Jump to content

Recommended Posts

Tjena

Eftersom jag fått så mycket hjälp här tänkte jag kolla, nån som vet hur mycket jag kan sänka en mustang gt 05 bak utan att "tvärr staget?" Böjer sig?

 

Mvh

Rekomderar: Finns sänk sattser till bilarna som gör att du får rätt höjd utan det blir något fel. 

Min bil har sänksatts på, den är sänkt 2tum. Är lagom lågt för inte hjulen inte ska ta i när man svänger och underredet skrapar i.

Varför skall det kröka sig???

Du kommer flytta bakaxeln åt vänster när du sänker den mycket, du hämtar hem detta med ett justerbart panhardstag 😎

Jo men hade helst sluppit lägg 3000 på en justerbar.... så tänkte hur mycket jag kan sänka innan den böjer sig ?

Tanken är bara att sänka den ca 30-40mm ?

 

Panhard stag är i silver på bilden.

Som du ser så sitter det i en vinkel mot bakaxeln. Infäst höger sida i kaross och vänster sida på bakaxeln.

Sänker du bilen så kommer staget mer paralellt med bakaxeln.

I och med detta så förflyttar sig bakaxeln åt vänster.

 

image.thumb.png.6c90bf9eead1e7c4b7e8a62933719747.png

Jag köpte min H&R sänkningssats, samt mina ställbara Konidämpare och mitt justerbara Panhardstag från SDV i Dalarna ( http://sdv.se ). Han kunde fixa i stort sett vad som helst, jag köpte till och med Ford Performanceprylar av honom.

Men som de övriga säger, du kommer att behöva ett justerbart panhardstag för att bibehålla bakaxeln i mitten av bilen. Då är panhardstag det billigaste alternativet, för en wattlänk är betydligt dyrare.

 

MVH Morgan.

det är helt rätt att det blir en sidoförskjutning men om man räknar på det ser man att den blir bara en knapp mm, så om man behöver ett justerbart stag måste det bero på att 

axeln satt snett från början (man såg det bara inte eftersom det var för stort avstånd till skärmarna).

 

(redigerad)

Här är formeln för att räkna ut sidförskjutningen:

s=r-√r2−l2

Svårt att få formeln att se vettig ut, men:

s =sidförskutningen

r

=längden på phanardstaget (1060 mm)
l

= sänkning        

Ändrade %s av %s (%s)

Kollade precis min bil som har orginalhöjd och den var ca 4-5 mm förskjuten, inget som går att se.

Undrar just om det inte är lika stort glapp i de mjuka orginalbussningarna 

 

On 2019-05-11 at 23:08, Peter Ekelund said:

När jag sänkte min bil landade bakaxeln perfekt centrerad. Där stod jag som ett fån med ett justerbart panhardstag..... Mitt tips är, sänk först och köp nytt stag vid behov.

.....men det är ju kul att köpa coola grejer, och dom justerbara finns i aluminium också 😉

En sak som har förvånat mig är att man inte ser några stag som är justerbara i höjdled 
När man sänker en bil flyttar man ju upp hjulaxeln i förhållande till karossen, och staget blir då inte längre 
parallelt med marken.
Skillnaden mellan vänstersväng och högersväng blir då större (större skilnad på det lyftande och sänkande momentet än nödvändigt)
Skulle man kunna justera höjden på staget så skulle man ju kunna minimera vinkelskillnaden och därmed få minimal skillnad.

 

1 hour ago, datmbn said:

En sak som har förvånat mig är att man inte ser några stag som är justerbara i höjdled 
När man sänker en bil flyttar man ju upp hjulaxeln i förhållande till karossen, och staget blir då inte längre 
parallelt med marken.
Skillnaden mellan vänstersväng och högersväng blir då större (större skilnad på det lyftande och sänkande momentet än nödvändigt)
Skulle man kunna justera höjden på staget så skulle man ju kunna minimera vinkelskillnaden och därmed få minimal skillnad.

Nu är jag helt lost, vilket stag tänker du på?

 

Ett rätt justerat panhardstag skall vid halva fjädrinsvägen (eller när fjädringen är i sitt normalläge) vara parallelt med marken, vilket det mer eller mindre är med "normal" höjd på fjädringen.

Man borde alltså antingen flytta ner fästet på axeln eller flytta upp fästet i karossen när man sänker bilen (Beroende på om man vill sänka eller höja krängninscentrum).

 

Nu är jag med,  gick lite trögt i skallen där när man sitter på jobbet och i dom tankarna. 

Ska kika på min när jag kommer hem, tror den är hyffsat rak. Har iallafall fått hem ett relocation kit till fästena för undre bärarmen men inte monterat ännu. Likaså ligger Wattslänken å väntar på montering på min "nya" bakaxel.

 

 

Det var svårt att ta en bild  från golvet utan att förvränga perspektivet, liten lutning gjorde att man kunde få den att se helt rak eller toksne. Men hittade denna bild som jag tycker verkar vara hyffsat rättvisande och togs när bilen stod på lyften på besiktningen. Panhardstaget ser ganska rakt ut men fortfarande högre på karossidan trots 35mm  sänkning bak. Minns att jag fick justera axeln 7mm i sidled när jag monterade staget.  Rent teoretiskt borde staget varit mer vinklat original med ännu större sidförflytning av axeln vid fjädringsrörelser. Detta tycker jag är något som känns och märks vid aktiv körning. Bilen gör små skutt eller hopp där bak vid ojämnheter  eller  högre farter. Detta gör att man rent instinktivt lättar lite på gasen och på Nurburgring var det lite läbbigt att hålla nere plattan förbi flugplats och när man närmar sig toppfart förbi Swedenkreutz.

Hoppas att Wattslänken ska råda bot på detta fenomen, ska försöka rapportera lite mer om projektet på min tråd om bilen.

 

20170331_100044.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...