August 15, 20195 yr comment_167983 Hejsan Jag har tänkt skaffa en mustang 2005-2009 GT och undrar lite över avgassystemet... Låter det för mesigt orginal? Och om så vad brukar man byta till som låter bra men ändå går igenom på bilprovningen? mvh micke
August 16, 20195 yr comment_168003 Sålänge du inte ska göra en reg-besiktning så brukar det mesta gå att få igenom... Men ford racing´s axleback system är populärt och låter gött. Kör själv med ett rostfritt cat-back från a-alt avgassystem i mölndal, låter också rätt gött och har inte varit några problem på bilprovningen. Finns ett ljudklipp här:
August 18, 20195 yr comment_168027 Finns många olika bakre ljuddämpare. Alla låter mkt bättre än original! Väl värt det. Jag har Pypes Bombs på min och besiktigar utan problem.
August 18, 20195 yr comment_168032 det var grymt pris värt när jag köpte mitt för Ca:2.5år sen (gav då 5800:-) inget resonans ljud i bilen alls. beställde hem det från ebay.com (USA) om du beställer från ebay så se till att (import charges ) och att det finns med i annonsen från säljaren (du betalar då bara 1/3 av tull kostnaden) https://store.mbrpautomotive.com/en/muscle-car/2061-dual-mufflers-cat-back-dual-split-rear-street-version-t304-4in-tips.html https://www.ebay.com/itm/MBRP-Exhaust-S7269409-XP-Series-Cat-Back-Exhaust-System-Fits-05-10-Mustang/202750424316?epid=227571826&hash=item2f34ddf4fc:g:m-EAAOSwZP9dSH~A
August 30, 20195 yr Author comment_168313 Räcker det att byta bakre ljuddämpare för att få bra ljud på Mustangen jämfört med orginal? Eller behöver mera göras? Jag skulle ju önska att ljudet var likt v8 ljud från 60 talet typ..dvs där man hör att det är en v8 även vid vanlig körning...och inte bara då det är full gas... Om så vilka är att fördra?? Och vad kostar det att låta en verkstad byta ungefär? mvh micke
August 30, 20195 yr comment_168315 Att få ett riktigt muskelbilsljud ur en "modern" V8, oavsett tillverkare är svårt och nästan omöjligt i de flesta fall. Det har med anna grundkonstruktion, tändföljder och kammaxlar som är anpassade för effektivaste möjliga förbränning. Byta ljuddämpare, avgasrör eller sätta på headders hjälper inte. Det blir lite mulligare och bullrigare men inte samma sköna ljud som i en äldre muskelbil. Kvar är den ljämna vibrationsfria surrande symaskinsgången, bara lite ljudligare, gasar man hårt blir det ett rejsigare vrålande, på Gen 6 inte helt olikt Europeiska prestanda maskiner. Alla tillverkare går i samma fåra för att klara moderna utsläppsnormer. På Gen5 Mustang 05-09 med Modular 4,6/3V finns en lösning som Ford tog fram som kommer väldigt nära. Ford Racing HotRod cams. Det finns fler alternativ av andra fabrikat också som häng på och erbjuder ännu mer av denna effekt eller defekt mer korrekt ;-.) Men förbaskat mysigt. Detta ger en lite haltande mysig muskelbilsgång på låga varv, lite högre upp i varv är allt som vanligt, så man åker bekvämt. Baksidan kan vara lite stök med besiktninga att klara avgasvärdena eftersom kammarna har ett överlapp och delvis spolar igenom oförbrända ångor som ger detta mysiga ljud. Katalysatorerna gillar inte dessa och kan bli dåliga enligt rykten. Viktig med alla andra saker justa och bra katalysatorer för att klara besiktning.
August 30, 20195 yr comment_168318 FR500S skall du ha så du kan åka så långt du vill utan huvudvärk samt kan språka med tösa di.
April 14, 20214 yr comment_176040 Jag kör med Pypes Bombs och HotRod cams. Nackvridare var jag än dyker upp. 🙂 Lite problem vid besiktning. Vissa godkänner inte ljudet medan andra gör det. Åk vidare till en annan besiktning. För att klara avgasnormerna får man höja tomgången lite... Ändrade %s av %s (%s)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.