Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Ok, nu är jag lite förvirrad och tror jag behöver forumets samlade visdom. Testade idag att hissa upp min bakvagn och se vilken utväxling jag kan ha. Efter att ha läst om 1:3,8 etc så konstaterade jag att ett varv på bakhjulet motsvarar 1,5 varv på kardanen. Låter extremt lågt växlat och kanske förklaringen på varför jag tycker det är en pina att köra landsväg med min 66:a. Verkar också vara helt utan diff då hjulen kan snurra helt oberoende.

Bakaxeln förefaller vara en 8 tummare ( se bild i tidigare inlägg om VIN nummer). Vad ska man göra för att få ner den i mer behagligt yl på motorvägen utan att köpa prylar för tusentals pesetas? 

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Tättstav
(redigerad)

Omöjligt att ett varv på hjulet bara ger 1,5 kardan varv. Den utväxlingen existerar inte  !

Du måste gjort fel.

Eller missuppfattar jag ditt inlägg ?

Ändrade %s av %s (%s)

nja alltså, jag satten en tejp på kardanen och hustrun snurrade exakt ett varv på höger bakdäck. det blev 1 varv pp däcket mot 1,5 på kardanen. ska dock säga att det var utan någon växel i..... är man en idiot? borde varit med högsta vxl i?

om du inte har diffad axel måste du låsa det ena hjulet så det inte roterar baklänges och förstör hela uträkningen !

Och självklart friläge/neutral i vxl lådan.

22 timmar sedan, west70 said:

Med ett hjul i backen på odiffad blir 1,5 varv på axeln per 1 varv på hjulet 3.08 i utväxling. Jag har samma på min 8".

Aha! Ja det lutar nog åt det... tror inte det ena hjulet rörde sig när i utförde operationen. Ska kolla för säkerhetsskull. Vet någon om det går at få tag på andra utvälingar till dessa 8"? Helst något som medför mindre "yl" när man kryssar nedför motorvägen.

Ok, nu är jag ny på detta men borde inte ex en 3:80 ge lägre varv på motorväg?

(kanske exakt det du säger med att det är den högsta utväxlingen)

 

Hur mycket mekaniker måste man vara för att byta utväxlingen? Anser mig normalfuntad men vill ju inte riva i saker som riskerar sluta som en hög med delar på golvet.

Numerisk högre värde på utväxling ger medför motorns varvtal måste vara högre för samma hastighet.

3.00:1, 3 varv från kardan ger 1 varv på hjul.

3.80:1, 3.8 varv från kardan ger 1 varv på hjul.

Byta utväxling är ett i förhållandevis svårt för hemma meckare att göra.

Kräver en hel del kunskap och verktyg.

Blir det inte rätt gjort så i bästa fall låter det illa och i värsta fall så har man skapat en stenkross.

Hmm, låter ju oavsett som att jag är rökt i detta fall.

Funderar då på vad man kan göra för att minska varvtalet på motorväg. Just nu är det ogörligt att köra mer än 100km/h, känns som att motorn går ohemuligt högt i varv. Visst får man offra lite vad gäller acceleration men det kan jag leva med, bara jag får ner varvet.

2:79  finns som original utval  men nya börjar på 3:00  vad jag hittat   så leta efter en hel klump med rätt utvxl  lätt att byta hela klumpen.

hmm, låter som en plan. Fick tips om att låna lite andra däck med högre profil än mina 14" och se om det gör skillnad.

Antar att mitt sista option är en overdriveenhet annars, men dom kostar väl en arm och halvt ben i inköp..

11 hours ago, Getaway sthlm said:

hmm, låter som en plan. Fick tips om att låna lite andra däck med högre profil än mina 14" och se om det gör skillnad.

Antar att mitt sista option är en overdriveenhet annars, men dom kostar väl en arm och halvt ben i inköp..

Nej det kan omöjligen vara en vettig plan att överväga byta slutväxel från 3 till 2.8!!
Typ en sänkning med 200rpm (6%) är inget du märker av
Påminner även att byta slutväxel ner till 2.8 gör bilen ännu tristare att köra på ALLA växla!!

Du måste tänka i  %%%%   vad du kan tänka dig uthärda så sätt dig i bilen och kör i det varvtal du tycke är okej.

Kan lova dig att du kommer välja ett varvtal på drygt 2300rpm

Gasa sedan upp till gärna 130 km/tim och notera varvtalet vilket säkerligen blir runt 3500rpm

2300/3500=0,66  alltså 34% är alltså ribban du behöver över vilket är låååååååååångt från 6% som du nu överväger
Total "waste of money & time" enligt mig

Mitt råd är 2st
1) Gilla läget!....Det är ju faktiskt en veteranbil
2) Go for overdrive!!!!

saken är den att man luras av bilens många cylindrar.

en V8 på 2500rpm låter, eller har snarare motorvibrationer som en volvo 4a på 5000rpm.

varför är lätt att räkna ut,

faktum är att min musse med 3.0 bakaxel varvar betydligt lägre än golfen med 5 växlar, nu är den bara på 1.5 liter men iaf.

 

 

nu har han inte kunnat fastställa vilken utvxl han har än kan vara 3:25 3:50    och  då blir det större skillnad på motorvarvet

har en med 3:25 och C4 15" hjul går alldeles utmärk att kör fort med utan att motor verkar vilja hoppa ut ur motorrummet

58 minutes ago, CMC-49 said:

nu har han inte kunnat fastställa vilken utvxl han har än kan vara 3:25 3:50    och  då blir det större skillnad på motorvarvet

har en med 3:25 och C4 15" hjul går alldeles utmärk att kör fort med utan att motor verkar vilja hoppa ut ur motorrummet

Såklart man kan köra fort det vet jag mycket väl efter massa år bakom C4 och 3.5:1 axel.
Men inbilla ingen att det är bekvämt det är väll det tråden inriktar sig mot.....Även låg 2.80 är obekvämt i 130km/tim

Lite "Svanted" är inne på så väsnas faktiskt en V8 och enda sättet få bekvämlighet är att få ner varvet till gärna 2000rpm eller under.

Man får också väga in hur mycket/länge man kör på landsväg.

Med överväxel så ändrar man sitt beteende och använder bilen mycket, mycket mer.
Jag brukade kalla bilar med högt varv  för "riktnummer bil" bara för man håller sig mest inom stadsgränsen.
Med överväxel drar man utan problem iväg på en 40-mils tripp och kanske även utan att familjen klagar! 🙂

Kör man väldigt lite motorväg så finns ingen anledning byta växel....Absolut bäst isåfall ha kvar en högre utväxling och njuta av en pigg bil...Gilla läget med väsen!
2.80 i  original otrimmad Ford Smallblock är bedrövligt tråkigt!

hmm, låter som att jag har en del att fundera på här. Visst ska den väsnas, det är bara att jag tycker att själva varvet låter högt som sådant. Måste göra en ordentlig kontroll när jag får tillbaka bilen. Visst åker jag mycket lokalt men om man ska vara med på utflykter etc, så kommer det bli en pina i 100... hörselkåpor på helt enkelt.

Tänkte även testa med hjul i större dimension men då bygger det på att man kan få tag på dylikt. Någon som vet om någon som kan tänka sig att låna ut 4 hjul (16") för en helg i sthlm´s området?  Någon annan bil som har samma bultmönster/inpränt etc som kan tipsas om?

Just nu står den för gummilistbyte i annan stad och fått reda på att det är ordentligt med kex runt bakrutan. Någon (i sin stora visdom) har tryckt in stora mängder silikon mellan list och plåt och det äter tydligen bra på plåt. Ser många sköna tusenlappar som fladdrar iväg just nu 😩

(redigerad)

Håller med Per, överväxel är lösningen.

Glöm hjulbyte, du måste upp på löjligt höga hjul om det ska bli någon stor skillnad, dessutom kommer hastighetsmätaren att visa konstant fel och bilen kommer inte att se klok ut.

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...