Jump to content

Featured Replies

comment_176223

Hur funkar det för oss med äldre motorer? 
Något att tänka på? 
Tex byte av bränsleslangar, metanol är tufft mot vissa gummilegeringar...om jag fattat saken rätt? 
Och med tanke på lägre energiinnehåll, kanske måste man ställa om tändningen? 

 

comment_176224
23 minuter sedan, COJ said:

Hur funkar det för oss med äldre motorer? 
Något att tänka på? 
Tex byte av bränsleslangar, metanol är tufft mot vissa gummilegeringar...om jag fattat saken rätt? 
Och med tanke på lägre energiinnehåll, kanske måste man ställa om tändningen? 

 

Japp byt ut alla slangar och membran i förgasare......Bör man väll göra ändå rätt ofta oavsett på våra gammla vagnar!
Köp kvalitetsslang och absolut inte från en stor välkänd Bilkedja!!!

Bensinpump membran är jag osäker om det är tåligt men en pump är ändå så billig att kan vara lönt byta ut om den ser ut ha lite ålder
Fast har ju ingen aning om en ny är Etanol tålig så det får man nog fråga.

Bestyckning förgasare kommer du kanske märka av eller ta hjälp av någon som har Lambda mätare
Jag brukar bara kolla på stiften på förgasarbilar men med E10 tror jag man kan luras då etanolen i sig automatist kommer hålla stiften renare.(möjligen).

Tändningen är exakt samma inget du behöver röra utan mer bestyckning som kan förändras.

Något jag redan märkt med 95oktan i förgasarbilar är när den står länge...Exempelvis över vintern.
Då blir det utfällning i förgasar husen som ser ut som en grå gegga som täpper till men lätt rengöra.

Jag tog sedan för vana att hälla i "bensin stabilisator" innan jag ställde av och då försvann problemet.

  • Author
comment_176225

Tack så mycket! 
Men samma måste väl gälla membran i förgasaren? 
Det är väl osäkert om de som ligger på handlarnas hyllor är metanolbeständiga? 

Bra tipps om att hälla i bensin stabilisator i sista tanken innan vintersömnen! 

comment_176226
2 timmar sedan, COJ said:

Tack så mycket! 
Men samma måste väl gälla membran i förgasaren? 
Det är väl osäkert om de som ligger på handlarnas hyllor är metanolbeständiga? 

Bra tipps om att hälla i bensin stabilisator i sista tanken innan vintersömnen! 

Ja förgasare och beror lite på typ som sitter i.
Är det en Edelbrock så har den bara 1 på Acc pump pinnen men den har jag aldrig sett problem på annat än torka.

Appropå torka så tror jag att med E10 så kommer den avdunsta snabbare från förgasaren när motorn stängs av.
Många kommer klagar på svårstartad men egentligen så har soppan rymt från behållarna....Fullt normalt och man får nog gilla läget att startmotorn får gå lite längre
Så är det redan nu med 95

Avdunstning medför samtidigt att beläggning byggs snabbt upp i förgasarens olika kanaler.
Vanligt på Edelbrock att man måste gå igenom kanaler med rengöringspray, rostfri tråd, tryckluft.
Särskillt booster spridarna har små kanaler som får beläggningar och det märks snabbt med ojämn tomgång.

  • Author
comment_176227

OK, så bra...då jag har just Edelbrock förgasare. Skall skaffa ett membran och ha med...i fall att! 

Man får se till och friskt batteri och att alternatorn laddar som den skall, så fixar det sig! 🙂

Tack! 

comment_176238

Jag kör alltid 98 om jag får tag i det. 
Grymt få mackar i Eskilstuna där jag bor som har det....Hoppas det blir annorlunda med E5!

Lite knepigt jag har även en 2019 VW Arteon och den kräver 98 lustigt nog!
Så det känns nog som om ett högre oktantal är framtiden för att motorerna ska gå effektivare....Gissar VW fått bättre avgasvärden med 98 oktan

Håller helt med kör alltid bästa soppan om man har möjligheten!
Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Ändrade %s av %s (%s)

  • Author
comment_176239
9 minuter sedan, Per Berglund said:


Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Haha...sant med allt gammalt junk! 😁

comment_176247
6 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag kör alltid 98 om jag får tag i det. 
Grymt få mackar i Eskilstuna där jag bor som har det....Hoppas det blir annorlunda med E5!

Lite knepigt jag har även en 2019 VW Arteon och den kräver 98 lustigt nog!
Så det känns nog som om ett högre oktantal är framtiden för att motorerna ska gå effektivare....Gissar VW fått bättre avgasvärden med 98 oktan

Håller helt med kör alltid bästa soppan om man har möjligheten!
Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Jag blev snopen när vi skulle tanka vår arteon att den krävde 98 lr högre oktan 

  • 1 month later...
  • 3 months later...
comment_177702

Hej.

Ursäkta, kapar tråden.

Var på en lokal bilträff. Där diskuterades den nya bensinen. En sak som kom upp var att om man ställer undan bilen på vintern och inte har till gång till den förrän på våren igen så kan den nya bensinen skikta sig, eftersom att den innehåller mer etanol. Detta kan ge problem när bilen ska startas upp på våren igen. Någon som vet om detta stämmer?

/Dan 

comment_177703
2 timmar sedan, Cabbe70 said:

Hej.

Ursäkta, kapar tråden.

Var på en lokal bilträff. Där diskuterades den nya bensinen. En sak som kom upp var att om man ställer undan bilen på vintern och inte har till gång till den förrän på våren igen så kan den nya bensinen skikta sig, eftersom att den innehåller mer etanol. Detta kan ge problem när bilen ska startas upp på våren igen. Någon som vet om detta stämmer?

/Dan 

Redan tidigare fäller kalk och annat ut med etanol.
Det lär blir värre med E10 men jag har sedan jag upptäckte problemet redan för 10år sedan tillsatt bensinstabilisator om jag ställt av bilen längre tid än ett par månader.
Finns på många ställen att köpa... Mekonomen och jag själv har kört med Wurth
Inga problem sedan jag börjat med det.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...