Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_186715

Ibland tänker man inte till när man beställer prylar. Lade beställning till VP för en tid sedan och det gick lite fort, beställde bara en, när man behöver två. Och när jag plockade av undre länkarmarna så saknades en 1/2-tums bricka. Men det fanns hos Persåker och de hade topplockspackning, samma som hos VP, men en hundring billigare. Och idag kom paketet. Så då saknas inga delar, skönt.

IMG_3795.jpeg

  • Svar 220
  • Visingar 14k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Dags för lite uppdateringar. Just nu så är det Mustangens år. Började plocka i en ände och det gav en del annat som följd. Har en Kanbantavla som hjälp för hålla koll och inte göra för många saker sam

Posted Images

comment_186758
1 hour ago, Speedwell67 said:

Passade på att gå igenom de gamla länkarmarna och de undre kanske går att fixa med nya kulleder och bussningar, men de övre såg var i gott skick, förutom kulleder. Så de kommer at renoveras. Imorgon blir det garaget och montering.

uca.jpeg

Du ska inte boxa bärarmarna? Nu när du modifierar framvagnen. 

  • Author
comment_186809

Sådär då var den nya uppgraderade framvagnen på plats. Camberplattorna får bli senare tillsammans med sub frame connectors. Återstår bara att fästa krängningshämmaren, men det gör jag när bromsrör och slang är utbytta och skivorna rengjorda. Och den lilla ”spindeln” fick återigen krypa in i fettkoppen. Ska bli spännande attse hur bilen kommer att bete sig.
 

Så det var dags att duka upp nästa batch med arbete, dvs nya bromsledningar fram, byte till aluminiuminsug, och lyfta på topplocken och förbereda för HiPo-grenrören. Lack av tak, när lackeraren får tid och ny gummilist till vindrutan ska också på plats snart. Sen blir det hjulinställning. Måste också klura lite på ett par Ansa slutrör.

Och det är väl dags att få tid att göra klar den andra bilen inför våren. 

 

 

IMG_3800.jpeg

IMG_3801.jpeg

IMG_3799.jpeg

IMG_3798.jpeg

A18700_007.jpeg

IMG_3802.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_186849

Så blev det då lördag och en tur till garaget för att byta ut bromsrör och slang framtill.

Det gick relativt lätt att ta bort gamla bromsrör och slang. Fick klippa en slang, kapa ett rör och ta bort fördelningsblocket då det inte gick att lossa rören till det. Nåja det skulle ändå poleras lite. Och ett litet tips använd inte armerad trädgårdsslang som genomföring för bromsrören. Det finns färdiga genomföringar i gummi😉.

Oken fick nya rör och nya slangar. Och montera oken är ju enkelt likaså att fästa slangen i karossfästet. Sen blev det bökigare. Fick hålla på en bra stund för att massera röret till bromsslangen. Det är ju inte så bra om övre länkarmen inte går fri. Bytte även ett rör mellan huvudbromscylinder och fördelningsblocket. Sen kan man fundera på passformen på bromsrören, som lämnar en del att önska. Men förarsidan är klar. Ska leta på lite bilder på hur det långa röret ska sitta. Bävar lite för det, men det måste göras. Den tidigare dragningen var helt fel.

 

IMG_3804.jpeg

IMG_3803.jpeg

  • Author
comment_186862

Så blev det söndag och det långa röret är på plats i rätt position med rätt clips och skruv. Enklast tror jag är att ta det från passagerarsidan, det är trångt, men det går. Och även här fick jag massera röret lite för att passa. Så nu är det bara lite luftning kvar.  Det känns ändå lite skönt att återställa sådant som varit fel så att det blir rätt, även om detta inte kommer att vara en Trailer Queen, eller en helrenoverad bil i concoursskick. Det ger en inre frid och kommer att underlätta för en eventuell nästa ägare.

Och bökar man i motorrummet kan det vara klokt att kolla om jordkabeln mellan motor och brandvägg finns. Jag fick sätta dit en för några år sedan, någon hade glömt den. Och idag gjorde jag den sista jobbet avseende el i motorrummet, ny kabel från relä till startmotor. Den gamla hade sett sina bästa och sämsta dagar.

Innag jag åkte hem, fick jag flytta lite lappar på min Kanbantavla. Och det har blivit dags för insug och toppar.

IMG_3810.jpeg

IMG_3809.jpeg

IMG_3808.jpeg

IMG_3807.jpeg

IMG_3806.jpeg

  • 2 weeks later...
  • Author
comment_187002

Då var termostaten och nytt hus installerat i insuget. Lite lättare att göra det på bänken. Tyvärr är anslutningen till värmen grisful, men jag får försöka hitta något annat. Om någon har någon ide’ får ni gärna hojta till.

I år blir det en spacer i trä på nya insuget. PCV-slangen får anslutas till förgasaren. Får klura lite på dragningen av bensinledningen från pump tillförgasare, men den blir AN-kopplingar där. Sen skippar jag original vaccumanslutning till växellådan. Det blir också AN och slang. Och jag kommer att köra svarta flätade slangar i motorrummet i möjligaste mån. Tror det kan bli snyggt

IMG_3822.jpeg

IMG_3823.jpeg

  • Author
comment_187012

Små steg är det man ska göra. Stora kliv blir sällan av. Idag gick luften ur bromssystemet. Alla nya anslutningar håller tätt och jag glömde inte gummihattarna på luftningsventilen. Så nu är framvagnen uppgraderad och bromsledmingarna uppgraderade med nya komponenter. Och det gör att jag fick flytta lite lappar på Kanbantavlan. Så i veckan kan jag sätta på fälgarna, sänka ner bilen och ta bort insug och toppar. Tänkte shoppa lite AN-anslutningar också.

Men är det någon som vet gängstorleken på bränsleröret från bensinpumpen? Har letat, men hittar inget och 3/8 NPT är för stort.

IMG_3826.jpeg

IMG_3827.jpeg

  • Author
comment_187073

Bilen nersänk på hjul vilket är skönt. Och nu är insug och toppar demonterade. Gjutjärn är hyggligt tungt. En möjlig källa till läckaget av kylarvätska var termostathuset där packningen gjort sitt. Och det andra läckaget torde vara någonstans baktill på topparna. Topplocksbultarna hade inte någon tätning och när jag tittar på packningarna så tror jag sammantaget att läckorna blir blir tätade nu med nya packningar. Fanns inte heller någon tillstymmelse till permatex eller någon annan tätning vid vattenkanalerna mellan insug och toppar och det satt korkpackningar mot motorblocket.

Cylinderloppen ser dock fina ut, så då kan jag bocka av det från listan. Men jag kommer rensa topparna och göra iordning dem när de ändå ligger på bänken. Så det blir rengöring, lite behandling av avgaskanaler, inslipning av ventiler, nya ventiltätningar och lite ny färg också. Det blir nog silverfärg tror jag.

Hittade också en kabelstump vid generatorn som jag missade när jag bytte ut alla de andra kablarna i motorutrymmet. Jordanslutningen höll på att ge upp, och den var dessutom skarvad. Blir en ny från VP. Plockade också hem generatorn så den ska få lite ompyssling och rengöring. Så nu är körningen på bana den 15/4 struket och jag satsar på den 6/6 istället

IMG_3832.jpeg

IMG_3833.jpeg

IMG_3831.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_187113

Igår kom kabelhärvan till generatorn och nya bultar till vattenpumpen. Hypersnabb leverans som vanligt från VP, fast utan det sedvanliga godiset. Bultarna till vattenpumpen hade en föredömlig karta över placeringen av bultarna och nu kommer det att sitta rätt bultar. Kabelhärvan från Carpenter är korrekt, men gummitutorna kändes riktigt billiga. Ska se om de gamla är i skick att användas i så fall ska jag försöka återanvända dem.

Plockade hem topparna idag från Mustanggaraget till VW-garaget hemma. Påbörjade uppfräschningen av de löjligt tunga gjutjärnstopparna. Kommer att ta lite tid att göra rent på alla packningsytor. Sen blir det att ta upp avgaskanaler och ta bort den hemska puckeln i kanalen och lite till, ett repetetivt arbete som ska göras åtta gånger, för att inte tala om ventilslipning, det blir x16. Fast man får se det som en terapeutisk och meditativ insats.

Och jag har kollat att topparna inte är bananformade, känns bra. Idag hann jag dock bara med att behandla anläggningsytorna för insug, utblås och mot cylindrarna på en topp. Tar den andra imorgon.

Sen får jag göra ett litet stöd som topparna kan vila på när jag börjar bearbeta avgaskanalerna och jag tror att jag kommer att följa den svarta linjen på bilden. J-topparna som ligger på bänken kommer att en lite större behandling till nästa säsong. Kanske hittar jag en Toploader, T10 eller T5 till nästa vinter.

Så körning på Arlanda den 15/4 utgår och siktet är fortfarande inställt på 6/6 och Tierp.

IMG_3839.jpeg

IMG_3838.jpeg

IMG_3837.jpeg

  • Author
comment_187134

Summerar lördagens insats lite. Hiporören och packningen matchar perfekt. Så med lite portmatchning på topparna och hiporör borde bilen andas lite bättre och ge någon till hästkraft.

Visserligen ett litet steg, men ibland känner man en inre frid, t ex när man gjort rent låsningen till fördelaren. Och det blir lite snyggt när det är dags att sätta tillbaka fördelaren.

Men stora vinsten idag var att jag sparat några tusenlappar på att inte behöva köpa en ny kamkåpa och en massa jobb då jag trott att det varit gängpaj på kamkåpan.

Jag fick hem nya bultar till vattenpumpen i veckan. Har funderat på varför man sätter en tunn skruv och mutter i en av bulthålen på vattenpumpen, men nu testade jag. Det var inte gängpaj! Den som i historien gjort så här tappade väl bort bulten och tyckte att den lilla skruven med mutter löser problemet.

Så när ni skruvar vattenpump, ta en kartong, gör hål för bultarna och sätt dem i rätt sekvens, för de är olika. Kanske den konstruktören hade en dålig dag när han tänkte ut detta.

Hoppas hinna med portningen av topparna i veckan. Dammsugaren är i alla fall framtagen tillsammans med raspar och slipstift. En helt annan grej är att jag måste ner till smidesverkstaden i veckan för att se om de kan hjälpa mig att tillverka ett par sub frame connectors. Tror det är en bra uppgradering.

IMG_3840.jpeg

IMG_3841.jpeg

IMG_3842.jpeg

IMG_3843.jpeg

IMG_3508.jpeg

  • Author
comment_187154

Igår tog jag bort vattenpumpen. Tänkte att när jag ändå bökar där framme så är det lika bra att checka av misstänkta orsaker till läckage. Så det blir nya packningar mellan plåt och pump och mellan plåt och kamkåpa.

Idag fick det bli lite sidenmatt svart på fästena för generatorn. Visserligen liten detalj, men det ser lite prydligt ut.

Påbörjade portningen med att göra en grov portning på en topp. Tog bort näsan som sitter nära utgången på avgasporten. Det är en rejäl knöl att ta bort och som troligtvis inte bidrar till något positivt. Man känner sig lite som en tandläkare som gör fyra rotfyllningar i sekvens. Och det blir duktigt med spån som dammsugaren får ta.

Rasparna från Biltema gör sitt jobb, men den lilla raspen från Milwaukee är enastående. Den har ett långt skaft och skär som smör i gjutjärnet. Den var inte billig, men den är värd det. Hade man haft aluminiumtoppar hade nog en Dremel funkat.

Nåväl, fortsätter nog imorgon med finliret och lite polering. Det tog ungefär 90 minuter att grovporta och ta bort näsorna på den ena toppen. Även om det låter mycket så är det rätt skönt och karva bort onödig metall.

Och tack till @Janne J för lite pepp att göra det här när topparna ändå var avlyfta.

IMG_3845.jpeg

IMG_3848.jpeg

IMG_3846.jpeg

IMG_3847.jpeg

comment_187155

Bra jobbat!
Jag har helt slutat med billiga slipverktyg för dessa jobb, kostar de under 250:-/st så är det skräp.
Blankpolering är inte önskvärt, låt ytorna vara lite råa.
Under ventilsätet på insugssidan kan du jämna till så att det inte finns några kanter men ta inte bort mer material än nödvändigt. I övrigt lämnar du insugssidan som den är.

  • Author
comment_187158
49 minuter sedan, JanneJ said:

Bra jobbat!
Jag har helt slutat med billiga slipverktyg för dessa jobb, kostar de under 250:-/st så är det skräp.
Blankpolering är inte önskvärt, låt ytorna vara lite råa.
Under ventilsätet på insugssidan kan du jämna till så att det inte finns några kanter men ta inte bort mer material än nödvändigt. I övrigt lämnar du insugssidan som den är.

Låter klokt. Efter fyra kanaler är rundraspen från Milwaukee i gott skick. Den håller nog en topp till. Så det blir nog en vända till Swedol för att köpa lite mer rasp och fil av det märket. Inte billiga, men prisvärda, så det räcker nog till nästa toppar också. Sen är det riktigt bra med de långa skaften, det blir så mycket lättare att komma åt.

Och jag blev precis klar med toppen på avgassidan och knölarna är borta och det är bara en mjuk böj utåt. Kollar på insugssidan i eftermiddag. Skippar poleringen. Kvar är inslipning av ventiler, tvätt och sist lite färg. Satsar på att göra den här klar innan nästa.

Och det tog ungefär lika lång tid som igår för att göra finliret med avgasportarna, så med mitt långsamma tempo så tror jag att jag hamnar på ca fem timmar per topp från start till mål.

  • Author
comment_187170

Idag kom det lite prylar från Hansen, så nu kan jag fixa till vattenpumpen med ny packning, lite AN6 anslutningar, indianpinnar och slippasta till ventilerna.

Men det är ju bra om man plocka tillbaka det man tagit av, så kartongen kom till användning. Stötstängerna har ett liknande arrangemang. Ventilsätena såg riktigt bra ut så det räcker med inslipning med pinne och slipmedel. Och jag kostar på nya ventiltätningar. Men nu behöver jag tvätta toppen innan ventilslipningen. Tips på medel mottages tacksamt.

Så nu börjar jag kunna se ljuset i tunneln. Jag ser fram emot att kunna köra bilen snart igen.

Glad påsk på er🐣🐣🐣

IMG_3850.jpeg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...