Jump to content

Mest hästar i en Mustang


Stig

Recommended Posts

Hej Richard! Det är svårt att svara på din fråga. Är den nu helt orginal så kanske det är det bästa ur ekonomisk synvinkel. Men hur skoj är det på en skala. En 289:a kan man skrämma upp i 500 hästar så där är det inga problem. Men det kostar också pengar. En grej är ju att lyfta ur orginalmotorn och lyfta i något värre. Är man 22 så finns det inga begränsningar när det gäller antal hk, eller hur?. Men har du många hästar så får man titta vidare i drivlinan, häller resten av grejorna?

Never ending story!

Många har börjat som du och har man en gång fått smittan på hk så tar det aldrig slut. du kan börja att titta här:

https://secure.bcentralhost.com/proform ... /ford.html

Stig

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sådant här är INTE nyttigt... för min plånbok!

Blir inte nådigt sugen på massvis av godis när man läser detta.

Min bil skall ha 200hkr nu, några av de kusarna har nog dessutom

tackar för sig med åren. Det är mindre än vad jag jar i min bruksbil och

typ 100hkr mindre än jag hade i min förra "busbil".

Risken är att jag kommer få krupp. Hatar ju att bli ifrånkörd! Hum, har jag valt fel bil? :P

Nåja, först ska bilen i trafik, sedan är det väl dax att börja uppdatera. Men som tidigare talare i denna tråd så sätter jag chassi och framförallt bromsar snäppet högre än effekt. Det är inga problem att komma upp i hög hastighet med någon bil (skillnaden är hur lång tid det tar) men bilen skall vara hanterbar med. Har spenderat många mil på bana och där lärt mig att effekt är skit samma om ej bromsar & väghållning finns.

Sett motorsvaga bilar med bra däck & chassi totalt förnedra bilar med hundratals fler hkr. Sedan kan man spåna i förarnas kompitens med... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min son har kört Formel Renault i flera år och jag har väl fungerat som lite mekaniker. Dessa bilar har 180 hk och kör ifrån det mesta i Sverige runt en bana. Hemligheten är VIKTEN och den låga tyngdpunkten, det gör ju att man kan bromsa oerhört sent. Runt Mantorps långa är tiden runt 1.13 sek!!! På Anderstorp hade vi 251 på rakan och han började bromsa efter 100 meters skylten!!!!!!!!!!!!

Men vi andra stackare som har plåtlådor för försöka lirka in bilen i kurvorna lite försiktigare och långsammare. Där hjälper som sagt var inte hk.

Men vid rödljuset är det alltid lika trevligt att ha lite hk.

Stig

Link to comment
Share on other sites

... det började faktist rycka i ögonbrynet när man fick se motorerna... och det är sant att man vill ha HK i överflöd, men jag är medveten om att det finns roligare saker att lägga pengarna på och att bilar inte behöver enorma mängder HK för att vara snabba... jag och min kusin har tävlat i gokart, jag la av för att satsa mera på mina egna bilar, men han är nu med i svenska landslaget i gokart. Där går det undan, han dammade in i en vägg av däck i 180 blås och fick ligga på intensiven i 3 månader men det stoppade honom inte, under tiden fick jag agera reserv... det är otroligt vad en go kart kan prestera... men jag vill bara ha en musse som nästan står och hoppar vid rödlyset inne i stan och som ingen vågar racea med för räddslan att man bara försvinner.

visst går det att ha roligt med min musse också, i somras efter brostugan så körde jag in till sveavägen, utanför Mc Donalds stod det en BMW och brände lite däck och folk med MC stod och skakade på huvudet samtidigt som hans polare tyckte han var häftig... då kommer man upp och kan inte annat än tycker jag försvara amerikansa muskel bilar... :twisted: så jag stannade och bilen skakade lite på tomgången, la i neutralen och gassade lite. det fick deras uppmärksamhet, killarna i BMW:n gick ur och jag la i drivern och tryckte ner bromsen. :twisted: sen var det bara full gas och efter någon sekund började jag pump bromsa... det adrenalinet och det smilet jag hade resten av de ca 15-20 metrarna av rök och svart sträck var otroligt. MC killarna apploderade och BMW killarna stack.

sen att drivhjulet gick sönder var en annan sak, men att visa var skåpet ska stå var det som var det viktiga. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tjenar grabbs! kuligt värre den här tråde är (yoda). Mycket itressanta inlägg. Som någon sa innan, lite konstigt att Per B inte sagt något än :wink: . Vår maskin är väl inget att komma med... än. En standard 302 med 650 4-portare. Där ligger väl en 230 eller ngt i den stilen. Man sitter här framför burken och dreglar över era maskiner... 350 häst... 450 häst... hehe :shock: :wink:

Jag funderar lite på MPI... multi port injection. Det låter kul. Och så en Paxton ovanpå det, och smidda kolvar etc. med en T5 (kanske en T56) och en diffad 8". Med ett uppstyvat chassi borde det vara ett fint recept...

Ja ideerna är många... synd att riksdalerna inte är det :cry:

Vh Niklas

Link to comment
Share on other sites

Gogish: Haha, nu fick jag ett stort leende! Hade varit kul att få se det, eller göra det själv!

Ibland måste man helt enkelt visa vart skåpet ska stå.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lars O .... du skrev att vatteninsprutningen är demonterad...

Varför....? är det bara bluff med "water injection"... eller ?

Vore kul att höra hur den fungerade för dig, märkte du någon/ingen skillnad, testade du med sprit, vilken typ av injection, elektronikstyrd ? tillverkare... mm.

Rent teoretiskt borde lite "kylande" vatten/sprit (dimma) kunna ge effekt vid torra varma dagar och dessutom bränna lite sot i toppar o på kolvtoppar men....

Alla som vet och prövat kan väl berätta för oss om det kan vara nåt.

Kollar du på internet så är det ju som vanligt... OOTROLIGT BRA....

http://www.racetep.com/wik.html#faq

http://www.aquamist.co.uk/

Vatten är gratis (ännu), sprit kan vi bränna själva, högoktanig soppa är svindyr......

Link to comment
Share on other sites

Eftersom tråden handlar om dom snabbast och mest hk så kommer då äntligen svaren!

Bäst säljande Mustangen: 1966 549 436st

Sämst säljande Mustangen: 1991 80 247st

Mest kända: Steve McQeens Bullit Mustang

Mest hk (fabrikssiffror) -60 -70 Boss 429 375hk samt -71 429 scj 375hk

Mest hk från fabrik med options: Shelby 1967 425hk

Minst hk: -74 till 86 2,3 lit 88hk!!!

Snabbast från fabrik: -03SVT cobra kvartsmilen på 12,84- 181kmHögst Toppfart kvartsmil race mustang: FunnyCar 526km/h

Snabbast kvartmil: John Force Mustang Funny Car 4,72sec

Högst toppfart från fabrik: 2003 SVT Cobra på rundbana 255km/h

Snabbast alla kategorier standard kaross: -66 Fastback 374km/h med en 302 på 875hk

Kanske onödigt vetande men ändå.

http://motortrend.com/features/consumer ... 4_m_facts/

Stig

Link to comment
Share on other sites

Ibland måste man helt enkelt visa vart skåpet ska stå.. ;)

Säger som polaren; Man ska inte bara visa vart skåpet ska stå, utan man ska vara så övertydlig att andra sedan vet vart de BYGGDE skåpet... 8)

Misstänker att det kommer bli läge för sådana "skåpvisningar" för mig med, men 200hkr och enhjulsdrift kanske inte ens impar på en BMW. :lol:

Det snackas pengar med. Tydligt är att man kan plöja ner hur mycket som helst. Men jag och de flesta andra har ju ett begränsat kapital att tillgå. :? Jacka kamaxel och fila på tändstiften typ... :roll: Jag tänkte skaffa mig ett 302 block och sedan utgå från det. Inga extrema grejer utan bara bygga ihop en lagom rapp motor på kanske 300hkr. Stakar, kolvar, toppar, kam, insug & förgasare är det jag efter behov planerar att trimma med. Kanske inte behöver byta allt det utan tex kam, insug, förgasare räcker? . Kan man stanna under 15 000:- och ändå nå effektmålet med en tillförlitlig motor?

Sedan undrar jag ju lite om prestandan på original bilarna. En Mustang med 200 > 230hkr, finns det några 0>100kmh & 80 > 120kmh tider att ta del av? Polarens bror har visst en Musse med 289 2V motor, kompisen säger att den ÄR SÅÅ slö. Han åker i en Cuda med typ 400hkr själv så han kanske överdriver det en liten aning? Allting är ju relativt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjenar! Jo som du säger... det finns gott om ont om pengar. Om man bara kunde vinna ett par mille på triss :lol: :wink:

Tittade lite i min mussebibel och där stod att 289an skulle göra 0-100 (96)kmh på stuva 8 sec. 0-160 tog/tar ca 25 sec. Inte den snabbaste tiden kanske...

Nä!, sådanna dära "jing-jing" bilar, det är inget att ha. En vaker dag ska vår 66a äta dem till frukost!..... :wink:

Ha det!

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Jag började tråden med att jag hade läst om Seveds 427 SOHC. Jag var tvungen att kolla upp det. Efter många timmars rotande i gamla motortidningar hittade jag artikeln. Den fanns i Bilsport nr 26 1983.

Det finns säkert några gamla uvar här i klubben som kommer ihåg den.

Det var en -68 Shelby GT 500. Efter han hade haft några några 427.or i den så plockade han ihop SOHC en. Den har också aluminiumtoppar!!!!!!!!fanns ju bara till dragsters. Måste vara grymt sällsynt. 12.5:1 kolvar innebär också 102 oktanig soppa. 4.57 i bakaxeln. Jisses säger jag bara.

Klart värst i Sverige den mussen.

Kan inte Tord eller någon göra ett reportage om den bilen i medlemstidningen?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara lägga till. Den är snäll att köra, på tomgång 800rpm låter den lugn men vid 8000 är den inte så snäll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmmmmmmmmmm.

Stig

8000rpm? Du varvar den dit alltså? Hur långt är motorn byggd för att varvas? För att klara de så har du stält om din löda en del kan jag tro?

Link to comment
Share on other sites

Skulle bara lägga till. Den är snäll att köra, på tomgång 800rpm låter den lugn men vid 8000 är den inte så snäll!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hmmmmmmmmmm.

Stig

Mumma!

Det är manligt att varva! Skulle lätt tänka mig en strokad 302 på 8000rpm vråla under min huv... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Egentligen skulle jag ju inte svara på ett tag. Önskar det var min motor men tyvärr var det Seveds 427 SOHC som han varvar upp till 8000.

Grymt säger jag bara. Snälla ......kan inte någon göra en artikel i medlemtidningen.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Stig!

Sen jag läste den artikeln för"hundra" år sedan har det varit en dröm/önskan att få uppleva den bilen, jag hade en -70 429Boss från dalarna på vår utställning i Enköping -84 och kommer aldrig att glömma den intrycket den gav.

Seveds bil och 429:an är värst... oavsett vad någon annan kommer med.

"There is no substitut for cubic inches"

(and classic engines)

"LasseS"

Link to comment
Share on other sites

Jag började tråden med att jag hade läst om Seveds 427 SOHC. Jag var tvungen att kolla upp det. Efter många timmars rotande i gamla motortidningar hittade jag artikeln. Den fanns i Bilsport nr 26 1983.

Det finns säkert några gamla uvar här i klubben som kommer ihåg den.

Stig

Jag är inte så gammal,men jag har pappas alla gamla bilsports och den bilen är riktigt grym, å den motorn skulle sitta fin under huven... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ojdå!

Det blev visst ett litet missförstånd,jag arrangerade utställningen Kustom Car And Bike Show i Enköping -83-84-85 och och hade då BOSSEN på besök som utställningsbil ALLTSÅ INTE MIN BIL tyvärr...

Den kom från Leksand/Rättvik eller trakterna däromkring och vad jag vet (stod i tidningarna) så fanns det i sverige 1 -69 och 3 st. -70:or under den tiden.

Jag har hört rykten om att det ska finnas en 429 Boss i Filipstadstrakten, men inget bekräftat från någon som är riktigt kunnig.

Vevstakarna i min "nya" motor är kanske från en 429Boss men det är det enda...

Mvh.

LasseS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just det, grym bil!

Enligt bilregistret finns Seveds fd. bil i Ockelbo numera... (någon CMC medlem?)

Så här såg den tydligen ut innan den fick SOHC motor ett par år tidigare:

http://race68.com/hansm.htm

Letade lite på Internet, kan den andra bilen med SOHC motor varit den här?

http://www.powerparts.se/histor.htm

(Härlig nostalgi. Då var man 14-15 år och farsan skjutsade de 4-5 milen från Trollhättan till Vårgårda så jag fick titta på dragracing. Fick bestående men som sitter kvar än idag :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...