Jump to content

Recommended Posts

Jag har Mach1-70 som jag ägt sedan 1993, men som av olika anledningar blivit stående dom senaste 10-åren! Hade nu till våren tänkta att ta ut den, men har lite och fixa med innan besiktning.

Kommer ihåg att jag hade lite problem med att förgasaren flödade över och tänkte nu köpa en ny, och förhoppningsvis bättre förgasare som inte kräver massa inställningar eftersom det var hela tiden att man behövde justera flottörnivå och justera luftskruvarna för att den skulle gå bra.

Förgasaren som sitter på nu är en 4-ports Holley med vacumstyrt andrasteg. Storlek och benämning på förgasaren kommer jag inte ihåg riktigt,men har för mig att det var 3310 eller nåt!

Skulle gärna vilja få tips på lämplig förgasare, och det viktigaste för mig är att det en förgasare som är lättskött!

Motorn som jag har är en 351 cl 4v med org gjutjärnsinsug,det sitter en något vassare kamaxel och headers monterat. Fördelaren är original med Pertronix brytarlöst  monterat.

Jag var i kontakt med Jegs tidigare men ännu inte fått något svar.

Skulle även vilja få tips om var man köper bra reservdelar till bilen.Tidigare har jag köpt ifrån NPD precis efter att jag köpte bilen, men nu när suget kommit tillbaka behöver jag uppdatera 

en hel del saker!

 

Tacksam för tips, antingen här på forumet,annars till min epost adress:              cotsmach1@hotmail.com

 

Mvh Thomas

Köp en Edelbrock 600 förgasare så slipper du kladda och justera som det ofta blir med vissa Holley modeller.
Edelbrock har ett bra självjusterande system för både luft och bränsle

Har du lite trimmat kan du gå upp till en Edelbrock 750 men onödigt om du är ute efter enbart körbarhet ...600 räcker gott och väl till och är bättre allround

NPD jättebra gällande originaldelar!

Annars för motorn gillar jag Summit racing dom är grymt bra att göra med särskilt när nått gått galet

https://www.summitracing.com/int/parts/edl-1406/overview/

Kolla gärna på begagnande Edelbrock för just nu finns det massor!!   Många bygger nämligen om till sprut som blivit prisvärt

Förgasare är snabbt påväg bort

Hejsan o tack för svar! Jag har kollat runt lite, och troligen är den förgasaren jag har en Holley 750/780 och vill minnas att

det stod 3310 på den! Renoverade den själv när jag köpte bilen, och hade då problem att få bort packningsresterna vid flottörhusen. Vill minnas att jag satte dit gummipackningar istället, så nu kanske det funkar att göra ett sista försök att 

renovera den! Har en renoveringssats liggande som köptes för 5-6 år sedan! Annars blir det nog att beställa en ny Edelbrock

600-650 från USA. Hade en sån på en trimmad 289 jag hade för många år sedan, och det funkade kanon!

 

Sen har jag en fråga som du kanske har koll på: Bilen besiktades senast 100813, och har stått sedan dess i garaget.

Om jag besiktar den nu i vår, kommer den då bli besiktningsbefriad i fortsättningen i och med att dom nya besiktningsreglerna införs i maj? Jag har läst nånstans om detta men lyckas inte klura ut hur det ligger till!

 

Mvh Thomas

Visst kan du renovera den förgasare du har det går ju utmärkt
Kvar har du att justera in den men ta hjälp så är det baggis
Holley 750 rätt stor för motorn dock så en Edelbrock 600 kommer ge motorn lite mer liv i bottenregistret.
Inte om motorn har 4V toppar men på 2V toppar trivs Edelbrock allra bäst
 

Besiktning är superbra och smart att fortsätta göra
Att få veta statusen på bilen har för mig varit viktigt så man åker säkert. Chassi och bromsar framförallt
Så det är en fråga som är oviktig så fortsätt besikta bilen för allas säkerhet.

 

Hej Per ! Tack för svar, men det om besiktningen var ingent om jag skulle besikta eller inte! Det jag är osäker på är om när nästa besiktning på bilen är efter att jag besiktat

bilen kommande vår ! Bilen blir först 50år 2020, men så jag uppfattade det när jag kollade på nätet måste jag besikta bilen innan ett visst datum i maj för att denna 50års regel

skulle gälla! Men jag ska ner o prata med min lokala station n:a vecka, så kanske dom kan förklara!

 

Hej Jörgen!

Vad är det för skillnad mellan 1405 och 1406 ? När jag nu kollat runt lite rekommenderas allt ifrån 600-750 förgasare ! Trodde att 1405 resp 1406 var med eller utan elchoke!

Om du har mer info gällande din förgasare kan jag självklart vara intresserad! Återkoppla gärna direkt till mitt mail:     cotsmach1@hotmail.com

Mvh Thomas

Hej

du har rätt där angående choke Thomas, men lite till skiljer.

1406 med el choke och snålare bestyckning 

1405 manuell choke och rikare bestyckning.

minns ja inte fel så har 1406 munstucken 0,95 och 0,98

Och 1405 har 0,95 och 1,00

sen skiljer det på nålar och vaccumfjäder också 

 

/Mattias

Hej Mattias ! Tack för besked o förklaring ! Vad jag är ute efter är en bra förgasare som inte ställer om sig av sig själv som jag tycker att dom Holley förgasare jag har haft på olika bilar gjort. Hade en trimmad 289 för många år sedan där det satt satt en Carter eller tidig Edelbrock ( har för mig att dom var liknande varandra?), men den såldes innan jag kört mkt med den så jag upplevde inga problem med den!

 

Eftersom man kan byta munstycken och justera förgasaren utan att tömma flottörhusen och slippa allt slabbande och huvudvärk verkar Edlelbrock smidigare.

Det viktiga för mig att motorn går rent, inte hickar till när 2:a steget öppnar och att den får relativt rätt blandning!

Har nu som sagt en Holley som i o f är renoveringsbar, och som bilen har gått bra med ( har kört 1200 mil sedan 1994:)), men vore trevlig om frugan vågar köra bilen oxå!

Satsa på en edelbrock du, jag har en 1405 som jag flyttat med till 2st 302:or, snart blir det tredje motorn som den hamnar på bara projektet blir klart. Den har varit med ca 2000 mil jag har blåst ren den i alla kananer för säkerhets Skull varje gång den bytt motor.

enda krånglet jag haft med den egentligen är flottörjusteringen som kan vara lite hur som helst från fabrik. Men det är ganska lätt fixat. 

Jag har däremot haft andra krångel så jag har bestyckat om flera gånger utan resultat, då var det fördelaren som spökade så motorn inte gick rent, nu kör ja standard bestyckning igen och funkar fint.

  • 6 months later...

Jag kör en milt trimmad 289 med en 500 cfm (carter)... funkar kanon. Hade dubbla fuggar men det blev på tok för fett.  (Någon som vet nån som behöver ett Offenheimer insug dör dubbla fuggar till en 289:a?)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...