Jump to content

Restomod??


Leijon CMC 855

Recommended Posts

Tjena grabbs! Tänkte mest höra vilka åsikter folk har om hela "Restomod" temat?? Fruktansvärt?, Coolt? Nytt? Förjävligt?...

Själv har jag inga större invändningar mot det, så länge det inte är smaklöst... Som bilen på bilden, hade jag haft pengar hade jag helt klart gjort vår något liknande... andra färger kanske.... rött, vitt och svart... oooo man blir ju aldeles till sig i trasorna.. 8):roll::twisted:

Vad har ni för åsikter???

Link to comment
Share on other sites

Det var inte den bästa bilden, det enda jag reagerade på vid en första blick var dock att motorhuven ser förjävlig ut.. Annars ser den ok ut :)

Men en Mustang som ser mer original ut ser bättre ut tycker jag..

Link to comment
Share on other sites

"Cowl Induction" motorhuv är högsta mode just nu! :)

Jag ska själv ha den på min 69'a

Döläckert tycker jag.

Vanliga Scoop är lite "raggigt" idag tycker jag personligen.

Fast den här på en Cab är inte lika lyckat

Comp69mustang.jpg

Link to comment
Share on other sites

va? cabben är ju asgrym, fast jag tycker nog fortfarande att boss 429 är snyggt.. raggigt.. pyttsan, min bil har scoop och jag är så långt ifrån raggare man kan komma ;)

i övrigt tycker jag hela restomod prylen är kul, hur många original mussar finns det lixom. kul att sticka ut, men man kanske inte måste modda en boss 302.

Link to comment
Share on other sites

Och? Vad spelar det för roll?

Man gör vad man vill med precis vad som helst enligt smak.

Det är det som är grejen med "Restomod", "Custom" som ämnet säger.

Link to comment
Share on other sites

Per B>> den där huven skulle passa på din bil, absolut, men denna är i samma färg som bilen, hade du tänkt ha det så eller ska den vara svart som den är nu?

för övrigt så tycker jag om alla bilar, så länge dom har en springande häst i grillen...

:)

(attans, min saknar ju det, så det går bra om den finns på instrumentbrädan, på fälgarna eller på huv-mattan)

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mitt bidrag till scoop, ditmonterat ca 1978-79, och sitter kvar ännu. Det är klart att smaken är som baken, men många positiva kommentarer har getts.

Link to comment
Share on other sites

måste åxå opponera mig en smula..

hör inte hemma? vem bestämmer det? du?

Jag gav uttryck för min åsikt, inte lägger jag mej i vad andra gör. Personligen skulle jag inte kleta dit någon cowlinduktion, men det är fritt fram för precis alla andra att göra som dom vill.

Sen kan man ju hoppas att den som monterar dylikt också kollar att det funkar som det borde även på en Mustang. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Läckraste scoopet enligt mig är dock detta.

Jag planerar jag att ev. tillverka en Shelbyhuv till 65-66 då jag inte sett nått sådant tillv. eller säljas på denna sidan pölen.

Visserligen har NPD en men den kostar "bara" ca 550§!. Denna bild är på en 68? Men detta scoop på en huv -66 tror jag blir döläcker.

Kan ev. göra fler om intresse finnes.

http://home.swipnet.se/rpglasfiber/musse.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser lite brutalare ut! :twisted:

Har han provat huven på min bil?;)

Vad jag vet så äger jag en 69'a! ;)

Sam's där uppe var också grymt gjort.

Link to comment
Share on other sites

nej inte på din bil, ty du har väll inte "restomoddat" om den till en cupe? ;)

faktum är att jag funderar på att beställa "shelby" aktig baklucka till min coupe från maier racing (tycker 69a cupen ser lite mesig ut bakifrån" och då har jag funderat lite på en huv med cougar eliminator scoop, lite mittimellan boss 429 och "vanligt" mac 1 scoop.

men det är ju snyggt helt utan scoop åxå..

Link to comment
Share on other sites

God kväll gott folk!

Detta blev ju en riktigt intressant diskution om ämnet "Restomod". Smaken är som baken. Somliga tycker om det, andra inte. Den ene har mer rätt än den andre... men det är mycket kul och intressant att läsa vad folk tycker. Själv tycker jag som en hel del andra att Pers 69'a defenitivt ska ha Cowl Induktion... Mycket coolt. Och Sams musse (jag är faktiskt inte mycket för 71'or och fram), såg faktiskt grym ut med cowl ind.

Hade en ovanlig dryg matte lektion idag... vad gör man för att må bättre??? Ritar Mustanger såklart... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu när man sett fler bilar med sådan huv så måste jag säga att den faktiskt var ganska snygg! :) Cabben var riktigt läcker!

Mobcharge: Den Mustangen påminnner rätt mycket om en Camaro -69 med den bakvingen, inget fel med det dock! :) Såg faktiskt riktigt bra ut.

Link to comment
Share on other sites

iofs korrekt, saker utan funktion som bara är där för looks är ju faktiskt lite fånigt..

nu finns det ju dock en hel del som har fullt fungerande cowls på sina mussar.

Håller med om att saker skall fungera om de sitter på bilen. Dock får jag nog börja med att rensa min egen bil från Fords påklistrade styling först :D

Tyvärr är det ju ofta så i den branschen att krass ekonomi sätter stopp för många kul ideer. Men visst vore det kul med fungerande scoop på en -01:a också. Unique Performance fixade ju till sido scoopen på Eleanor, så varför inte.

Link to comment
Share on other sites

iofs korrekt, saker utan funktion som bara är där för looks är ju faktiskt lite fånigt..

nu finns det ju dock en hel del som har fullt fungerande cowls på sina mussar.

Man bör också kolla att man verkligen får ett övertyck till luftintaget, och att inte luften sugs bort istället.

Originalidén med cowlinduction var, att man kunde pressa in en del av det övertryck som bildas framför vindrutan vid körning i hastigheter över 50-60 km/h. Ett feldesignat scoop kan göra undertyck kring förgasaren i stället. Därför opponerade jag mot att kleta cowlinduktion på Mustang utan att kolla at systemet verkligen funkar. Om nu baksidan av scoopet inte har något hål, så är det väl ingen fara med luftströmmarna.

Man experimenterade ganska mycket med "tvångsmatning" på 60-talets NASCAR monster, trots att det fanns restriktioner och förbud på dessa system. Tävlingsteam kom på många kluriga lösningar, bl.a Chrysler och Ford var mycket påhittiga då det gällde att kringgå bestämmelserna.

Link to comment
Share on other sites

Klart överdrivet!

Det är bra många m3 luft som trycks in genom grill och från chassi så det är orimligt att en springa på 5cm skulle göra ett så kraftigt undertryck

Vinningen med att få ur varm luft och därmed in mer fräch kall luft ger istället mer effekt.

Föresten är det ingen rymdfärja vi bygger på utan gamla veteranbilar så skulle det inte funka till 99.999% så är det inte hela världen.

Vi får väll se i sommar om min kletiga historia funkar! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...