Jump to content

Recommended Posts

 

Jag har försökt hitta någon tråd för detta men lyckas inte, har ingen vana alls av forum.🙄

Jag letar efter en Mustang årsmodell 15-18 och undrar om jag kan få tips om vad jag ska kolla extra noga. Vad jag lyckats hitta i gamla trådar är det med kardan. Jag var och provkörde en och försökte följa instruktionen (ligg på 6:an öka från 70-100 km/h) men tycker det var svårt. Det blir ju alltid ett visst ljud och vibrationer när man ligger på hög växel. Har heller ingen erfarenhet av ny V8.

Undrar också om line lock. Är det original? Från någon särskild årsmodell?

Tacksam för tips och råd!

Line lock ligger dolt nere i funktionen som heter "Track Apps" pa min 2017 GT. dar far man ga in och bladdra och da finns Line Lock dar. Det ar lite meckigt att aktivera. Och jag tror det ar pa alla mustang 2015 och framat.

6 timmar sedan, Kenneth L said:

Line lock ligger dolt nere i funktionen som heter "Track Apps" pa min 2017 GT. dar far man ga in och bladdra och da finns Line Lock dar. Det ar lite meckigt att aktivera. Och jag tror det ar pa alla mustang 2015 och framat.

Tack!🙂

Line lock finns på alla GT (V8) 2015 - både automat och manuell. Jag tror inte att line lock finns på Eco Boost.

Vill du ha en bil i fint skick så kolla efter en svensksåld som inte är vinterkörd. På USA importer så kolla att det är gjort rostskydd om bilen inte bara ska gå som finbil på torra sommardagar och annars stå i varmgarage. I torra stater i USA så rostskyddas bilarna inte alls, vinterkör man en sån bil utan rostskydd i Sverige ....

Kolla in någon träff i CMC´s kalender i närheten av där du bor och kolla in bilarna på träffen och snacka med ägarna (inte så lätt nu med Corona). På de större träffarna är det nästan alltid med ett antal 2015 -.

3 timmar sedan, corvette said:

Titta endast på Svensk sålda Mustanger
De andra må vara billigare men... 

Vad skulle vara generellt sämre bortsett från ev. kvarvarande garantier, alla kommer ju därifrån 😃

 

1 hour ago, Mustangmike said:

Vad skulle vara generellt sämre bortsett från ev. kvarvarande garantier, alla kommer ju därifrån 😃

 

hur ska man kunna tjäna pengar på en Mussen som är så billig redan i Sverige.
jo om bilen har en defekt så kan man få den billig i USA och tjäna pengar på den.
sedan när de konverterar bilen blir det smäck med lamporna, då de ska i med D8S för att slippa nivåreglering osv osv osv ............

  • Like 1
9 minuter sedan, corvette said:

hur ska man kunna tjäna pengar på en Mussen som är så billig redan i Sverige.
jo om bilen har en defekt så kan man få den billig i USA och tjäna pengar på den.
sedan när de konverterar bilen blir det smäck med lamporna, då de ska i med D8S för att slippa nivåreglering osv osv osv ............

Såklart, men fått intryck att det privatimporterats en del  tidiga gren6 för att dom inte hittade rätt eller bara inte fick tag på nån eller kanske har lite känningar därborta och kanske trodde dom skulle spara en slant. Flyttgodsare är borde va rätt safe också.  Är det många Gen 6 salvage som kommer hit?   

 

1 minut sedan, Mustangmike said:

Såklart, men fått intryck att det privatimporterats en del  tidiga gren6 för att dom inte hittade rätt eller bara inte fick tag på nån eller kanske har lite känningar därborta och kanske trodde dom skulle spara en slant. Flyttgodsare är borde va rätt safe också.  Är det många Gen 6 salvage som kommer hit?   

 

jo de kommer många spännande bilar hit som man helst vill slippa
 

Tack alla. Svensksåld var jag redan inne på. Känns tryggare. Jag har inte tålamod att vänta på en träff. Annars en bra idé. Vill ha nu. Ska försöka köra över vintern (hädar jag nu?😬) är tanken. Så att kolla rostskydd var också en bra idé, eller är alla svensksålda rostskyddsbehandlade?

Det där med garantierna har jag läst lite om här på forumet, det verkar inte vara något man kan räkna med....

22 minuter sedan, Ancan said:

Tack alla. Svensksåld var jag redan inne på. Känns tryggare. Jag har inte tålamod att vänta på en träff. Annars en bra idé. Vill ha nu. Ska försöka köra över vintern (hädar jag nu?😬) är tanken. Så att kolla rostskydd var också en bra idé, eller är alla svensksålda rostskyddsbehandlade?

Det där med garantierna har jag läst lite om här på forumet, det verkar inte vara något man kan räkna med....

garantier ska man inte förkasta, på min 16 gick kompressorn till AC'n sönder efter 3 år, inga problem att få en ny då

jo men de som rostskyddade bilarna i Sverige är av varierande kvalitet, vissa har tyckt att plastdetaljer ska skyddas men inte hålrummen mm, mycket roligt har man sett på alla kundbilar
första 15 bilen vi hade inne satt mina arbetshandskar kvar på bilen när vi bytte avgassystem, så kletigt massa så... 😂

coolt att köra året om, också vart inne på att köpa en coupe å köra på vintern med - helt rätt 👍

Jag undrar lite over denna fixering vid att Svensksalda bilar skulle vara battre. Javisst skiljer specarna men ar det inte som vanligt att det individuella skicket ar viktigare? Sa tanker alltid jag i alla fall.

Betraffande rostskydd sa har jag kopt min bil ny har i USA dar jag bor ny och den ar valdigt bra vaxad i alla halrum och sa. Det har runnit en del vax ur den. Jag kor aret runt har med mina All-Season dack och det funkar ratt daligt nar det ar sno. Som tur ar ligger det bara sno och slask nagra dagar per ar. Men varmen och annat funkar bra tycker jag - fast min bil star alltid inne.

Lycka till med ditt kop av bil, jag tycker att min bil kvalitetsmassigt ar mycket battre an jag tankt och trott - har inte haft det minsta som strulat - och den ar kanonbra pa vagen!

13 timmar sedan, Kenneth L said:

Jag undrar lite over denna fixering vid att Svensksalda bilar skulle vara battre. Javisst skiljer specarna men ar det inte som vanligt att det individuella skicket ar viktigare? Sa tanker alltid jag i alla fall.

Betraffande rostskydd sa har jag kopt min bil ny har i USA dar jag bor ny och den ar valdigt bra vaxad i alla halrum och sa. Det har runnit en del vax ur den. Jag kor aret runt har med mina All-Season dack och det funkar ratt daligt nar det ar sno. Som tur ar ligger det bara sno och slask nagra dagar per ar. Men varmen och annat funkar bra tycker jag - fast min bil star alltid inne.

Lycka till med ditt kop av bil, jag tycker att min bil kvalitetsmassigt ar mycket battre an jag tankt och trott - har inte haft det minsta som strulat - och den ar kanonbra pa vagen!

Dom är inte bättre är ju samma bil som USA, men det är inget fuffens med dem 
 

Har en FB GT Automat 2016 som jag köpte ny på Upplands motor. Har hittills hunnit köra cirka 3000 mil.

Tror du bör kolla samma saker på denna bil som på allt annat begagnat. Dvs Service gjord, snedslitna däck, rökt eller husdjur i bilen osv.

På min bil har jag haft följande problem: Fel på oljekvalitets mätaren som gjorde att bilen fick ny olja var 300:e mil några gånger, var ett mjukvarufel som FORD fixade.

Vidare så har jag fått rost under lacken på motorhuven, ett inte alltför ovanligt fel, tyvärr anser FORD att det är ett lackfel, och inte rost och vägrar ta det på garantin. Funderar på att sätta in kolfiber huv.

Projektorn som skall projicera en 'Mustang - häst' på marken från vänster backspegel har bytts, två gånger. På höger sida fungerat perfekt.

Key less go har behövt bytas, dvs när jag kommer kommer nära förardörren så skall den låsas upp utan att behöva ta fjärrkontrollen ur fickan.

Annat att notera är att jag har haft problem med hjulhopp när jag drar på från stillastående, finns eftermarknads saker som håller fast hjälpramen baktill som jag har hunnit köpa, men inte ännu monterat.

Original ratten har en plastig känsla, har köpt en ratt som har riktigt läder, skall också monteras i vinter.

Bilen har klart fastare fjädring än de hyr-Mustang jag använt i USA. Med fel däck kan det bli stötigt, självklart en smak sak. När jag skodde bilen med Michelin Pilot Sport 4S däck så blev bilen klart behagligare. Som sagt, en smak sak.

Original avgas är för tyst, jag kände att jag bara måste på med något som låter mer. Samtidigt vill jag inte störa folk i bostads områden och liknande. Monterade en H-pipa, blev precis lagom för mig.

Om jag skulle köpa en Mustang idag, vilket jag gärna skulle göra, älskar bilen, så kanske jag skulle köpa med manuell låda istf automat. Har provat V8 med manuell låda, inte fel alls.

Service på Upplands motor har varit dyrt, ca 10 000 SEK per service. Finns nog bättre och billigare, tex Grufman om du bor i Stockholms trakten.

Jämfört med de BMW 5 serie bilar jag kör som dagliga bil, så är kvalitetskänslan lite åt det plastiga hållet. Men, Mustangen så mycket roligare.

Bränsle törsten är återhållen, 1.2 - 1.3 i stan, och klart under litern på långfärd. Mycket mindre än 60 och 70 talets V8:or mao. Och inte många droppar mer än BMW 5 serie, trots stor skillnad i angiven förbrukning. Känns kul att kunna gasa utan att det kostar skjortan som i en gammal Chevelle tex.

Lycka till med köpet!

 

Martin

On 2020-10-13 at 19:36, Ancan said:

 

Jag har försökt hitta någon tråd för detta men lyckas inte, har ingen vana alls av forum.🙄

Jag letar efter en Mustang årsmodell 15-18 och undrar om jag kan få tips om vad jag ska kolla extra noga. Vad jag lyckats hitta i gamla trådar är det med kardan. Jag var och provkörde en och försökte följa instruktionen (ligg på 6:an öka från 70-100 km/h) men tycker det var svårt. Det blir ju alltid ett visst ljud och vibrationer när man ligger på hög växel. Har heller ingen erfarenhet av ny V8.

Undrar också om line lock. Är det original? Från någon särskild årsmodell?

Tacksam för tips och råd!

Satsa på Mustang GT 2018+ om du vill slippa barnsjukdomar som vibrationer i kardanaxel och defekta AC. Bättre rostskydd än 2015-2017 och bättre prestanda samt nya 10-steg automatlåda kom 2018. 
Line lock finns på GT men inte på ecoboost. Har själv haft Mustang ecoboost. 

Motorhuvsfladdret är väl borta på 2018 - ?

2015 - 2017 har en motorhuv som ska hoppa upp vid kollision med fotgängare som gör att huven kan fladdra lite grann i motosvägsfart och turbulent sidovind som när man passerar en lastbil.

Motorhuv och framskärmar är gjorda i aluminium och även tidigare årsmodeller verkar ha haft problem med att på vissa bilar så släpper eller ärgar lacken (jag har aldrig sett detta i verkligheten). Detta tror jag beror på slarv vid grundbehandling av plåtytan innan lackering eller att det funnits fett kvar på ytan så ytbehandlingen inte suttit som den ska. När aluminium korroderar eller ärgar så kallas det inte rost som när stål korroderar, men det är en snarlik process.

Ford verkar inte vara så generösa med sin garanti när något tillverkningsfel blir för kostsamt för Ford. Då lämnar man kunderna i sticket. Jag har hört detta från andra Fordkunder än Mustangägare.

Servicekostnaden verkar också vara satt så man tar lite extra betalt av Mustangkunderna. Man verkar passa på att utnyttja Mustangägarnas lojalitet genom att "skinna" dem på lite extra.

57 minuter sedan, Mustangmike said:

Hur var det med spridar knatter och andra missljudsrelaterade problem på 2018- Var mycke stim om det när dom kom?

 

Det var mycket dialog i början om missljud som beskrevs typ skrivmaskin från V8:an. Ford påstod att det var normalt ljud men nån hade fått sin motor utbytt för detta. Jag har lyssnat på min Mustang -19 och har inte missljudet. Nu har ingen nämnt problemet på länge.

1 hour ago, Prime Mover said:

Motorhuvsfladdret är väl borta på 2018 - ?

2015 - 2017 har en motorhuv som ska hoppa upp vid kollision med fotgängare som gör att huven kan fladdra lite grann i motosvägsfart och turbulent sidovind som när man passerar en lastbil.

Motorhuv och framskärmar är gjorda i aluminium och även tidigare årsmodeller verkar ha haft problem med att på vissa bilar så släpper eller ärgar lacken (jag har aldrig sett detta i verkligheten). Detta tror jag beror på slarv vid grundbehandling av plåtytan innan lackering eller att det funnits fett kvar på ytan så ytbehandlingen inte suttit som den ska. När aluminium korroderar eller ärgar så kallas det inte rost som när stål korroderar, men det är en snarlik process.

Ford verkar inte vara så generösa med sin garanti när något tillverkningsfel blir för kostsamt för Ford. Då lämnar man kunderna i sticket. Jag har hört detta från andra Fordkunder än Mustangägare.

Servicekostnaden verkar också vara satt så man tar lite extra betalt av Mustangkunderna. Man verkar passa på att utnyttja Mustangägarnas lojalitet genom att "skinna" dem på lite extra.

Jag har inget motorhuvsfladder på min 2019.

14 timmar sedan, Mustangmike said:

Hur var det med spridar knatter och andra missljudsrelaterade problem på 2018- Var mycke stim om det när dom kom?

 

Oja det finns många spännande ljud som ska vara där enligt Ford, problemet är att man inte hör det när man sitter i bilen
Men om man blir placerad i passagerarstolen ofta, som en annan, hör man det när man står bredvid bilen
Vi gick igenom ALLA Mussar av 2018+ på Upplands Motor och alla bilar där hade missljud

Nu kom jag på två saker som inte nämnts
Strålkastarna på 15-17, 90% av alla sålda bilar har vänster strålkastare felmonterad, hade de själv på min 16 och har kollat på Musseträffar.
Vänster sitter längre ut än höger, man ser det lätt när man tittar bakkanten på lampan mot skärmen.
Om man försöker sätta på blackout kåpor om de sitter fel tror man att man blivit galen när man inte får vänster att sitta schysst.
Tog mig två satser innan jag insåg att de inte va fel på kåporna utan bilen 😂

Det andra är att man skall kolla är att bagageluckan sitter lika högt på båda sidorna, fick min 19 justerad på Uppland Motor. 👍

35 minuter sedan, corvette said:

Oja det finns många spännande ljud som ska vara där enligt Ford, problemet är att man inte hör det när man sitter i bilen
Men om man blir placerad i passagerarstolen ofta, som en annan, hör man det när man står bredvid bilen
Vi gick igenom ALLA Mussar av 2018+ på Upplands Motor och alla bilar där hade missljud

 

Det är lite tidens grej kanske, inget får låta det minsta och folk är misstänksamma.  I manualen till vår SMEG kylskåp var det ett helt stycke med beskrivning och exempel på helt naturliga ljud som kan uppstå då och då som inte är något fel utan helt naturliga. Allt från , surrande , pysande, droppande, knarrande, susande m.m.  

😃

Tack för alla bra tips och kommentarer.  Flera väldigt roliga 😂

Är det någon som vet hur det funkar när det är ett kreditbolag med återtaganderätt som är inblandat? Och varför en bil som står hos en firma är regad på en privatperson (som troligen jobbar där)? Tänkte först att det kunde vara för att slippa undan 3-månadersgarantin, men vad jag förstår är det inget som är obligatoriskt?

6 minuter sedan, Ancan said:

Tack för alla bra tips och kommentarer.  Flera väldigt roliga 😂

Är det någon som vet hur det funkar när det är ett kreditbolag med återtaganderätt som är inblandat? Och varför en bil som står hos en firma är regad på en privatperson (som troligen jobbar där)? Tänkte först att det kunde vara för att slippa undan 3-månadersgarantin, men vad jag förstår är det inget som är obligatoriskt?

De skall ha ett brev med den totala summan som skall lösas vid bilförsäljning.
Denna skall regleras vid köp och ev överskjutande går till ägaren/företaget.

Det är inte så att bilfirman har bilen som försäljningsuppdrag åt en kund?

2 minuter sedan, corvette said:

De skall ha ett brev med den totala summan som skall lösas vid bilförsäljning.
Denna skall regleras vid köp och ev överskjutande går till ägaren/företaget.

Det är inte så att bilfirman har bilen som försäljningsuppdrag åt en kund?

Nej, jag är ganska säker på att han jobbar där.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...