Jump to content

Recommended Posts

Hej!

jag har en -67 fastback GTA (390 S) som jag haft i lite drygt 10 år.

jag skruvar en del själv som det blir med gamla bilar (har bytt bromsar, styrservo, vattenpump mm genom åren) men skulle vilja helrenovera/restaurera hela bilen. Vågar dock inte börja själv för jag tror att det skulle bli stående i garaget efter ett tag...

har ni någon seriös, pålitlig och prisvärd person (eller firma) att rekommendera för ett sådant här projekt? 

Göran Forsberg på SET Engineering utanför Stockholm är super på mustanger men hårt bokad. Annars Mats Olsson på Olssons bilverkstad i Östhammar grym på veteranbilar (min 68a är på väg dit snart). 

Min fundering är om det är ekonomiskt försvarbart att lämna hela projektet? Måste ju kosta lika mycket som att köpa en begagnad. Jag hade liknande planer när jag köpte, men ändrade mig och gjorde/gör en rullande renovering i etapper. Tex delar jag upp i tre sektioner, fram, mitten och bak. Då kan jag göra en sektion fullt ut utan att det blir för stort jobb på en gång. Sen har ju tillgång till lokal/garage stor betydelse. Tyvärr kan jag inte hjälpa med tips men önskar dig all lycka och hoppas det blir en följetång här på forumet.

13 timmar sedan, Thomas19 said:

Min fundering är om det är ekonomiskt försvarbart att lämna hela projektet? Måste ju kosta lika mycket som att köpa en begagnad. Jag hade liknande planer när jag köpte, men ändrade mig och gjorde/gör en rullande renovering i etapper. Tex delar jag upp i tre sektioner, fram, mitten och bak. Då kan jag göra en sektion fullt ut utan att det blir för stort jobb på en gång. Sen har ju tillgång till lokal/garage stor betydelse. Tyvärr kan jag inte hjälpa med tips men önskar dig all lycka och hoppas det blir en följetång här på forumet.

Jag har tänkt på det också, mitt problem blir att jag har lite rost och annat som kryper på ett par ställen så jag måste  komma ner till grunden...

22 timmar sedan, GustafL said:

Göran Forsberg på SET Engineering utanför Stockholm är super på mustanger men hårt bokad. Annars Mats Olsson på Olssons bilverkstad i Östhammar grym på veteranbilar (min 68a är på väg dit snart). 

Tack för svar!

(redigerad)

Beror lite på hur du vill renovera bilen ? Rostlagning kräver svetsvana + utrustning , vill du blästra bottenplattan eller slipa med maskin ?

Inredningen kräver inga extra unika verktyg . Motorrenovering och renovering av vxl-låda kräver kunskap och hjälp av verkstad.

Renovera fram/bakvagn + bromsar kräver inga specialverktyg .

Går ju att lämna bort en del stora jobb och skruva ihop bilen själv.

Ändrade %s av %s (%s)
1 timme sedan, Tungelsta HT-67 said:

Beror lite på hur du vill renovera bilen ? Rostlagning kräver svetsvana + utrustning , vill du blästra bottenplattan eller slipa med maskin ?

Inredningen kräver inga extra unika verktyg . Motorrenovering och renovering av vxl-låda kräver kunskap och hjälp av verkstad.

Renovera fram/bakvagn + bromsar kräver inga specialverktyg .

Går ju att lämna bort en del stora jobb och skruva ihop bilen själv.

Beror ju lite på om och hur stor plats man har. Jag tolkar tråden som en helrenovering in på ett skalat chassi. Ett litet garage som är trångt tror jag att ett så stort projekt dör pga frustration. Jag tycker lika dant som T...HT-67 men har förståelse för oron att riva och sen inte komma längre. Risken är att det blir en långbänk och då är det roligare att betala och köra. Finns det kanske någon som kan/vill hjälpa dig på hobbybasis? Någon som har gott om plats, gediget intresse och lite för mycket fritid? Men inte vill bekosta ett eget projekt. Det är ganska kul att bygga när andra står för kulorna.....

Kan tillägga att jag gjorde en del i våras och trodde att jag skulle hinna lyfta motor+ låda, lacka motorrummet + motorn, installera skivbromskit med servo + ny styrsnäcka, klä om sätena och lite smått på inredningen på 2 v. Semester och hela dagar.
Gick inte eftersom man hittar saker man inte visste. Beställa delar tar sin tid och medan man väntar gör man lite annat. Och upptäcker nya saker och beställer delar osv.
7 v tog det men då fick jag gjort en del, slipat lite ytrost och lagt body i sittbrunnen (säger man cupégolvet på en cabbe?), klätt inredningen, fixat listerna runt fönster, lackat i dörrsidorna, lackat insida bagagelucka, lackat insida huv. Saker jag inte räknat med var att det blev till att montera ny kylare (fel årsmodell satt i) vilket ledde till ny vattenpump. Ny generator då gamla la av. Så man bör ha en buffert i sin kalkyl....

Men 7 v tycker jag inte var farligt för vad jag hann med. Bara för att jag fick vara på jobb men skulle ut igen. I eget garage hade nog sommaren gått utan att köra Mustang.

Nu har jag cabställningen, suffletten och framrutan kvar att åtgärda, sen ligger jag riktigt bra på det. Inte utställningsskick men jag behöver inte skämmas över den. Dvs fint bruksskick (riktigt fint med tanke på att bilen är 50+ år). Man skall våga köra den också.

(redigerad)

Jag avråder starkt att försöka leta upp någon som gör det på "Hobby basis" på ledig tid eller kvällar
Kan garantera till 100% att det börjar snabbt och effektivt men rätt snart tappar det fart och allt kommer bli långbänk
Folk vill alltid visa sig flitiga i början men när det börjar ta emot så tar allt tid.....Än värre det fuskas något enorm jag har massa exempel jag inte vågar nämna här!

En firma hellre och då ska det finnas goda vitsord!  Tänk på att hos en firma kan du reklamera jobbet om något går fel.
Det ska då finnas ett upprättat avtal där omfattningen av jobben är så tydligt det bara går.  
Betala aldrig i förskott utan gör det om etapper

Av alla bilar jag gjort så har jag märkt att "själv är bäste dräng"
Även att man är väldigt koncentrerad på att renovera i etapper/delmål så går det smidare än man tror
Se till att budgetera högt!  Du tror du gör något för 50.000 så kommer det kosta minst det dubbla!
Aldrig slå ner bilen i molekyler om man inte måste då ruttnar man

Oftast ställer man för höga krav att det ska se ut som om bilen just lämna löpande bandet.....Gör man det ska man ställa sig frågan "Varför" , "vad är syftet"
Är bilen tänkt att användas sänk krav på ytfinnish och drömmar.
Satsa heller på nya delar och hög kvalitet

Slutmålet är att köra med bilen och ha kul!

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
(redigerad)

Instämmer helt och var inne på den linjen, men om man inte har möjligheten att vara bäste dräng själv, då sitter man lite i klistret. Tänkte i första hand på någon man känner. Av den anledningen ville jag vidga perspektivet. Bra att negativa synpunkter lyfts fram så att berörd själv kan dra slutsatser av diskussionen.
Jag vill inte påstå det men är orolig att fusk förekommer även hos företag. Hur länge gäller reklamationsrätten? Hur snart visar sig fusklagningar. På inget sätt får man en trygg och garanterad renovering, inte ens om man gör det själv. Men då har man ingen att skylla på.

Som både Per och Janne noterat, ta det i etapper och gör så mycket du kan själv. Och ha en rejäl budget! Det du inte klarar kan du lämna bort under kontrollerade former till förhoppningsvis rimligt pris.
 

Ändrade %s av %s (%s)

Reklamation är upp till 3år mot företag

När man gör det själv så är reklamationsrätten oändlig!
Nackdelen med att reklamera till sig själv är att det kan gå grymt segt få svar......Har själv reklamerat mig själv flera gånger och inte ett skit händer!
Likt förbannat har jag använt mig själv ändå trots jag gjort fel ibland!
Något som kan funka i dom lägena är att man sticker åt sig själv någon vällagrad whiskey!  Då blir det fart! 

  • Haha 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...