Jump to content

Manuell Mustang GT, garantier, utrustning m.m?


fredrikwt

Recommended Posts

Hej 

Är sugen på en Mustang GT med manuell låda. Känns som väldigt mkt bil för pengarna jmf med t.ex. BMW M2 som är ett alternativ. Jag tänker mig en av de tidiga som idag ligger på begpris på 300k. Jag funderar lite runt garantier på en svensksåld, gäller 5 år även för dessa? Några större fel som var på de tidiga som man bör känna till? slutligen har jag tänkt använda bilen året runt även om jag har fler bilar att nyttja - ni som använder på vintern, klarar man sig hjälpligt? jag tänker att den är sämre än t.ex. BMW, att den är mer framtung...? Slutligen runt utrustning, en del verkar ha PDC andra in, såldes bilar utan detta med eller är det kanske importer? 

MVH

Fredrik 

Link to comment
Share on other sites

Eller är det kanske värt att titta på en 2,3 ecoboost? känns ju utan att ha prövat nåt som att köpa en ford focus med annan kaross. V8 är en stor del av grejen.... samtidigt går väl 2,3 helt ok, trimvänlig, får mer för pengarna... något billigare ägande... men samtidigt verkar den iskall på begmarknaden.... och jag är ju tveksam själv (men utan grund egentligen)... Sämsta är ju att 2,3 låter illa oavsett avassytem...  

Link to comment
Share on other sites

5,0 V8 Coyote motorn utan tvekan, ljudet är magiskt. Hade själv en 2015 GT , såldes tillfördel för en Bullitt. Min hade gått drygt 1000 mil utan problem. Kördes bara på sommarhalvåret. Värt att kolla upp är så att AC n kyler, kylan och värmen i stolarna funkar, ingen korrosion på motor huv, i skarvarna längs kanten. Är service boken sköt, annars gäller inte 5 års garantin på motor ,drivlina. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle absolut rekommendera v8 njuter dagligen av ljudet det är helt underbart. 

Jag har kört min denna vinter, inte några stora problem, men du måste självklart vara lite mer uppmärksam än i en "vanlig bil"  Då du behöver kontrollera gasfoten för den gillar att slira. Stora utmaningen är att hantera större snömängder eller slask/vatten, du känner av att det är 275 bak.

Gick till och med så långt att jag köpte min med motorvärmare. Har haka 8 som vinterdäck och de tenderar som sagt att släppa om du inte passar gasfoten, saknar sommardäcken.

 

Link to comment
Share on other sites

Skall du köpa Mustang, välj V8! Ljudet gör en glad varje dag!! 😄 Jag funderade också på M2 och M140i xDrive, men är nu väldigt glad att det blev en ny GT -18! Mycket nöjd!
Jag hade tagit en Focus RS istället för en Mustang EcoBoost. 

Link to comment
Share on other sites

Är man "Gubbe" och gillar V8 (som jag) så är V8 ett måste. Är man yngre med andra referenser som turbobilar så är Eco boost ett billigare och mer lätt trimmat alternativ. Båda är ju Mustanger.

Ska man köra vinter så sjunker andrahandsvärdet mot bilar som bara är sommarkörda. Motorstarka bilar spinner förstås loss direkt när man gasar på vintern. Anti spin och sladd hjälper till när det är halt. En del har köpt smala fälgar bak till GT:s vinterdäck précis som på Eco boosten. Mustangen går utmärkt som vinterbil. Jag hade en konsultkollega som pendlade dagligen från en grannstad 6,5 mil bort utan problem med en Eco boost. Han var även till fjällen med Mustangen och åkte skidor. Pendlar man I stadstrafik I en storstad så är GT inte det mest ekonomiska valet med stor motor som tar ett tag att värma upp och dricker en del på tomgång vid rödljusen. Ecobosten är snålare I stan. Men kör man landsväg så är skillnaderna mellan GT och Eco Boost inte dramatiska.

Kolla på Amerikanska mustang siter för mer info om vad som orsakat ägarna problem. Det finns en del trådar här också om vad som folk haft problem med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat på BMW, haft mängder med olika BMW. Men jag köpte en Mustang GT -15 med manuell låda.

Om man jämför den med BMW så lär jag väl säga att detaljkvalitén är snäppet sämre på Mustangen (men den är billigare också), bussningarna i hjulupphängningen är mjukare i Mustangen. Jag bytte samtliga bussningar och bilen blev mycket trevligare. Sen så är antisladden rätt mycket sämre på Mustangen än på en modern BMW.

MEN, med det sagt så rekommenderar jag Mustangen. Den är enormt rolig, man kan köra rätt billigt (om man inte kör i storstadsköer). Jag körde min på typ 0,8l /mil långkörning i normalt tempo.

En sak jag blev väldigt överraskad av när jag gick från BMW till Mustang var mängden tillbehör och roliga saker som fanns. Jag tyckte det fanns mycket till BMW, men ack så fel jag hade. Till Mustangen finns allt, man kan verkligen köpa hur mycket roliga saker som helst.

 

Du frågar om Mustangen är mer framtung... Nej, jag tycker att den har riktigt bra vägegenskaper. Då körde jag även på bana med min. Och om jag jämför hur min 135i jämförde sig mot Mustangen så var det ljusår mellan dom två bilarna, 135:an hade en stark tendens att understyra in i kurvorna, men Mustangen styrde in betydligt bättre.

Prova båda bilarna rejält, och känn efter vad du tycker.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Carpimp said:

Jag har jobbat på BMW, haft mängder med olika BMW. Men jag köpte en Mustang GT -15 med manuell låda.

Om man jämför den med BMW så lär jag väl säga att detaljkvalitén är snäppet sämre på Mustangen (men den är billigare också), bussningarna i hjulupphängningen är mjukare i Mustangen. Jag bytte samtliga bussningar och bilen blev mycket trevligare. Sen så är antisladden rätt mycket sämre på Mustangen än på en modern BMW.

MEN, med det sagt så rekommenderar jag Mustangen. Den är enormt rolig, man kan köra rätt billigt (om man inte kör i storstadsköer). Jag körde min på typ 0,8l /mil långkörning i normalt tempo.

En sak jag blev väldigt överraskad av när jag gick från BMW till Mustang var mängden tillbehör och roliga saker som fanns. Jag tyckte det fanns mycket till BMW, men ack så fel jag hade. Till Mustangen finns allt, man kan verkligen köpa hur mycket roliga saker som helst.

 

Du frågar om Mustangen är mer framtung... Nej, jag tycker att den har riktigt bra vägegenskaper. Då körde jag även på bana med min. Och om jag jämför hur min 135i jämförde sig mot Mustangen så var det ljusår mellan dom två bilarna, 135:an hade en stark tendens att understyra in i kurvorna, men Mustangen styrde in betydligt bättre.

Prova båda bilarna rejält, och känn efter vad du tycker.

 

Bättre kvalitet till BMW men inte alls lika mycket utrustning, sen är det en  BMW inte så ovanliga , Mustang är dock lite mer ovanlig och så klart ljudet  v8  mycket trevlig 🙂   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Prime Mover said:

Är man "Gubbe" och gillar V8 (som jag) så är V8 ett måste. Är man yngre med andra referenser som turbobilar så är Eco boost ett billigare och mer lätt trimmat alternativ. Båda är ju Mustanger.

Ska man köra vinter så sjunker andrahandsvärdet mot bilar som bara är sommarkörda. Motorstarka bilar spinner förstås loss direkt när man gasar på vintern. Anti spin och sladd hjälper till när det är halt. En del har köpt smala fälgar bak till GT:s vinterdäck précis som på Eco boosten. Mustangen går utmärkt som vinterbil. Jag hade en konsultkollega som pendlade dagligen från en grannstad 6,5 mil bort utan problem med en Eco boost. Han var även till fjällen med Mustangen och åkte skidor. Pendlar man I stadstrafik I en storstad så är GT inte det mest ekonomiska valet med stor motor som tar ett tag att värma upp och dricker en del på tomgång vid rödljusen. Ecobosten är snålare I stan. Men kör man landsväg så är skillnaderna mellan GT och Eco Boost inte dramatiska.

Kolla på Amerikanska mustang siter för mer info om vad som orsakat ägarna problem. Det finns en del trådar här också om vad som folk haft problem med.

Jag har haft två mustanger i rad med V8:or vilket jag gillade. Min nuvarande är ecoboost trots jag är ”gubbe”. Ungefär samma effekt som min sista V8 men tycker ecoboost är snabbare i axet. 

Link to comment
Share on other sites

tack för bra och intressanta svar. Det ska inte stickas under stol med att ljudet ur V8 lockar stort, jag har även noterat att det finns en del man kan göra med dessa för i sammanhanget små pengar. Det är så klart kul för en bilnörd. Låter som en bil som är körbar på vintern med trots allt. Köper jag en så byter jag ut en av våra awd Mercedes, dvs en kvar, den kommer sannolikt inte rulla så långa sträckor på vintern, stor del av körningen blir stadskörning och närområden runt stan. I övrigt åker vi en del 100 mils turer över helger då vi har släkt och vänner på avstånd. På den sidan av året som inte är halt kan man använda mustangen mellan varven och på vintern är awd bättre. Jag är med på att vinterkörning så klart minskar andrahandsvärdet, samtidigt är jag av åsikt att det minskar mitt värde att inte använda sakerna och jag köper den för mig, dessutom är det så (i sammanhanget) små pengar med runt 300k på de jag tittar på så allt för mkt finns inte att förlora.... en M2 är 150 till och en 911 är minst 500 till.... (äpplen och päron men ändå).

Ecoboost lockar lite i avseende mer för pengarna,  samtidigt har jag även tänkt tanke "focus rs" då och lite av bilens karaktär sitter i V8an.... dock har jag egentligen ingen aning för jag har knappt suttit i en. Mina lokala Fordhandlare behagar inte att svara (Norrköping/Linköping) ska dock till Halmstad i påsk o kanske har Bilmånsson öppet då. 

Bränsleförbrukning är ingen deal breaker men det är klart att 2 liter milen blir täta stopp på macken...  

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att om man kryssar motorväg/landsväg med farthållare i laglig hastighet så kan man komma under 0,9 l/m. Men vid blandad körning där jag även utnyttjar bilen som sport-/muskel-/bus-bil så snittar jag 1,35 l/m. Vilket känns helt ok med tanke på motorstorleken.

Link to comment
Share on other sites

Har kört både EcoBoost och GT. EcoBoost går riktigt bra, man ska ha i åtanke att det inte var alls länge sen som en Mustang GT "bara" hade strax över 300hk i en V8. EB går riktigt bra och är rätt mycket lättare och billigare att trimma precis som nån sagt här innan, säkert billigare att både försäkra och skatta MEN en V8 är fortfarande en V8. Du har jämnare effektkurva i en sugmotor, rätt mycket maffigare ljud och ja, det är en 8-cylindrig maskin bara, mer behövs inte.

Vill dock att du ska veta att jag har haft mer än en kund som ångrat sitt köp av EB och bytt till GT och det har inte varit någon jättebra affär för de

Provkör båda och skapa dig en egen åsikt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade försäkringen, trodde det skulle skilja en del, men knappt nåt alls. Förvånansvärt dyrt med ecoboost - dryga 10k per år, V8 en dryg 500.- dyrare... 

V8 hade ju onekligen varit kul, och som en del skrev, det finns mkt grejer. Hittar mkt axel back avgas för rimliga pengar (t.ex. Roush) sånt är ju kul - så länge man inte får massa resonansljud... men även ford själva säljer ju x pipe m.m. Ska försöka titta live, finns tyvärr inga i Norrköping/Linköping hos handlarna men Bilmånsson i Halmstad verkar ha o ska ner dit över påsk. 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, fredrikwt said:

Kollade försäkringen, trodde det skulle skilja en del, men knappt nåt alls. Förvånansvärt dyrt med ecoboost - dryga 10k per år, V8 en dryg 500.- dyrare... 

V8 hade ju onekligen varit kul, och som en del skrev, det finns mkt grejer. Hittar mkt axel back avgas för rimliga pengar (t.ex. Roush) sånt är ju kul - så länge man inte får massa resonansljud... men även ford själva säljer ju x pipe m.m. Ska försöka titta live, finns tyvärr inga i Norrköping/Linköping hos handlarna men Bilmånsson i Halmstad verkar ha o ska ner dit över påsk. 

Jag hade inte tagit emot en bil ifrån Bilmånsson även om den var gratis.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, fredrikwt said:

Kollade försäkringen, trodde det skulle skilja en del, men knappt nåt alls. Förvånansvärt dyrt med ecoboost - dryga 10k per år, V8 en dryg 500.- dyrare... 

V8 hade ju onekligen varit kul, och som en del skrev, det finns mkt grejer. Hittar mkt axel back avgas för rimliga pengar (t.ex. Roush) sånt är ju kul - så länge man inte får massa resonansljud... men även ford själva säljer ju x pipe m.m. Ska försöka titta live, finns tyvärr inga i Norrköping/Linköping hos handlarna men Bilmånsson i Halmstad verkar ha o ska ner dit över påsk. 

Ferrita har ett avgassystem för Mustang som Fordstore I Båberg (Brandt ?) utanför Trollhättan har/hade som tillval till sina bilar, I alla fall 15 - 17.

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Prime Mover said:

Ferrita har ett avgassystem för Mustang som Fordstore I Båberg (Brandt ?) utanför Trollhättan har/hade som tillval till sina bilar, I alla fall 15 - 17.

Det stämmer att Fordstore har ett avtal med Ferrita. Ford utanför Vänersborg/Trollhättan hade en demo mustang -15 med Ferritas avgasystem.

Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, fredrikwt said:

Verkar dock inte som de som har Ferrita på sin mustang GT är speciellt imponerade med resonansljud som blir.

 

Jag har Ferrita axleback på min (köpt på Brandt) och det är inga problem med resonans. Riktigt mulligt och bra ljud.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är i Halmstad för tillfället, har fått pröva bilmånssons nya gröna demo med manuell låda. Trevlig bil, ungefär som förväntat, det mest påtagliga förvåningen var att den behöver en del varv för att ge ”pounchen”, det var helt enkelt ett tag senjag körde en bil utan överladdning 😄, en 6a med turbo laddar ju på vrid vid låga varv på ett annat sätt - känslomässigt i vart fall. Men på helheten en trevlig upplevelse, V8 av denna typ är ju nåt speciellt. 

Just nu är det dock klent med utbudet om man som jag vill ha en manuell 15-17. Det märks att det är april och vår, bilar som varit till salu för tex 329 hos handlare under sensommaren -18, annonseras nu 1000 mil senare för 349...🙄 något jag är på tok för snål för att gå på. Men det dyker väl upp nåt med tiden, brukar ju börja röra på sig efter midsommar lite mer vad gäller utbud på denna typ av bilar. Ev blir det kanske en tur till Tyskland o köpa annars 

Link to comment
Share on other sites

V8:an är lättkörd och vaknar först efter 4000rpm men sedan vaknar den tämligen brutalt i en skönsjungande sång. 

Långa växlar..... endast två behövs för att framföra bilen i högsta tillåtna hastigheten i Sverige 

GT bil i bra avvägning mot sportbil men klistriga däck och väghållning 

😎💪🦖

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...