Jump to content

Recommended Posts

On 7/31/2019 at 12:01 PM, Speedwell67 said:

Nu  har jag kört en stund med bilen efter diverse uppgraderingar och måste tillstå att det är en helt annan bil! Konsekvent, hård men följsam fjädring och inte stötig. Styrningen lite trögare, men med vägkänsla. Gammalt skrammel borta och den är riktigt kul på småvägar. Och bilens har nu inget Gasserstuk längre. Vad är då gjort?

 

  • mid-eye 4 1/2 blad bak
  • 1 tums sänkfjädrar fram med nya fjädersäten
  • 1 tums krängningshämmare fram
  • Nya styrleder
  • Ny centerlink för manuell styrning
  • Servostyrning borttagen
  • KYB Gas Adjust fram och bak
  • Arning drop (Shelbysänkning)
  • Monte Carlopinne
  • Framvagnsinställning enligt Shelby 66: Caster +2, Camber 0, Toe-in 1/8 (från tech artikel hos Tony Branda)

Kvar är nu att fundera på bakre krängningshämmare eller Panhardstag, vi får se. Så fort huset är målat så kommer också en svart huv på bilen. Får se om det blir scoop eller inte.

Under veckan anländer också ny blinkerslampor från Diodhuset

IMG_2192.JPG

IMG_2200.JPG

IMG_2201.JPG

Jag har gjort liknande insatser för väghållningen på min 67HT. Satte 5-blad bak, Gas a Just runt om  och PU bussningar. Återstår framfjädrar, exportstag och ev krängningshämmare bak. Bilen blev mycket hårdare (=bättre att köra) dock upplever jag att den ålar på vägen till följd av den relativt höga däckprofilen, alternativt dålig styvhet på däcken (Cooper Cobra 235/65 - 14). Innan ålade den ännu värre men nu märker jag  att däcken inte matchar resten. Upplever du att dina däck är den svagaste länken?

Panhardstag är en riktigt bra uppgradering, skulle jag göra bara en enda åtgärd i bakvagnen så hade det varit ett panhard. Du kommer att känna det i första kurvan och undra varför du inte gjort det tidigare.

Tanken med en bakre k-hämmare är att den ska fördela vikten jämnare mellan bakhjulen och på så sätt avlasta främre innerhjulet i en kurva för att få mindre understyrning.
Krängningshämmare bak på en äldre Mustang är jag väldigt tveksam till, när du svänger och bilen lutar några grader kommer bladfjädrarna att utsättas för vridning och fjädrarna kommer då att agera som en krängningshämmare.
 

Nej, P-O,  däcken är inget problem, trots att jag bara kör 205/70 r14. De är av märket Falken och det verkar vara bra kvalitet och har inte mjuka sidor. Så bilen ålar inte, den uppför sig mycket neutralt och konsekvent på små kurviga vägar.

och jag har nog lämnat tanken pä bakre krängningshämmare. Jag tror som JanneJ att blir det något så blir det ett Panhardstag i vinter, troligtvis från, Opentracker.

Det är kostar visserligen $550, men jag lägger nog gärna några slantar på väghållning, före effektökningen. Funderar på att hamna på 306 hk😉.

Sen har jag konverterat till plåtfälgar nu och i veckan byter jag till svart huv. Så resan mot lite old school racer är påbörjad. Börjat leta Toploader och det blir Fairlanetrummor i bak för lite bättre bromsverkan och några bättre belägg i fram.

IMG_20200628_210349315-01.jpeg

IMG_20200703_143317806-01.jpeg

39 minuter sedan, P-O Andersson said:

OK tack - då är det troligt att mitt vinglande är mina däck.

BTW - Din bil blir ganska rå med plåtfälgarna.

Tack! 

Det har väl inte hänt så mycket mer än,

  • byte från Magnum till svarta plåtfälgar
  • ny radiofront
  • satte i moderna bälten tills vidare, ej rull.
  • stoppuret flyttat från bubblan till Mustangen
  • service med oljebyte
  • rundsmörjning
  • Blaupunktradion slutade fungera.

Närmast på schemat är lite inköp som en ny Blaupunktradio,  alu-insug, ventilkåpor, toploader, Klippanbälten eller Kangol, mm. Samt att laga rosten i dörrarna och i bakskärmarna. 

 

IMG_20200607_174706532.jpg

IMG_20200328_150910191.jpg

IMG_20200423_142557038.jpg

  • 3 weeks later...

Då har det blivit några inköp. Edelbrockinsug med två Carter AFB, ett Edelbrockinsug 2121, Cobra ventilkåpor. 2121 hamnar i bilen nu. Den andra med 2x4v tar vi till kommande motorbygge.  Men ett projekt i taget. Förra veckan så kom min 1776 motor. Ett snyggt bygge med massor av effekt. Nu ska den i bilen, sen börjar jag med Mustangen, dvs en bil igång så man har något kul att åka med och inte två bilar stående.

Nåja, ett par svarta Cobrakåpor har blivit av med det svarta och jag ska motstå frestelsen att polera dem.

Ikväll blev en tur till Wenngarn och kunde gasa på lite på småvägarna. Och den är riktigt underhållande och kul. Saknar dock en manuell låda, så man kunde dra ut på växlarna lite, men automat är ju för det mesta bekvämt. Men vi får se vad det blir. Ska försöka sätta på huven snart, men den ju riktigt otymplig att hantera.

IMG_2429.JPG

IMG_20200716_142824968_HDR.jpg

IMG_2434.JPG

IMG_2435.JPG

IMG_2437.JPG

10 timmar sedan, Speedwell67 said:

Då har det blivit några inköp. Edelbrockinsug med två Carter AFB, ett Edelbrockinsug 2121, Cobra ventilkåpor. 2121 hamnar i bilen nu. Den andra med 2x4v tar vi till kommande motorbygge.  Men ett projekt i taget. Förra veckan så kom min 1776 motor. Ett snyggt bygge med massor av effekt. Nu ska den i bilen, sen börjar jag med Mustangen, dvs en bil igång så man har något kul att åka med och inte två bilar stående.

Nåja, ett par svarta Cobrakåpor har blivit av med det svarta och jag ska motstå frestelsen att polera dem.

I

IMG_2429.JPG

 

IMG_2434.JPG

 

IMG_2437.JPG

 

Riktigt coolt med 2 x 4 äkta Carter förgasare! 👍

Sådana Cobra kåpor prövade jag själv polera en gång och det var helt omöjligt...Blev bara flammiga och orenheter kom fram...Tror de är tillvekade av "Kinesium" 😂

Är det samma "kladdaluminium" så skulle jag nog glasblästra dom och dra på ny slät pulverlack i någon nyfiken färg! ...Tillverkaren har inte behandlar aluminiumet så därför flagnar det av

  • 3 weeks later...

Lyfte på huven i helgen så nu är det gjort. Ska bara slutföra imonteringen av VW motorn i cabben så kan jag börja med lite arbete på mustangen.

IMG_2451.JPG

On 2020-08-13 at 09:54, Tungelsta HT-67 said:

Får man inte se resultatet under huven 🤔

Ah det är inte klart det kommer under vinter, så det är bara en vanlig 289 just nu som går riktigt bra. Insug och kanske lite mer kommer i vinter.

  • 7 months later...

Dags för lite uppdateringar. Just nu så är det Mustangens år. Började plocka i en ände och det gav en del annat som följd. Har en Kanbantavla som hjälp för hålla koll och inte göra för många saker samtidigt. Jag får väl göra en liten resume' när vi närmar oss maj, men lite bilder.

Mycket arbete har det blivit. Plocka ur alla rutor, byta framsida på instrumentkluster, nya skivor, lager och belägg fram, renoverat gångjärn och ventilationsrutor. Lykthusen är r uppdaterade med lackade pottor, nya skruvar och reflektorer. Rengjort dubbelinsuget och påbörjat renoveringen av Carterförgasarna.

Bytte allt i växelväljaren också, vilket gör att den känns som den säkert kändes som ny.

Sen har jag uppgraderat radion med de rätta knapparna, det blir bra och krymplackat Cobrakåporna. Det blir det en del eljobb också i motorrum och under instrumentpanelen, samt byte av alla gummilister. Dörrarna är just nu på lagning och kommer väl snart. Så det som bara var lite lagning av dörrar och skärmar gled iväg till en massa annat, men det blir bra i slutändan. Och bilen kommer definitivt inte att få en superrenovering, då det är min busbil som ska användas.

Enda bekymret nu är min roller idler arm som är någonstans mellan San Fransisco och Sverige, sedan nästan 50 dagar och att kunna få ett Falken sommardäck.

Men en 9 tums bakaxel skulle smaka fågel och en Toploader står fortfarande på önskelistan. Vi får se hur det blir. Om dollarkursen viker ner lite grann går det ju att få en nybyggd i USA för rimliga pengar.

 

 

IMG_20210306_161646314.jpg

IMG_20210304_194443053.jpg

IMG_20210224_203543070.jpg

IMG_20210206_181452545.jpg

IMG_20210123_150627406.jpg

IMG_20210108_161238742~2.jpg

IMG_20201017_113708937.jpg

  • Like 2
  • 4 weeks later...

Följde USPS förvirrade uppdateringar av min roller idler arm. Den levererades tillbaka till Opentracker 7/4, så den har valsat runt i USA i över två månader. Vi får se hur det går nu.

Annars har det blivit en massa småjobb, som all el i motorrummet bytt och lagat det som var klippt bakom instrumentpanelen. Har ordnat det som någon gjort för länge sen, men nu blir det bra. Och det sitter brytarlös Pertronix i fördelaren och när jag testade den för ett tag sedan så verkar den vara förbrukad. Tror brytarna åker på igen. På bilen satt ett rattlås, men jag har inte haft någon nyckel, och häromveckan vred jag lite på ratten och det klonkade, så uppenbarligen spökade något. Och man vill inte ha ett rattlås som slår till ute trafiken. Så idag plockade jag bort det.

Och nu när elen är fixad och motorrummet bättringslackat, känns det som man lämnar botten och börjar sakteliga klättra uppåt. Hoppas dörrarna kommer baka snart så jag kan hänga tillbaka dem och inkromet.

Står i valet och kvalet kring att lägga på ett vinyltak, men är inte riktigt säker, än. Detsamma om jag ska slänga på Edelbrockinsuget så länge innan det blir 2x4. Men funderar på vilka bultar man ska ha.

Imorgon lägger jag på lite ny färg på rattstången, men nu vill man snart ta ut bilen men det är lite kvar på listan, så det får vänta. Bakskärmarna återstår att fixa. Sen får jag nytt däck i veckan så reservhjulet blir komplett. Lyxade till med att klä en radiofront med tunn nappa, blev rätt bra.

Och är det någon har en 8-tums bakaxel eller nio tum, eller Toploader 4 vxl med koden HEH-BW 1966 Mustang 289 wide ratio eller HEH-BX 1965/66 Mustang 289K Close ratio, så är jag intresserad. Svart matta är också intressant.

 

 

 

 

IMG_2503.JPG

IMG_2615.JPG

IMG_2616.JPG

Hämtade spinnerkapslar igår till de kommande dubbdäcken. Det blir lite kul till nästa vinter, helt klart snygga kapslar. Sen kom fästen till Blaupunktradion, så nu kommer den att sitta säkert.

Idag lackade jag rattstången och kopplade in mätarnhuset och skruvade fast det och Rally Pac. Inte överdrivet kul kvalitet på originalmätsrna, så det blir att fundera ut något under sommar och höst. Och jag som trott att mitt pertronix var dött, men det var den rosa kabeln som ansluter till varvräknaren. Sen gick den igång och det kändes skönt. Brytare får ligga i reserv i handskfacket.

Började fundera på högtalare och jag behöver en till instrumentpanelen på fem till tio Ohm och storlek 4x10.

IMG_2619.JPG

IMG_2620.JPG

IMG_2617.JPG

  • 2 years later...

Oj här var det länge sedan man skrev något. Pandemi, utmattning och ett motorhaveri på min VW flyttar lite fokus emellanåt. Men under dessa två år så det hänt en del med Mustangen, bl a,

  • Rosten på passagerarsidan och i skärmkanterna bak är åtgärdade och bilen fått lite bättringslack efter det.
  • Satte i ny ruta, men jag får göra om det för gummlisten var lite fel. Sånt som händer. Ny list ligger för montering. Tills dess åker jag med gorillatejp som tätning.
  • En helrenovering av värmepaketet har blivit av. Den gamla pappen och slangar blev bytta tillsamman med nya packningar. Helt klart något att lägga tid och pengar på.
  • sen fick styrningen lite massage med påfyllning av fett i styrväxeln. Det tillsammans med en nållagrad hjälpstyrarm har gjort bilen lättstyrd. Kul!
  • Klätt kupén med 2mm Silent Coat och det blev en märkbar effekt på både ljudnivå och värmestrålning. Egentligen förkastligt ur viktsynpunkt, men eftersom den också numera används av min yngsta dotter så är det en komfortkompromiss. Så nu ligger en helt ny matta för montering och sedan kommer konsolen på plats igen. 
  • och det blev ett s som popnitades. Tycker det blev bra.
  • Sen har jag shoppat loss hos Opentracker racing med lite nya prylar, övre och undre länkarmar, rullagrade fjädersäten, lite bussningar till casterstagen och liten fiffig camberinställning med shims. Jag försöker att hålla mig till prylar som inte helt bryter mot originalet och att hålla någon slags rimlig budget.
  • En uppsättning Koni har införskaffats, lackats och fått helt nya gummibussningar och inte helt oviktigt, nya vingar. Hoppas det blir bra.
  • Klätt om bakre inre sidopanelerna.

För övrigt så körde jag mer än fem hundra mil förra året, bl a från Uppsala till Kläppen, och det funkar bra. Bilen har tjänstgjort som övningsbil för min yngsta dotter under hennes körkortsutbildning. Och hon har gillat att köra Mustangen. När jag i höstas köpte en Volvo S80, sa hon att den inte var lika kul att köra som Mustangen. Och tilläggas kan att klarade sin uppkörning med bravur.

Sen blev det en kväll på Arlanda Testrack i höstas. Så skojigt har jag inte haft sedan jag körde dragracing med motorcykel, jättekul. Och det var mer av ett test för att få en uppfattning hur bilen betedde sig på en liten kurvig bana. Och den gick enligt mina förväntningar, dvs mycket bra.

Har också köpt på mig en sprängkåpa för ett eventuellt byte till manuell låda. Tyvärr sitter en bakaxel från 67 som är för två tum för bred, så den behöver bytas. Så min planerade resa till Deauville, Paris och två rundor på Nurburgring, får nog vänta tills nästa sommar, tyvärr. 
 

Så närmast är det byte av en trasig tändspole, mattläggning, sätta tillbaka instegslisterna, lite injustering av en sidoruta, byte av insug och förgasare samt  byte av gummilist till framrutan. Och en massa åka, fast det blir i konkurrens med min VW. Vi får se om jag hinner fixa framvagnen under sommaren. Jag hoppas det.
 

IMG_3102.jpeg

Snapseed.jpeg

IMG_2981.jpeg

IMG_2948.jpeg

IMG_2833.jpeg

  • Like 1

Skönt stuk på mussen!

Att du har provat lite bana ger ju också pluspoäng, där är jag säker på att en manuell låda skulle göra upplevelsen ännu bättre. 

  • Like 1
On 2023-05-19 at 15:53, JanneJ said:

Skönt stuk på mussen!

Att du har provat lite bana ger ju också pluspoäng, där är jag säker på att en manuell låda skulle göra upplevelsen ännu bättre. 

Tack!

Ja det vore trevligt att växla manuellt, även om min yngsta  dotter föredrar den med automat. Men hittills har jag tyvärr inte hittat rätt låda. Det är ju någon av dessa två som är aktuella HEH-BW eller HEH-BX.  Teoretiskt borde det ligga några sådana lådor i garagen och vila. Sen står ju en ny axel och eventuellt en alu-kardan på önskelistan.

Ja om ni som har bilar från 65 - 66, så kan det vara en god ide att ge sig på värmepaketet så ni kan få go värme under kalla sommarkvällar och i höst. Det är lite meckigt, men väl värt insatsen även om det kräver lite arbete i konstiga arbetsställningar. Efter dryga femtio år brukar de vara rätt medfarna av tidens tand.
 

Att byta ut de gamla defrosterslangarna och den gamla papplådan till en ny i plast gör att värmen leds fram mycket bättre. Kolla bara nitarna i vajeranslutningen, de kan vara av undermålig kvalitet och behöva göras om. Jag bytte också till värmeelement med långa rör, trots att många hävdar att de är skräp, men det håller tätt. Man ska bara byta kylarvätska vartannat år, så vi får se hur det går. När gör detta kan det vara värt att se hur fläktmotorn mår.

Nya packningar i friskluftsintaget på passagerarsidan gör att värmen kommer dit den ska. Och när ni ändå tränar akrobatik, ge friskluftsintaget på förarsidan lite kärlek. Jag har i preventivt syfte och för täta ordentligt satt dit hattarna av plast i båda friskluftsintagen och tagit bort något som uppenbarligen Ford satte dit för längesedan. Använd dock inte det silikonet som följer med, utan ta något annat, t ex gegga som man har till rutorna.

IMG_3125.jpeg

IMG_3127.jpeg

IMG_3128.jpeg

IMG_3129.jpeg

IMG_3124.jpeg

IMG_3126.jpeg

  • 1 month later...

Har köpt lite fälgar. Ett gäng 15 tum och två 14x6, så jag behöver ju två till. Har kört en hel del, men bilen har varit grinig från och till och varit svårstartad och sedan förra veckan heldöd. Inga problem med bränsletillförseln. Har bytt tändspole, rotor, fördelarlock och tändkablarna är friska, men gnista vid stiften finns bara inte. Så nu lyfter jag bort pertronix I och skiftar till brytarteknologi och kondensator. Pertronixen har suttit i bilen så länge jag haft den och funkat bra, men nu har jag givit upp. 

IMG_3183.jpeg

Då var bytet till brytarspetsar gjort, efter sju bedrövelser. Någon har satt dit fördelaren lite fel en gång i tiden och där femmans tändkabel sitter i hålet för ettans tändkabel, markerat med 1, visserligen i rätt ordning, men förskjutet ett snäpp. När jag bytte fördelarlock så satte jag dem i rätt ordning och med ettans tändkabel i rätt hål.

Jag har klurat på vad som hänt, nästan legat sömlös och igår kväll gick jag igenom lite gamla bilder på motorn, och där blev det klart att de satt fel. Så idag har jag fixat detta och ställt tändningen med stroboskop, justerat tomgång och skulle mäta kamvinkeln. Då funkade inte mätinstrumentet. Men jag provkört, låtit den gå och kört ett par timmar i värmen. Startar mycket lättare och på det hela, går bra.

Så det blev att åka till Ulva en stund. Och där fick jag lite idéer till hur jag ska fästa axelbältena eftersom jag inte kommer att ha båge.

Äntligen kan jag få komma igång med matta, konsol och ruta.

 

IMG_3203.jpeg

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Mattan från ACC hade väl sådär passform, men efter lite masserande och klippning så ligger den där nu. Den fick också vila i solen en dag och vila i bilen en dag. Tog lite mer tid än väntat, ungefär två dagars arbete med lite eljobb, ny konsolkabel och att sätta tillbaka konsolen. Fick bra hjälp att identifiera var jordkabeln till belysningen i konsolen ska sitta, dvs där infästningen till luckan är. En liten detalj tillsammans med att bända till mässingsblecket som i kontakt med luckan får det att lysa. Och nej, jag har inte glömt de små stålblecken som ska sitta mellan stol och matta, och inte damasken till ljusomkopplaren.

Med 2 mm Silent Coat och ljudisoleringen i mattan blev det märkbart vilken skillnad sådan isolering ger. Det blir en mer ombonad känsla och en rejäl ljuddämpning. Hade denna bil blivit racerbil, så hade det inte blivit någon isolering, men den ska ju mest gå i trafik, och jag tror min yngsta dotter uppskattar en låg ljudnivå. En sak som dock sticker ut är hur mycket stolar och baksäte väger, de är tunga, mycket tunga, så där behöver jag fundera.

Och igår började jag ta bort den läskiga svarta färgen på fälgarna. Blir nog magnesiumgrå.

IMG_3228.jpeg

IMG_3229.jpeg

IMG_3230.jpeg

IMG_3227.jpeg

IMG_3231.jpeg

IMG_3225.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Glömt en sak
  • 1 month later...

En liten kortuppdatering. Har nu provlackat två 14x6 fälgar med POR15 Cast Iron Grey, blev riktigt bra. Efter den bilden togs har jag kört handpolering av fälgkanterna och det blev bra finish. Så nu hoppas jag att någon har har två likadana med 0 offset liggande på hyllan, eller varför inte tre? I annat fall får jag väl köpa två nya. Så nu ska de fyra femtontummarna få samma behandling, med skillnaden att där provar vi hellackat utan polerad kant.

IMG_3263.jpeg

  • Like 2
  • 2 weeks later...

Äsch, jag föll tillbaka till polerad kant på femton tummarna och POR15. Nu blir det att fundera på däck och jag vill ju inte ha bredare än 215 bak och max 205 fram, och medsvart sida. 

IMG_3275.jpeg

Plockade fram servostyrningen till bilen, som demonterades för några år sedan och som jag aldrig kommer att nyttja. Den är komplett med fästet. Och fungerade när den satt på bilen. Däremot är en damask trasig så den får man byta. Troligtvis så hamnar detta på säljes övrigt.

IMG_20230824_155718351.jpg

IMG_20230824_155349515.jpg

IMG_20230824_155549419.jpg

IMG_20230824_155441853.jpg

IMG_20230824_155431762.jpg

IMG_20230824_155420243.jpg

IMG_20230824_155403326.jpg

IMG_20230824_155355341.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...