Jump to content

Featured Replies

  • Author
comment_187393
35 minuter sedan, THOMAS said:

Jag skulle börja med att ta av högra ventilkåpan så jag verkligen är säker på att cyl 1 står i kompression. Och inte i växling .

Det brukar vara den vanligaste orsaken när man har haft fördelaren ur monterad.

( jag vet ju inte hur erfaren du är med detta ) så jag hoppas att jag inte förolämpar dig, 😬

Inte alls, behöver alla idéer. Det var ju år sedan jag höll på med Fords V8:or. Annars är det bara VW som gäller. De är ju genialiskt enkla att hålla på med.

Får börja med att försöka få av fördelaren igen. I morse kunde jag ta ur den och sätta tillbaka den lätt, men inte nu. Sen går jag igenom ventilerna igen. Tur att man har en till bil som fungerar.

IMG_3282.jpeg

  • Svar 258
  • Visingar 16k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Då var första provturen gjord runt flygfältet. Det verkar fungera bra trots 30 gradig värme. Körde fram och tillbaka på gårdsplanen för att låta självjusteringen göra sitt jobb. Och nu är det gott om

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Åkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning

  • Speedwell67
    Speedwell67

    Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på frams

Posted Images

  • Author
comment_187401

Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna.

Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning

  • Author
comment_187414

Har inte tänkt färdigt vad gäller 2 1/4 avgassystem. Ta hem från USA är inte möjligt. Det kostar visseligen runt $240, men att frakta hem rörstumpar och dämpare går lös på $350 - 400 och sen har vi tull och moms, så det går bort. Funderar på att ändå hämta ett från RSB i Tyskland. Det går lös på €475 + frakt på €30. Ingen tull och ingen moms. Tar några dagar att få hem.

Istället blev det lyxmek med att byta fönsterhiss på förarsidan. Tur att jag passat in allt tidigare. Men trångt naturligtvis, inte minst att få på det lilla låsclipset. Så nu åker den gamla hissen i soporna.

20250601_152544.jpg

  • Author
comment_187431

Det blev ingen körning i Tierp. Ett blodigt öga satte stopp, men är bättre nu. Idag blev det till att justera huven så långt det är möjlig. Trodde att den nya sandplåten skulle passa, men icke. Så återmontering av hela fronten blev det inget av idag. Shelbyfronten kanske passar, men det visar sig imorgon. Annars får jag blaska på lite färg på den gamla sandplåten som troligtvis är original och passar. Dålig passform är trist.

Siktar på Mustangträffen på Ulva den 17/6 och Arlanda Testtrack den 26/6.

IMG_20250219_155103783~2.jpg

  • Author
comment_187438

Orkar inte kladda med plast just nu så fronter får vila en stund eller gå på försäljning.

Men det blev till att beställa ett 2 1/4 avgassystem. VP har inget, Hansen har inget, Dahlhems har inget och inga napp i köpesannonser. Så det fick bli Tyskland istället. RSB Mustang i Tyskland var ju lite knepiga förut. Hade en knepig handelssajt och de skickade inte till Sverige. Nu har det blivit mycket bättre, dvs de skickar till Sverige m.h.a. DHL. €29.90 för att skicka mitt paket till Sverige, maxvikt 30 kilo. Euron ligger idag på 10,96 så det är ju bra. I och med att man handlar inom EU så betalar man varken tull eller moms vid ankomsten till Sverige. Momsen är ju redan betald i Tyskland.

Systemet är dessutom tillverkat i Tyskland. Ett liknande från Scott Drake kostade $240 i USA, frakten till Sverige mellan $350 - $440 och därefter tull och moms. Kollade inte med Shopusa eller Jetcarrier. Så nu håller jag tummarna för att de håller leveranstiden på 1 - 5 dagar.

IMG_3922.png

  • Author
comment_187440

Så här nära har jag inte varit i år. Fronten monterad. Grill och höger strålkastare närmast att monteras. Men strålkastarinsatsen har varit trasig länge. Jag köpte för länge sedan en som var i bättre skick men som även den, måste lagas. En plåtbit, popnit och sen lite JB Weld så är den fixad. En ny kostar nästan 1 800 kr på VP och det är tveksam om det är bättre kvalitet än den undermåliga originaldelen. Så det blev så här.

Och avfassystemet gar lämbat Tyskland.

20250610_140903.jpg

20250610_154837.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...