6 MarsMar 6 Author comment_186715 Ibland tänker man inte till när man beställer prylar. Lade beställning till VP för en tid sedan och det gick lite fort, beställde bara en, när man behöver två. Och när jag plockade av undre länkarmarna så saknades en 1/2-tums bricka. Men det fanns hos Persåker och de hade topplockspackning, samma som hos VP, men en hundring billigare. Och idag kom paketet. Så då saknas inga delar, skönt.
8 MarsMar 8 Author comment_186757 Passade på att gå igenom de gamla länkarmarna och de undre kanske går att fixa med nya kulleder och bussningar, men de övre såg var i gott skick, förutom kulleder. Så de kommer at renoveras. Imorgon blir det garaget och montering.
8 MarsMar 8 comment_186758 1 hour ago, Speedwell67 said: Passade på att gå igenom de gamla länkarmarna och de undre kanske går att fixa med nya kulleder och bussningar, men de övre såg var i gott skick, förutom kulleder. Så de kommer at renoveras. Imorgon blir det garaget och montering. Du ska inte boxa bärarmarna? Nu när du modifierar framvagnen.
9 MarsMar 9 Author comment_186762 Hade tänkt det, men jag skippar det denna gång. Alla gamla prylar läggs i bra-ha-högen.
11 MarsMar 11 Author comment_186809 Sådär då var den nya uppgraderade framvagnen på plats. Camberplattorna får bli senare tillsammans med sub frame connectors. Återstår bara att fästa krängningshämmaren, men det gör jag när bromsrör och slang är utbytta och skivorna rengjorda. Och den lilla ”spindeln” fick återigen krypa in i fettkoppen. Ska bli spännande attse hur bilen kommer att bete sig. Så det var dags att duka upp nästa batch med arbete, dvs nya bromsledningar fram, byte till aluminiuminsug, och lyfta på topplocken och förbereda för HiPo-grenrören. Lack av tak, när lackeraren får tid och ny gummilist till vindrutan ska också på plats snart. Sen blir det hjulinställning. Måste också klura lite på ett par Ansa slutrör. Och det är väl dags att få tid att göra klar den andra bilen inför våren. Ändrade %s av %s (%s)
12 MarsMar 12 comment_186810 det är tur att vi har dig och Henke här så man kan läsa lite roligt och spännande på nätet 👍🥰
12 MarsMar 12 Author comment_186811 1 hour ago, Corvette said: det är tur att vi har dig och Henke här så man kan läsa lite roligt och spännande på nätet 👍🥰 Tack🙏
15 MarsMar 15 Author comment_186849 Så blev det då lördag och en tur till garaget för att byta ut bromsrör och slang framtill. Det gick relativt lätt att ta bort gamla bromsrör och slang. Fick klippa en slang, kapa ett rör och ta bort fördelningsblocket då det inte gick att lossa rören till det. Nåja det skulle ändå poleras lite. Och ett litet tips använd inte armerad trädgårdsslang som genomföring för bromsrören. Det finns färdiga genomföringar i gummi😉. Oken fick nya rör och nya slangar. Och montera oken är ju enkelt likaså att fästa slangen i karossfästet. Sen blev det bökigare. Fick hålla på en bra stund för att massera röret till bromsslangen. Det är ju inte så bra om övre länkarmen inte går fri. Bytte även ett rör mellan huvudbromscylinder och fördelningsblocket. Sen kan man fundera på passformen på bromsrören, som lämnar en del att önska. Men förarsidan är klar. Ska leta på lite bilder på hur det långa röret ska sitta. Bävar lite för det, men det måste göras. Den tidigare dragningen var helt fel.
15 MarsMar 15 Author comment_186850 Så det här lär väl vara en korrekt dragning, även om det är en 65:a. Blir spännande i morgon. Ändrade %s av %s (%s)
16 MarsMar 16 Author comment_186862 Så blev det söndag och det långa röret är på plats i rätt position med rätt clips och skruv. Enklast tror jag är att ta det från passagerarsidan, det är trångt, men det går. Och även här fick jag massera röret lite för att passa. Så nu är det bara lite luftning kvar. Det känns ändå lite skönt att återställa sådant som varit fel så att det blir rätt, även om detta inte kommer att vara en Trailer Queen, eller en helrenoverad bil i concoursskick. Det ger en inre frid och kommer att underlätta för en eventuell nästa ägare. Och bökar man i motorrummet kan det vara klokt att kolla om jordkabeln mellan motor och brandvägg finns. Jag fick sätta dit en för några år sedan, någon hade glömt den. Och idag gjorde jag den sista jobbet avseende el i motorrummet, ny kabel från relä till startmotor. Den gamla hade sett sina bästa och sämsta dagar. Innag jag åkte hem, fick jag flytta lite lappar på min Kanbantavla. Och det har blivit dags för insug och toppar.
19 MarsMar 19 Author comment_186893 Kuriosa: 22L betyder ju 22:a november på Fordlingo, vilket är datumet när min bil tillverkades. Det är på dagen två år efter JFK mördades i Dallas.
Torsdag kl. 13:084 days Author comment_187002 Då var termostaten och nytt hus installerat i insuget. Lite lättare att göra det på bänken. Tyvärr är anslutningen till värmen grisful, men jag får försöka hitta något annat. Om någon har någon ide’ får ni gärna hojta till.I år blir det en spacer i trä på nya insuget. PCV-slangen får anslutas till förgasaren. Får klura lite på dragningen av bensinledningen från pump tillförgasare, men den blir AN-kopplingar där. Sen skippar jag original vaccumanslutning till växellådan. Det blir också AN och slang. Och jag kommer att köra svarta flätade slangar i motorrummet i möjligaste mån. Tror det kan bli snyggt
Lördag kl. 16:132 days Author comment_187012 Små steg är det man ska göra. Stora kliv blir sällan av. Idag gick luften ur bromssystemet. Alla nya anslutningar håller tätt och jag glömde inte gummihattarna på luftningsventilen. Så nu är framvagnen uppgraderad och bromsledmingarna uppgraderade med nya komponenter. Och det gör att jag fick flytta lite lappar på Kanbantavlan. Så i veckan kan jag sätta på fälgarna, sänka ner bilen och ta bort insug och toppar. Tänkte shoppa lite AN-anslutningar också.Men är det någon som vet gängstorleken på bränsleröret från bensinpumpen? Har letat, men hittar inget och 3/8 NPT är för stort.