Jump to content

Bonus malus


Gtttggg

Recommended Posts

Det är en otäck skatt som inte har så mycket med miljön att göra. En hel del Bonus pengar går till >2ton hybrid SUVar som mestadels körs på bensin 🤬. Regeringen suger ut bilentusiaster med bilar som har ett låga utsläpp baserat på årsbasis.

Hade fokus riktats mot miljö och att minska utsläpp så hade Bonus betalats till avställda bilar under perioden de står still. Inte ens den minst miljöskadliga elbil har lägre utsläpp än en avställd bil. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag blev förbannad med de nya skatterna då de tog bort miljöbonusen 10000/år på min XC60T8 som förmånsbil.
Så nu blir det 5-serien igen med diesel - mildhybrid såklart. (miljöbil klassad)

Mach 1 lär bli dyr, men får ställa av / på den under året när den ej används för att hålla ned skatten
Kassa regler, vänta bara på de nya skatterna på tunga elbilar som sliter sönder vårt vägnät....

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Duckster said:

Jag blev förbannad med de nya skatterna då de tog bort miljöbonusen 10000/år på min XC60T8 som förmånsbil.
Så nu blir det 5-serien igen med diesel - mildhybrid såklart. (miljöbil klassad)

Mach 1 lär bli dyr, men får ställa av / på den under året när den ej används för att hålla ned skatten
Kassa regler, vänta bara på de nya skatterna på tunga elbilar som sliter sönder vårt vägnät....

 

Värsta skattesmitare som ställer av malusbilarna och pajar hela budgeten för miljöpartiet 🙂

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-11 at 09:17, Robban1 said:

Denna förhöjda skatt för 3 år börjar när bilen blir registrerad för trafik första gången, inte när bilen byggdes. Tidsperioden pausas inte när bilen är avställd på vintern enligt transportstyrelsen. 

3 år gäller första ibruktagande datum och sen 3 år efter det försvinner Malus. Varför skulle man annars ställa av bilen? Då hade den funktionen varit meningslös. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Yougi2 said:

3 år gäller första ibruktagande datum och sen 3 år efter det försvinner Malus. Varför skulle man annars ställa av bilen? Då hade den funktionen varit meningslös. 

De flesta vill inte köra sin Mustang på vintern och då väljer man att ställa av bilen. Vad jag ville säga från början, är att bonus malus perioden skjuts inte fram under tiden bilen är avställd. Annars skulle det ta längre tid för perioden att avta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Robban1 said:

De flesta vill inte köra sin Mustang på vintern och då väljer man att ställa av bilen. Vad jag ville säga från början, är att bonus malus perioden skjuts inte fram under tiden bilen är avställd. Annars skulle det ta längre tid för perioden att avta. 

Ja precis, då menar vi samma sak. I princip kan man slippa Malus helt om man körde hem sin nya Mustang och ställde av den direkt, 3 år i garaget utan att användas. Sen om man ställer på 2024 när bilen är 3 år från första registrering blir skatten normal. Men vem kan vänta så länge, haha. 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Yougi2 said:

Ja precis, då menar vi samma sak. I princip kan man slippa Malus helt om man körde hem sin nya Mustang och ställde av den direkt, 3 år i garaget utan att användas. Sen om man ställer på 2024 när bilen är 3 år från första registrering blir skatten normal. Men vem kan vänta så länge, haha. 

Ingen klarar att vänta så länge. Inte jag i alla fall. Haha. Det är jobbigt nog att vänta under vintern tills mustangen är ute igen. 😄

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tycker att det är löjligt att vi med hög skatt ska sponsra elbilarna som sliter lika mycke på våra vägar+ att dom gör så vi inte kan dammsuga hemma nu när det är kallt😃 Hoppas våren kommer snart så man kan ta ut bilen o ryka lite på elbilarna🤩

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, johanm said:

Tycker att det är löjligt att vi med hög skatt ska sponsraHej elbilarna som sliter lika mycke på våra vägar+ att dom gör så vi inte kan dammsuga hemma nu när det är kallt😃 Hoppas våren kommer snart så man kan ta ut bilen o ryka lite på elbilarna🤩

Hej :)  Ja inte bara ryka... lite gummi kan dom även få på framrutan  🙂

Hälsn Björn

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, johanm said:

Tycker att det är löjligt att vi med hög skatt ska sponsra elbilarna som sliter lika mycke på våra vägar+ att dom gör så vi inte kan dammsuga hemma nu när det är kallt😃 Hoppas våren kommer snart så man kan ta ut bilen o ryka lite på elbilarna🤩

Och Våren vill vi ha VÄLDIGT SNART !!!!!!!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tar cykeln till jobbet och oftast när jag ska handla och Mustangen om det är längre sträckor (eller ut på en sväng bara för det är kul) och är det vinter så blir det vinterbilen. Så min Mustang är en cykelhybrid och drar betydligt mindre bränsle än hybridbilar som oftast körs mycket.

Via skatten så tvingas jag betala för hybridbilar som förbrukar betydligt mer bränsle och skitar ner mer ☹️. Inte så genomtänkt och schysst. Hoppas att 4% spärren tar det där 😡👺💩👹😱 miljöpartiet i nästa val.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

 Jag har nu fått min malusskatt på Mach 1

Den var ngt lägre än jag räknat med. (25.000:- - 28.000:-) hade jag ställt in mig på. Det blev 23.648:-/år 3 första åren sen ca 3900:-

Det är 65:-/dagen påställd. Säsong blir då 13900:- 

 

  • Like 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Yougi2 said:

 Jag har nu fått min malusskatt på Mach 1

Den var ngt lägre än jag räknat med. (25.000:- - 28.000:-) hade jag ställt in mig på. Det blev 23.648:-/år 3 första åren sen ca 3900:-

Det är 65:-/dagen påställd. Säsong blir då 13900:- 

 

Det är ju nästan på vippen till att du borde ha den avställd de tre första åren för att snuva staten på skatten 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi borde gå samman med andra bilentusiaster och kräva av våra politiker att vi får Bonus när vi gör den ultimata uppoffringen för miljön och ställer av våra bilar en längre tid (nämnt tidigare i tråden). Rimlig bonus borde vara att man får tillbaka minst lika mycket som den bilskatt man betalar under en  motsvarande period när bilen är påställd. En avställd bil har inga skadliga utsläpp och är det mest miljövänliga fordon som kan existera. Särskilt idealt är det om man väljer att ha bilen är avställd på vintern så utsläppsintensiva kallstarter undviks, extra bonus på det?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Daniel Linde said:

Det är ju nästan på vippen till att du borde ha den avställd de tre första åren för att snuva staten på skatten 😊

Haha, ja egentligen. Men kommer delvis göra så, år 2 och 3 

I år får den vara påställd, då säsongen blev kort. Betalar drygt 9000:- och gäller till 31 Okt, sen ställs den av. 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Prime Mover said:

Vi borde gå samman med andra bilentusiaster och kräva av våra politiker att vi får Bonus när vi gör den ultimata uppoffringen för miljön och ställer av våra bilar en längre tid (nämnt tidigare i tråden). Rimlig bonus borde vara att man får tillbaka minst lika mycket som den bilskatt man betalar under en  motsvarande period när bilen är påställd. En avställd bil har inga skadliga utsläpp och är det mest miljövänliga fordon som kan existera. Särskilt idealt är det om man väljer att ha bilen är avställd på vintern så utsläppsintensiva kallstarter undviks, extra bonus på det?

Helt rätt synvinkel på det hela. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-20 at 14:30, Yougi2 said:

 Jag har nu fått min malusskatt på Mach 1

Den var ngt lägre än jag räknat med. (25.000:- - 28.000:-) hade jag ställt in mig på. Det blev 23.648:-/år 3 första åren sen ca 3900:-

Det är 65:-/dagen påställd. Säsong blir då 13900:- 

 

Fy tusan vad dyrt. Min GT -19 kostar 17 749 kr/år men nästa år hamnar den på 3814 kr.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...