Jump to content

Recommended Posts

Hej allihopa!!

Har en 351W i en HT 69...Har alltså problem med att motorn går för varm. Speciellt varma sommardagar, trafikköer osv...Men även på sistone även vid något så när normal körning. Den kokar inte men tempmätarn står och darrar nära ändläget. Hörs även knackande ljud vid belstning. Den är även svårstartad (motorn går knappt runt på startmotorn eller ibland inte runt alls) när man ska starta den igen när den fortfarande är varm. (inga problem vid start av kall motor).

Termostaten och vattenpumpen är bytt relativt nyligen. Kylarn ser ju hyfsad ut men kan väl va röten innuti...?

I övrigt har bilen automatlåda, men har nån gång i tiden haft 6:a med 3vxl man.

Någon som har bra förslag på vart jag ska börja leta fel? gärna billigaste först då ekonomin inte är tokbra... :?

blrja med att testa någon form av kylarrengöreing... kostar nån hundring.. ;)

ps. kolla även så kylaren är rätt.. vet ej sökert om mustang använde olika på sexorna och åttorna.. men det är troligt.. ;)

lösning om de ovanstående är fixade.. ;) montera en elfläkt... hjälper mkt.. ;)

Hej allihopa!!

Har en 351W i en HT 69...Har alltså problem med att motorn går för varm. Speciellt varma sommardagar, trafikköer osv...Men även på sistone även vid något så när normal körning. Den kokar inte men tempmätarn står och darrar nära ändläget. Hörs även knackande ljud vid belstning. Den är även svårstartad (motorn går knappt runt på startmotorn eller ibland inte runt alls) när man ska starta den igen när den fortfarande är varm. (inga problem vid start av kall motor).

Termostaten och vattenpumpen är bytt relativt nyligen. Kylarn ser ju hyfsad ut men kan väl va röten innuti...?

I övrigt har bilen automatlåda, men har nån gång i tiden haft 6:a med 3vxl man.

Någon som har bra förslag på vart jag ska börja leta fel? gärna billigaste först då ekonomin inte är tokbra... :?

Hej det låter nästan som det är min bil du pratar om :wink:

Fasst jag hade inga problem vid start av varm motor (och inget knackljud).

Men till kylaren, så i min bil sitter orginalkylaren kvar (6 cyl). Och kombinationen trimmad V8 och kylare till en sexa vill inte funka så bra, den räcker knappt till vid normal körning (min kylare är nog inte så fin innuti).

Men det är iallafall olika kylare till 6 cyl. och V8 sb och V8 bb (vad jag vet).Sen kan det vara andra bidragande orsaker, t ex har du kylar kåpan kvar? Har du headders? i så fall olindade?

I min skulle jag tro att det är en kombination av allt :cry:

Välkommen i klubben...

Har samma problem men aldrig kommit till rätta med det. Det enda jag inte bytt är blocket...

Har läst väldigt mycket om detta på amerikanska forum och det verkar vara någon form av Ford-sjuka tyvärr.

OBS! Inte alltid dock! Det kan vara så enkelt som en igensatt kylare med mera.

Hoppas det ordnar sig!

Mvh

hej igen.

här fick man svar direkt minsan...inte dumt

Hade också funderat på om det kanske sitter fel kylare på kärran...Får kolla upp det...

Har ingen kylarkåpa (antar det är nån slags plastkåpa runt fläkten som menas?) Headers har jag aldrig fått riktigt klart för mig vad det är för något...någon som har en lättförståelig förklaring?

Tror en ordentlig rengöring/nedplockning av kylsystemet får bli en bra början. så får vi se vart vi hamnar innan skiten behagar fungera...

Eftersom din motor inte vill gå runt när den är varm så kan det ju vara andra saker som spelar in men jag skriver lite så kanske det är något som kan hjälpa dig...

Jag har som många andra, ofta haft problem med värmen men byggde nytt kylsystem när jag satte i nya 351W motorn.

Jag har fortfarande, när det är mycket varma dagar (tex. Wheels Nats, Barkaby 2004) , och trots en ny el-fläkt även på insidan, samma problem. :shock:

(Fick gaslås i förgasaren...kom aldrig längre än 20m åt gången innan motorn dog)

Dock borde det bli bättre om man får på ett scoop eller nåt så att det blir bättre luftflöde under huven.

Jag tycker du ska investera i en ny och rejäl kylare. Själv har jag satt i en Griffin 26"x19" kylare i aluminium vilket inte

kanske är det billigaste alternativet, men när det börjar bli för varmt under huven och det krånglar så hjälper det föga

att sitta och önska att man hade satt i en bättre kylare...om du förstår vad jag menar. :roll:

Å andra sidan så kan väl kostnaderna blir mycket större om motorn går varm?

Skickar med en bild som visar min kylare innan elfläkten sattes dit.

http://dvds.mine.nu/Mustang/Bilder/351W/pages/IMG_0364.htm

Headders är mycket kort sagt effekthöjande grenrör i plåt. (Original är oftast i gjutjärn).

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1998&highlight=headders

Min erfarenhet är att det kan vara lika igenslaggat i vattenkanaler på både toppar och block, som i en kylare.

Fler saker som kan påverka är bl a, vilken termostat man har.

Men som ni redan konstaterat så spelar även den så kallade fläktkåpan en roll. Den koncentrerar ju luften till att passera genom kylaren och det är ju vitsen. En treradig kylare är ofta effektivare en en tvåradig som brukar vara standard.

Det finns fler saker att beakta om en motor blir för varm.

för att lösa avlagringar i både motor och kylare funkar kylarrengören ganska ok... annars finns budjet versionen... kaustiksoda...

d v s du kör i en blandning av kaustiksoda och vatten i motorn och kör runt det ett tag... (några min).. sedan spolar du ur systemet ordentligt... du vill inte ha något kvar då det kan äta på packningar osv...

lagom brukar vara att spola till endast rent vatten kommer ur... se till att spola alla saker så vattnet går runt hela vägen.. ;)

Hej!

Hade en 351 Cl för några år sen med stora kylproblem. Största orsaken var kylarlocket som inte tätade ordenligt så det inte blev tryck i systemet

"Darne" CMC 1080

Har en griffin-kylare, ca 1700 kr fr summit, och en dubbel elfläkt från en scorpio 2.0 -92 tror jag. Funkar fint, inga problem. Finns griffin-kylare som direkt ersätter originalkylaren men de brukar ligga runt 350$, har jag för mig. Std ford är billigare och funkar med lite god vilja.

Skarvade den övre kylarslangen med en rörstump och satte termostaten (60 grader?) där. Du bör inte ha kallare termostat (i motorn) än 82 grader pga risk för onormalt slitage.

Har du förresten kollat hur den nedre kylarslangen ser ut? Är det en billig gummislang kan det hända att den "sugs ihop" och ändrar form när du kör, med dåligt flöde och överhettningsproblem som resultat.

  • 2 weeks later...

Jag hade samma problem på våran 73. Motorn jag använder kom från en pickis så jag tänkte det är väl bara att köra.Men pickisen hade gått i en gruva så det var monterat vintertemostat i motorn,och det var inget bra.Så första tipset är att montera kallare termostat,och eventiellt borra ett ell två tremillimeters hål i termostaten,det brukar ge effekt.Kylarlocket är nästa sak att kolla.Se till att det klarar av att hålla trycket.Hur är tändningen inställd?,egentligen låter det ju som att den är rätt hög;och det är bra,men är tändningen för lågt ställd(exempelvis för att få den mer lättstartad varm)så går den faktiskt bra mycket varmare.Ett tips om den går varm i bilköer är att köra full värme(skönt med värme)men tempen bör gå ner några grader. Sedan har vi avgassystemet,sitter Hotspotspjället kvar och kärvar så går ju motorn varmare,så att skärma av returavgaserna upp mot förgasaren brukar motverka ånglås,men sitter ett tillbehörsinsug på så är det ju knappast det problemet.Headers är ju kul för startmotorn så att skärma av startmotorn är väl också ide att göra,helst med en värmeavledningsplåt.Tätt avgassystem höjer också tempen så andningen kanske behöver förbättras?.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...