Att bilar återkallas pga fel på airbag är väl heller ingen nyhet? Drabbade ett par miljoner bilar förra året från flertalet tillverkare.

Att den däremot skulle få så dåligt betyg av euro ncap trodde jag däremot inte, de lägger en otroligt stor viktning på aktiva system för att undvika kollision men tittar man på passiv säkerhet när det väl smäller är det ingen dålig eller farlig bil som många vill påskina. Kolla gärna andra organisationers krocktester.

Men jag håller med om att det var ett misstag att inte utrusta EU-bilarna med autobroms, främst för att det påverkade varumärket negativt.

Att ingen av de 4 senaste fabriksnya bilarna jag köpt de tre senaste åren haft autobroms har jag faktiskt inte tänkt på förrens nu. Hur många andra här har autobroms på sina andra bilar?

 

 

Pajkastning !!!!!!

Jag ser det snarare som konsumentupplysning. Tror inte att Ford Stores säljare har upplyst dom som har köpt dessa Mustanger om det katastrofalt dåliga whiplash skyddet,(det blev inte jag ),  att dom sedan inte är försedda med autobroms  ska man väl vara tacksam för,  det ökar ju chansen att bli påkörd bakifrån ännu mer då dom allra flesta bilar i detta land inte har autobroms.

Autobroms är ju ett snabbare system än vi människor så vid en snabbt uppkommen situation, ex vid köolyckor så är ju chansen större att bli påkörd bakifrån om man har autobroms och den bakomvarande inte har det. Det är trots allt ca 21.000 människor som får whiplashskador i trafikolyckor per år i Sverige. Mustangen fick även i America dåligt betyg när det gäller  whiplashskydd så det är ju ingen nyhet för Ford i samband med att Euro ncap testade den.

I samband med det så är ju Fords kommentar att man kommer att förse 2018 års modell med bl.a. autobroms men inget om whiplashskyddet utan man tycker det blir en säkrare bil då och det håller jag med om men så länge man inte gör något åt whiplash skyddet ska man inte kalla den för en säker bil.

Jag tycker att Mustanklubbar över världen borde protestera mot att Ford inte bryr sig mer om oss Mustangägare utan tycker tydligen att vi kan bli mycket svårare skadade i en ev. olycka än den som ex. köper en Ka.

Har även skickat mail till Fords PR chef Erik Lemhagen och bett att han ska kontakta mig i ärendet (blev hänvisad till honom av Upplands Motors säljare) men han har inte behagat höra av sig så Fords intresse i detta problem verkar inte ha någon högre prioritet.

Vem skulle kunnat föreställa sig att en av världens största biltillverkare skulle släppa en ny modell som inte har bättre whiplash skydd än vad Mustangen har. SKÄRPNING FORD

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...